Tytär on perinyt geenini, eikä laihdu
13 vuotias tyttäreni on pullukka.
Jo 2 vuotta hänen ruokailuaan on tarkkailtu aikuisten toimesta. Syö noin 1800 kilokaloria päivässä, kaksi lämmintä ateriaa, aamupalan, iltapalan ja pienen välipalan pääaterioiden välillä. Ei herkuttele kuin viikonloppuna kohtuudella. Annoskoot ovat pienehköjä. Tyttö harrastaa hyötyliikuntaa ainoastaan. Ei ole urheilullinen, mutta liikkuu kyllä. Urheiluharrastusta ei ole. Paino nousee ja nyt lukema on jo 65 kg. Pituutta ei aivan 160 cm. Murrosikä ei ole vielä alkanut mutta painoa tuntuu mahdottomalta saada alas.
Muita saman ongelman kanssa painijoita?
Terkkari ei suostunut kilpirauhastesteihin. Pitäisiköhän viedä yksityiselle? Suvussamme on molempia, liika ja vajaatoimintaa...
Kommentit (107)
Pakkohan lihavuuden on myös geeneihin liityttävä. Mulla on kaveri joka on todella laiha vaikka syö isoja annoksia eikä harrasta mitään. Ja herkut ja karkit maistuu myös. Hänen sisko taas on jatkuvalla laihdutuskuurilla ja liikkuu paljon mutta ei vaan laihdu kuin pieniä määriä. Heidän äiti on todella pieni ja laiha kun taas isä on aina ollut tukeva.
Vierailija kirjoitti:
miksi niin vaikea ymmärtää, että joillakin vain tuntuu olevan ns. lihavuusgeeni?"! :(
oma äitini pyöräili ennen eläkkeelle jäämistä 10 km (yhteen suuntaan!) töihin, aloitti aamun kaurapuurolla ja kahvilla, nykyään vatsatanssii & sauvakävelee mutta on silti 160 cm ja jotain 65 kg sekä mahakas & rintava!
pikkusisko 162 cm ja noin 60 kg, ratsastaa ja on kasvisyöjä!
itse olen 159cm ja 70 kg, isot rinnat ja iso ahteri. kävelen 2 km töihin ja takaisin. 2-3 krt viikossa teen aamuisin puolen tunnin kahvakuula-treenin ja lasten kanssa käyn kerran viikossa uimahallissa ( voin kroolata rauhassa muutaman altaanmitan sillä 10 v ja 8 v pärjäävät kyllä hetken kaksin!) tyypillinen päivän ruokalistani näyttää suunnilleen tältä:
aamupalaksi smoothie esim. mustikoista, kauramaidosta ja maustamattomasta jugirtista sekä musta kahvi.
lounaaksi esim.eines-pinaattikeitto ja lisää mustaa kahvia, päivälliseksi esim. linssi/porkkana/tomaatti-kastiketta ja riisiä + ruisleipää ja vettä. iltapalaksi sokeritonta mysliä kevytmaidolla.
kerran kuussa tilataan kebab tai mennään Heseen, viikonloppuisin herkutellaan jolloin ostan salmiakkia ja holitonta lonkeroa.
elämäntavat kohdillaan, vaan läski istuu tiukasti! :/
Ruokavaliosi on liian hiilihydraattipainoista, syö enemmän proteiinia suhteessa niin laihdut.
Tuollaiset 2km kävelyt ja puolen tunnin kahvakuulatreenit on ihan yhtä tyhjän kanssa kalorinkulutuksen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä sitten.. Isosisko tosiaan on hoikka..
Tavallisen päivän ruokaesimerkki:
Aamupala: kaurapuuroa, marjoja ja keitetty muna. Maitolasi.
Lounas: koulussa lautasmallin mukaan
Välipala: hedelmä/pähkinöitä
Päivällinen: kotiruokaa, esim. Broileria ja riisiä, vihersalaatti, vesi/maito
Iltapala: jugurttipohjainen smoothie ja esim hapankorppu lohitahnalla.
Näillä ruuilla 15 vuotias sisko painaa 58 ja on 167 pitkä ja 13 vuotias vain kasvattaa massaa..
ApTämä isosiskokaan ei ole hoikka.
Koita nyt jo tajuta, että laihdutte, kun syötte vähemmän, mitä kulutatte!
EI NIIN, VAAN LÄHES ALIPAINOINEN ! :o ja tämä ei ole mikään syyte ap:lle, tod. näk. kasvupyrähdys menossa ja paino "jää jälkeen"
Lähes alipainoinen? Anna mun nauraa. Isot mitat 15-vuotiaalle.
Höpöhöö!
Suhde on enemmän kuin ihanteellinen!
Painoa ei voi verrata muuten kuin suhteessa pituuteen.
Tämä suhde kertoo, että tyttö on hoikka!
En tajua sua mutta ei mun onneksi tarvitsekaan tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi niin vaikea ymmärtää, että joillakin vain tuntuu olevan ns. lihavuusgeeni?"! :(
oma äitini pyöräili ennen eläkkeelle jäämistä 10 km (yhteen suuntaan!) töihin, aloitti aamun kaurapuurolla ja kahvilla, nykyään vatsatanssii & sauvakävelee mutta on silti 160 cm ja jotain 65 kg sekä mahakas & rintava!
pikkusisko 162 cm ja noin 60 kg, ratsastaa ja on kasvisyöjä!
itse olen 159cm ja 70 kg, isot rinnat ja iso ahteri. kävelen 2 km töihin ja takaisin. 2-3 krt viikossa teen aamuisin puolen tunnin kahvakuula-treenin ja lasten kanssa käyn kerran viikossa uimahallissa ( voin kroolata rauhassa muutaman altaanmitan sillä 10 v ja 8 v pärjäävät kyllä hetken kaksin!) tyypillinen päivän ruokalistani näyttää suunnilleen tältä:
aamupalaksi smoothie esim. mustikoista, kauramaidosta ja maustamattomasta jugirtista sekä musta kahvi.
lounaaksi esim.eines-pinaattikeitto ja lisää mustaa kahvia, päivälliseksi esim. linssi/porkkana/tomaatti-kastiketta ja riisiä + ruisleipää ja vettä. iltapalaksi sokeritonta mysliä kevytmaidolla.
kerran kuussa tilataan kebab tai mennään Heseen, viikonloppuisin herkutellaan jolloin ostan salmiakkia ja holitonta lonkeroa.
elämäntavat kohdillaan, vaan läski istuu tiukasti! :/
Kato se eka kommentti. Mee sinne fysiikan laitokselle tutkittavaks jos kerran olet tälläinen termodynaaminen ihme. Ratkaistaan maailman energia-kriisi teillä av-mammoilla jotka lihoavat ilman että syötte enemmän kuin syötte.
Tulipa kirjoitettua liian hätäisesti. Pitäisi jaksaa tarkistaa mitä lähettää, syötte enemmän kuin kulutatte piti kirjoittaa.
Ne asiat joiden itse uskon vaikuttavan tuohon "mystiseen" lihomiseen (kaikelle on syynsä, siksi heittimerkit) on
-suolistobakteerit. Tämän tasapainon saattaa romuttaa vaikka yksi antibioottikuuri, pitkäaikainen makean mättäminen, homealtistus, äidiltä syntyessä saatu bakteerikanta jne jne. Alkakaa vaikka kaikki syömään maitohappobaktereita, ei tarvitse tehdä numeroa. Saattaa myös olla että tytölle ei esim sovi maito- ja vehnätuotteet joista moni oireilee juuri suoliston kautta mutta joita ruokaympyrä on puolillaan.
-hidas aineenvaihdunta. "Hyötyliikunta" (muuta ei ole mainittu kuin käveleminen) ei pidä aineenvaihduntaa vauhdissa, tytön todellinen kulutus päivässä saattaa olla esim 1300 kaloria.
Myös kilpparin ongelmat hidastavat tuota joten ehdottomasti tutkimuksiin. Siinä tapauksessa että on kilppariongelmia niin myös silloin usein vehnä on sopimatonta ruokaa.
-ravintotasapaino. Kehossa on jotain vitamiini- tai mineraalipuutoksia jotka heikentää kehon toiminnan tasapainoa ja pahentaa mahdollista kilppariongelmaa. Varmaan olisi hyvä ottaa joku monivitamiinikuuri sisältäen ainakin sinkin, magnesiumin, D-vitamiinia ja B-vitamiinit.
-salasyöminen. Ette voi tietää mitä tyttö syö ruokiksella, koulun jälkeen jne. Ja jos syö silloin jotain niin todennäköisesti on juuri jotain suolistoa entisestään sotkevaa. Ilman tätäkin toki voi lihoa edellä mainituista tai muista syistä.
Mitä vaan teettekin, tehkää se aina yhdessä perheenä, älkää antako tytön ikinä luulla että hänessä on jotain vikaa ihmisenä ja hän on jonkun korjausprojektin alaisena.
Vierailija kirjoitti:
1800 kaloria on lapselle ihan liikaa. Ei tolla määrällä voikaan laihtua. Pieni tyttö tarvii sellasen 1200-1400 korkeintaan vuorokaudessa.
Niin PIENI tyttö. Mutta yläasteikäinen 65 kg tytön ei kannata sössiä aineenvaihduntaansa kitudieetillä.
Minustakin aika hurjaa, että 13-vuotiaan painosta tehdään tällainen numero. Ymmärrän kyllä, että lapsuudessa kerätyistä kiloista on vaikeaa päästä aikuisenakaan eroon, mutta eihän tyttö edes ole kovin ylipainoinen vielä ja pituuskasvukaan ei ole ilmeisesti vielä pysähtynyt. Tarvitseeko hän nyt oikeasti jotain ravitsemusterapeutin laatimia ruokavalioita? Lähinnä yrittäisin selvittää, että mussuttaako hän karkkia salassa teiltä. Huolestuttaa, että hän oppii kaloreiden laskemisen olevan joku hemmetin elintapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku siinä mättää. Voi olla että olette laskeneet kalorit väärin ja hän syökin enemmän. Joka tapauksessa hän syö enemmän kuin kuluttaa! Tottakai ihmisillä on erilaiset aineenvaihdunnat ja geenit, se on totta. Toiset laihtuvat nopeammin ja toiset hitaammin, mutta laihtuu kuitenkin, JOS tekee homman oikein. Ei ole olemassa mitään varsinaisia lihavuusgeenejä, kaikki lähtee itsestä. Valitettavaa toki, että toisten pitää hieman enemmän tehdä sen eteen. Mutta joo, katsokaa ruokavalio OIKEASTI kuntoon :)
Täytynee tehdä jotain mulkkauksia, totta.. En mussäännimessä halua että tyttö kärsii tästä tilanteesta enempää.
Olemme käyneet ravitsemusterapeutin luona, eikä hänellä ollut mitään uutta työkalupakissa, mikä auttaisi meitä.. Valitettavasti.
Ehkä välipalan viisi jättää pois? Tuntuu vasn kurjalta kun syö koulussa klo 11 ja menee soitinharrastukseensa parikertaa viikossa heti koulun jälkeen. Iltaruoka on vasta 17:30.
ap
Siis peräti 6,5h syömättä? Ootko tosissas? Eihän tuohon väliin nyt hitto soikoon kukaan tarvitse välipalaa! Varsinkin kun on syönyt lautasellisen (tai kaksi) lämmintä ruokaa koulussa, ja sama odottaa kotona. Eipä ihme, että on pullero, jos tuo on pitkä aika syömättä.
Tuli mieleen oma itseni teininä, pituus/painosuhdekin melko lailla sama kuin tytölläsi. En syönyt aamiaista lainkaan enkä koulussakaan läheskään joka päivä, vaan ruokis meni tupakkaa poltellessa. Mielestäni en siis syönyt juuri mitään, mitä nyt kotiin päästessä ihan järjetön nälkä ja vaikka meillä ei ollut herkkuja tai muuta erikoista, ihan perusruokaa syömällä sen hieman tavallista tuhdimman annoksen (+ reilu iltapala), ja paino oli ja pysyi.
Sittemmin järkevöidyin, aloin syödä säännöllisemmin ja annoskoot pieneni itsestään. Totuus oli, että silloin kun "en syönyt juuri mitään" ja olo oli aika kurja ja usein nälkäinen, söin kalorimäärissä noin tuplasti sen mitä nyt.
REHELLINEN ruokapäiväkirja nyt kehiin, sitten lyökää lukemat kalorilaskuriin ja hämmästykää.
Erittäin tiukka EI kalorilaskennalle! Itse asiassa minusta on meiltä aikuisilta vastuutonta siirtää laihdutuskulttuuria lapsillemme (en osoita syyttävällä sormella sinua, ap: uskon kyllä, että tilanne huolestuttaa sinua ja teet parhaasi).
Kaikki meidän luomamme painokauhistelu, erilaiset dieetit kummallisine sääntöineen ja numeroiden tuijottaminen eivät IMO edistä luontaista painonhallintaa, vaan huomio kiinnittyy nimenomaan niihin puntarin ja kaloreiden numeroihin. Ja se jatkuva painosta huolehtiminen vain lietsoo sitä, että oikeasti terveellisten elintapojen sijaan keskitytään toimiin, jotka säästävät ja nipistävät näitä numeroita mahdollisimman tehokkaasti (joka muuten ei aina ole yhtä kuin terveys).
Ap, rauhoitu. Pidä huoli, että perheessänne on terveellistä ruokaa ja ujuta halutessasi liikuntaa vaikka perheiden yhteisillä uinti- tai retkeilyreissuilla, jos tyttärelle ei säännöllisen urheiluharrastuksen aloittaminen tunnu mielekkäältä. Seuratkaa painoa rauhassa, ja mikäli paino vain jatkaa nousemistaan, käykää yhdessä läpi, herkutteleeko tyttäresi esimerkiksi huomaamattaan, tai onko annoskoot tai välipalat liian tuhteja. Kyse voi olla ihan pienistä muutoksista, ja niiden pienten muutosten tähden ei kannata menettää mielenrauhaansa. Jos se kilpirauhasen vajaatoiminta tuntuu mahdolliselta vaihtoehdolta, käykää ihmeessä tarkistuttamassa se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä ruuilla 15 vuotias sisko painaa 58 ja on 167 pitkä ja 13 vuotias vain kasvattaa massaa..
EI NIIN, VAAN LÄHES ALIPAINOINEN ! :o ja tämä ei ole mikään syyte ap:lle, tod. näk. kasvupyrähdys menossa ja paino "jää jälkeen"
Höpöhöö!
Tämä suhde kertoo, että tyttö on hoikka!En tajua sua mutta ei mun onneksi tarvitsekaan tajuta.
Väännän ratalangasta:
50 kg on todella paljon jos pituutta on 120 cm, mutta todella vähän jos pituutta on 180cm.
Joko snaijasit?
Ajattelin pitkään, että olen niitä jotka voi syödä "mitä vaan" eivätkä liho. Mutta kun rupesin enemmän kiinnittämään huomiota muiden ihmisten syömiin ruokamääriin tajusin, että minun "mitä vaan" tarkoittaa tosi pieniä määriä verrattuna muihin naisiin. Jopa sellaiset työkaverit yms jotka mainostavat olevansa koko ajan laihiksella syövät enemmän kuin minä. Kerran koulutusmatkalla paljastui, että yksi näistä laihduttajista, joiden paino ei sitten millään pudonnut, oli kyllä päivän syömättä, mutta veti illalla kaksin käsin sipsiä, suklaata yms hotellihuoneen jääkaapista kun alkoi huikomaan. En ikinä pystyisi olemaan päivää syömättä ja ahmimaan roskaa sillä tavalla illalla.
Pointti: sekä lihavuteen että hoikkuteen on aina joku syy. Ihmiset pettää itseään. Tämä on nähty niin monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöö!
Tämä suhde kertoo, että tyttö on hoikka!En tajua sua mutta ei mun onneksi tarvitsekaan tajuta.
Väännän ratalangasta:
50 kg on todella paljon jos pituutta on 120 cm, mutta todella vähän jos pituutta on 180cm.
Joko snaijasit?
Niin, sitten?
Nyt on kyse 15v tytöstä, jonka mitat on 167/58. Ja noi mitat on suuret. Tiedän sen, koska olen samanpituinen ja vain kolme vuotta ap:n tytärtä vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöö!
Väännän ratalangasta:
Joko snaijasit?Niin, sitten?
Nyt on kyse 15v tytöstä, jonka mitat on 167/58. Ja noi mitat on suuret. Tiedän sen, koska olen samanpituinen ja vain kolme vuotta ap:n tytärtä vanhempi.
Ei todellakaan ole suuret! Minä olen 2 cm lyhyempi ja tuossa painossa olin ihan hoikka. Nyt olen 10 kg painavampi, enkä vieläkään ole lihava, tosin ikää on jo lähempänä 30 v. Riippuu todella paljon ruumiinrakenteesta ja lihasten määrästä, miltä näyttää missäkin painossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöö!
Väännän ratalangasta:
Voi luojan tähden: nuo eivät ole suuret mitat.
Enkä tiedä, onko sinun oma subjektiivinen käsityksesi omasta painostasi mikään vedenpitävä argumentti.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöö!
Väännän ratalangasta:
Voi luojan tähden: nuo eivät ole suuret mitat.
Enkä tiedä, onko sinun oma subjektiivinen käsityksesi omasta painostasi mikään vedenpitävä argumentti.Ohis
Ok, no meijän käsitykset hoikasta&suuresta eroaa todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöö!
Väännän ratalangasta:
Hänen painoindeksinsä on 20,8 noilla mitoilla joka on lähempänä normaalipainon alarajaa kuin ylärajaa, eli kyllä hän todennäköisesti on hoikka.
Oletko sä se 19-vuotias, joka tähtää merkittävään alipainoon ja stressasi, kun joutui isänpäivänä syömään ravintolassa, eikä ruokalistoissa ole kaloreita. Kuulostat samalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöö!
Väännän ratalangasta:
Hänen painoindeksinsä on 20,8 noilla mitoilla joka on lähempänä normaalipainon alarajaa kuin ylärajaa, eli kyllä hän todennäköisesti on hoikka.
Oletko sä se 19-vuotias, joka tähtää merkittävään alipainoon ja stressasi, kun joutui isänpäivänä syömään ravintolassa, eikä ruokalistoissa ole kaloreita. Kuulostat samalta.
Mikäs se nimimerkki nyt olikaan. SSSS...?
Olemme saaneet uuden trollin sitten Pyhävulvamiehen, Ikiksen ja Emätintin.
Höpöhöö!
Tämä suhde kertoo, että tyttö on hoikka!