G: Kuinka paljon syöt punaista lihaa viikon aikana?
Siinä kysely ja punaisella lihalla tarkoitetaan 4-jalkaisten eläinten (sika, nauta, lammas, hevonen, hirvi, poro jne.) lihaa sellaisenaan tai jatkokäsittelynä.
Kerro kuinka monta grammaa viikossa syöt? Entä lapsesi?
Kysyn tätä siksi täällä, jotta tulisi jonkinlainen mielikuva määristä.
Kommentit (46)
Hmm. Päivässä menee helposti 200-400g. Lapsia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
En syö lainkaan lihaa, miksi pitäisi?
Liha on mielettömän hyvää oikein tehtynä. Ei mulla ole muuta syytä lihan syömiselle kuin se maku ja se on syy miksi en sen syömistä aio lopettaa koska lihan makuelämystä ei voi korvata millään
Mä haluaisin tietää missä muodossa ihmiset jotka sanoo syövänsä 50-150g viikossa syövät sen lihan.
En syö lainkaan, eli 0g
Lasten lihan määrää en osaa sanoa, koska en seuraa miten paljon ja mitäkin koulussa tarjoillaan. Viikonloppuna teen yleensä yhden liharuuan, mutta saata olla tekemättäkin.
Kuluneella viikolla olen syönyt punaista lihaa ehkä noin 300 - 400 g.
Eilen söin voileipäkakkua, jossa oli päällä metvurstiruusukkeita, siinä meni vähäsen. Toissapäivänä söin n. 150 g naudanpihvin (loistava). Eilen söin illalla n. 100 g porsaan lehtipihvin.
Muina päivinä oonkin tainnu syödä kanaa, kalaa tai pelkkiä kasviksia (joka päiv siis kasviksia).
Syön riistaa noin kerran kuussa, about 150 g kerrallaan. Mitäs tuosta tulee viikossa, keskimäärin 47,5 g. :)
Noh. Aiemmin meni paljon enemmän, mutta nyt kun pyrin tekemään kala-, kana- ja kasvisruokaa jokaista vähintään kerran viikossa, niin ehkä 600-800g/vko per pää. Jauheliha, naudan ja sitte possu, yleisimmät mitä menee ja sitten leikeleet. Eineksiä ei syödä. Minä ja mies siis. Lisäksi minulla kouluruoka pari kertaa viikossa ja siellä saattaa myös olla lihaa. Usein kyllä kalaa tai kanaa. Ollaan pyritty vähän vähentämään punaista lihaa, mutta en sitä tarkkaan silti laske.
No tosi vaikea sanoa. Naudan pasitijauhelihaa kerran tai kaks viikossa. Vaikea sanoa grammoina mitä 2v syö. Mutta siis itse viikossa ehkä 300g ja mies myös.. Lisäks syödään kanaa ja kalaa. Sikaa en syö muutoin kun jouluna..
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin tietää missä muodossa ihmiset jotka sanoo syövänsä 50-150g viikossa syövät sen lihan.
No minulla menee vähän enemmän kuin tuo, mutta se mitä menee on muutama siivu leikkelettä leivällä useimpina päivinä, jos on punaista lihaa "oikeassa" ruuassa se on useimmiten 70-300g pastassa, paellassa tai risotossa ja syöjiä on muitakin kuin minä. Ehkä kerran kuussa tehdään oikeasti lihaisa ruoka, eli esim. joku pata. Syömme useimpina päivinä kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
En syö lainkaan lihaa, miksi pitäisi?
Miksi kasviksia pitäisi syödä?
Varmaan n. 200-300g. Koostuu lähinnä jauhelihasta ja joskus kokolihasta (pihvi tai suikaleliha).
Vierailija kirjoitti:
0 g
En syö muutakaan lihaa kuin punaista, miksi pitäisi? Ja terveempänä olen näin pysynyt :)
Mistä voit tietää, että olet pysynyt terveempänä?
0-200 g, yleensä en lähes ollenkaan, eli laitetaan keskiarvoksi vaikka 50 g.
Kotona emme yhtään. Ei ostella leikkeleitä. Jauhelihasta ehkä kerran kk jotain teen. Broileria syömme lähinnä. Töissä käyn milloinmissäkin lounaalla ja siellä sitten syön satunnaisesti.
Varmaan 100-300g. Yleensä se on leikkelettä leivällä (pari kpl päivässä, tätä pyrin nyt vähentämään) ja vaihtelevaa punaista lihaa lämpimässä ruuassa 0-2 kertaa viikossa. Syksyllä menee eniten kun on riistaa paremmin tarjolla, kesällä vähiten.