Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä on kermamaito?

Vierailija
04.11.2015 |

Oon kaupassa nyt. Onko se kermaa vai maitoa? Piirakkaohjetta katson netistä enkä ymmärrä mitä kermamaito on!?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen monesti ihmetellyt, eikö teineillä enää ole koulussa kotitaloutta? Tuntuu niin monella olevan sellaiset perusasiat hukassa, jotka itse ja ikäiseni tiedettiin viimeistään yläasteella.

Olen keski-ikäinen enkä minäkään ollut koskaan kuullutkaan kermamaidosta (reseptin kummajaista googlaamalla tänne päädyin). Eikä meillä koulun kotitaloudessa käytetty kermaa muuhun kuin kermavaahtoon, koska kaiken piti olla vähärasvaista ja -sokerista.

Vierailija
22/25 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohje on vissiin jostain 1940-luvulta, jolloin maito haettiin navetasta, ja kermamaito oli sitä, joka on otettu maitoastian pinnalta mutta ei varsinaisen separaattorilla erotettua kermaa.

Ihan sama sille, laitatko maitoa, kermaa vaiko vähärasvaisempaa leivontaan ja ruuanlaittoon sopivaa kahvikermaa, kun ei mitenkaan ratkaisevasti vaikuta lopputulokseen.

kahvikerma ei sovi mihinkään. Minusta sitä ei saisi edes kermaksi kutsua. Mikään missä on rasvaa alle 30% ei ole kermaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti avusta, halusin leipoa, enkä ymmärtänyt.

Vierailija
24/25 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen monesti ihmetellyt, eikö teineillä enää ole koulussa kotitaloutta? Tuntuu niin monella olevan sellaiset perusasiat hukassa, jotka itse ja ikäiseni tiedettiin viimeistään yläasteella.

Olen keski-ikäinen enkä minäkään ollut koskaan kuullutkaan kermamaidosta (reseptin kummajaista googlaamalla tänne päädyin). Eikä meillä koulun kotitaloudessa käytetty kermaa muuhun kuin kermavaahtoon, koska kaiken piti olla vähärasvaista ja -sokerista.

Minä olen käynyt emäntäkoulun ja sen jälkeen kokannut melkein puoli vuosisataa. Silti en osaa antaa yksiselitteistä vastausta.

Veikkaisin käännösvirhettä. Voisiko kielitaitoisemmat kertoa, onko jossakin muussa kielessä sellainen käsite, jonka voisi kääntää kermamaidoksi?

Toinen vaihtoehto on jopa minun emäntäkouluaikaista keittokirjaa vanhempi resepti, jossa se voisi tarkoittaa sellaista maitotonkan päältä kuorittua kermaista maitoa, jonka 16 jo aiemmin mainitsi. Käytännössä on ihan sama, vaikka laittaisit koko määrän joko pelkkää kermaa tai maitoa.

Minä voisin sentään selittää teille sanan vuolukerma. Kysykääpä joskus!

Vierailija
25/25 |
24.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse päädyin etsimään kermamaidon käsitettä lukiessani ruotsalaista keittokirjaa, jossa käytetään tuotetta gräddmjölk. Pikaisen googletuksen pohjalta tämä on Ruotsissa kaupoissa myytävä tuote, jossa rasvaa on 6%.

Voi siis hyvinkin olla myös käännöksestä johtuva termi.