G: Kuinka paljon syöt punaista lihaa viikon aikana?
Siinä kysely ja punaisella lihalla tarkoitetaan 4-jalkaisten eläinten (sika, nauta, lammas, hevonen, hirvi, poro jne.) lihaa sellaisenaan tai jatkokäsittelynä.
Kerro kuinka monta grammaa viikossa syöt? Entä lapsesi?
Kysyn tätä siksi täällä, jotta tulisi jonkinlainen mielikuva määristä.
Kommentit (46)
Pian 2 kk täyseläimetöntä takana :D. Tarkoitus on, että tämä on loppuelämän ratkaisu eli en enää koskaan tule laittamaan mitään eläintä suuhuni.
Meillä kyllä syödään lihana enemmän mitä edellä olevat syövät. Vaikka osa viikosta on vain kasvisruokaa/kalaa, niin punaista lihaa menee useampana päivänä/vko.
Esim. jauhelihaa menee yleensä joka viikko (lihapullia/lasagnea jne.) jos mitä syön ruuasta riippuen 100-300g/päivä.
Sitten syömme myös joka viikko kokolihaa, pihvejä tai sitten kokonaista palapaistia tai esim. karjalanpaistia tai burgundinpataa, tuolloin syön lihaa useamman sata grammaa/päivä.
Minulle tärkeää on se, että ostan aina käsittelemätöntä lihaa (ei marinadeja) ja makkaraa/nakkeja harvoin, leikkeleitä en syö käytännössä koskaan, ehkä kerran kuussa siivun kinkkua leivän päälle (kylässä käydessä) ja ehkä kolme kertaa vuodessa teen/syön jossakin salamipitsan.
En näe että liha itsessään oli huono asia, vaan sen käsittely. Tuosta syystä en syö lainkaan broileria, koska se ei minusta ole hyvää lihaa, vaan liian pitkälle jalostettua "näennäislihaa".
Kaikki te, jotka ajattelette ettei lihan syönnissä ole "mitään vikaa" suosittelen perehtymään asiaan ja katsomaan dokumentteja kuten cowspiracy ja forks over knives (näitä löytyy) sekä etsimään tutkimustietoa etenkin punaisen lihan vaaroista!
Lihatuotanto on suurin syy ilmastonmuutokseen planeetallamme ja sen syöminen on suurin syy sydän-ja verisuonitaudeille. Puhumattakaan vääryyksistä joita teurastettavat eläimet joutuvat kokemaan. Naudanlihan hiili-ja vesijalanjäljet ovat suurempia kuin millään muulla ruoalla. Lihan syönti ei siis ole vain asia, joka vaikuttaa teidän omassa elämässänne, vaan se vaikuttaa myös ympäristöön.
Suosittelen lämpimästi kaikille, että edes harkitsette lihansyönnin vähentämistä ympäristön, terveytenne sekä eettisten syiden seurauksena. En kiellä sitä etteikö liha maistuisi hyvältä, mutta voin omiin kokemuksiin nojautuen kertoa, että tämä on neljäs vuoteni vegaanina ja se "himo" lihan syöntiä kohtaan mitä ennen koin on hävinnyt kokonaan! Päinvastoin en tunne jääväni mistään paitsi; olen terveempi, energisempi ja onnellisempi kuin koskaan aiemmin.
Voin kuvitella, että ne, jotka rakastavat lihaa eivät varmaankaan ota tätä viestiä tosissaan ja ymmärrän sen täysin, koska olen ollut itse samanlainen. Olin aikoinani täysin tietämätön lihan syönnin vaaroista (sekä terveydellisesti että ekologisesti) ja en ymmärtänyt vegaaneja. Mutta erilaiset dokumentit ja raportit ja näkemykset, joita olen lukenut/kuullut ovat muuttaneet käsitykseni täysin. Toivon, että mahdollisimman moni tulisi vielä ymmärtämään lihan tuotannon vääryyden. Kasvispainotteinen ruokavalio on ehdottomasti tulevaisuuden ruokavalio!
Joinakin viikkoina en yhtään ja toisina syön kerran tai kaksi kertaa viikossa yhdellä aterialla päivässä, siis vaikkapa parina päivänä esim. jauhelihakeittoa.
Noin 300-600g ja olen miettinyt, että söisin huomattavasti vähemmän punaista lihaa, jos en olisi parisuhteessa miehen kanssa, joka haluaa sitä niin usein syödä. En jaksa tehdä useinkaan erilaisia ruokia, joskus tosin skippaan liharuoat ja syön itse pelkkää kasvisruokaa tai kalaa ja kasviksia.
Huhhuh, kolmisen kiloa viikossa menee. En ole aikaisemmin edes tajunnut, että noin paljon. 400g menee päivässä, asun yksin. Joskus harvoin syön lohta, mutta yleensä vain jauhelihaa. Broilerista en tykkää ollenkaan.