Vihaan marraskuuta ja vihaan viikonloppujen loputonta siivoamista
En tajua miten meidän kämppä on siinä kunnossa että koko ajan pitää siivota/ on siivottavaa mutta niin se vaan on. Yksi tekee voileivän ja keittiö pitää siivota perässä vaikka tarvikkeet olisikin laitettu paikoilleen niin niitä muruja on jäänyt pöydälle. Postinläjityspöytä (sen alla lymyää ruokapöytä) pursuaa ja tursuaa ja vaikka lajittelee keskeneräiset erikseen, niin silti siinä on menossa ja tulossa tavaraa&paperia. Kaikki nettikirppiksellä myynnissä olevat on läjässä yhdessä nurkassa (raivoisa yritys päästä tavarasta eroon mutta niitäkin on aina odottomassa hakijaa/ ilmoitusta yms.) Eteinen on järkyttävä; on pihakenkiä, työkenkiä, saappaita, lenkkareita. Pipoja ja hanskoja kuivumassa ja villasukkia odottamassa paria ja koiran ulkoilutusremmit siinä vieressä. Eteisen kaappi on täynnä kasseja ja pusseja. Takkahuoneessa on puita ja takkapuiden läheisyydessä on aina roskaa. Terassilla on kauden vaihto eli viimeiset kukat odottaa kuolemantuomiota vaikka lyhdyt alkaa olla paikoillaan. Siivottavaa ja siistittävää lisää. Yksi matto odottamassa pesua, joka odottaa sitä että saunassa kuivumassa oleva matto saadaan myytyä tai vietyä kierrätykseen jne. jne. jne
Mitään ei saa tehtyä rauhassa loppuun kun pitää viedä tai hakea joku harrastuksesta. Tai laittaa ruokaa että saa taas siivota keittiön. Mies siivoaa pihaa ja autotallia talvikuntoon, pesee pihakalusteita ja silppuaa lehtiä.
Kaikki supermammat on aamulla käyneet vetämässä pitkän lenkin, sitten laittaneet herkullisen, terveellisen ja upean isänpäiväaterian koko suvulle ja loppujen lopuksi istuvat sohvassa lukemassa sivistävää kirjaa. Upeat ja lahjakkaat lapset hoitaa harrastuksensa itsenäisesti samoin kuin koulunsa ja supermamma kiitää urallaan voitosta voittoon. Koti esiteltiin Glorian Kodissa vuosi sitten ja siellä on aina hiljaisen rauhallista eikä mitään turhaa missään. ARGH! meidän arkikaaos ei voisi olla kauempana. Mitään ei saa valmiiksi ja taas mennään minuuuttiaikataululla. Ja siinä välissä tarttis taas imuroida, laittaa pyykit kuivumaan/ lajitella kunkin pesukoriin ja ulkoiluttaa koirat.
Kommentit (70)
On se kyllä kun tarvitaan oikein ohjekirjoja ja guruja kertomaan että liikaa tavaraa ei kannata haalia, ja jos sitä on kuitenkin tullut haalittua ja se ahdistaa, niin jos sitä karsii pois, niin sitä on sitten vähemmän. Ja jatkossa voisi sitten elää kuin harkitsevainen ihminen eikä tavaraan friikahtanut hamsteri.
Olin selvästikin itse siinä jonossa jossa annettiin toimivaa maalaisjärkeä, niin mun on siltä pohjalta välillä anteeksi vain hieman vaikea käsittää ihmisiä jotka riehaantuu näistä Mahtavan Uuden Idean keksijöistä, kun idea ei edes ole uusi vaan aina olemassa ollut aivan tavallinen ja arkinen normitapa toimia - useimmille. Jee, mä keksin että kannattaa muistaa hengittää. Kirjoitan kohta siitä kirjan, tulen kuuluisaksi hengitysguruksi. Jo tuhannet ihmiset ovat minun kauttani huomanneet että kannattaa muistaa hengittää, nyt minä näytän teille kuinka hengitetään.
Opettele relaamaan. Leivänmurut tai takan vieressä puuroskat haittaa ketään. Pyyhi vaikka leivän murit aamuisin ja iltaisin ja takkaroskat maanantaisin ja torstaisin. Sitten ei tarvitse niitä koko ajan ajatella. Minulla on runko päässäni, minkä mukaan suurin piirtein toimin. En kuitenkaan stressaa jos en hoida niitä. Esim ma imurointi ti keittiönnliesi ja kaakelit, ke kylppäri, to pölyt, vklp pyykit. 20minuutin hommia. Ja jos lapset sen ikäisin että osaaat itse mennä harratuksiin ni menköön.
Meillä siivotaan vartti, korkeintaan kaksi päivässä, ja aina on siistiä ja puhdasta. Sotkuiset ihmiset tekevät siivoamista itselleen todella hankalaa, siistit helppoa. Siisteys kumpuaa ainakin meillä laiskuudesta ja mukavuudenhalusta: inhoamme siivoamista, joten pidämme huolen siitä, ettei sotkua synny alunprinkään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi on pakko olla niin siistiä?
Sotku ja lika laskevat ainakin minun elmänlaatuani todella paljon. Sotkuisessa asunnossa ahdistaa olla. -24
Mietin ennen ihan samoja asioita, mutta ymmärsin lopulta, että en vaan yksinkertaisesti ole järjestyksen ihminen.
Ihailen suuresti siistejä ja hyvän järjestyksen pitäviä ihmisiä sekä heidän kotejaan. Mutta itse en siihen luonnostaan kykene joten antaa sitten olla.
Vierailija kirjoitti:
Mietin ennen ihan samoja asioita, mutta ymmärsin lopulta, että en vaan yksinkertaisesti ole järjestyksen ihminen.
Ihailen suuresti siistejä ja hyvän järjestyksen pitäviä ihmisiä sekä heidän kotejaan. Mutta itse en siihen luonnostaan kykene joten antaa sitten olla.
Minä en ihaile, koska tiedän että se aika on pois lapsilta. Mieluummin haluan, että meillä on vähän sekaisempi koti, mutta paljon aikaa lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ja mites sitten kun on enemmän kuin yksi harrastus? Esimerkiksi pelkästään kypäriä löytyy äkkiseltään lueteltuina: 2 ratsastuskypärään, 4 pyöräilykypärää, 3 moottoripyöräkypärää, 4 laskettelukypärää, yksi softauskypärä ja maski. Siihen vielä yksi remontointia ja korjaamista harrastava ja toinen käsitöistä lähinnä tällä hetkellä haaveileva päälle; on jos jonkinlaista projektia joka paikassa. Ja tällä hetkellä kesäkalusteet, pihaleikkivälineet ja puutarhatyökalut yrittää löytää oman varastosopukan.
Meille ei tule tavaraa, jolle ei ole osoitettu ensin omaa paikka kotona. Jos harrastuskamaa ei mahdu säilyttämään hyvin, sitä ei osteta. Kyse on prioriteeteista: jos mahdollisuus omistaa kymmeniä erilaisia kypäriä ja pitää levällään monia "projekteja" ovat tärkeämpiä kuin kodin järjestys, ei auta valittaa. -24
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaa on leivänmuruista?
Ne ovat inhottavia, houkuttelevat hyönteisiä ja hometta sekä likaavat lattioita ja pintoja. -24
Vierailija kirjoitti:
Jee, mä keksin että kannattaa muistaa hengittää. Kirjoitan kohta siitä kirjan, tulen kuuluisaksi hengitysguruksi. Jo tuhannet ihmiset ovat minun kauttani huomanneet että kannattaa muistaa hengittää, nyt minä näytän teille kuinka hengitetään.
semmoinen kirja on jo... tsekkaa The Breathing Book. Olet myöhässä nerokkaan ideasi kanssa, sori.
Otat nyt tavaksi viedä sitä tavaraa pois teiltä. Kerran viikossa tuhoat laatikollisen pois. Viet roskiin, kierrätykseen tai lahjoitat ne. Äläkä osta yhtään kenkää tai vaatetta lisää ellet ole hankkiutunut eroon vanhoista.
Ja noille lehdille tosiaan joku laatikko jonne ne laitetaan. Laskuille kaapista tai piirongin laatikosta (tai vaikkapa taskullinen seinäkalenteri) vakiopaikka.
Eteisestä ylimääräiset kengät muovilaatkkoon.
Ja opetahan lapset siihen että tavaroilla on omat paikat.
Ja suosittelen siivoojaa. Verottaja tulee niin hyvin vastaan. Minäkin maksan 200 neliöisen ok talon siivouksesta 2* kuukaudessa 240 e verovähennysten jälkeen. Pienemmästä asunnosta maksaa alle 200 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mites sitten kun on enemmän kuin yksi harrastus? Esimerkiksi pelkästään kypäriä löytyy äkkiseltään lueteltuina: 2 ratsastuskypärään, 4 pyöräilykypärää, 3 moottoripyöräkypärää, 4 laskettelukypärää, yksi softauskypärä ja maski. Siihen vielä yksi remontointia ja korjaamista harrastava ja toinen käsitöistä lähinnä tällä hetkellä haaveileva päälle; on jos jonkinlaista projektia joka paikassa. Ja tällä hetkellä kesäkalusteet, pihaleikkivälineet ja puutarhatyökalut yrittää löytää oman varastosopukan.
Meille ei tule tavaraa, jolle ei ole osoitettu ensin omaa paikka kotona. Jos harrastuskamaa ei mahdu säilyttämään hyvin, sitä ei osteta. Kyse on prioriteeteista: jos mahdollisuus omistaa kymmeniä erilaisia kypäriä ja pitää levällään monia "projekteja" ovat tärkeämpiä kuin kodin järjestys, ei auta valittaa. -24
Tämä on juuri se, mitä en sotkuvalittajista ymmärrä. He tietävät aivan hyvin, miksi sotkua syntyy ja valitsevat tietoisesti toimia tavalla, joka sitä lisää. Ja sitten kuitenkin ihmetellään ja harmitellaan, että minkäs teet.
Hyi, teidän kämppä kuulosta ihan p*skaläävältä!
Vierailija kirjoitti:
Opettele relaamaan. Leivänmurut tai takan vieressä puuroskat haittaa ketään. Pyyhi vaikka leivän murit aamuisin ja iltaisin ja takkaroskat maanantaisin ja torstaisin. Sitten ei tarvitse niitä koko ajan ajatella. Minulla on runko päässäni, minkä mukaan suurin piirtein toimin. En kuitenkaan stressaa jos en hoida niitä. Esim ma imurointi ti keittiönnliesi ja kaakelit, ke kylppäri, to pölyt, vklp pyykit. 20minuutin hommia. Ja jos lapset sen ikäisin että osaaat itse mennä harratuksiin ni menköön.
Tämä. Auttaa. Oikeasti. Meillä on miehen kanssa lista ja selkeä työnjako, päivittäin molemmilla määrätyt kohtuullisen kokoiset hommat. Aina ei ehditä, esim. tämä viikonloppu oli minun osaltani seuraava: Pe-iltana vieraita, lauantaiaamuna koko perheen uimareissu ja illalla naistenilta ravintolassa, sunnuntaina isänpäivän vierailu lapsuudenkodissani. Eli ei olla siivottu ja pyykätty koko viikonloppua, mutta silti -toimivan viikkorutiinin ansiosta- koti on siisti, tiskipöytä puhdas eikä pyykkivuorikaan huoju. Perheessä kaksi alle kouluikäistä lasta ja kaksi töissäkäyvää vanhempaa.
Vierailija kirjoitti:
Marraskuun voi ottaa levonkin kannalta, tämä pimeys jopa kehottaa luontaisesti siihen siinä kohdin missä mahdollista. Mun mielestä on mukavaa kellua tämän pimeyden läpi, tämä on oikeastaan ihanaa. Silti joka kevät huomaan että niin tämä auringonvalohan tuntuikin oikeastaan aika ihanalta. Nuorempana suoranaisesti masennuin tästä pimeästä ajanjaksosta, mutta enää sitä ei tapahdu. Jännä juttu. Katso vaikka kulkiessasi miten kauniita valoja jotkut laittelee talven tullen parvekkeille ja pihoihin, no osa ei sitä taitoa niin hallitse mutta jotkut hallitsee... Muutenkin kun ei ole läpitunkevan kirkasta valoa, kaikki saa hieman enemmän anteeksikin. :)
Mulla sama, en enää ahdistu marraskuusta, aikaisemmin oli näin. Kävin tänään kävelyllä sateisen harmaassa säässä, luonto oli siitä huolimatta kaunis ja ulkoilu virkisti.
Mitä tulee siivoamiseen ja sen sellaiseen, nykyisin päätän tekeväni 2-4 asiaa (vaikka enemmänkin olisi) sunnuntaisin, ja hoidan ne heti aamupäivällä. (Tänään tein päivän ruoan sekä valmiiksi makaroonilaatikon alkuviikoksi. Sitten tiskasin ja siivosin keittiön lattian. )
Sitten saan luvan kanssa nauttia loppupäivän vaikka hyvästä kirjasta, ja ummistan silmäni sotkuilta ja hiljennän mieleni "pitäisi ehtiä tehdä"-listoista.
Leppoistakaa hyvät naiset.
Meillä on työnjako. Mies hoitaa aamun ja katsoo, että kaikki on kunnossa ennen kuin lähtee töihin ja hän laittaa myös tiski- ja pyykkikoneen käyttövalmiiksi. Lapset tekevät koulun jälkeen oman osansa; tiskikone ja pyykkikone päälle, puhtaat astiat kaappeihin, pyykit lajiteltuna jokaisen koriin. Minä hoidan arkiostokset ja päivällisen teon. Kerran viikossa siivotaan yhdessä.
Meillä ei syödä muita välipaloja kuin lapset koulun jälkeen, ei myöskään iltapalaa vaan kunnon päivällinen vain. Ruokaa ei viedä keittiö/ruokailutilasta pois.
Jokaisella tavaralla on paikkansa mm kypärät ovat eteisen isossa laatikostossa. Meille ei tule mainoksia, ainoastaan Hesari. Ja jokainen muistaa että "tuo tullessas, vie mennessäs".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunnasta saa energiaa ja pää tuulettuu.
Liikunta väsyttää.
Joo. Liikunnan jälkeen on aivan naatti, ja pitääkin sitten löhöillä suorituksen jälkeen, hieroa kylmägeeliä, syödä hyvin, ja nautiskella. Ja seuraavana päivänä ei treenata!
Mutta... Kun harrastat säännöllisesti kovaa liikuntaa jonkun aikaa, ja huolehdit palautumisesta, niin saatkin uskomatonta voimaa, hyvän olon tunteen ja mielenrauhaa, jota ei millään muulla keinolla saa hankittua. Se on se hyvä kunto! Kuntosalikortti oli elämäni paras hankinta. Sohva ja suklaalevy lohduttaa hetken, mutta vain hetken.
Jos aiot marraskuun uinua, hyvä kunto katoaa ja tekee mieli vaan nukkua koko ajan ja paskainen koti ärsyttää. Sieltä velttoilun suosta on sen vaikeampi nousta, mitä kauemmin siellä rämpii. Been there, done that...
Minua huvittaa aina nämä ihmiset jotka luulevat että siisti koti vie paljon aikaa ja lapset kärsivät. Paljon enemmän aikaa menee kun etsit tavaroita ylitäysistä kaapeista. Minulla menee esimerkiksi vartti imurointiin kun lattioilla ei ole ylimääräistä rojua ja tavaroilla on paikka. Tiskikone tyhjenee viidessä minuutissa, pyykkien nosto vie saman. Keittiön siivoan joka aamu kun kahvi tippuu jne.
Ehdotuksia:
Minkälainen on kaappitilanne eteisessä? Löytyykö kenkähyllyjä mihin ne saa piiloon?
Onko lapsilla harrastuksissa kavereita, joiden vanhempien kanssa voisitte vuorotella kuskaamisen kanssa?
En väittänyt luulevani mitään. Neuvoin ap:tä hankkimaan apua. Kaikella on hintansa, elämä maksaa, mutta ainakin ongelmiin on olemassa ratkaisu.
- 8