Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei oman alan töitä tällä seudulla - mitä tekisit asemassani? Kokemuksia?

Vierailija

Täällä päin ei tunnu löytyvän oman alani töitä. Harvoihin paikkoihin on paljon hakijoita. Pitäisi lähteä muualle, on useita paikkakuntia, joissa olisi paremmin töitä. Ongelmana on vain, että muu perhe ei halua muuttaa. Lapsilla on koulut, kaverit ja harrastukset täällä, miehelläkin työpaikka täällä ja hänelle taas ei todennäköisesti noilla muilla paikkakunnilla olisi töitä. Jokin 100 km työmatka suuntaansa joka päivä ei oikein houkuttelisi. Jos taas ajattelisi hankkivansa asunnon toiselta paikkakunnalta, se tulisi kalliiksi eikä kuitenkaan näissä hommissa ole kovin ihmeelliset palkat. Myös arjen pyöritys jäisi sitten miehelle yksinään ja sekin olisi hieman haasteellista, ehkä jopa mahdotonta, sillä hänellä on silloin tällöin työreissuja.

Mitä tekisitte - odottaisitteko vain että omalta paikkakunnalta löytyy jotain vai lähtisittekö toisaalle? Ja jos niin minkälaisin järjestelyin? Lähinnä kiinnostaisi onko jollain kokemusta vastaavanlaisesta?

Sivut

Kommentit (51)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
 Edelleenkin. Perusta toiminimi ja tee töitä. Töitä riittää!!

Miten niin "edelleenkin"? Ammattini on sellainen, että yrittäjäksi ryhtyminen ei ole mahdollista.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Entä tuloa? aika moni yrittäjän on näinä aikoina kokenut sen, että työtä on mutta maksavia asiakkaita vähemmän, eräillä ei ollenkaan.

Ei työtön ihan tuosta vaan voi pelkällä toiminimen perustamisella toimeentuloa saada, vaikka työtä tekisikin. Joskus työtä voi kyllä olla, jos tekee myyntiin jotain tuotetta, mutta entä jos kukaan ei osta?

Minä olen vastaavassa tilanteessa lähtenyt toiselle paikkakunnalle määräaikaiseen työhön, jolla sain hankittua taas pariksi vuodeksi ansiosidonnaista päivärahaa. Sen turvin sain sitten vetelehtiä kotona pitkän aikaa. En enää edes muista, milloin viimeksi olin töissä kotipaikkakunnalla, mutta se oli ennen kuin sain niihin töihin riittävän kelpoisuuden. Valmis maisteri kun on paljon kalliimpi työntekijä kuin ylioppilas-

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kerropa vielä millä alalla näin on. Lähden heti yrittäjäksi kun saan tiedon!

Vierailija

1. Toiminimen voi perustaa hieman suunnittelemalla mille alalle tahansa 2. Kun tarpeeksi tehokas on, töitä, asiakkaita ja rahaa on. 3. Kokemusta on 5 vuodelta!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
1. Toiminimen voi perustaa hieman suunnittelemalla mille alalle tahansa 2. Kun tarpeeksi tehokas on, töitä, asiakkaita ja rahaa on. 3. Kokemusta on 5 vuodelta!

Kerro miten tämä tapahtuu, kun olen röntgenhoitaja. Miten perustan oman kuvantamispalveluja tarjoavan yrityksen? 

Tai kaverini, joka on farmaseutti. Apteekin perustaminen on luvanvaraista ja siihen täytyy olla proviisori. Mitä muuta hän voisi yrittäjänä tehdä?

Kerropa vielä millä alalla itse olet. Huomaa kyllä, että tietämyksesi eri ammateista on melko ohutta.

Vierailija

Mä pohtisin tota työmatka-asiaa vielä. Olisiko oma auto käytössä? 100 km työmatka voi olla tehtävissä, jos tie on edes osin motaria. Jos jotain kärrytietä, niin sitten siihen voi toki aikaa kulua paljonkin. Minä koen työnteon sen verran mielekkäänä, että vaihtoehtojen puutteessa voin käydä vähän kauempanakin. Itse tein pari vuotta työmatkaa 170 km päivässä. Aikaa meni muutaman minuutin päälle tunti suuntaansa. Ei se niinpaha ollut. Työmatka oli oikeastaan aika kivaa omaa aikaa. Kuuntelin äänikirjoja ja lauloin radion tahdissa. Pään ehti nollata hyvin, eikä työasiat pyörineet päässä kun saavuin kotiin. Onhan se nyt lasten kannalta kivempi, jos olet joka päivä kotona edes hetken, kuin että asuisit viikot muualla. Onko vielä päiväkoti-ikäisiä? Se kuljetusrumba toki toisi oman haasteensa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ongelmana on vain, että muu perhe ei halua muuttaa. Lapsilla on koulut, kaverit ja harrastukset täällä, miehelläkin työpaikka täällä ja hänelle taas ei todennäköisesti noilla muilla paikkakunnilla olisi töitä.

Teillä molemmilla on siis työ, jota voi tehdä vain parilla paikkakunnalla? Eikö tämä ollut tiedossa aiemmin?

Minusta on tärkeää, että lapsiakin kuunnellaan, mutta loppujen lopuksi heillä ei pitäisi olla sananvaltaa siihen, missä perhe asuu. Tai jos sen mukaan mennään, niin sitten ne lapset varmaan hyväksyvät myös sen, että kaikkia harrastuksia ei ehkä rahan puutteen takia voi jatkaa.

Sinun pitää varmaan löytää elämän mielekkyys jostain muusta kuin palkkatyöstä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Osta kuvauslaitteet. Proviisoriksi voi opiskella.

Ymmärrätkö ollenkaan minkä hintaluokan laitteita ne ovat? :D Et myöskään taida käsittää, että ei se niin vain onnistu, vaikka joku laite olisikin. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olet hölmö. Kyllähän vaikka folkloristi tai arkeologi voi aina perustaa oman yrityksen, mutta kuka niitä palveluja ostaa? Pelkkä yrityksen olemassaolo ei luo kysyntää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Osta kuvauslaitteet. Proviisoriksi voi opiskella.

Proviisoriksi opiskeleminen ei takaa apteekkiluvan saantia, etenkään joltain tietyltä paikkakunnalta. 

Vierailija

Mä muuttaisin jonnekin sellaiseen paikkaan, mistä mies voisi jatkaa nykyisessä työssä ja sinulla olisi lyhyempi matka toiselle paikkakunnalle.

Vierailija

Ootko miettinyt ihan kokonaan alan vaihtoa?

Sun kengissä miettisin sitä vakavasti tai sitten tekisin 'vaan jotain' odotellessa niitä oman alan hommia, joita tietty viikottain kattelsin molista. Tai sitten edes jotain vähän vastaavaa tai samalta alalta alemman tason duuneja vaikka palkka sitten pienempi olisikin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana on vain, että muu perhe ei halua muuttaa. Lapsilla on koulut, kaverit ja harrastukset täällä, miehelläkin työpaikka täällä ja hänelle taas ei todennäköisesti noilla muilla paikkakunnilla olisi töitä.

Teillä molemmilla on siis työ, jota voi tehdä vain parilla paikkakunnalla? Eikö tämä ollut tiedossa aiemmin?

Minusta on tärkeää, että lapsiakin kuunnellaan, mutta loppujen lopuksi heillä ei pitäisi olla sananvaltaa siihen, missä perhe asuu. Tai jos sen mukaan mennään, niin sitten ne lapset varmaan hyväksyvät myös sen, että kaikkia harrastuksia ei ehkä rahan puutteen takia voi jatkaa.

Sinun pitää varmaan löytää elämän mielekkyys jostain muusta kuin palkkatyöstä.

Ei, vaan miehelle olisi töitä lähinnä isoilla paikkakunnilla, minulle paremmin pienillä. Työtilanne ei ole aina ollut tällainen, vaan se on muuttunut tällaiseksi. Ymmärrät varmaan itsekin, että kaikkea ei pysty ennakoimaan. Itselläni on lapsuudesta kokemusta muuttamisesta useaan kertaan ja siitä kuinka kaverit ja muut menevät aina uusiksi - sitä samaa en omille lapsilleni halua. Kiinnostaisi vain kuulla jos jollain muullakin on ollut tällainen tilanne ja varsinkin kauempana toisella paikkakunnalla työskennelleiden kokemukset kiinnostaisivat.

Tuolle yhdelle yrittäjävouhkaajalle en jaksa edes vastata.

ap

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat