Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytär on perinyt geenini, eikä laihdu

Vierailija
08.11.2015 |

13 vuotias tyttäreni on pullukka.
Jo 2 vuotta hänen ruokailuaan on tarkkailtu aikuisten toimesta. Syö noin 1800 kilokaloria päivässä, kaksi lämmintä ateriaa, aamupalan, iltapalan ja pienen välipalan pääaterioiden välillä. Ei herkuttele kuin viikonloppuna kohtuudella. Annoskoot ovat pienehköjä. Tyttö harrastaa hyötyliikuntaa ainoastaan. Ei ole urheilullinen, mutta liikkuu kyllä. Urheiluharrastusta ei ole. Paino nousee ja nyt lukema on jo 65 kg. Pituutta ei aivan 160 cm. Murrosikä ei ole vielä alkanut mutta painoa tuntuu mahdottomalta saada alas.
Muita saman ongelman kanssa painijoita?
Terkkari ei suostunut kilpirauhastesteihin. Pitäisiköhän viedä yksityiselle? Suvussamme on molempia, liika ja vajaatoimintaa...

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei tyttösi harrasta liikuntaa? Luultavasti serkkutyttö, joka on syönyt paljon enemmän, on paljon liikunallisempi ja siten myös kuluttaa selvästi enemmän.

Harrastaahan, hyötyliikuntaa.

Voi olla että serkku on liikunnallisempi, totta, mutta ei sekään nyt kaikkea selitä.

Omani harrastaa musiikkia 3 kertaa viikossa. Musakaverit ovat samanlaisia ei urheilijoita, opistolla luuhaajia, mutta normaalipainoisia..

En vaadi tytöltä uutta liikuntaharrastusta. 5kilometrin kävely päivittäin saa riittää.

Vierailija
62/107 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpönhöpön ja hevonkakkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpönhöpön ja hevonkakkaa.

Eipä tätä tilannetta näytä tajuavan jos ei ole omakohtaista kokemusta. Tämä ei ole kuitenkaan provo, vaan aito tilanne. Olisin halunnut kuulla, onko muilla vastaavaa..

Terveydenhoitaja eväsi kilpparitestit vedoten siihen, että tyttö on kasvanut johdonmukaisesti käyrillään.

ap

Vierailija
64/107 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasen vajaatoiminnassa lihoo vaikkei söisi mitään. Suurin osa pöhötyksestä on limamaista nestettä, mikä kertyy soluihin, ei siis soluväleihin. Siksi se myös lähtee vaikeammin pois.

ö_Ö

?

ap

Jostain syystä copy pastaus ei suvaitse toimia tällä palstalla. Kokeilin pastata muualle ja onnistui mutta ei tänne. Mulla on tähän artikkelista tietoa.

Vierailija
65/107 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyötyliikunta ei ole kunnon liikuntaa.

Esim. Fillarilla 2km kouluun ei kuluta juuri lainkaan kaloreita tai nosta sykettä (kävellen kuluttaisi enemmän)

Aloittakaa urheiluharrastus edes kerran viikossa, tyttö saa valita: yleisurheilu, rytminenvoimistelu, cheerleading, aerobic, jalkapallo jne. Kotona sitten vielä toinen "liikuntapäivä" eli vaikka äidin kanssa 50-60min reippaalle kävelylenkille.

Urheilu ei pelkästään laihduta, mutta sr helpottaa. Ruokavaliossa on avain. Nyt teillä on siinä jotain pielessä? Liikaa kaloreita? Onko esim kastikkeissa piilosokeria?

Ja voi olla, että tyttö herkuttelee salaa. Itse olin (ja olen) todella perso makealle, söin salaa herkkuja tosi usein. Mutta hikiliikunta auttaa siihen, että ei tule makeanhimoa vaan kroppa huutaa ravitsevaa ruokaa: kasviksia ja vihanneksia, lihatuotteita, hiilihydraatteja (esim bataattissa on paremmat ravintoarvot kuin perunassa)

Vierailija
66/107 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasen vajaatoiminnassa lihoo vaikkei söisi mitään. Suurin osa pöhötyksestä on limamaista nestettä, mikä kertyy soluihin, ei siis soluväleihin. Siksi se myös lähtee vaikeammin pois.

ö_Ö

?

ap

"Myxedema means literally "mucus swelling," so-called because the swelling of tissues is produced by the presence inside the cells of excess quantities of mucus, also called "mucopolysaccharide" in polite scientific circles, or "snot" by my kids. Whereas ordinary edema is caused by the presence of excess water between the cells and can be "pitted" by applying pressure with, for example, your finger, myxedematous edema is caused by mucus inside the cells which cannot be squeezed out and therefore cannot be pitted. Myxedematous edema therefore also is called "non-pitting edema."

www.medical-library.net/hypothyroidism.html

Vierailija
67/107 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli itselläni vähän samantapainen tilannne lapsena. Lihoin lyhyessä ajassa paljon, olin väsynyt, iho kuiva. Nukahdin yöunille jo alkuillasta. Olin sairaalassakin tutkimuksissa tiukalla ruokavaliolla (1200kcal/vrk) ja paino laski vaivaisen kilon 1,5 viikon aikana. Paljastui sitten lopulta kuitenkin, että sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa (ensin oli kilpirauhasen tulehdus, josta jäi sitten vajaatoiminta päälle). Nyt olen sairastanut jo 30 vuotta vajaatoimintaa. Painon kanssa on koko ajan taistelua... painoa saa hieman laskemaan kun on todella tiukalla, täysin rasvattomalla ja sokerittomalla ruokavaliolla.  Mutta jojoilua tämä on koko ajan. Olen hyväksynyt sen, etten tule koskaan olemaan hoikka. Lapseni ovat normaalipainoisia, tosin keskimmäisellä on taipumusta lihota herkästi. Mutta kilpirauhasen vajaatoimintaa ei ole todettu. 

Et siis ole 30 vuoden ajan syönyt mitään lääkkeitä vajaatoiminnan korjaamiseksi? Outoa. Minulla myös todettiin vajaatoiminta. Normaalipainon ylärajoilla olen ollut ja hoikempikin. Nyt minulla on jo vuosia ollut kilppariarvot ihan normaalit lääkkeiden ansioista, joten ei vaikuta painoon mitenkään. Ihan syömällä minulle niitä kiloja tulee ja olen helposti lihovaa tyyppiä. Mutta niin ne kilot myös lähtee kun syön vähemmän kuin kulutan.  

Vierailija
68/107 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varmana laihtuu. Auswitchissäkin oli kaikki laihoja. Kellään ei ollut läskigeenejä.

Vierailija
69/107 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on taas tullut klassiset ja harvinaset syömishäiriö & kilppis esille. Aivan kuin lapsi ei voisi olla lihava koska elämäntavat ovat huonot? No, suomalaisten itsepetosta tämä kai on.

Elämäntavat eivät ole huonot. Koulumatkat tyttö kulkee päivittäin, sekä harrasta hyötyliikuntaa jokapäivä. Ruokailu on ravitsemusterapeutin suositusten mukainen.

Ap

No menkää yksityiselle ja tehkää ne kilpirauhastestit. Ei se ylipaino ole mikään suuri mysteeri. Tyttäresi syö enemmän kuin kuluttaa. Tarkkailkaa enemmän ruokavaliota ja tytär voisi aloittaa jonkun säännöllisen urheilullisen harrastuksen.

Vierailija
70/107 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin listasit jo nuo ongelmat eli 1.Miksei ole tytöllä mitään liikuntaharrastuksia? Innostus liikuntaan saadaan nuorena kun pyöräillään, pelaillaan, käydään sählyssä ja koriksessa ym. Ehkä vielä voitte aloittaa jonkun lenkkeilyn, maastopyöräilyn yms. Joukkuelajit vaikeampia kun pitäis osata jo aika paljon.

2. 1800 kcal kuulostaa hurjalta määrältä, vaihda ruoka kevyempään, salaatteja ilman kastiketta ja paljon, paljon kasviksia ja kaikki herkut nollaan, leipää vain tummaa ja sitäkin vähän.

Helppoa ja hyvää!

Vierailija
71/107 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei tyttösi harrasta liikuntaa? Luultavasti serkkutyttö, joka on syönyt paljon enemmän, on paljon liikunallisempi ja siten myös kuluttaa selvästi enemmän.

Harrastaahan, hyötyliikuntaa.

Voi olla että serkku on liikunnallisempi, totta, mutta ei sekään nyt kaikkea selitä.

Omani harrastaa musiikkia 3 kertaa viikossa. Musakaverit ovat samanlaisia ei urheilijoita, opistolla luuhaajia, mutta normaalipainoisia..

En vaadi tytöltä uutta liikuntaharrastusta. 5kilometrin kävely päivittäin saa riittää.

Hyötyliikunta ei kyllä riitä pelkästään. Elimistö tottuu siihen jokapäiväiseen viiden kilometrin kävelyyn nopeasti. Liikunnassa täytyy olla vaihtelua, jotta se polttaa energiaa toivotulla tavalla. Suosittelen siis tytölle jonkun liikuntaharrastuksen aloittamista. Olisiko joku tanssi vaikka mieleistä?

Voi myös olla, jos tytöllä on omaa rahaa käytössä, että käy salaa ostamassa karkkia, eikä kerro siitä kenellekään. Siitä syystä paino ei putoa, vaan "tytölle vain kertyy massaa", niinkuin ap itse kuvaili.

Vierailija
72/107 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö salaa herkkuja.

Vierailija
73/107 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko ap minkä pituisia miehenne kanssa, onko siis oletettavaa ettei tytön pituuskasvu ole vielä päättynyt (jos kuukautisiakaan ei ole)? Jospa hän kerää tässä painoa ja sitten humpsahtaa vuodessa 10+ cm pituutta?

Tosin itselleni tuli mieleen, että jospa salaa syö herkkuja? Mutta missä välissä ja millä rahoilla?

Itsellä oli päinvastainen ongelma esimurrosikäisenä ja murrosikäisenä, painoa ei kertynyt millään, mutta ihan terve olin, menkat alkoi normaalisti jne. Luonnostani vain olin/olen luikku. Mutta kyllä se silti tuntui pahalta kyttäykseltä  terkkarin ehdottamine jokatoinenviikkoisine punnituksineen:( Minut leimattiin väkisin anorektikoksi, vaikka niin ei ollut. Monta vuotta meni, että opin hyväksymään itseni.

Vierailija
74/107 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on taas tullut klassiset ja harvinaset syömishäiriö & kilppis esille. Aivan kuin lapsi ei voisi olla lihava koska elämäntavat ovat huonot? No, suomalaisten itsepetosta tämä kai on.

Elämäntavat eivät ole huonot. Koulumatkat tyttö kulkee päivittäin, sekä harrasta hyötyliikuntaa jokapäivä. Ruokailu on ravitsemusterapeutin suositusten mukainen.

Ap

Ehkä kannattais sitten miettiä onko niissä terapeutin suosituksissa jotain korjattavaa.

Vierailija
75/107 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä sitten.. Isosisko tosiaan on hoikka..

Tavallisen päivän ruokaesimerkki:

Aamupala: kaurapuuroa, marjoja ja keitetty muna. Maitolasi.

Lounas: koulussa lautasmallin mukaan

Välipala: hedelmä/pähkinöitä

Päivällinen: kotiruokaa, esim. Broileria ja riisiä, vihersalaatti, vesi/maito

Iltapala: jugurttipohjainen smoothie ja esim hapankorppu lohitahnalla.

Näillä ruuilla 15 vuotias sisko painaa 58 ja on 167 pitkä ja 13 vuotias vain kasvattaa massaa..

Ap

Tämä isosiskokaan ei ole hoikka.

Koita nyt jo tajuta, että laihdutte, kun syötte vähemmän, mitä kulutatte!

EI NIIN, VAAN LÄHES ALIPAINOINEN !  :o ja tämä ei ole mikään syyte ap:lle, tod. näk. kasvupyrähdys menossa ja paino "jää jälkeen"

Vierailija
76/107 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi niin vaikea ymmärtää, että joillakin vain tuntuu olevan ns. lihavuusgeeni?"! :(

oma äitini pyöräili ennen eläkkeelle jäämistä 10 km (yhteen suuntaan!) töihin, aloitti aamun kaurapuurolla ja kahvilla, nykyään vatsatanssii  & sauvakävelee mutta on silti 160 cm ja jotain 65 kg sekä mahakas & rintava!

pikkusisko 162 cm ja noin 60 kg, ratsastaa ja on kasvisyöjä!

itse olen 159cm ja 70 kg, isot rinnat ja iso ahteri. kävelen 2 km töihin ja takaisin. 2-3 krt viikossa teen aamuisin puolen tunnin kahvakuula-treenin  ja lasten kanssa käyn kerran viikossa uimahallissa ( voin kroolata rauhassa muutaman altaanmitan sillä 10 v ja 8 v pärjäävät kyllä hetken kaksin!) tyypillinen päivän ruokalistani näyttää suunnilleen tältä:

aamupalaksi smoothie  esim. mustikoista, kauramaidosta ja maustamattomasta jugirtista sekä musta kahvi.

lounaaksi  esim.eines-pinaattikeitto ja lisää mustaa kahvia, päivälliseksi esim.  linssi/porkkana/tomaatti-kastiketta ja riisiä + ruisleipää ja vettä.  iltapalaksi sokeritonta mysliä kevytmaidolla.

kerran kuussa tilataan kebab tai mennään Heseen, viikonloppuisin herkutellaan jolloin ostan salmiakkia ja holitonta lonkeroa.

elämäntavat kohdillaan, vaan läski istuu tiukasti! :/

Vierailija
77/107 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1800 kaloria on lapselle ihan liikaa. Ei tolla määrällä voikaan laihtua. Pieni tyttö tarvii sellasen 1200-1400 korkeintaan vuorokaudessa.

Vierailija
78/107 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä sitten.. Isosisko tosiaan on hoikka..

Tavallisen päivän ruokaesimerkki:

Aamupala: kaurapuuroa, marjoja ja keitetty muna. Maitolasi.

Lounas: koulussa lautasmallin mukaan

Välipala: hedelmä/pähkinöitä

Päivällinen: kotiruokaa, esim. Broileria ja riisiä, vihersalaatti, vesi/maito

Iltapala: jugurttipohjainen smoothie ja esim hapankorppu lohitahnalla.

Näillä ruuilla 15 vuotias sisko painaa 58 ja on 167 pitkä ja 13 vuotias vain kasvattaa massaa..

Ap

Tämä isosiskokaan ei ole hoikka.

Koita nyt jo tajuta, että laihdutte, kun syötte vähemmän, mitä kulutatte!

EI NIIN, VAAN LÄHES ALIPAINOINEN !  :o ja tämä ei ole mikään syyte ap:lle, tod. näk. kasvupyrähdys menossa ja paino "jää jälkeen"

Lähes alipainoinen? Anna mun nauraa. Isot mitat 15-vuotiaalle.

Vierailija
79/107 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ihmeessä yksityiselle tutkituttamaan ne kilpirauhasarvot, eihän siitä haittaakaan ole ja sitten ei ainakaan tarvi miettiä mitä jos... Silti veikkaisin syyn olevan ettei saa tarpeeksi liikuntaa. Joku harrastus kannatttaisi kehitellä. Nykyään ihmisillä hyötyliikunta voi olla aika vähäistä. Tuon ikäiset tykkäävät tanssia, tai miten olisi potkunyrkkeily`? 

Vierailija
80/107 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi niin vaikea ymmärtää, että joillakin vain tuntuu olevan ns. lihavuusgeeni?"! :(

oma äitini pyöräili ennen eläkkeelle jäämistä 10 km (yhteen suuntaan!) töihin, aloitti aamun kaurapuurolla ja kahvilla, nykyään vatsatanssii  & sauvakävelee mutta on silti 160 cm ja jotain 65 kg sekä mahakas & rintava!

pikkusisko 162 cm ja noin 60 kg, ratsastaa ja on kasvisyöjä!

itse olen 159cm ja 70 kg, isot rinnat ja iso ahteri. kävelen 2 km töihin ja takaisin. 2-3 krt viikossa teen aamuisin puolen tunnin kahvakuula-treenin  ja lasten kanssa käyn kerran viikossa uimahallissa ( voin kroolata rauhassa muutaman altaanmitan sillä 10 v ja 8 v pärjäävät kyllä hetken kaksin!) tyypillinen päivän ruokalistani näyttää suunnilleen tältä:

aamupalaksi smoothie  esim. mustikoista, kauramaidosta ja maustamattomasta jugirtista sekä musta kahvi.

lounaaksi  esim.eines-pinaattikeitto ja lisää mustaa kahvia, päivälliseksi esim.  linssi/porkkana/tomaatti-kastiketta ja riisiä + ruisleipää ja vettä.  iltapalaksi sokeritonta mysliä kevytmaidolla.

kerran kuussa tilataan kebab tai mennään Heseen, viikonloppuisin herkutellaan jolloin ostan salmiakkia ja holitonta lonkeroa.

elämäntavat kohdillaan, vaan läski istuu tiukasti! :/

Kato se eka kommentti. Mee sinne fysiikan laitokselle tutkittavaks jos kerran olet tälläinen termodynaaminen ihme. Ratkaistaan maailman energia-kriisi teillä av-mammoilla jotka lihoavat ilman että syötte enemmän kuin syötte.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi