Tytär on perinyt geenini, eikä laihdu
13 vuotias tyttäreni on pullukka.
Jo 2 vuotta hänen ruokailuaan on tarkkailtu aikuisten toimesta. Syö noin 1800 kilokaloria päivässä, kaksi lämmintä ateriaa, aamupalan, iltapalan ja pienen välipalan pääaterioiden välillä. Ei herkuttele kuin viikonloppuna kohtuudella. Annoskoot ovat pienehköjä. Tyttö harrastaa hyötyliikuntaa ainoastaan. Ei ole urheilullinen, mutta liikkuu kyllä. Urheiluharrastusta ei ole. Paino nousee ja nyt lukema on jo 65 kg. Pituutta ei aivan 160 cm. Murrosikä ei ole vielä alkanut mutta painoa tuntuu mahdottomalta saada alas.
Muita saman ongelman kanssa painijoita?
Terkkari ei suostunut kilpirauhastesteihin. Pitäisiköhän viedä yksityiselle? Suvussamme on molempia, liika ja vajaatoimintaa...
Kommentit (107)
no aikuinenkin laihduttaa JA LAIHTUU 1200kcal/ päiväannoksella, miksi sinun alle 160cm lapsesi pitäisi saada 1800kcal jos yrittää laihtua???
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli itselläni vähän samantapainen tilannne lapsena. Lihoin lyhyessä ajassa paljon, olin väsynyt, iho kuiva. Nukahdin yöunille jo alkuillasta. Olin sairaalassakin tutkimuksissa tiukalla ruokavaliolla (1200kcal/vrk) ja paino laski vaivaisen kilon 1,5 viikon aikana. Paljastui sitten lopulta kuitenkin, että sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa (ensin oli kilpirauhasen tulehdus, josta jäi sitten vajaatoiminta päälle). Nyt olen sairastanut jo 30 vuotta vajaatoimintaa. Painon kanssa on koko ajan taistelua... painoa saa hieman laskemaan kun on todella tiukalla, täysin rasvattomalla ja sokerittomalla ruokavaliolla. Mutta jojoilua tämä on koko ajan. Olen hyväksynyt sen, etten tule koskaan olemaan hoikka. Lapseni ovat normaalipainoisia, tosin keskimmäisellä on taipumusta lihota herkästi. Mutta kilpirauhasen vajaatoimintaa ei ole todettu.
Mistä saat energiasi, jos olet rasvattomalla ja sokerittomalla dieetillä.
Tosin sulla taitaa elimistös olla jo aika sekaisin kun tolleen pelleilet.
Oletko varma ettei tyttö syö koulussa/harrastuksissa/yksin kotona ollessaan? Mä olin juuri sellainen lapsena ja varhaisteininä, että vedin salaa vaikka mitä. Jos ei muuta löytynyt noin siirappia suoraan purkista.
1800 kaloria on paljon 160 cm pitkälle. Itse olen 155cm ja 26 vuotta, en ole koskaan juuri laskenut kaloreita, mutta aika varmasti lihoisin reilusti ylipainoiseksi tuolla kalorimäärällä. Luulen että noin 1200-1500 kalorilla pysyn tässä normaalin ylärajalla, pitäisi mennä alle että laihtuisin sinne rajan alkupäähän.
Voi helvetti, miten voi olla ap:n kaltaisia aikuisia ihmisiä??? Olet tyhmä kuin saapas ap. Sinun valintojesi ansiosta lapsesi on noin nuorella iällä liikalihava. Uskomaton sokea olet kyllä omalle toiminnallesi. Sääliksi käy tyttöä!
Vierailija kirjoitti:
En tiedä sitten.. Isosisko tosiaan on hoikka..
Tavallisen päivän ruokaesimerkki:
Aamupala: kaurapuuroa, marjoja ja keitetty muna. Maitolasi.
Lounas: koulussa lautasmallin mukaan
Välipala: hedelmä/pähkinöitä
Päivällinen: kotiruokaa, esim. Broileria ja riisiä, vihersalaatti, vesi/maito
Iltapala: jugurttipohjainen smoothie ja esim hapankorppu lohitahnalla.
Näillä ruuilla 15 vuotias sisko painaa 58 ja on 167 pitkä ja 13 vuotias vain kasvattaa massaa..
Ap
Tämä isosiskokaan ei ole hoikka.
Koita nyt jo tajuta, että laihdutte, kun syötte vähemmän, mitä kulutatte!
Itse olen 163/89 (lihoin parina viime viikkona yht. 4kg), todettu kilpirauhasen vajaatoiminta, lääkitys Thyroxin 2x25µg.
Alkuvuodesta lihoin 10kg, vaikka kävin ahkeraan salilla aerobista liikuntaa unohtamatta ja söin puhtaasti ja tarkasti. Silloinen kalorimääräni oli jotain 1100-1500 välillä, mutta lihoin silti. Nyt olen tehnyt fyysisesti raskasta työtä, syönyt kuitenkin päivän aikana suunilleen saman verran kuin ennenkin, mutta lihoin silti. En syö herkkuja melkeempä ollenkaan ja käyn edelleen salilla neljästi viikossa.
Ravitsemusterapeutilla käyty ja ehkäisy vaihdetaan hormonittomaan (jos pitää yllä ylipainoa). Lääkäri ehdotti yksityiselle menemistä, koska hän ei voi rahan puolesta määrätä joitain kokeita, mitkä kuitenkin voisivat olla tarpeessa :( Ärsyttää tämä helvetin paisuminen parikymppisenä, vaikka kuinka yritän pitää edes painon samassa, se nousee kuitenkin.. Lääkitys on todennäköisesti liian vähäinen, mutta mikä selittää erittäin nopean painonnousun lyhyessä ajassa?
Myös toinen siskoni on pitkä ja hoikka, toinen taas lyhyt ja pyöreä. Pyöreä harrastaa erittäin raskasta voimistelua 5krt viikossa (ala-asteikäinen) ja on silti tukeva, kuten minäkin olin. Voiko muka geeneissä olla jokin joka estää laihtumisen ja tai kehon muokkautumisen ylipäätäänsä? Itse harrastin kilpa-uintia monta vuotta, mutta kehoni ei muokkautunut siinäkään (oletin että minusta tulee Hanna-Maria Seppälän näköinen, mutta nyt en saa edes liivejä enää suomesta..) vaikka erittäin rankkaa harjoittelua 6:sti viikossa olikin.
Vierailija kirjoitti:
Näillä ruuilla 15 vuotias sisko painaa 58 ja on 167 pitkä ja 13 vuotias vain kasvattaa massaa..
Ap
Onko tullut mieleen, että jokainen on yksilö.
Kyllähän tämä tuntuu melko raskaalta, tämä tilanne.. Eikä vähiten tyttärestäni. Mutta koska kuukautiset eivät ole alkaneet, kasvaa varmaan pituutta vielä. Toivottavasti se tasaa painoakin..
En tiedä miksei verikokeisiin ollut halukkuutta laittaa tyttöä, varsinkin kun suvussa esiintyy vajaa- ja liikatoimintaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOnko tullut mieleen, että jokainen on yksilö.
On tullut.
13- vuotias syö kuitenkin vähemmän kuin siskonsa. En ala sormille iskemään jos ottaa perunakattilasta 2 perunaa..
Ap
Ehkä olin selittänyt hieman huonosti. En siis ole rasvattomalla ja täysin sokerittomalla ruokavaliolla jatkuvasti. Mutta sillä keinolla sain painon putoamaan. Ja tarkoitan nyt sellaista sokeritonta, ettei syö ylimääräistä sokeria. Käytössä oli tuolloin Painonvartijoitten pisteet. Periaatteessa pisteitä laskiessa saa syödä mitä lystää, kunhan pisteet ei ylity. Vaikka sitten sen lihapiirakan, mutta siinäpä ne sen päivän pisteet sitten taitaakin olla :) Eli kun syö light-tuotteita, saa syödä määrällisesti enemmän.
Tyttäresi on ns. säästömallia eli hänen ruoansulatuselimistönsä hyödyntää kaikki kalorit viimeiseen tippaan. Mikäli arvoisat av-mammat eivät vielä tiedä niin perinteinen kaloriteoria on jo kumottu lihavuustieteilijöiden toimesta (esim suomen johtava lihavuusguru rissanen on kertonut julkisesti uusista tutkimustuloksista). Tämmöisen säästömallin painonhallintaan on vain kaksi tietä: ruoan sisäänotto niukaksi tai kulutus buustataan ylös. Eka vaihtoehto ei ole kovin houkutteleva nuorelle joten tehtävä jotain kulutukselle. Mieluisa liikuntalaji olisi kiva keino. Tosin veisin kyllä tytön verikokeisiinkin varmuuden vuoksi.
Tosin tutkimuksissa on myös todettu että mikäli ihmisen luontaiseen ruoansulatustoimintaan ei pahemmin puututa (tarkoitan ei laihdutus/lihotukuureja ja syöminen on normia kuten teillä) niin paino hakeutuu tasolle jota on helppo ylläpitää. Joillakin tämä luontainen paino ei ole bmi-välillä 20-25 vaan se voi olla isompi. Esim minulla luontainen painoni on 73-74 kg ja pituutta on 166 cm. Virallisesti olen ylipainoinen mutta tämä paino on se johon kehoni "hakeutuu" ilman ylimääräisiä ponnisteluja.
Se mikä minua huolestuttaa on se että olette jo ottaneet 13 vuotiaan tytön painon luupin alle. Todennäköisesti tytön itsetunto ja minäkuva on jo vaurioitunut.
Ärsyttävän tyhmiä ihmisiä täällä jotka eivät ymmärrä lääketieteestä mitään. Painoon vaikuttavat hyvin monet asiat ruokailun lisäksi, eikä ihmisten väliset painoerot selity pelkästään syödyillä kaloreilla. Esim. suolistobakteereilla on todettu olevan suuri merkitys sen kannalta kuinka paljon syödyistä kaloreista päätyy käytettäväksi energiaksi. Hoikilla ihmisillä oli tutkimusten mukaan sellainen bakteerikanta että he pysyivät hoikkina samoilla kalorimäärillä joilla lihavat ihmiset lihoivat.
Vierailija kirjoitti:
Hoikilla ihmisillä oli tutkimusten mukaan sellainen bakteerikanta että he pysyivät hoikkina samoilla kalorimäärillä joilla lihavat ihmiset lihoivat.
Hohhoijaa. Ja linkki tähän fysiikan lait kumoavaan tutkimukseen oli missä?
Kilpirauhasen vajaatoiminnassa lihoo vaikkei söisi mitään. Suurin osa pöhötyksestä on limamaista nestettä, mikä kertyy soluihin, ei siis soluväleihin. Siksi se myös lähtee vaikeammin pois.
Noh kerron tässä ystävieni lapsista. Äiti on oikein viehättävä, mutta hyvin pyöreä. Isä harrastanut mm. Kestävyyslajeja, kun kroppa sopii niihin hyvin. Toinen tytär 17v on jo tehnyt mallintöitä, n.175cm, käy välillä lenkillä, superhoikka. Pikkusisko 14v on 170 ja todella naisellisen pyöreä jo nyt. Harrastanut mm. yleisurheilua oikein tosissaan. Ei tarvitse miettiä, kumpi on tullut kumpaan vanhempaan. Ja ihan tavallista elämää ja samoja ruokia syövät. Itse olen hoikka geenien ansiosta. Osa laihoista haluaa vain korostaa onaa erinomaisuuttaan ja antaa ymmärtää, että paino on vain tahdonlujuudesta kiinni. Onneksi voi tulla sairaus tai lääkitys, joka oikaisee harhat omasta erinomaisuudesta;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäresi syö liikaa ja liikkuu liian vähän. +ruokavalio vituillaan. Kai tiedät että 100kcal on eroa siinä että onko se hiilareita tai proteiiinia.
Geeneihin vetoaminen on valehtelua ja laiskuutta. Oliko muka Dachaussa lihavia ihmisiä?
Kyllä sata kaloria on aina sata kaloria. Terveellisyys on tietenkin eri asia.
Ei taida ainneenvaihdunta olla ihan hallussa.
No kerropa sinä sitten, miten se aineenvaihdunta toimii.
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoiminnassa lihoo vaikkei söisi mitään. Suurin osa pöhötyksestä on limamaista nestettä, mikä kertyy soluihin, ei siis soluväleihin. Siksi se myös lähtee vaikeammin pois.
ö_Ö
?
ap
Minä taas suosittelisin, että jäitä hattuun nyt. Tyttö on 13, ja se pyöreys nyt voi sitten tasaantua vanhempana. Pahinta, mitä voit tehdä, on tehdä lihomisesta sen luokan ongelma, että tytön itsetunto romuttuu.
Miten olisi, jos tekisitte asiasta nimenomaan teidän koko perheen projektin? Meinaan, että fiilaisitte koko perheen ruokia, harrastaisitte yhdessä enemmän liikuntaa ja tekisitte perheenä sellaisia asioita, jotka edistävät painonhallintaa. Luontevana osana elämää, ei siis nimenomaan laihdutuksen nimissä. Tytöstä ei välttämättä tunnu kovin mukavalta, että häntä vartioidaan painonsa vuoksi kuin haukka - se on hyvää tarkoittavaa, mutta se voi asettaa painonhallintaan sellaisia paineita, että edessä on vain rääkkilaihdutusten ja repsahdusten tie, ja normaalille ruokasuhteelle voi heittää hyvästit.
Ap