Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten välityksellä rahan kerjääminen leirikoulun vuoksi, mitä mieltä?

Vierailija

Olen opiskelija ja rahaa ei todellakaan liiemmin ole. Tässä tilanteessa jo jokainen 20e on tärkeä, eikä sitä ole varaa pistää ihan mihin tahansa. Olen empaattinen, eli haluan tukea ja olla avuksi, mutta en kuitenkaan omien perustarpeiden osittaisen menettämisen kustannuksella siinä tilanteessa että kenelläkään ei ole akuuttia hätää millään mittakaavalla.

Tällä ja viime viikolla jo kolme lasta ovat tulleet pyytämään rahaa (10-20e) leirikoulua varten harrastuspaikalla, jossa vanhemmat ovat olleet lähettyvillä ja kuuloetäisyydellä. Jokainen näistä vanhemmista tietää jollain tasolla taloustilanteeni ja minun olevan opiskelija. Tuntuu ilkeältä sanoa ei, mutta tässä tilanteessa ei juurikaan ole vaihtoehtoja. Vitonen vielä menee, mutta ylipäätään tuo tapa esittää asia tuntuu vastenmieliseltä. Mitä vanhemmat ajattelevat - heillä parin tai usean tonnin kuukausipalkka ja on kuitenkin ihan ok että kuulevat lapsen pyytävän jopa 20e kahdelta opiskelijalta (kaverini.) Tämä ei tietysti ole lasten vika, eikä suoranaisesti vanhempien, vaan koulussa jonkun tahon organisoima tapa kerätä rahaa.

Kun meidän luokalla kerättiin rahaa leirikouluun, käytiin kolme kertaa haravoimassa n. 3h kerrallaan ja kahtena vuonna järjestettiin käytännössä kokonaan viikonlopun messut. Perjantaina laitettiin matot jumppasaliin, teipattiin ne, kannettiin pulpetit ja pistettiin kaikki sillä puolella valmiiksi. Lauantaina oltiin paikalla kuudelta aamulla ja autettiin koko viikonloppu myyjiä kantamaan kaikenmaailman piparkakkutaloja, telineitä, laitteita, tekstiilejä, sun muuta.