Älykkäät tunneihmiset viisaampia kuin älykkäät rationaaliset ihmiset

Vierailija

Tunneihminen muodostaa mielipiteensä ja arvonsa tunteiden perusteella. Tuo kuitenkin muodostaa ristiriidan rationaalisuuden ja tunteen välille, ja kaikkihan tietävät että ristiriidat saavat ihmisen ajattelemaan ja ratkomaan ristiriitoja. Tuo syvällinen ajattelu on edellytyksenä järkeville ja syvällisesti pohdituille ratkaisuille ja päätöksille.

Rationaalinen ihminen ei kohtaa tuota ristiriitaa ja tekee päätöksensä nopeammin ja se tarkoittaa että ajattelu on pinnallisempaa.

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Minulla oli vuoden mittainen "juttu" samanikäisen miehen kanssa. Olen itse hyvin tunnepohjalla ajatteleva ihminen ja saanut jokaiselta tähän astiselta kumppaniltani maininnan, että olen fiksu. Olenkin omalla tavallani, korostuu tietysti missä seurassa aikaani vietän. Tämä mainintana vain siksi, etten koe itsekään olevani tyhmä. Tämä mies kenen kanssa vietin aikaani vuoden verran, oli mielestäni myös fiksu. Ainakin miten subjektiivisesti asian koin. :D Pystyimme keskustelemaan paljon eri aiheista ja toisen kanssa oli mielenkiintoista viettää aikaa. Ajan myötä alkoi kuitenkin korostumaan minun tunnepohjainen ajattelutyylini verrattuna hänen erittäin rationaaliseen ajattelutyyliinsä. Minulle riitaa aiheuttavat asiat ja riidat eivät ole mustavalkoisia melkeinpä ikinä, aina löysin niistä eri ulottuvuuksia ja syy-seuraussuhteita. Hän taas oikaisi ronskilla kädellä ja oli sitä mieltä, että koska riita alkoi vaikkapa likaisista tiskeistä (mutta jatkui esimerkiksi jollakin syvällisemmällä aiheella), niin hän pystyi yksinkertaistamaan asian päässään siihen muotoon, että minä pirttihirmuna suutun esimerkiksi niistä tiskeistä ja saan tiskeistä niin paljon keskustelua aikaiseksi. :D Asioilla ei koskaan ollut ulottuvuuksia eikä hän pystynyt juurikaan näkemään pintaa syvemmälle.

Monesti sainkin kuulla, että minun näkemykseni ja mielipiteeni ovat vääriä koska ne ovat tunteella huurrutettuja eivätkä luotettavia. Tietysti herran omat mielipiteet olivat oikeita, sillä hän piti itsekin itseään järkevänä ja loogisena. Seurustellessa oli kyllä aivan kaamea combo. :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tunneihminen muodostaa mielipiteensä ja arvonsa tunteiden perusteella. Tuo kuitenkin muodostaa ristiriidan rationaalisuuden ja tunteen välille, ja kaikkihan tietävät että ristiriidat saavat ihmisen ajattelemaan ja ratkomaan ristiriitoja. Tuo syvällinen ajattelu on edellytyksenä järkeville ja syvällisesti pohdituille ratkaisuille ja päätöksille.

Rationaalinen ihminen ei kohtaa tuota ristiriitaa ja tekee päätöksensä nopeammin ja se tarkoittaa että ajattelu on pinnallisempaa.

Höpö höpö. Valtaosa "tunneihmisistä" lopettaa ajattelun siinä vaiheessa, kun pitäisi ajatella syvällisemmin ja pohtia niitä ristiriitoja. Se on niin ikävää ja turhaa! 

Vierailija

Puolensa ja puolensa.

Kaksi esimerkkiä: tein ihmisten palkkaamiseen liittyvät proseduurit, jotka sisältävät erittäin rationaaliset testit. Silti, jos ihminen saisi miten hyvät tulokset tahansa, kannattaa noudattaa tunnetta: mikäli tuntuu, että jotain on vialla, älä palkkaa! Tämä on toiminut hyvin ja toimii edelleen.

Mikäli ostat autoa tai asuntoa, teet ensin erittäin rationaalisia vertailuita, mutta loppujen lopuksi ostopäätös perustuu pitkälti tunteisiin. Tässä mielessä kauppiaat ovatkin psykologian mestareita, he tietävät, mistä naruista vetää.

Vierailija

Ei älykkäitä tunneihmisiä ole olemassakaan. Ne ovat kaikki vain kognitiivisen dissonanssin repimiä raahkoja, jotka eivät kykene ymmärtämään maailmaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei älykkäitä tunneihmisiä ole olemassakaan. Ne ovat kaikki vain kognitiivisen dissonanssin repimiä raahkoja, jotka eivät kykene ymmärtämään maailmaa.

Suurin osa itse itseään rationaalisina pitävistä ihmisistä, joita olen nähnyt, ovat ainoastaan kovia rationalisoimaan. Niiden "rationaalisten" jankkausten voimakas tunnelataus on hyvin helppo havaita, se ikään kuin repsottaa esillä, eikä vaadi edes erityistä herkkyyttä. Siitä johtuu, että tunneihmiset tulevat psykologisoimaan ja se tuntuu erityisen inhottavalta. Nämä itsediagnosoidut rationaaliset eivät halua alentua tutkiskelemaan tunteitaan, koska joutuisivat tekemisiin pehmeiden tieteiden kanssa, jotka inhottavalla tavalla eivät ole empiirisesti toistettavia ja siksi ovat myös älyllisesti ala-arvoisia. Tiesithän, että älykkyys ja älyllinen rehellisyys eivät juurikaan korreloi keskenään. Ei pelkkä äly vapauta kognitiivisesta dissonanssista. Sieltä mount stupidilta pääsee laskeutumaan vain nielemällä ylpeytensä ja perehtymällä kunnolla juuri siihen asiaan, josta mielii jankata. Sama konsti pätee myös ihan vain tunneihmisiin.

Vierailija

Jos rationaalisilla ihmisillä ei ole tunteita, niin sittenhän tunneihmisillä ei ole järkeä. Näin ei kuitenkaan ole. Kaikilla ihmisillä on sekä tunne että järki.

Oletuksesihan on sikäli nurinkurinen, että tunneihminen ratkaisee ristiriidan tunteillaan ja tunteet on subjektiivisia ja siksi tulee herkemmin virhearviointeja, kun taas rationaalinen ihminen ratkaisee ristiriidan järjellä ja on siksi objektiivisemmin oikeassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Valtaosa "tunneihmisistä" lopettaa ajattelun siinä vaiheessa, kun pitäisi ajatella syvällisemmin ja pohtia niitä ristiriitoja. Se on niin ikävää ja turhaa! 

Tässä puhuttiin älykkäistä ihmisistä ja siitä miten kaksi eri taipumusta heidän päätelmiin vaikuttaa. Toistan: ÄLYKKÄISTÄ ihmisistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli vuoden mittainen "juttu" samanikäisen miehen kanssa. Olen itse hyvin tunnepohjalla ajatteleva ihminen ja saanut jokaiselta tähän astiselta kumppaniltani maininnan, että olen fiksu. Olenkin omalla tavallani, korostuu tietysti missä seurassa aikaani vietän. Tämä mainintana vain siksi, etten koe itsekään olevani tyhmä. Tämä mies kenen kanssa vietin aikaani vuoden verran, oli mielestäni myös fiksu. Ainakin miten subjektiivisesti asian koin. :D Pystyimme keskustelemaan paljon eri aiheista ja toisen kanssa oli mielenkiintoista viettää aikaa. Ajan myötä alkoi kuitenkin korostumaan minun tunnepohjainen ajattelutyylini verrattuna hänen erittäin rationaaliseen ajattelutyyliinsä. Minulle riitaa aiheuttavat asiat ja riidat eivät ole mustavalkoisia melkeinpä ikinä, aina löysin niistä eri ulottuvuuksia ja syy-seuraussuhteita. Hän taas oikaisi ronskilla kädellä ja oli sitä mieltä, että koska riita alkoi vaikkapa likaisista tiskeistä (mutta jatkui esimerkiksi jollakin syvällisemmällä aiheella), niin hän pystyi yksinkertaistamaan asian päässään siihen muotoon, että minä pirttihirmuna suutun esimerkiksi niistä tiskeistä ja saan tiskeistä niin paljon keskustelua aikaiseksi. :D Asioilla ei koskaan ollut ulottuvuuksia eikä hän pystynyt juurikaan näkemään pintaa syvemmälle.

Monesti sainkin kuulla, että minun näkemykseni ja mielipiteeni ovat vääriä koska ne ovat tunteella huurrutettuja eivätkä luotettavia. Tietysti herran omat mielipiteet olivat oikeita, sillä hän piti itsekin itseään järkevänä ja loogisena. Seurustellessa oli kyllä aivan kaamea combo. :D

Teillä oli erilainen näkemys asioista.

Joten ? On varsin tavallista että ihmisten näkemys asioista on erilainen.

Vierailija

Aloituksessa ei ole järjen häivää. Väität että rationaalinen ihminen tekee ratkaisuja nopeammin ja pinnallisemmin, vaikka sehän on juuri päinvastoin. Rationaalinen ihminen yleensä pohdiskelee ja punnitsee asiaa joskus liikaakin, kun taas tunneihminen tekee päätöksiä nopeasti fiilispohjalta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa ei ole järjen häivää. Väität että rationaalinen ihminen tekee ratkaisuja nopeammin ja pinnallisemmin, vaikka sehän on juuri päinvastoin. Rationaalinen ihminen yleensä pohdiskelee ja punnitsee asiaa joskus liikaakin, kun taas tunneihminen tekee päätöksiä nopeasti fiilispohjalta.

Älykäs tunneihminen:  Turvapaikanhakijat palautettava turvallisiksi luokiteltuihin kotimaihinsa.

Rationaalinen älykkö. Turvapaikanhakijoiden jäätävä maahan, koska Suomen väestössä vajausta. Lisäksi työn hinta laskee avoimella sektorilla kun työvoiman tarjonta lisääntyy ja näin Suomen kilpailukyky paranee.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Teillä oli erilainen näkemys asioista.
Joten ? On varsin tavallista että ihmisten näkemys asioista on erilainen.

Tietenkin. :D Mutta tässä yritin korostaa sitä, että tavat joilla näimme asiat olivat aivan eri maailmoista. En väitä että kumpikaan olisi toista oikeampi, mutta todella erilaisia. Ja tunneihmisenä minun oli vaikea käsittää tietynlaista kylmyyttä asioiden käsittelyssä. Kuten sanot, eri ihmisillä on eri näkemykset, sepä juuri. Sitä kirjoitukseni yrittikin osoittaa. :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Rationaalinen ihminen osaa ottaa puntaroinnissa huomioon kaiken olennaisen, myös perstuntuman. Hän osaa myös tietoisesti varoa tunne edellä menemistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

no seuraavaksi se sanoo sinulle, että kyse olikin älykkäästä tunneihmisestä. Siis hänestä, joka aloituksen teki.

Minä annan ääneni älykkäälle ja kokeneelle realistille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tunneihmisiltä voi odottaakin tuollaista höttöä. Pidätkö aloitustasi oikeasti "viisaana", ap?

Ei sitten pieneen mieleesi tullut, että siinä, missä tunneihminen kokee ristiriitoja rationaalisuuden ja tunteiden tai ehkäpä tunteiden ja tunteiden välillä, rationaalinen faktaihminen taas näkee niitä ristiriitoja faktojen ja teorioiden välillä. Ja ne ristiriidat kannustavat arvioimaan teorioita ja ratkaisuja.

Mutta toisin kuin tunneihminen, rationaalinen ihminen pyrkii aina kartottamaan tilanteen huolella, eikä kuvittele, että "kyllä mun intuitio tietää". Rationaalisen ihmisen ratkaisut siis ovat aivan yhtä lailla harkinnan ja syvällisen miettimisen tulosta, mutta toisin kuin tunneihmisellä ne eivät perustu ennakkoluuloihin, vaan tietoihin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat