Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Steinerkoulun opettaja vastaa kysymyksiinne

Vierailija

Huomasin, että täällä on usein tällaisia kysymysketjuja ja kun olen kotona flunssassa, niin ajattelin, että mikä jottei :) Vastailen siis tänä iltana kysymyksiinne, jotka koskevat steinerpedagogiikkaa.

Sivut

Kommentit (76)

Vierailija

Miksi Steiner-koulua pidetään luovuutta kehittävänä kouluna? Ei siinä mikään luovuus kasva kun ope kirjottaa taululle ja oppilaat perässä.
Kieltenopetus on ihan perseestä. Tuttavan lapsi on nyt viidennellä ja osaa saksaa (jota on ollut ekasta asti) yhtä hyvin kuin poikani joka aloitti saksan tänä syksynä.
Mitään numeroita ja arvioita kehityksestä ei tule, se tuskin kertoo mitään osaamisesta että vihkotyöskentely on hyvää.
Entäs opettajat? Te ette ole päteviä opettamaan peruskoulussa (paitsi sijaisena, jollaiseksi pääsee kuka tahansa) miten olette päteviä opettamaan ollenkaan? Kiitos vastauksista. Melkein tiedän jo mitä sieltä tulee :)

Vierailija

Oletko itse käynyt Steinerin? Minä olen ja opetus oli todella heikkotasoista. Onneksi tiedän tarpeeksi että lapseni eivät koskaan Steineriin joudu piirtelemään vahaliiduilla ja kestämään eurytmia hörhöilyä. Suosittelen sinulle lämpimästi työn vaihtoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kuinka opettaisit steinerpedagogisin menetelmin mistä sote-uudistuksesta on kyse?

En usko pitäväni alle 14-vuotiaille (joita luokanopettaja opettaa) kokonaista oppituntia pelkästä sote-uudistuksesta, mutta tietenkin ottaisin sen mukaan kun puhuisin ylipäätään terveyspalveluista. Tällaisella tunnilla voisi tiedollisen osuuden lisäksi esim. tehdä ryhmissä pienet näytelmäkohtaukset, joissa käydään lääkärissä. Lisäksi keskustelisimme millaisia kokemuksia lapsilla itsellään on ollut terveyspalveluiden käytöstä.

t. opeliini

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksei kouluissanne opeteta käytöstapoja?

Kyllä meillä ainakin opetettiin. Meillä oli tosi tiukka luokanopettaja joka vaati käytöstapoja. Esim. opettajaa tervehdittiin joka aamu yksitellen kättelemällä (tytöt niiasi ja pojat kumarsi), samoin koulupäivän loputtua. Tunnilla oltiin hiljaa ja kun haluttiin vastata, viitattiin. Kun saatiin lupa vastata, noustiin seisomaan, sanottiin asiansa ja sitten istuuduttiin. Kaikkia muita opettajia (ja muuta henkilökuntaa sekä vanhempia) tervehdittiin aina kun heitä tuli vastaan käytävillä. 'Kiitos'-sana oli ahkerassa käytössä. Ruokalassa syötiin siististi.

Vierailija

Kukaan ei ennen kouluikää ole käynyt lääkärissä joten siitä on tehtävä näytelmä? Mitä hittoa? Miten se liittyy siteen?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksei kouluissanne opeteta käytöstapoja?

Itse olen niitä opettanut aina. Pyrin aina opetuksessa keskustellen perustelemaan miksi mikäkin käytöstapa on tarpeellinen. Joitakin tapoja olemme yhdessä oppilaiden kanssa kyseenalaistaneet. Esim. heidän mielestään vieraiden ihmisten teitittely tuntui kummalliselta. Päädyimme keskustelussa siihen, ettei teitittely ole välttämätöntä, jos on puheissaan muuten kohtelias.

Jos joku opettaja tai jopa kokonainen koulu ei käytöstapoja opeta, on se mielestäni väärin. Steinerpedagogiikkaan se ei kuulu.

t. opeliini

Vierailija

Mitä muuta koulutusta sinulla on?

Steineropehan opettaa "luokanopena" ensimmäiset 7 (vai 8)? vuotta ja Snellusta nyt ei saa eväitä siihen. Pelkillä Snellun opinnoilla on opetus todella heikoissa kantimissa.

Miten perustelet sitä, että Steineria pidetään luovana kouluna? Steinerissa varsinkin ensimmäisten vuosien opetus perustuu nimenomaan opettajan matkimiseen ja kopioimiseen - missä se luovuus?

Onko sinun vaikea mukautua ikäkausioppiin ja sen tuomaan oppilaiden tasapäistämäiseen? Tarkoitan, että jos joku oppilas ei todellakaan sovi tuohon lokerointiin (on esim. tiedollisilta taidoiltaa ikätasoaan edellä) - onko sinun vaikea vain antaa asian olla sen sijaan, että eriyttäisit oppilaita yksilöllisesti tuijottamatta ikäkausioppien rajoihin (mikä on hyvin keskeistä steinerissa)?

Koetko ihan ok:ksi sen, että oppilaat jaotellaan temperamenttiensa mukaan ryhmiin, ja että oppilaan temperamenttiluokitteluun vaikuttaa myös hänen ulkonäkönsä? Onko sinusta eettisesti ja pedagogisesti oikein, että opettaja tekee tällaista lokerointia?

Tiedollisen osuuden jälkeen näytelmäkohtaukset + keskustelua? Eihän tuossa ole mitään eroa perusopetuksen oppitunteihin - missä se steinerlaisuus?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi Steiner-koulua pidetään luovuutta kehittävänä kouluna? Ei siinä mikään luovuus kasva kun ope kirjottaa taululle ja oppilaat perässä.
Kieltenopetus on ihan perseestä. Tuttavan lapsi on nyt viidennellä ja osaa saksaa (jota on ollut ekasta asti) yhtä hyvin kuin poikani joka aloitti saksan tänä syksynä.
Mitään numeroita ja arvioita kehityksestä ei tule, se tuskin kertoo mitään osaamisesta että vihkotyöskentely on hyvää.
Entäs opettajat? Te ette ole päteviä opettamaan peruskoulussa (paitsi sijaisena, jollaiseksi pääsee kuka tahansa) miten olette päteviä opettamaan ollenkaan? Kiitos vastauksista. Melkein tiedän jo mitä sieltä tulee :)

Steinerkoulussa taidetta ja eläytymistä ympätään vähän joka paikkaan, koska se tukee oppimista. Itse en ajattele että se kun "ope kirjoittaa taululle ja oppilaat perässä" kehittäisi luovuutta, mutta käsialaa se ainakin kehittää. Lisäksi on tutkittu, että asioiden kirjoittaminen parantaa niiden muistamista.

Numeroita ja arviointia tulee ylemmillä luokilla, mutta ei alemmilla. Se johtuu siitä, ettei lasten haluta joutuvan kilpailemaan koulussa niin paljon. Kilpailuahan tämä yhteiskuntamme on muutenkin täynnä, joten on mielestäni hyvä, että sitä yritetään jossain määrin rajatakin. Sanallista arviointia annan lapsille ja heidän vanhemmilleen paljon. Pyrin aina kertomaan yhtä paljon siitä mikä on hyvin ja mitä tulisi kehittää.

Tiedän, että olen juridisesti pätevä opettamaan vain steinerkoulussa. Tiedän kuitenkin, että minä ja kollegani olemme päteviä opettajia ja kasvattajia. Saat olla eri mieltä :)

t. opeliini

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oletko itse käynyt Steinerin? Minä olen ja opetus oli todella heikkotasoista. Onneksi tiedän tarpeeksi että lapseni eivät koskaan Steineriin joudu piirtelemään vahaliiduilla ja kestämään eurytmia hörhöilyä. Suosittelen sinulle lämpimästi työn vaihtoa.

En ole käynyt. Pidän lasten kanssa työskentelemisestä, joten en halua vaihtaa alaa. En näe järkeväksi mennä 2 vuodeksi (sen verran lisäopintoja tarvitaan steinerpedagogisen luokanopettajakoulutuksen jälkeen) kouluttautumaan "normaaliksi" luokanopettajaksi, kun viihdyn työpaikassani.

t. opeliini

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ennen kouluikää ole käynyt lääkärissä joten siitä on tehtävä näytelmä? Mitä hittoa? Miten se liittyy siteen?

Tämä oli vain esimerkki miten mielestäni voisimme eläytyä aiheeseen nimeltä terveyspalvelut. En tarkoita siis mitään koko illan näytelmää, vaan pieniä kohtauksia tunnin päätteeksi. Aikaa käytettäisiin kokonaisuudessaan n. 45 min.

t. opeliini

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat