***LOKAMAMMOJEN TAUSTAILIJAT!!! Perjantaihin***
Kommentit (74)
Nyt tuntuu tämä pino jo siltä mihin itsekkin kuuluu,edellisessä tunsi ittens niin ulkopuoliseksi ettei sitte enää viittiny kirjottaa ja ei sieltä paljo vastauksiakaan tullu jos jotain rohkes kysyä=)
Meillä poika täyttää 17 päivä 4kk ja kiinteitä on syöty jo kuukausi, maito ei enään riittäny pitämään nälkää ja kerralla saatto mennä 2dl...alotettiin peruna-porkkanasoseella ja nyt syödään jo persikka-,luumu- ja tropiikinhedelmäsosetta ja hyvin on menny. Meillä on nyt maidoton kuuri menossa,juodaan korvaavaa juomaa,en tiä oisko siitä maha vähä sekasin ku sen jälkeen on alkanu kakka olemaan löysää ja " riisimäistä" ,mutta sen näkee 16 päivä kun mennään maitoallergia-testeihin..
Kääntyminen kyljelleen onnistuu ja sillon tällön yritetään mahalleen,mutta kun tuo nyrkkien syönti on nyt tärkeysjärjestyksessä ekana joten...hampeja???=)
mut nyt menoksi taas!! kirjootellaan=)
Johanna ja Niko
Hansu... olen lukenut jostain ettei vauvoille pitäsi antaa mitään mistä saa paloja (porkkan, kurkku jne) ennen kuin oppivat pureskelemaan tukehtumis vaaran vuoksi. kukin arvioikoon itse millaisia paloja mistäkin irti saa ja mikä kurkusta alas luiskahtaa. Mä en ainakaan ole huomannu että neiti mitään irti porkkanasta (siis raa' asta, toim. huom:)) olisi saanut..
Silja: Mä olen tehnyt maissit ja perunan itse. Vauvan soseistahan sunkin olis helppo päästä sisälle ruuanlaiton saloihin, niitä kun ei tartte maustaa eikä mitään. Ja joka paikka tursuaa ohjeita kuinka esim kasvissoseita voi tehdä (tyyliin: pese perunat, keitä vähässä vedessä, kuori ja soseuta, lisää halutessasi äidinmaitoa/ korviketta löysäämään sosetta)
jeps, neiti heräs heti kun äitee meinas sämpylätaikinaa alkaa tekemään, ajoitus aina loistava...
Kirjottelenpa tähänkin pinoon kun kuulun ehkä häilyjiin..siis kirjottelen lähinnä omaksi ilokseni meidän kuulumisia ja vastailen päivän aiheisiin, harvemmin mitään persoonakohtaisia (halirutspusmoiksgurpvilks) juttuja kuitenkaan..eli en siis ihmettele suureen ääneen miksi omat kirjoitteluni eivät saa kannanottoja:)
Täällä oli joku toinenkin sämpylänleipoja..mä leivoin aamupäivällä sämpylöitä ja pullia ja nyt odottelen että mies tulis töistä ja käytäis kimppuun..ei siis toistemme vaan niiden sämlärien..
Meillä on tuo 4kk 3pv ikäinen Aada tyttö. Helppo lapsi todellakin, nukkunut yöt läpi jo 2kk, iloinen ja tyytyväinen. Täysimetyksellä mennään ja jos ei tule mutkia matkaan niin siihen 6kk ikään asti yritän. En tosin ole mitenkään vakaumuksellinen imetysasian suhteen eli jos tulee Aadan kannalta paremmaksi joku muu ratkaisu niin siirryn siihen sitten.
Huomenna menen keikkatöihin ja Aada on koko päivän isänsä kanssa, tai no 10-17. Mutta hyvinpä noilla aina pyyhkii kun ovat kahdestaan. Käyn 2 kertaa viikossa bodypumpissa ja kerran viikossa kaupoilla yksin, eli ovat tottuneetkin olemaan kaksin.
Mutta joo, pitää palailla jossain vaiheessa, nyt se ukko kurvasi pihaan.
Terkuin MariJo ja Aada
Alkuun nopeesti: tama pino on tervetullut. Koin itseni myos ulkopuoliseksi edellisessa. Ja kylla ne lumisodat, kannailyviestit ja kilometrin mittaiset nykasvitsit oli aika rasittavia...
SYOMISESTA: meilla miehen kanssa siis pikku tytto, joka juuri tayttanyt 4 kk. Sen kunniaksi aloitettiin eilen kiinteiden maistelu (tosin oli kylla lahempana nestetta kuin kiinteaa ;) sen verran varovasti aloitin) Eli soseutin bataattia ja laitoin sekaan aidinmaitoa. Bataatti hieman makeampaa kuin peruna, joten ajattelin sen maistuvan paremmin. Tosin meidan tytolle on maistunut aidinmaidot, korvikkeet ja D-vitamiinit aina hyvin eli kylla se perunakin olisi varmasti mennyt. Hyvin tuntui kuitenkin " bataattimaito" uppoavan, lusikallisella aloitin.
KAANTYMISESTA: 31.1. kaannyttiin ekan kerran selalta vatsalle. Alkaa naurako, kirjoitin sen oikein ylos ;) Se verran kovasti tytto oli sita yrittanyt jo monta paivaa. Mutta voi surkeus, lieko jarkyttynyt lopputuloksesta eli mahallaan olemisesta sen verran ettei ole sen jalkeen kuin kyljella uskaltant olemaan. No, hiljaa hyvaa tulee.
JA NUKKUMISESTA: meilla menty koko ajan huonompaan suntaan. Synnytyssairaalasta tultua nukuttiin pari ekaa viikkoa yot putkeen ja nyt herataan 3 kertaa yossa syomaan ja valissa kitistaan tuttia. Kun lopulta kuuden seiskan aikoihin tytto lopulta paattaa ettei enaa nukuta niin silmat ristissa meen tyttoa sangysta hakemaan. Mutta kun siella sangyssa hymyilee itse aurinko ja kikattelee aidille niin siina vasymys kummasti haviaa. Taitaa olla muilla sama juttu?
Aurinkoisia talvipaivia taustailijoille toivotellen,
BT ja tytto 4kk
Kivaa, kun tänne on tullut uusia naamoja näin paljon. :) Lokamuumi tosiaan iski kultasuoneen, kun tämänkin pinon avasi. Kiitoksia siitä. :)
Me käytiin Aadan kanssa ostamassa isukille synttärilahja äsken kaupungilta tai toihan on periaatteessa vaan Aadalta. ;)
Soseista sen verran, että sitten kun meillä niitä aletaan syömään niin tarkoitus olisi tehdä niitä itse, mutta kyllä niitä kaupankin soseita varmasti tulee syötettyä joskus. Täysimetyksellä mennään vielä ja hyvin tuo tyttö tuntuu kasvavan ihan äiskänmaidollakin eli en pidä vielä kiirettä kiinteiden alotuksen kanssa. D-vitamiinit on kyllä niin mukavia saada, että ilme oikein kirkastuu. Ja toisten ruokailua neiti katselee ihan silmät pyöreinä eli varmasti tekisi jo mieli aloitella maistelut, mutta katsellaan. Tällä hetkellä olis tavoite olla sinne 5kk ikään saakka ihan täysimetyksellä. :)
Mies katsoo illalla ja huomenna Aadaa niin saan pitkästä aikaa ommella neidolle kestovaippoja ja kaikkea muutakin mukavaa. :)
Pips ja nukkuva Aada
Niin ja kääntymisestä vielä unohdin sanoa, täällä on kääntymisen selältä masulle toosi lähellä. Varmasti ihan lähipäivinä se ihme tapahtuu. :) Kylkiasento on pop ja koko ajan on jalat jo " massullaan" , mutta kun se käsi on aina vaan tiellä. :D
Pips
Juoko Aada sitten hyvin pullosta omaa maitoasi ?
Juu juo kyllä tosi hyvin, riippumatta siitä millainen tutti pullossa on. Annan Aadalle joka ilta muutenkin n.120ml omaa maitoa pullosta tissittelyjen lisäksi, koska yhdessä vaiheessa tuntui sen iltaruokailu jäävän " kesken" kun aina nukahti tissille ja heräsi 1-2 tunnin päästä nälkäisenä. Ja koska nukkuu läpi yön niin aamulla maitoa on enemmän kuin Aadan aamupalatarpeisiin ja näin ollen saan pumpattua tuon illalla tarvittavan määrän:)
Olen jonkin verran kirjoitellut lokakuisiin. Nyttemmin on alkanu tuskastuttaa nuo hirmu pitkät pinot ja se, että niissä puhutaan niin paljon muustakin kuin vauvoista. Eli olen samoilla linjoilla (en muista kenenkä) kanssa, että on kiva jutella samanikäisten vauvojen vanhempien (=äitien, kun isiä ei oo juuri näkynyt) kanssa nimen omaan vauvoihin liittyvistä jutuista. Ei oikeen jaksa/ehdi kirjoitella muusta.
Nyt poitsu heräs, pitänee syöttää..
Olisi kiva jutella vauvoista!
Minulla on ensi viikolla 4kk täyttävä ihana poikavauva, Samuel. Asumme tällä hetkellä jenkeissä joten älkää ihmetelkö jos kirjoittelen ihme aikoihin kun sitä aiakeroa on 7 tuntia :)
KIINTEISTÄ
Täällä kehotetaan aloittamaan riisivellillä. Olen tehnyt siitä pikkasen paksumpaa ja antanut lusikalla iltaisin muutaman päivän ajan. Mutta olen ajatellut kuunella suomen neuvolan nevuoja ja ruveta antamaan bataattia. Ajattelin tehdä soseet itse, sellaisen suuremman satstin kerralla ja pistää pakastimeen.
Apua tarvitaan:
Meillä sellainen " ongelma" että nytten kun olen antanut velliä niin poju on alkanut leikkimään rinnalla. Syö vaan muutaman sekunnin ja kääntää sitten pään pois, vähän ajan päästä suostuu taas syömään pikkasen ja taas sama juttu. Ainoastaan kun on väsynyt niin suostuu syömään kunnolla. On imettänyt tähän asti.. Ei ymmärrä mikä vikana, pakkohan sillä nälkä olla kun sitä velliä syödään vaan illalla.
Eilen kun olin poissa, niin oli syönyt 2dl korviketta pullosta, eli nälkä oli. Mitäs pitäisi tehdä????
KÄÄNTYMISESTÄ
Meilläkin käännytään " vain " kyljelle.
NUKKUMISESTA
Samuel menee nukkumaan noin kello 20.00 ja herää 2.30 ja 5.30 syömään. Herää sitten kunnolla kello 7.30. Meillä oli tosi rikkinäiset yöt siinä 3kk tienoilla mutta onneksi ovat nytten ihan siedettävät :)
Mutta sitten ei kyllä nuku paljon päivällä.
T.
Bonnie ja Sam
Heippa!
Tyhmä kysymys, mutta miten saan maissista hyvää sosetta?
Eikö siihen jää kuoria? Ainakin omiin hampaisiin aina jää kun maissia syö...
Kokeillaan tuota maissia ensimmäisenä.
Minäkin ilmoittaudun mukaan, kun olen tuntenut itseni ulkopuoliseksi tuossa alkuperästen ryhmässä, eikä viestejäni ole mitenkään noteerattu. Eli jaksa sitte kirjotella tai KESKUSTELLA, ku vastakaikua ei saa. Kuitenkin sillon tällön olisi kiva vaihtaa vauvoista kuulumisia täällä.
Olen 28v ja neiti on n.4kk (syntyi 6.10) täysimetyksellä edelleen. Perheeseen kuuluu mieheni lisäksi hänen poikansa.
ULKOILUSTA: en pääse kyllä ittekseni mihinkään, se tuntuu niin tylsältä yksin lähtee. Onneks nyt on löytynyt kaveri, jolla melkein saman ikänen vaavi. Sen kanssa yritetään päästä päivittäin liikkeelle. Tänään keksin sitte kiva keinon vaunutteluun, ku yksin jouduin lähteen, että otin hands free korvanapin mukaan ja pälpätin siskon kaa puhelimessa (puhelin oli vaunussa) - ja ku on toi 500minuutin puhepaketti nii kärsii puhua. SUOSITTELEN hands free -lenkkeilyä =)
KÄÄNTYILY: neiti on kääntyny n.3.5 kk iästä lähtien selältä mahalleen. lisäksi ryömii jo. Ja saatiin PARI HAMMASTAKIN alhaalle =)
Iloista iltaa kaikille
toivottelee
Viikunapuu
keitin pusillisen pakastemaissia noin desissä vettä apauttiarallaan viisi minuuttia. sitten vaan sauvasekoittimella mössks. Toki jää kuoria mutta meidän neiti ei ole osoittautunut niin ' sihtikurkuksi' että kuoret haittaisi. Ja hyvin tulee kakan mukan pihalle;)
t. Mutumuori vihdoinkin sämpylät uunissa asti
Poika syötetty.
Meillä poika (reilu 3 kk) on edelleen täyimetyksellä.
KÄÄNTYMISESTÄ: Vähän alle 3 kuisena Paavo kääyntyi vatsalleen. Nyt ei osaa/oo kiinnostusta kääntyä kumminkaan päin.
NUKKUMISESTA: Yönukkuminen sujuu tällähetkellä hienosti. Nukkumaan klo 22. syöttö noin klo 5 ja 8.30, jolloin herää päivään. Pari viikkoa sitten söi välillä jopa tunnin välein, että eiköhän tämä nykyinen syntivälikin vielä tihene. Päivällä nukkuu yhet pitemmät noin 2 tunnin unet ja kahet-kolmet lyhkäsemmät. Päivällä syö noin kahen tunnin välein. Illalla puolen tunnin välein.
Pakko oli vielä kirjoittaa kun osui silmään syöntiongelmakirjoitus.
Poitsu 3,5 kk on ollut koko ajan kova syömään, mutta viime päivinä ruokailu (ollaan täysimetyksellä) kestää niin vähän aikaa, että ihmetyttää meneekö sinne mitään sisään. Hän alkaa syödä innokkaasti, mutta pian lopettaa ja alkaa hymyillä minulle.
Tai kääntää päänsä pois ja alkaa tuijottaa kiinnostuneena jotakin mielenkiintoista asiaa (esim. valkoista seinää).
Olisikohan tämä taas jokin vaihe..
KIINTEISTÄ
Meillä on poika täysimetyksellä vielä. Hyvin on kasvanut, joten jatketaan tällä linjalla. Vähän toki jo itseä kiinnostais ajatus kiinteiden aloittamisesta, mutta maltetaan vielä...ainakin kuukausi.
TISSILLÄ LEIKKIMISESTÄ
Voi että kuulosti tutulta tuo Bonnien kuvaus. Juuri noi meillä tapahtuu nukkumaan mennessä. Aina kun on laittamassa liiviä kiinni niin pää käännähtää takaisin, että lisää. Pari huikkaa ja pää pois. Huoh, taitaa tämä olla meillä joku nukahtamis hyörinän uusin muoto.
NUKKUMISESTA
Neuvolan täti erehtyi juuri viime käynnillä sanomaan että " olikos se niin että teillä nukutaan jo kokonaisia öitä" . Aargh, no ei tosiaan. Poika menee nukkumaan noin klo 22-23 ja heräilee aamulla noin klo 9-10. Siihen väliin mahtuu lukematon määrä tissittelyä. Muuten ei hillu öisin, mutta kun nukkuu vieressä on syöttäminenkin helppoa. Tissi suuhun vaan, hörpyt ja taas nukutaan. Ehkä ongelma (jos sellaista nyt onkaan) on se että syö niin vähän kerralla, kun uni alkaa painaa heti kun mahaan saa vähän sapuskaa ja sit herää taas tunnin-parin päästä. No, pääasiahan on että poika saa ruokaa ja äiti ei ole ylirasittunut yösyötöistä. Kellosta en silti suostu heräämisaikoja katsomaan. Alkaa vaan risomaan.
No, mutta eipä mulla ihmeempiä. Kiitos kaikille uusille ja vanhemmille tuttavuuksille mukavista viesteistänne. Kiva juttu kun voi lukea toisten kokemuksia tästä pääasiasta eli lokalahjasta. Minä ainakin yritän silloin tällöin käydä kirjoittelemassa nyt kun on taas tällainen toimiva foorumi siihen.
terkuin, Lokavaavi
Onkohan se sitten sitä että vauva yhtäkkiä oppi imemään tehokkaammin tai sitten vaan kaikki muu kiinnostaa enemmän kuin syöminen..
Pelkään vaan ettei saa tarpeeksi ruokaa.
Kirjoitettiin samaan aikaan Lokavaavin kanssa.
Ok, nytten tuntuu paremmalta kun näyttää olevan ihan normaalia toi rinnalla leikkiminen!
Megasyklin vauva oli kiinnostunut valkoisesta seinästä. Täällä myös. Ihan hämmentävää, miten innokkaasti Paavo ihailee tasaisen tylsiä vaaleita pintoja. Myös suihkuseinä (läpikuultava muovipleksi) on oikein kiintoisa hoitotasolta käsin tarkasteltuna.
Olipas mulle tullu hassu kirjoitusvirhe, yösyönti oli lipsahtanut yösynniksi. Eihän se niin pitänyt olla ;)
Tissiriehumisesta: Tasan kolmikuisena poika ei meinannu viikon ajan millään huolia, varsinkaan iltaisin, tissiä. Syötin sitten kävellen pimeässä huoneessa kypärämyssy ja kevyttoppapuku päällä, niin sain silleen yleensä juksattua syömään. Sittemmin on toistaiseksi ainakin syönyt innokkaassti sillon kun nälkä on.
soseet olen vielä toistaseksi ostanu kaupasta paitsi ne alotus perunan palaset sillon ihan alussa. Kun tota alkaa menee enemmälti ni ajattelin tehä kyllä ite. Kaveri teki ja se sano että se tulee 2 euroa halvemmaksi, joten en sitte tiedä kannattaako vai ei...
perunan kanssa varmasti kannattaa mutta kun sitä ei oo niin hyvä pakastaa...tiedä sitten, mutta aijon kokeilla=)
Nyt lähden tytön kaa leikkimään...se heräsi päikkäreiltä hyväntuulisena kuin mikä. =)
Katon illalla vielä kirjotukset läpi...heips!