Voiko yliopistossa opiskella yksinkertaisia ihmisiä?
Kommentit (41)
Mieheni aina sanoo tiettyjen ihmisten tyhmille puheille selitykseksi että se on sitä akateemista yksinkertaisuutta, yllättävän yleistä. Varmasti ovat opetelleet kirjoja ulkoa, mutta ymmärräys käytännön elämästä ja ihan puhdas maalaisjärjen käyttö ei luonnistu.
Ei joka asiaa jaksa opetella syvällisesti. Siksi joidenkin asioiden ulkoa opettelu. Tosin yllättävän paljon silläkin pystyy soveltamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi tyhmintä/yksinkertaisinta tuntemaani ihmistä ovat juristeja.
Yksi mun entinen työkaverini on varmaan toinen tarkoittamistasi ihmisistä. Hän on niin toope, että ihmettelen, kuinka hän on ikinä päässyt ylioppilaaksi, saati sitten oikikseen (ja vieläpä onnistunut valmistumaankin sieltä).
Lakimiesten älykkyysskaala on todella suuri: joukossa on paljon noita pässejä, mutta myös erittäin skarppeja ja luovia ihmisiä. Suurin osa on tietenkin siltä väliltä. Voisin kuitenkin kuvitella, että esim. lääkiksessä tasoero ei ole yhtä selvä, koska kaikkien, jotka ovat sisään päässeet, on pakko olla varsin hyviä matemaattis-luonnontieteellisissä aineissa.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni aina sanoo tiettyjen ihmisten tyhmille puheille selitykseksi että se on sitä akateemista yksinkertaisuutta, yllättävän yleistä. Varmasti ovat opetelleet kirjoja ulkoa, mutta ymmärräys käytännön elämästä ja ihan puhdas maalaisjärjen käyttö ei luonnistu.
Ah, amistoverini. Kirjojen ulkoa opettelu, mitä ei yliopistoissa tehdä, hienoa vetää se mukaan. Teoria ja käytäntö. Muistettu. Marjatalle pisteet kotiin. Roskakäsite maalaisjärki ah! Oi, kyllä nyt ovat akateemiset saaneet kuonoonsa! Lisää, amistoverini, lisää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah, amistoverini. Kirjojen ulkoa opettelu, mitä ei yliopistoissa tehdä, hienoa vetää se mukaan. Teoria ja käytäntö. Muistettu. Marjatalle pisteet kotiin. Roskakäsite maalaisjärki ah! Oi, kyllä nyt ovat akateemiset saaneet kuonoonsa! Lisää, amistoverini, lisää!
Oikeastiko kuvittelet, ettei akateemisissa ole täysiä uunoja? Jos näin on, niin olet varsin yksinkertainen.
Yliopistolla "opiskelee" myös oikeasti kehitysvammaisia ihmisiä (eivät tullet normaalin valintaprosessin kautta sisään). En tiedä, mitä he näistä opinnoista saavat, kun lounasruokalassakin itsenäisesti selviytyminen näyttää mahdottomalta.
Riippuu, mitä tarkoitetaan yksinkertasella.
Mutta väitän, että aidosti yksinkertaisia ei voi olla yliopistoissa: jokainen, tyhmin, aspergerein ja idiooteinkin sinne asti päässyt omaa kykyjä, joista aidosti yksinkertaiset (tyhmät?) ihmiset voivat vain haaveilla.
Ei sellainen mihinkään ulkolukuun pysty yhtään misssään tai pääsykokeisiin pysty valmistautumaan millään lailla. Peruskoulunkin oppimäärä tekee tiukkaa, ja työelämän kaikkein yksinkertaisimmatkin tehtävät ovat jostain syystä (muusta kuin motivaatiosyystä siis) todella vaikeita.
Vierailija kirjoitti:
Kauppatieteet ja markkinointi. Voi helvetti sitä meininkiä näiden bätttre folk tyttöjen parissa...
Kerro lisää? Ihan oikeasti kerro, olen niin paljon kuullut huonoa siitä touhusta kauppatieteissä. Kai siellä fiksujakin ihmisiä on? Ei kai ne kaikki voi olla tyhjäpäitä, eihän?
Entäs muut suuntautumiset kuin markkinointi? Missä ne fiksut sitten on?
Kyllä varmasti jos vertaa aloittajaan, joka on tässäkin ketjussa monta eri vastaajaa, kuten 3,4, 6, 12...
Ovat tosi yksinkertaisia aloittajaan verrattuna jolla on multipersoonia vauvalla. Joko kello on niin paljon, että voi vetää jenni aloitukset kehiin.
Näköjään voi, tai ainakin kovin herkkänahkaisia. Olin juuri keskustelemassa tuolla lääkisläisten toogasitsikeskustelussa ja ilmaisin ihmettelyni sen johdosta, että tytötkin pukevat togaviritelmän, vaikka sellainen naisella on ilotytön asu. Suutahtivat. Enhän minä missään vaiheessa sanonut, että on väärin pukeutua prostituoiduksi, tottakai saa! Vaikka en itse pukeutuisikaan siten, niin enhän minä sitä keneltäkään ollut kieltämässä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmasti jos vertaa aloittajaan, joka on tässäkin ketjussa monta eri vastaajaa, kuten 3,4, 6, 12...
Ovat tosi yksinkertaisia aloittajaan verrattuna jolla on multipersoonia vauvalla. Joko kello on niin paljon, että voi vetää jenni aloitukset kehiin.
Aivan. Tietysti tyyppi saa joskus kunnon agitaatiolla kerättyä muita mukaan, mutta jeesus, että pitää veivata samaa paskaa vuodesta toiseen.
Miten tuon nyt sanoisi.. kyllä sieltä aika kummaa porukkaa peräti valmistuu, esim. arvon tri Bäckman.
No, mä oon amis ja pääsin sisään ulkoaopettelemalla ja joudun tekemään aika paljon töitä että pysyn mukana, eli vastaus on kyllä, yliopistossa opiskelee myös yksinkertaisia ihmisiä. Haittaako se?
Tottakai, ei sinne useimmille aloille kauheasti älyä vaadita. Tulee mieleen esim. eräs lapseni opettaja yläkoulusta. Aivan oikeasti, olen harvoin tavannut yhtä yksinkertaista ihmistä ja tämä ei tosiaan ole vain oma mielipiteeni, vaan ihan yleinen kaikkien keskuudessa, jotka hänet tuntevat. Olin kerran hänen kanssaan yhtäaikaa kahvilassa, hän piereskeli täysin estottomasti. Hänen pukeutumisensa on melko mielenkiintoista, tyyliin toppapuku kesät ja talvet, lisäksi kumisaappaat. Hän ei käytä saippuaa tai shampoota. Hänellä on mielikuvituspoikaystävä. Ja...no vaikka mitä, mutta en viitsi enempää kirjoitella, kun on täällä päin niin tunnettu.
Vierailija kirjoitti:
No välillä on tullut vastaan niitä, joilla ei jotenkin ole kykyä yhdistellä sitä oppimaansa. Luetaan "haukionkala" eikä osata siirtää sitä opittua käytäntöön. Sisään on päästy, kun on opeteltu pääsykoekirja ulkoa. Mutta en mä tiedä onko tää yksinkertaisuutta, mikähän sen määritelmä on.
Minä voisin lukeutua tuohon porukkaan. Pänttään toisinaan ulkoa "haukionkala" -tyyliin, kunnes havahdun siihen. En kuitenkaan ole yksinkertainen ihminen, vaan yleensä syynä on joku näistä:
-ajattelen lukiessani oikeasti koko ajan jotain ihan muuta kuin sitä, mitä todella luen. Lukeminen menee typeräksi pänttäämiseksi vailla ajatusta
-olen niin älyttömän väsynyt, että en jaksa keskittyä. Väsyessä myös turhautuu opiskeluun, ja huolimattomuusvirheet kasvavat. Tällöin tuntee itsensä joskus typeräksi. Sitä vain hakkaa päätänsä seinään...
-keskityn liikaa johonkin pikkuasiaan, yksityiskohtiin. Jos en ymmärrä kaikkia yksityiskohtia, saatan jumiutua niihin.
Teknillisissä aineissa ei muita olekaan, niitä kutsutaan valmistuneina diblomi-insinööreiksi! Yksinkertaisuutensa voi piilottaa - ja piilotetaankin - ns. teekkarihuumoriin mutta paistaa se sieltäkin esiin aikuisena, joistakin nimittäin tulee jopa isompia pomoja, jotka sitten tekee kauppoja ulkomailla, joista suurin osa epäonnistuu surkeasti, siis myös kaupoista!
Vierailija kirjoitti:
Yliopistolla "opiskelee" myös oikeasti kehitysvammaisia ihmisiä (eivät tullet normaalin valintaprosessin kautta sisään). En tiedä, mitä he näistä opinnoista saavat, kun lounasruokalassakin itsenäisesti selviytyminen näyttää mahdottomalta.
Avoimen yliopiston kursseille saa osallistua kuka tahansa. Pitää vain olla nopea paikkaa varatessa. Ihmeellinen asenne, että vain tutkinnon ja uran kautta voisi saada itselleen jotain yliopisto-opinnoista. Jotkut haluavat vain näkemystä tai tietämistä, tai ihan vain tekemistä. Ei se ole mitenkään vähempiarvoisempaa kuin sinun normilämäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No välillä on tullut vastaan niitä, joilla ei jotenkin ole kykyä yhdistellä sitä oppimaansa. Luetaan "haukionkala" eikä osata siirtää sitä opittua käytäntöön. Sisään on päästy, kun on opeteltu pääsykoekirja ulkoa. Mutta en mä tiedä onko tää yksinkertaisuutta, mikähän sen määritelmä on.
Ja sinä olet perillä kaikista heidän tenttiarvosanoistaan ja kirjoitetusta muusta sisällöstä ja sen tasosta...?
Höh. En toki tiedä. Mutta ihmisistä rakentuu jonkinlainen mielikuva, kun tekee ryhmätöitä tai istuu pienryhmäharkoissa/-seminaareissa, joissa keskustellaan paljon. Olen itse opiskellut alaa, jossa ei ole massaluentoja tai kurssien tenttimismahdollisuuksia, joten kurssitovereihin on päässyt vähän tutustumaan. Mitään läpileikkausta minulla ei ole kaikista yliopisto-opiskelijoista, tämä oli vain pohdintaa.
Kuulostaa siltä, että keskustelu on ollut teillä pakkopullaa. Ehkä sen takia ei ole osattu soveltaa, jos ihmiset ovat olleet jähmeänä arvioinneista, aivot jäässä. Jos ei kerran tenttejäkään ole.
Mikä moinen ainevalinta? Ykisnkertaiset ihmiset laaja sivuainekokonaisuus?
Kas kun en ole tämmöisestä koskaan kuullutkaan. AMK:ssa tämä taas oli jokapäiväistä.