Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten välityksellä rahan kerjääminen leirikoulun vuoksi, mitä mieltä?

Vierailija

Olen opiskelija ja rahaa ei todellakaan liiemmin ole. Tässä tilanteessa jo jokainen 20e on tärkeä, eikä sitä ole varaa pistää ihan mihin tahansa. Olen empaattinen, eli haluan tukea ja olla avuksi, mutta en kuitenkaan omien perustarpeiden osittaisen menettämisen kustannuksella siinä tilanteessa että kenelläkään ei ole akuuttia hätää millään mittakaavalla.

Tällä ja viime viikolla jo kolme lasta ovat tulleet pyytämään rahaa (10-20e) leirikoulua varten harrastuspaikalla, jossa vanhemmat ovat olleet lähettyvillä ja kuuloetäisyydellä. Jokainen näistä vanhemmista tietää jollain tasolla taloustilanteeni ja minun olevan opiskelija. Tuntuu ilkeältä sanoa ei, mutta tässä tilanteessa ei juurikaan ole vaihtoehtoja. Vitonen vielä menee, mutta ylipäätään tuo tapa esittää asia tuntuu vastenmieliseltä. Mitä vanhemmat ajattelevat - heillä parin tai usean tonnin kuukausipalkka ja on kuitenkin ihan ok että kuulevat lapsen pyytävän jopa 20e kahdelta opiskelijalta (kaverini.) Tämä ei tietysti ole lasten vika, eikä suoranaisesti vanhempien, vaan koulussa jonkun tahon organisoima tapa kerätä rahaa.

Kun meidän luokalla kerättiin rahaa leirikouluun, käytiin kolme kertaa haravoimassa n. 3h kerrallaan ja kahtena vuonna järjestettiin käytännössä kokonaan viikonlopun messut. Perjantaina laitettiin matot jumppasaliin, teipattiin ne, kannettiin pulpetit ja pistettiin kaikki sillä puolella valmiiksi. Lauantaina oltiin paikalla kuudelta aamulla ja autettiin koko viikonloppu myyjiä kantamaan kaikenmaailman piparkakkutaloja, telineitä, laitteita, tekstiilejä, sun muuta.

Suhtautuisin myönteisemmin jos asia tuotaisiin esille eri tavalla, tarjottaisiin jotain pientä vastapalvelusta tai annettaisiin mahdollisuudesta lahjoittaa jokin ilmoitus. Nyt tuntuu inhoittavalta ja tahdittomalta pahoittaa lapsen mieli vaikka hän ei millään tavalla ole "syyllinen." Olisipa vaadittavat summat edes sen 5e kappale, mutta 10e ja etenkin 20e muutamaan kertaan on jo opiskelijalta tai työttömältä taloustilanteeseen nähden aika paljon.

Mitä mieltä te muut olette vastaavista rahankeräyksistä? Olenko ainut jonka mielestä vastaus "ei" pienelle lapselle tuntuu väärältä ja tapa kerjätä rahaa tyhjästä tahdittomalta? Kun kyse ei siis ole mistään parista eurosta vaikka se joistain saattaa siltä tuntua.

Kommentit (10)

Vierailija

Mä olen sanonut, että olen valmis maksamaan lapseni matkan. En ehdi ( enää tällä kertaa) osallistumaan mihinkään leivontaan, luokka ei ole saanut hommia, ja en hyväksy ladten kautta pakko yyntiä. hoidan rahalla.

Vierailija

Omituista on, en hyvällä katsoisi ja sen myös sanoisin. Voisin asiasta hyvin jutella myös kersojen vanhempien kanssa ja en selittelisi, vaan kysyisin suoraan mikä ihmeen tapa tämä on toimia. Senttiäkään en luonnollisesti antaisi tuollaiseen vaikka rahaa olisi. On erilaisia tapoja kerätä rahaa, niiden tulee olla asiallisia ja rehellisiä.

Vierailija

Meillä on Suomessa maksuton perusopetus ja koen erittäin vastenmielisenä kaiken kouluun liittyvän rahankeräämisen. Kaikkein vastenmielisintä on vessapaperin, sukkien, karkin yms. myymisen. Se sukkien toimittaja ei tee mitään hyväntekeväisyyttä, vaan raakaa bisnestä lapsia ja vanhempia hyväksi käyttäen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat maksakoon itse

Ja järjestäköön keskenään vapaa-ajalla tuollaiset toimet, kouluun ei tarvi sotekea mitenkään maksullisia lisäpalveluita, pitäisi kieltää lailla.

Vierailija

Itse siirryin viidennellä luokalle, joka keräsi rahaa kuudennella järjestettävään leirikouluun Lapissa. Vessapaperi ym. myyntiä olivat tehneet. Isäni soitti opettajalle, että mein muksu ei mitään vessapapereita myy vaan maksetaan itse tarvittava summa leirikoulutilille. :)

Tuossa lienee taustalla yrittäjyyskasvatuksen periaatteet. Rahaa varmasti kerätään muutenkin kuin hankkimalla lahjoituksia. On mielestäni tärkeää, että lapset oppivat jo kouluiässä tekemään monipuolista työtä huvitustensa kustantamiseksi. Sinä olet aikuinen ihminen ja olet vastuussa omista tunteistasi. Kun itse tiedät ettei sinulla ole varaa lahjoittaa, voit olla antamatta rahojasi ilman, että pahoitat mieltäsi. Lapsille on tietenkin kerrottu etteivät kaikki voi lahjoittaa. Lasten vanhemmilla ei kuitenkaan ole velvoitetta arvata rahatilannettasi naamastasi tai toisaalta suojella sinua tunteiden kohtaamiselta.

Vierailija

Siis mitä? Pyysivät vain suoraan rahaa? Eivät siis edes myy mitään? Oletko siis joku harrastusryhmän vetäjä vai miten (jäi vähän epäselväksi)? Ihan omituista jos käydään suoraan kerjäämässä rahaa. Omatkin lapseni ovat olleet leirikoulussa ja niihin kerättiin rahat myyjäisillä ja vapaaehtoisilla myyntiprojekteilla ja sai maksaa myös pelkkänä rahana kaiken. Ei olisi tullut kuuloonkaan että mentäisiin käsi ojossa kerjäämään. Seuraavan kerran kysy onko lapsosilla rahankeräyslupa niin että vanhemmatkin kuulevat.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat