Lasten hampaat

Harjoittemaan oppiva opiskelija

Rehellisesti. Kuinka moni jaksaa aina pestä lasten hampaat sekä illoin että aamuin? Aika monesti itellä jää välistä. Jutun perusteella taidan sitten olla ns. huono vanhempi.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/11/05/lasten-hampaiden-kunto-kohentunu...

Kommentit (14)

Vierailija

Eipä ole tullut mieleenkään jättää väliin... kaikki perheessämme harjaavat aamuin illoin. Paitsi koira, sille riittää pari kertaa viikossa :)

Vierailija

Mä olen todella tarkka tosta hampaiden pesusta ja voin rehellisesti sanoa, että hampaat pestään meillä aamuin-illoin. Pesen itsekin - aina.

Itse olen yli 40 vuotias ja  vain yksi pieni paikka suussa. Kohta täysi-ikäisillä teineilläni ei ole reikiä hampaissa, eikä nuorimmallakaan, jonka hampaista vielä huolehdin.

Mies ei sitten ole läheskään niin tarkka. Hän antaa pienimmän pestä hampaat itse, eikä se ole niin väliä, jos joskus jää pesemättä, kun en ole paikalla. Miehellä on tosi huonot hampaa ja tarkastuksessa saattaa löytyä kymmenen reikää. Wonder why...?

Vierailija

Rehellisesti, aina ollaan harjattu lasten hampaat aamuin illoin ja nyt isompina harjaavat itse. Se on tullut rutiiniksi, siitä ei meillä kukaan yritä luistaa. Lasten hampaat saavat aina hammashoitolassa kehuja, ei reikiä yhtään. Siellä käydäänkin vain 3v välein, koska emme tartuttaneet lapsiimme omasta suustamme streptokokki mutans -geeniä (vai mikä se oli).

Meidän vanhempien hampaat olivat huonot, koska kotona ei pakotettu harjaamaan säännöllisesti. Nyt ne ovat kohtuullisessa kunnossa, kun harjattu koko aikuisikä tähän asti. Ei yhtään juurihoitoa eikä uusia reikiä, vain vanhojen paikkauksien uusimisia.

Jospa hylkäät ajatuksen huonosta vanhemmuudesta ja aloitat heti tästä illasta koko perheelle uuden hampaidenhoitorutiinin?

Vierailija

Mietin vaan tota juttua, aika kauniisti sanottiin, että syrjäytynyt/luuseri joukko ei välitä lastensa suun terveydestä. Eikö tuo hampaiden paikkaaminen pitäisi laittaa lapsillekin maksulliseksi+sakko päälle, niin alkaisi tervesuisten lasten joukko kasvaa? Melkein voisi ajatella jo lasten lievänä pahoinpitelynä. Ei siellä porattavana ole kiva olla!

Vierailija

Kouluikäiset lapset harjaavat kyllä aina illalla mutta aamulla luistavat silloin tällöin, vaikka  on aikanaan opetettu että silloinkin pestään. En tiedä miten voi pakottaa kun en aina ole edes paikalla kun lähtevät kouluun?

Vierailija

Lasten hampaat on pesty aina aamuin illoin heti siitä asti kun on tullut eka hammas. Rutiinihomma niinkuin kaikki muutkin hygieniaan liittyvät jutut ja niistä ei neuvotella vaan ovat itsestäänselvyyksiä.

Nyt lapset ovat jo teinejä ja yhä pesevät hampaat aamuin illoin ihan sanomatta ja vahtimatta ja eivät osaa/pysty olla pesemättä.

Ja reikiä nolla!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mietin vaan tota juttua, aika kauniisti sanottiin, että syrjäytynyt/luuseri joukko ei välitä lastensa suun terveydestä. Eikö tuo hampaiden paikkaaminen pitäisi laittaa lapsillekin maksulliseksi+sakko päälle, niin alkaisi tervesuisten lasten joukko kasvaa? Melkein voisi ajatella jo lasten lievänä pahoinpitelynä. Ei siellä porattavana ole kiva olla!

Oletpas aika lapsellinen jos kuvittelet reikien olevan aina suora seuraus hoitamattomuudesta/välinpitämättömyydestä. Meillä on aina pesty säännöllisesti aamuin ja illoin, eikä napostelua harrasteta, silti lapsella oli eka reikä jo 5-vuotiaana. Syytä on vaikea arvailla, esim. mutans-testi oli 2-vuotiaana negatiivinen.

Vierailija

Meidän teini tajusi vasta pari vuotta sitten ettei kaikki pese hampaitansa aamuin illoin kun kaverit oli kertoneet etteivät jaksa pestä. Onneksi ei ottanut mallia näistä "hajuhampaista" vaan piti sitä yököttävänä...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpas aika lapsellinen jos kuvittelet reikien olevan aina suora seuraus hoitamattomuudesta/välinpitämättömyydestä. Meillä on aina pesty säännöllisesti aamuin ja illoin, eikä napostelua harrasteta, silti lapsella oli eka reikä jo 5-vuotiaana. Syytä on vaikea arvailla, esim. mutans-testi oli 2-vuotiaana negatiivinen.

Mutans-testi ei varmaan sitten enää ole negatiivinen....

Meidän hammaslekuri sanoi, että kun meidän lasten mutans-testit oli negat, niin keskimäärin yli 20-vuotiaana saavat YHDEN reiän. Lekuri jatkoi, että jos mutans-testi on positiivinen, niin ilman reikiä pääsee, jos pesee hampaat huolellisesti, syö 5-6 krt/pv ja käyttää xylitolia ohjeen mukaan. Ei ole pelkkää lapsellisuuttani! Jotain teillä on mennyt väärin tai lapsenne on luonnonoikku.

Vierailija

Meillä kanssa pestään aamuin illoin hampaat ja 3v istuu potalla pesemässä hampaita ja aika hyvin pesee jo itsekin hampaat, tulee oikein huuto jos ei heti saa harjaa kouraan kun mennään iltatoimille vessaan.

Vierailija

Pestään iltaisin sähköhammasharjalla. Ei tietoa onko sitä mutansia, missä te olette sen tarkistaneet? Perus kunnallisessa hammashoidossako? Katsotaanko se kaikilta, minkä ikäisenä? Ollaan toki yritetty vältellä, mutta joskus sattuu joku erhe.  

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Pestään iltaisin sähköhammasharjalla. Ei tietoa onko sitä mutansia, missä te olette sen tarkistaneet? Perus kunnallisessa hammashoidossako? Katsotaanko se kaikilta, minkä ikäisenä? Ollaan toki yritetty vältellä, mutta joskus sattuu joku erhe.  

Meillä testi otettiin 2vuotiaiden hammastarkastuksessa, julkisella siis. Mutta kuntaliitoksen takia sitä ei enää tehdä. Mun mielestä tuolla testillä säästettiin, meidän lapset käy 3-4 v välein hammastarkastuksessa, kun kaverit käy melkein kerta vuoteen!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä testi otettiin 2vuotiaiden hammastarkastuksessa, julkisella siis. Mutta kuntaliitoksen takia sitä ei enää tehdä. Mun mielestä tuolla testillä säästettiin, meidän lapset käy 3-4 v välein hammastarkastuksessa, kun kaverit käy melkein kerta vuoteen!

No höh, ei otettu täällä Espoossa (mun tietääkseni, mies käyttä h-hoitolassa). Paljonkohan maksaisi, jos yksityisellä otattaisi? Onko kellään tietoa? 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat