Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä kotitöitä vaaditte lapsiltanne?

Vierailija

Ja minkä ikäisiä lapset ovat?

Kommentit (8)

Vierailija

Lapset (15v, 13v & 12v) huolehtivat yläkerran siisteydestä. Siellä siis heidän omat huoneet, aula ja yhteinen kylppäri. Kerran viikkoon pitää olla nuo siivottuna. Lisäksi hoitavat astianpesukoneen tyhjennyksen/täytön vuoron perään. Vanhin tykkää myös laittaa ruokaa kerran-pari viikossa.

Vierailija

Kaikkia mahdollisia ja niin pienestä kuin mahdollista. Omat jäljet siivotaan aina, niin vessasta kuin keittiön pöydiltä, kukaan ei jätä sotkua jälkeensä. Pieniä autetaan aluksi, mutta siitä tehdään itsestäänselvyys ettei sotkut jää toisten siivottaviksi. Omat huoneet pidetään puhtaina, omista vaatteista pidetään huolta, tehdään kaikkea mitä kotona täytyy tehdä.

Vierailija

En juuri vaadi (vielä, lapsi 1v 5kk), mutta auttaa innoissan hommissa. Vie roskia roskiin, ravistelee omia vaatteitaan ja minä laitan narulle, pyyhkiin pöytää, auttaa tyhjentämään tiskikonetta, laittaa pyykkejä koneeseen.. Ja mukana on hommissa iän mukaisesti. Kun mielellään tekee, kannustan siihen ja pyydän mukaan. Sitten aina iän mukaan vaatii osallistumista. Riippuu paljolti myös lapsesta. Jo pieni lapsi voi olla korjaamassa lelujaan vanhemman kanssa, parivuotias saattaa hyvin osata jo korjata itse pyydettäessä (joku taas ei vielä tuolloin).

Vierailija

16-, 15-, 13- ja 11-vuotiaat hoitavat vuoroviikoin oman vastuualueen. Yhdellä pyykkivuoro viikon ajan, toisella astianpesukoneen täyttö/tyhjennys, kolmannella ruoanlaitossa auttaminen ja neljännellä imurointi. Joka viikko aina vaihtuu vuorot. Ja imurointiviikkoon kuuluu ainoastaan yksi imurointikerta, muuten sen viikon saa "huilia" kotihommista.
Lisäksi tietty omat huoneet.

Vierailija

4v pesee lavuaarit kun minä pesen vessat, imuroi ja tiskaa ohjatusti sekä pyyhkii pölyt. On myös pessyt saunan ja auttanut ikkunoiden pesemisessä. Haluaa siis osallistua, mieluummin siivoaa isin ja äidin kanssa kun leikkii yksin pitkän tovin.

Vierailija

12 ja 14, astianpesukoneen tyhjennys vuoro päivinä, koiran ulkoilutus, omien pyykkien viikkaus ja kaappiin vienti, yläkerrasta vessan pesu ja omat huoneet. Leipovat pyytämättä, ruokaa laittavat pyydettäessä.

Vierailija

poikani nyt 15v on aina osallistunut kaikkeen 😊. Ruokaa osaa tehdä paremmin jo kuin minä joten itse koluan roskakaappia tms puhtaaksi sillä aikaa..

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat