Freelancer-toimittajan palkka?

merianna

Minkä palkkapyynnön voisin esittää aloittelevana toimittajana? Arvioisin voivani kirjoittaa noin 3000 merkkiä (välit sisältyy) tunnissa. Jostain löysin suosituksen, että 60e/h olisi sopiva palkka. Itse ajattelin 45e/h ja siis tuo 3000 merkkiä. Mitä mieltä olette?

Kommentit (11)

Vierailija

Laskutan isolta mediayhtiöltä 7000 merkin jutusta 500 euroa + mahdolliset matkakulut. Tunteja ei näissä hommissa lasketa, eikä iltoja eikä sunnuntaita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Lasketaanko merkkimäärä ilman välejä vai välien kanssa?

Useimmiten lehteen painetaan välitkin, eli välien kanssa.

toitoi

No tuota... siihen miten paljon aikaa ja vaivaa juttuun kuluu, vaikuttaa se, miten hankala aihe on kyseessä ja kuinka monta haastateltavaa tarvitaan. Jos kirjoitat 3000 merkin jutun tunnissa, niin kai olet ensin käynyt juttukeikalla tai haastatellut jotain ihmistä puhelimessa? Siihenkin menee aikaa. Jos aihe on yksinkertainen ja helppotajuinen, niin 3000 merkkiä tunnissa saattaa tullakin, mutta ei vaikeasta aiheesta. Joskus tosi lyhyttä juttua kirjoittaa kauemmin kuin vähän pitempää. Silloin nimittäin joutuu pohtimaan olennaista ja tiivistämään tekstiä.

Yhdeltä toimeksiantajalta saan 3000 merkin jutusta päälle 400 euroa. Toinen maksaa ehkä reilut 200 euroa. Oon tehnyt sadan euron  pikkujuttuja yhteen paikallislehteen, mutta sillä ei yksistään elä. Oikein syvällisiä, isotöisiä ja pohdintaa vaativia noin 10 000 merkin juttuja olen tehnyt 850 eurolla erääseen lehteen. Hirveästi vaihtelee, mitä mikäkin lehti suostuu maksamaan. Ne jotka haluavat laatua, maksavat enemmän.

Olen tehnyt tätä hommaa vuosikaudet ja vieläkin olen uusien toimeksiantajien kohdalla vähän ihmeissään siitä, että paljonko kärsisi laskuttaa. Ilmeisesti palkkiotaso on laskemaan päin näinä aikoina.

Eli olennainen kysymys on, että mitenkä vaikea sinun aiheesi on ja millainen lehti on kyseessä?

Vierailija

Ensinnäkin, free-toimittajilla ei ole palkkaa, on palkkiot. Sinä arvioit juttua myydessäsi, paljonko jutuntekoon meni aikaa, mitkä ovat oheiskulusi jne. Ja esim. se vaikuttaa hinnoitteluusi, myytkö jutun/kuvat kertajulkaisuoikeudella vai millä

http://uusi.freet.fi/palkkiot-ja-sopimukset/miten-free-journalisti-hinno...

Palkkioista  on tuolla olemassa suosituksia, jotka eivät välttämättä käytännössä päde. Mediatalot polkevat palkkiotasoa minkä ehtivät, koska juttujen tarjoajia on todella paljon. Nyt on toimittajien työttömyysaste yli kymmenen, joten ammattitaitoisia ja kokeneita kilpailijoita riittää.

Kannattaa yrittää jalkaa oven väliin oman harrastusalan tai erikoistietämyksen kautta. 

Myös eri välineissä on erilainen palkkiokäytäntö. Perinteisesti aikakauslehdet ovat maksaneet parhaiten.

Kannattaa tarjota samalla kuvia, niistä laskutat tietysti per kappale erikseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Isot mediayhtiöt varmaan maksaakin paremmin. Ja luultavasti et ole aloittelija? :)

En ole aloittelija. Olin aiemmin kk-palkkainen toimittaja, mutta pitkään harkittuani perustin oman yrityksen ja teen töitä siltä pohjalta. Pitkään harkintaan kuului tulevan asiakaskunnan kartoitus, eli tyhjyyteen en hypännyt. Nyt minulla  on 3 isoa ja muutama pieni asiakas ja tienaan ihan tarpeeksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isot mediayhtiöt varmaan maksaakin paremmin. Ja luultavasti et ole aloittelija? :)

En ole aloittelija. Olin aiemmin kk-palkkainen toimittaja, mutta pitkään harkittuani perustin oman yrityksen ja teen töitä siltä pohjalta. Pitkään harkintaan kuului tulevan asiakaskunnan kartoitus, eli tyhjyyteen en hypännyt. Nyt minulla  on 3 isoa ja muutama pieni asiakas ja tienaan ihan tarpeeksi.

Kannattaa keskittyä muuhunkin kuin printtimediaan. Hanki videokamera ja editointiohjelma, se kannattaa. Moni mediatalo on ihan kusessa liikkuvan kuvan kanssa, kun sitä haluavat kaikki, mutta niillä ei ole resursseja tehdä liikkuvaa omalla työvoimallaan eikä useimmilla ole edes tietotaitoa.

t. esimiesasemassa oleva toimittaja

merianna

Vierailija kirjoitti:

No tuota... siihen miten paljon aikaa ja vaivaa juttuun kuluu, vaikuttaa se, miten hankala aihe on kyseessä ja kuinka monta haastateltavaa tarvitaan. Jos kirjoitat 3000 merkin jutun tunnissa, niin kai olet ensin käynyt juttukeikalla tai haastatellut jotain ihmistä puhelimessa? Siihenkin menee aikaa. Jos aihe on yksinkertainen ja helppotajuinen, niin 3000 merkkiä tunnissa saattaa tullakin, mutta ei vaikeasta aiheesta. Joskus tosi lyhyttä juttua kirjoittaa kauemmin kuin vähän pitempää. Silloin nimittäin joutuu pohtimaan olennaista ja tiivistämään tekstiä.

Yhdeltä toimeksiantajalta saan 3000 merkin jutusta päälle 400 euroa. Toinen maksaa ehkä reilut 200 euroa. Oon tehnyt sadan euron  pikkujuttuja yhteen paikallislehteen, mutta sillä ei yksistään elä. Oikein syvällisiä, isotöisiä ja pohdintaa vaativia noin 10 000 merkin juttuja olen tehnyt 850 eurolla erääseen lehteen. Hirveästi vaihtelee, mitä mikäkin lehti suostuu maksamaan. Ne jotka haluavat laatua, maksavat enemmän.

Olen tehnyt tätä hommaa vuosikaudet ja vieläkin olen uusien toimeksiantajien kohdalla vähän ihmeissään siitä, että paljonko kärsisi laskuttaa. Ilmeisesti palkkiotaso on laskemaan päin näinä aikoina.

Eli olennainen kysymys on, että mitenkä vaikea sinun aiheesi on ja millainen lehti on kyseessä?

Laskin tuon merkkimäärän siten, että kirjoitin myytäväksi sopivan mallitekstin. Haastatteluja ei tarvitse tehdä. Eli kohdesivusto on minulla jo valmiina, jonne ajattelin hakea töihin.... Epäilen, etteivät hirveitä summia maksa. 
Ja töitä tekisin oman yritystoimintani ohella. 
Palkkatoive pitäisi esittää ja nyt olen kyllä entistä epätietoisempi... 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat