Miten kummassa mä selviän leikkauskivuista pelkän parasetamolin turvin?

Vierailija

Kohtu poistetaan ja ehkä myös munasarja ja munanjohdin. Leikkaus tehdään laparoskopialla, ei siis alakautta.

En saa tulehduskipulääkkeitä tai muitakaan ruuansulatuskanavaa ärsyttäviä lääkkeitä syödä, joten se tavallisesti leikkauskipuihin annettava panadol-buranacocktail on poissa pelistä.

Viimeksi kun multa poistettiin munasarjakystia laparoskopialla, meinasi järki lähteä sietämättömien leikkauskipujen takia. Ei todellakaan tuntunut riittävältä kivunlievitykseen 1 g parasetamol kolmesti päivässä. Sairaalassa vain voivoteltiin että ei auta muu kuin kestää kipuja kun ei muita kipulääkkeitä voi antaa vatsahaavan takia.

Pelottaa jo etukäteen kivun takia ja varsinkin, kun tällä kertaa on kuitenkin isompi leikkaus kyseessä kuin vain kystien poisto vaikka leikkausmenetelmä onkin sama.

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

minulta myös poistettu laparoskopialaa kohtu ja molemmat munanjohtimet, munasarjat säästettiin. Leikkaus kesti runsaiden kiinnikkeiden ja kystien takia neljä tuntia. Ensimmäiset yön leikkkauksen jälkeen kipu oli välillä niin kovaa, että sain suonensisäisesti kipulääkettä, jotain morfiinipohjaista.

Seuraavana päivänä pärjäsin Buranalla ja kolmantena päivänä leikkauksen jälkeen en enää särkylääkkeitä syönyt kuin ehkä varuilta yöksi. Vajaa viikon päästä haravoin jo pihaa. Mulla ainakaan kivut eivät missään vaiheessa olleet pahoja, ekaa yötä lukuunottamatta.

Vierailija

Kai tohon alkuvaiheessa voisi pyytää jotain suonensisäistä, jos kerran ei voi syödä muuta kuin panadolia?  Aika pian itsellä alkoi kivut hellittää vastaavan operaation jälkeen, mutta ihan alussa oli kyllä kipeää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kysy lääkäriltä reseptiä subuun. Jos ei suostu kirjoittamaan, sitä voi tilata silkkitieltä.

Oho, en lukenut kunnolla. Subua et siis voi syödä. Hätä ei ole kuitenkaan tämännäköinen, sillä subua voi imaista myös ränniin.

Vierailija

Tramal? Määräävät sitä nykyään aika nihkeästi, itse juuri sain kohtutulehdukseen samaisesta syystä etten buranaa enää voi syödä.

Kysy lääkäriltä, mut on nakitettu Burana 600mg kanssa himaan leikkauksen jälkeen ja meinas taju lähteä. Päivystykseen myöhemmin ja selvis että haava tulehtunut ja märkäpaise haavan alla, ihmekkös burana ei auttanut.. :D

Vierailija

Tottakai kysyn pre-operatiivisellakin käynnillä jo että onko mitään vahvempaa kipulääkettä antaa alkuun vaikka viimeksi kipuihin annettiin vain sitä parasetamolia suoneen ja todettiin ettei muuta ole annettavissa. Tuntuu vaan niin oudolta ettei oikeasti olisi muuta antaa kuin parasetamolia vatsahaavan takia. Ap

Vierailija

Minulla on munuaisten vajaatoiminta ja sen vuoksi en voi syödä tulehduskipulääkkeitä. Mutta onhan noissa paracetamolia sisältävissä lääkkeissä mm. Panacod joka on todella tehokas kipulääke. Pyydä sitä. Minusta se on buranoita sun muita tehokkaampi kipulääke.

Vierailija

Oon vetäny niin luomuna että omiin kipuihin riitti panadol ekan päivän. Saa pään muutenkin kaikki lääkkeet niin sekasi että parempi olla ilman!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tottakai kysyn pre-operatiivisellakin käynnillä jo että onko mitään vahvempaa kipulääkettä antaa alkuun vaikka viimeksi kipuihin annettiin vain sitä parasetamolia suoneen ja todettiin ettei muuta ole annettavissa. Tuntuu vaan niin oudolta ettei oikeasti olisi muuta antaa kuin parasetamolia vatsahaavan takia. Ap

Onhan niitä lääkkeitä vaikka kuinka. Kyse voi olla aiemmassa kokemuksessasi vaikkapa siitä, että lääkäri ei ollut määrännyt mitään eikä ollut saatavilla, jolloin hoitajat eivät voi antaa kuin sitä parasetamolia. Hyvä kun otat asian nyt puheeksi etukäteen :)

Vierailija

Suomessa ei nyt muutenkaan osata tai haluta lääkitä kipua riittävällä tehokkuudella. Jopa syöpäsairaat joutuvat kokemaan todella kovia kipuja.

Vierailija

Mun kahdella huonekaverilla oli kohdunpoiston jälkeen kipupumppu sairaalassa. Heidän taustoja en sen tarkemmin tiedä muuten, kuin mitä kuulee väkisinkin lääkäreiden aamukierrolla ja itselleni jäi epäselväksi miksi heille oli kipupumput laitettu.

Mulla Panadol+Burana sairaalassa leikkauskipuihin. Tosin multa ei leikattu kohtua vaan endometriooma ja munasarja+munanjohdin toiselta puolelta ja siivottiin endometrioosikylvöä vatsaontelosta.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat