Työtön ja kiittämätön
Olen ollut nyt työttömänä 3kk. Olen koko tämän ajan hakenut aktiivisesti töissä ja päässyt haastatteluihin asti, valoa tunnelin päässä siis, heh. Eilen työkkärin mamma soitteli mulle, ja kyseli miten on työnhaku mennyt. Luettelin paikat joihin olen hakenut ja kerroin missä olen käynyt haastattelussa. Hän oli tyytyväinen ja tsemppasi. Mutta...
Työkkärin tapoihinhan kuuluu, että työttömyystukea ei saa, jos ei hae työkkärin "tarjoamia" paikkoja, joita se sinun henkilökohtainen ohjaaja sieltä tarjoaa.
Tämä nainen tarjosi mulle nyt kahta paikkaa, joihin on siis pakko hakea, vaikka "ei haluaisi". Ensimmäisenä on ruokakauppaketjun pieni toimipiste tämän kaupungin kamalimmalla asuinalueella. Siis oikeasti kamala paikka. Kerrostalo lähiö, jossa asuu paljon narkkareita, alkoholisteja sekä sellaisia....ei niin kunnon kansalaisia. Kyseinen kauppa on ryöstetty viimeisen 3 vuoden aikana yli 6 kertaa. Lisäksi tässä kaupassa on samassa paketissa posti ja Veikkauspiste. Toinen on pesulatyöntekijä, jossa olen ollu nuorempana töissä.
Ahistaa ajatus, että vaikka (tarkoituksella lähettäisin huonon hakemuksen) ne valitsisi mut ja joutuisin mennä sinne töihin. :( en halua.
Miten keplottelen itseni pois sieltä :D
Olen töiden suhteen melko kaikkiruokainen enkä mikään pelkuri, tämä paikka vaan jotenkin inhottaa. kohtalotovereita?
Kommentit (34)
Se pesuladuuni on ihan ok. Fyysisesti tosi rankkaa kyllä. Kyseessä on siis iso pesula, joihin tuodaan alueen sairaaloiden ja vanhainkotien pyykit. Kaunistelematta siis vaatteita ja lakanoita, joissa on verta ja ulosteita :D parempi sekin olisi kuin ei mitään.. sekin ois sitten väliaikainen ratkaisu. Ap
Ap, I feel you. Suututtaa, kun ihmiset olettaa työttömien ottavan vastaan ihan mitä vaan kuraa! Työtön ei see susta mitään arvotonta ja pohjasakkaa. JOKAISELLA ihmisellä on oikeus mielekkääseen työhön. Ei paskaduunia tarvitse tehdä, varsinkaan kun melkein saman rahan saa tekemättömyydestä. Tästä kommentista varmaan alkaa paskamyrsky, mutta ei mun mielestä ihmistä voi pakottaa työhön mihin ei oikeasti halua. Tsemppiä. Vielä se kiva työ löytyy!
vaikea uskoa, että työkkäristä on sulle saneltu näitä paikkoja, että pakko hakea (tai siis uskon toki, mutta oma kokemus ihan toinen). Olen ollut paljon kauemmin kuin sinä työkkärin listoilla, osa-aikatyössä + sovitellulla päivärahalla, eikä mitään soittoja tai ehdoituksia ole tullut kertaakaan. Ja olen oikein ihmetellyt, etteivät mitenkään ole yrittäneetkään aktivoida tämmöistä nahjusta. Ehkä olen toivoton tapaus, mutta mistä ne sen heti alusta tiesi, etteivät edes kerran ole soittaneet...
Vierailija kirjoitti:
vaikea uskoa, että työkkäristä on sulle saneltu näitä paikkoja, että pakko hakea (tai siis uskon toki, mutta oma kokemus ihan toinen). Olen ollut paljon kauemmin kuin sinä työkkärin listoilla, osa-aikatyössä + sovitellulla päivärahalla, eikä mitään soittoja tai ehdoituksia ole tullut kertaakaan. Ja olen oikein ihmetellyt, etteivät mitenkään ole yrittäneetkään aktivoida tämmöistä nahjusta. Ehkä olen toivoton tapaus, mutta mistä ne sen heti alusta tiesi, etteivät edes kerran ole soittaneet...
No ei tietenkään panosteta sinuun, koska olet jo töissä. Mietipä nyt vähän...
Laita palkkatoive reilusti yli tessin, tuskin ne sinua ottavat, kun muitakin hakijoita taatusti riittää noihinkin paikkoihin.
Huh, tuo pesulatyö kuulostaa kamalalta. En mäkään menisi :D
Nykyisin kaikki työnantajat kysyvät haastattelussa, että olethan varmasti sitoutunut työhön. Pitääkö siinä olla rehellinen vai valehdella? Jos sanoo, että tietenkin haen koko ajan oman alan paikkoja, vetääkö työnantaja johtopäätöksen, että tässähän kieltäydytään työstä?
Niin. Jos et halua tuollaisia työpaikkoja, niin olisikohan pitänyt kouluttautua järkevämmin kuin pilipalitutkintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Taas on lampaat määkimässä kun mikä tahansa paska ei kelpaakaan. Tosin se määkiminen on "hiukan" tekopyhää, kun näille määkijille itselleen se paska ei kuitenkaan kelpaisi, vaikka muilta kyllä vaaditaan sen kelpuuttamista.
Tämä. On se nähty, kuinka samat tyypit vaikenevat, kun jäävät itse työttömäksi. Hehän kuvittelevat etteivät joudu tai jotenkin itseään paremmaksi luullen että työtä saavat heti, vaikka eiväthän he kummoisia ole.
Samoille tyypeille muuten olisi kelvannut se, että olisin mennyt työttömyystukea vastaan risuja keräämään, mutta kun lähdin alle alan taulukkopalkan oman alan töihin, hirveä valitus palkkojen polkemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on todella hyvää palvelua, jos oikein soittavat TE-toimistosta ja tarjoavat paikkoja! Häh? Mulle korkeintaan tullut kaksi kertaa postissa printti jostain duunista jota voisi hakea (siis 15 vuoden aikana).
Mutta jos kyse palkkatukipaikasta, niin eihän se ole kuin 6 kuukautta. Kyllä terve ihminen sen kestää.
Itse en voinut hakea noista kahdesta paikasta toiseen, koska se vaati osaamista, jota minulla ei ollut, joten pyysin TE-toimistoa poistamaan haun tiedoistani. Toiseen paikkaan hain ja siitä urkeni mulle uusi ura.
Kai tiesit, että periaatteessa ihan kaikki työpaikat on nykyisin palkkatukipaikkoja? Hakijan tilanne määrittää, saako palkkatukea vai ei.
Ai että oikein lauantaina soitti.
Työhönosoitukset tulevat kyllä ihan kirjepostina, ei ne työkkärintädit lauantaisin niitä soittele. Ja jos ei halua työhönosoituksia niin riittää, että työllistyy omatoimisesti.
Työnhakijat jaetaan kolmelle linjalle: ykköselle ne, joiden uskotaan työllistyvän ilman tukitoimenpiteitä, kakkoselle ne jotka eivät työllisty ilman tukea ja kolmannelle TYP-asiakkaat eli vaikeasti työlllistyvät. Aloittaja on luokiteltu kakkoseksi mutta hänhän voi osoittaa luokituksen vääräksi pääsemällä oma-aloitteisesti töihin.
Kuten aikaisemmin tarkensin, soitti perjantaina, kirjoitin aluksi väärin. Ap
Taas on lampaat määkimässä kun mikä tahansa paska ei kelpaakaan. Tosin se määkiminen on "hiukan" tekopyhää, kun näille määkijille itselleen se paska ei kuitenkaan kelpaisi, vaikka muilta kyllä vaaditaan sen kelpuuttamista.