Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kummassa mä selviän leikkauskivuista pelkän parasetamolin turvin?

Vierailija
08.11.2015 |

Kohtu poistetaan ja ehkä myös munasarja ja munanjohdin. Leikkaus tehdään laparoskopialla, ei siis alakautta.

En saa tulehduskipulääkkeitä tai muitakaan ruuansulatuskanavaa ärsyttäviä lääkkeitä syödä, joten se tavallisesti leikkauskipuihin annettava panadol-buranacocktail on poissa pelistä.

Viimeksi kun multa poistettiin munasarjakystia laparoskopialla, meinasi järki lähteä sietämättömien leikkauskipujen takia. Ei todellakaan tuntunut riittävältä kivunlievitykseen 1 g parasetamol kolmesti päivässä. Sairaalassa vain voivoteltiin että ei auta muu kuin kestää kipuja kun ei muita kipulääkkeitä voi antaa vatsahaavan takia.

Pelottaa jo etukäteen kivun takia ja varsinkin, kun tällä kertaa on kuitenkin isompi leikkaus kyseessä kuin vain kystien poisto vaikka leikkausmenetelmä onkin sama.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei voi mennä luomuna? Kipu on kehon normaali reaktio :(

Kuule...Aika luomulta ne kivut kyllä viimeksi tuntuivat kun kivunlievityksen kannalta parasetamol ei ainakaan mulle ole se paras tai edes toimiva vaihtoehto. Kipu mm. hidastaa toipumista, valvottaa öisin ja vaikuttaa mielialaan ja elimistön stressitasoon jne. Miksi siis kärsiä turhaan kovista kivuista kun on mahdollisuus päästä vähemmälläkin? Täysin kivutonta olotilaa nyt en ole vaatimassa tai haikailemassa mutta sellaista kivunlievitystä nyt kuitenkin, että pystyy liikkumaan esim. vessaan, suihkuun...Ap

Vierailija
22/39 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki keskustelen asiasta ja pyydän josko saisi jotain tehokkaampaa lääkettä kipuun mutta kun viimeksi kun lääkäri sanoi ettei muuta voida parasetamolin lisäksi antaa vatsahaavan takia niin hirvittää että jos nyt joutuu taas kestämään niitä sietämättömiä kipuja. Jotenkin on vain vaikea uskoa ettei oikeasti olisi mitään muuta antaa vaikka kivut olisivat kuinka kovat tahansa. Mulla taitaa olla tosi matala kipukynnys, mitä leikkauskipuihin tulee. Ap

Vaikka täällä joku hoitajaksi itseään sanova kertoisi sulle listan mitä kaikkea sulle voidaan antaa niin se lääkärin mielipide nyt on kuitenkin ratkaiseva, saattaa olla seikkoja joita et itse osaa kertoakaan jotka vaikuttavat asiaan myös. Kerrot lääkärille että viimeksi kivut oli todella kovia ja koet ettet selviä pelkällä parasetamolilla ja sitten katsot mitä saat vastaukseks. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttämättä tuollaisen leikkauksen jälkeen ei tule kipuja ollenkaan. Itseltäni poistettiin vuosi sitten kohtu ja munasarjat. Olin pelännyt leikkauksen jälkeistä kipua, mutta sitä ei tullut. Kipuarviossa seuraavana päivänä kysyttiin, minkä luvun annan asteikolta 1-10. Annoin nollan, kun ei tuntunut kerta kaikkiaan mitään kipua.

Toivotaan, että sullekin käy näin.

Vierailija
24/39 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki keskustelen asiasta ja pyydän josko saisi jotain tehokkaampaa lääkettä kipuun mutta kun viimeksi kun lääkäri sanoi ettei muuta voida parasetamolin lisäksi antaa vatsahaavan takia niin hirvittää että jos nyt joutuu taas kestämään niitä sietämättömiä kipuja. Jotenkin on vain vaikea uskoa ettei oikeasti olisi mitään muuta antaa vaikka kivut olisivat kuinka kovat tahansa. Mulla taitaa olla tosi matala kipukynnys, mitä leikkauskipuihin tulee. Ap

Vaikka täällä joku hoitajaksi itseään sanova kertoisi sulle listan mitä kaikkea sulle voidaan antaa niin se lääkärin mielipide nyt on kuitenkin ratkaiseva, saattaa olla seikkoja joita et itse osaa kertoakaan jotka vaikuttavat asiaan myös. Kerrot lääkärille että viimeksi kivut oli todella kovia ja koet ettet selviä pelkällä parasetamolilla ja sitten katsot mitä saat vastaukseks. 

No enhän mä nyt voikaan mennä lääkärin vastaanotolle vauvapalstan lääkelistan kanssa vaatimuksia esittämään mutta tää kivunhoidon käytäntö mietityttää kun niin huonosti kipua hoidetaan jos on vatsahaava. En siis niitä tulehduskipulääkkeitäkään haikaile kun ei todellakaan huvita oksentaa verta mutta mietityttää onko mulle viimeksi sattunut joku sadisti lääkäriksi, joka eväsi riittävän kivunlievityksen vai näilläkö mennään aina että vain parasetamolia naamaan. Lääkärihän sen päätöksen lääkityksestä toki tekee... Ap

Vierailija
25/39 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välttämättä tuollaisen leikkauksen jälkeen ei tule kipuja ollenkaan. Itseltäni poistettiin vuosi sitten kohtu ja munasarjat. Olin pelännyt leikkauksen jälkeistä kipua, mutta sitä ei tullut. Kipuarviossa seuraavana päivänä kysyttiin, minkä luvun annan asteikolta 1-10. Annoin nollan, kun ei tuntunut kerta kaikkiaan mitään kipua.

Toivotaan, että sullekin käy näin.

Täytyy toivoa että pääsisi kipujen suhteen noin helpolla. Aiemmissa leikkauksissa kivut ovat kyllä valitettavasti olleet aivan jäätävän kovia, ei siis vain tuossa edellisessä leikkauksessa vaan myös aiemmissakin. Ap

Vierailija
26/39 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kivuista tarvitse tietenkään turhaan kärsiä, mutta ei liian kovasta kipulääkityksestäkään ole haittaa. Ajatelkaa jos sekin kommentoija, jolle oli haavan alle muodostunut mätäpaise olisi vain turruttanut kivun tramalilla tms. On kai ihan hyvä jos huomaa kivun lievänkin pahenemisen.

Itse olen saanut nivusalusen leikkauksen jälkeen pelkkää panadolia ja hyvin riitti, vaikka totta kai pari päivää olinkin kipeä.

Vierailija
27/39 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, ajatusvirhe. Tarkoitin ettei liian kovasta lääkityksestä ole HYÖTYÄ. ;)

Vierailija
28/39 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, ajatusvirhe. Tarkoitin ettei liian kovasta lääkityksestä ole HYÖTYÄ. ;)

Edelleenkin ajatusvirhe! Mieluummin pari päivää liian kova lääkitys kuin liian vähäinen, kipu hidastaa aina toipumista!

Älä pidä kiirettä kotiin, jotta voit saada lääkitystä sairaalassa ja kysy muutakin kuin Panadolia - sinulla on siihen oikeus!

Vierailija
29/39 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalaoloissa voivat antaa opiaattipohjaista lääkitystä, mutta tsekkaavat kyllä tausotja, etteivät varmaan anna, jos vähänkin vvittaa huumetaustaan. Niilla kyllä kivut lähtee.

Niitä ei vaan anneta yleensä kotiin, vaan sinä aikan kun on sairaalassa.

Vierailija
30/39 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä vatsansuojalääkkeet niin voit vetää tujuakin tavaraa.

Vierailija
31/39 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalaoloissa voivat antaa opiaattipohjaista lääkitystä, mutta tsekkaavat kyllä tausotja, etteivät varmaan anna, jos vähänkin vvittaa huumetaustaan. Niilla kyllä kivut lähtee.

Niitä ei vaan anneta yleensä kotiin, vaan sinä aikan kun on sairaalassa.

Meinasinkin että jos jotain vähän parasetamolia tehokkaampaa kipulääkitystä saisi juurikin siellä sairaalassa ja kotona sitten jotain miedompaa. Opiaattipohjaisista kipulääkkeistä mulla ei ole kokemusta. Onko ne kuinka vahvoja ja meneekö niistä pää ihan sekaisin? Tai parempi kai sekin kuin parin ekan päivän helvetillinen kipu. Pitää tosiaan käydä lääkärin kanssa tää kipulääkitysasia läpi, kunhan tulee kutsu sinne pre-operatiiviselle käynnille. Lähete on ollut jo 4 kk vetämässä eli kahden kuukauden sisällä olisi leikkaus edessä. Ap

Vierailija
32/39 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä vatsansuojalääkkeet niin voit vetää tujuakin tavaraa.

Mulla oli viimeksikin vatsansuojalääkkeet mutta eivät siltikään antaneet kuin parasetamolia suoneen. Ap

Vierailija
33/39 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Panacodi?

Tämä. Erittäin tehokas ja voi syödä vaikkei tulehduskipulääkkeet sopisi. Ja ihan peruslääke esim. isompien hampaan poistojen, leikkausten jne jälkeen. 

Vierailija
34/39 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla vatsahaava voi estää suonensisäistä kipulääkitystä?

Aika monelle vastaavassa tilanteessa on auttanut litalgin, mutta lieneekö se liian "vanha" lääke.

Vierailija
35/39 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla vatsahaava voi estää suonensisäistä kipulääkitystä?

En tiedä. Ei asiaa mulle perusteltu sen enempiä kun evättiin muiden särkylääkkeiden antaminen vatsahaavaan vedoten. Liekö sitten ollut mulla empatiakyvytön lääkäri... Ap

Vierailija
36/39 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilisin nihkeä suhtautumisen voimakkaampiin kipulääkkeisiin mieluumminlöytyvän vatsahaavan syystä kuin pelkästään vatsahaavasta sairautena.

Vierailija
37/39 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienenkö joku ihmebantu tai muu zombi, sillä en kärsinyt juuri minkäänlaisista kivuista kohdunpoistoleikkauksen jälkeen, joka tehtiin perinteisenä avoleikkauksena. Heti leikkauksen jälkeen oli tippa käsivarressa ja siinä kuulemma oli jotain kipulääkettä antibiootin lisäksi, mutta ei se tippa pitkään siinä ollut. Hoitajat hyppäsivät jatkuvasti kysymässä, enkö jo tarvitse kipulääkettä. Sanoin aina, että kyllä minä sitten pyydän, jos tarvitsen. Lopulta iskivät piikin kankkuun, kun eivät voineet uskoa, ettei kipuja ole. Sen piikin jälkeen otin kai seuraavaksi yöksi Panadolin (jotain vahvempaakin ehdotettiin), sitten en enää mitään. Eikä kipuja tullut. Meitä on moneksi.

Vierailija
38/39 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilisin nihkeä suhtautumisen voimakkaampiin kipulääkkeisiin mieluumminlöytyvän vatsahaavan syystä kuin pelkästään vatsahaavasta sairautena.

Vatsahaava tuli ibuprofeenista sairaalassa osastolla yhden leikkauksen jälkeen. Kotona en ole tulehduskipulääkkeitä käyttänyt ikinä liikaa vaan päinvastoin, liian vähän, kun meillä tuntuu olevan sukurasitteena toi vatsahaavan esiintyminen (jos se nyt oikeasti on edes geeneissä). Jos tässä onollut tarkoitus vihjailla alkoholin käytöstä tmv. niin pieleen meni. AP

Vierailija
39/39 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on tosiaan moneksi. Kiva lukea myös noista kokemuksista että leikkauksen jälkeen ei ole ollut (ainakaan sietämättömän kovia) kipuja. Mulla on varmaan mahassa ihan kauheasti jo kiinnikkeitäkin endometrioosin takia, mitkä kai vaikuttaa siihen kivuliaisuuteen. Ainakin gyne puhui kiinnikkeiden yleisyydestä endopotilailla kun laittoi lähetteen kohdunpoistoleikkaukseen ja niiden kiinnikkeiden ja endon takia kohtu pitää poistaa laparoskooppisesti. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan