Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en ymmärrä yhtä juttua työttömyydessä.

Vierailija

Olen itse pakkoyrittäjä. Valmistuin muutama vuosi sitten, enkä ole saanut oman alan töitä millään. En voinut jäädä toimettomaksikaan, joten aloin pakkoyrittäjäksi. Elätän itseni sillä alalla, jolla töitä on. En pidä työstäni pätkääkään ja jokainen päivä on tuskaa. En ole edes yrittäjäluonne, joten työtilanne ahdistaa minua suunnattomasti. Haen joka päivä 2-3 työtä, mutta mikään ei tärppää.

Alan olla niin loppu, että olen harkinnut työttömäksi ilmoittautumista. Syy: monet kiinnostavat työpaikat ovat sellaisia, joihin haetaan ensisijaisesti työttömiä. En voi hakea niitä, koska olen yrittäjä.

Jos olisin työtön ja työvoimatoimistosta osoitettaisiin työ, jota minun pitäisi hakea, hakisin sitä tietenkin riemusta kiljuen. Miksi ihmeessä siis jotkut täällä valittavat, kun joutuu hakemaan jotain työtä? Eikö työtön halua töihin? Mitä en tässä ymmärrä?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Ne työt voi olla sellaisia joista työtön tietää saman tien ettei siihen sovellu. Mulle tarjottiin aikoinaan esim. pankkineuvojan tehtäviä ja sehän on yhtä myymistä nykyään. Hain kyllä paikkaa koska "pakko" oli ja ihan asiallisestikin vielä, mutta eipä suorastaan harmittanut kun haastattelukutsua ei tullut. Nyt oon onneksi työssä jossa ei tarvitse myydä yhtään mitään.

Vierailija

Kuten jo eka vastasi, tarjotut työpaikat eivät ole välttämättä edes omaa alaa tai lähellä sitä. Mieheni on leipuri ja häntä on käsketty hakemaan mm. ravintolakokin paikkoja- mitäs luulet, osaako hän sen alan hommia?

Vierailija

Ne työtarjouksert ovat ainakin omalla kohdallani olleet joko naurettavia tai säälittäviä. Eräästäkin totesin, että todella epätoivoinen on tuo työnantaja, jos joutuu ottamaan minut työhön, josta mulla ei ollut mitään käsitystä, saati sitten koulutusta tai kokemusta sellaiseen.

Toiseksi "tarjoukset" eivät suinkaan ole mitään oikeita työtarjouksia juuri minulle, vaan kehotuksia ottaa yhteyttä työnantajaan, joka on erehtynyt laittamaan ilmoituksen avoimesta paikasta MOL:n sivulle.

Julkiset paikat on laitettava julkiseen hakuun, vaikka paikka olisi täytetty oikeasti jo kymmenen vuotta sitten, mutta nyt on viimein pakko vakinaistaa se työntekijä, kun enää ei ole laillista perustetta määräaikaisuudelle ja ammattiliitto haastaa muuten oikeuteen.

Sekin ketuttaa, että tarkouksia tulee minulle, jolla on 4-sivuinen cv mutta ei niille viime keväänä valmistuneille  nuorille, joilla on cv:ssa vain neljä riviä, nekin harjoitteluista. Kukahan meistä olisikaan oikeasti enemmän työtarjousten tarpeessa?

Minun havaintoni on se, että ei niitä laiteta sellaisille, jotka oikeasti tarvitsevat ja joiden työnhakutaidot ovat kehnot.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tuollainen ala, jossa voi noin toimia pakkoyrittäjänä? Onko sinulla senkin alan koulutus?

No, sellainen ala, joka nyt työllistää, mutta ilman koulutusta en voi hakea niitä paikkoja. Enkä hakisikaan. 

Mutta siis miksi joku ei haluaisi hakea jotain työtä, jos lopputulos on se, että saa töitä? Eihän kukaan palkkaa sellaista, joka ei sovellu työtehtävään, eli mikä pelko olisi saada töitä, joihin ei koe olevansa soveltuva?

ap

Vierailija

Katsos kun riemusta kiljuen voi hakea kaikkia muitakin paikkoja kuin niitä joita työkkäri pakottaa. Ei niitä töitä saa siltikään. Kuinkakohan kauan jaksaa kiljua?

Vierailija

Oon kuullu tarinoita joissa autoton hakija laitetaan hakemaan töitä kaukaa ja niin pohjoisessa ei ole paikallisliikennettä, bussi ei ole vaihtoehto. Sanotaan suoraan että osta auto tai muuta viikoiksi pois perheen luolta lähemmäs työtä vuokralle... Toisaalta pohjoisessa pitäs kyllä enemmän tai vähemmän olla auto käytössä, jos ei hakija sitä hiffaa niin ei kyllä hyvin mene.

Vierailija

Ei ne hakukehoitukset auta mitään. Luuletko, että työkkärillä on joku paikka takataskussa ja sitten saat sen, jos olet kelvollinen? Kyse on avoimista työpaikoista mollin sivulla, johon siis voi jokainen muukin hakea. Ei niitä yhtään sen helpommalla saa kuin muitakaan. Itse en edes paljasta hakiessa, että työkkäristä käskettiin, kun se kuulostaa just siltä, ettei mua kiinnostaisi muuten yhtään. Todellisuudessa haen kyllä noita samoja hommia ihan ilman työkkärin käskyäkin. Haen kaikkia alani ja vähän siihen suuntaankin olevia töitä. Siinä mielessä ne työvoimatoimiston kehoitukset on melkein naurettavia, koska olisin hakenut niistä jokaista ihan ilman käskyäkin.

Vierailija

Olen tässä vuoden aikana saanut yhden työ"tarjouksen". Mukaan oli liitetty lyhyt info työstä ja linkki missä voin laittaa hakemuksen - harmi vaan että linkin mukaan hakuaika oli päättynyt muutamaa päivää aikaisemmin ja hakemuksia ei enää otettu vastaan.

No, työttömänä edelleen. Aikuislukioon haluaisin kun sitä on todella vähän jäljellä mutta työkkärin logiikan mukaan en saa tehdä sitä vaikka se tarkoittaisi että voin vuoden päästä hakea opiskelemaan eteenpäin. Näillä mennään!

Vierailija

Kai sitä on monia ihmisiä, joilla koulutuksesta huolimatta ei ole osaamista jollekin tietylle alalle. Jos on sairaanhoitaja, totta kai sitä iloinen, kun tarjotaan sairaanhoitajan työtä.  Tai jos tarjotaan töitä jotka eivät vastaa osaamista ja koulutusta. Jos ottaa uuden työn vastaan, joutuu kuitenkin opettelemaan työn, organisaation, ihmiset jne. ja kaikki se aika ja energia on pois sellaisen työn hakimesesta, jonka oikeasti haluaisi. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olen tässä vuoden aikana saanut yhden työ"tarjouksen". Mukaan oli liitetty lyhyt info työstä ja linkki missä voin laittaa hakemuksen - harmi vaan että linkin mukaan hakuaika oli päättynyt muutamaa päivää aikaisemmin ja hakemuksia ei enää otettu vastaan.

No, työttömänä edelleen. Aikuislukioon haluaisin kun sitä on todella vähän jäljellä mutta työkkärin logiikan mukaan en saa tehdä sitä vaikka se tarkoittaisi että voin vuoden päästä hakea opiskelemaan eteenpäin. Näillä mennään!

Silloin kun itse olin työttömänä oli mahdollista käydä iltalukiota, suoritinkin lukion siellä työttömänä ollessa ilman mitään ongelmia. Onko tämä mahdollisuus poistunut?

Vierailija

Mulle ei ole työkkäri tarjonnut ikinä yhtäkään työpaikkaa.

Olin parin-kolmen kuukauden jakson työttömänä reilut 10 vuotta sitten, kun olimme muuttaneet uudelle paikkakunnalle miehen työn vuoksi. Yhtäkään työpaikkaa ei työvoimatoimisto tuona aikana tarjonnut haettavaksi, vaikka silloin siellä piti vielä käydä kerran kuukaudessa keskustelemassa. Noissa "keskusteluissa" virkailijalla oli ensinnäkin aivan utopistinen kuva koulutuksestani ja kokemuksestani ja niistä töistä joita voisin hakea. Ehdotti, että voisin hakea urheiluhierojan paikkoja, kun minulla on liikuntataustaa. 

Kun silloin sittentyöllistyin, hakemani paikka oli auki mol:ssa ja se vastasi profiiliani ihan täysin. Mutta eipä sitä kukaan sieltä ehdottanut.

Nyt olen pitkään ulkomailla asuttuamme ja Suomeen palattuamme ollut kaksi kuukautta työttömänä. Tänä aikana olen hakenut mol:n sivuilta löytyneitä neljää paikkaa, kolmessa olen päässyt haastatteluun. Ja siis muutakin olen hakenut ja viritellyt verkostojani, mutta siis ihmettelen suuresti, ettei työkkäristä ole kehotettu hakemaan noista yhtäkään, vaikka ovat siellä ihan omilla sivuillaan auki. Kun kaikki pasaavat siitä, että varhaisessa vaiheessa pitää olla aktiivinen, eikä jäädä katselemaan. Ilman omaa aktiivisuuttani saisin varmaan olla sinne maailman tappiin työtön ilman että kukaan hätyyttelisi.

Mulla on kyllä yliopistokoulutus ja parikymmentä vuotta työkokemusta ja nytkin opiskelen. Ehkä niillä ei siellä ammattitaito riitä siihen, millaista työtä mulle edes voisi tarjota.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tuollainen ala, jossa voi noin toimia pakkoyrittäjänä? Onko sinulla senkin alan koulutus?

No, sellainen ala, joka nyt työllistää, mutta ilman koulutusta en voi hakea niitä paikkoja. Enkä hakisikaan. 

Mutta siis miksi joku ei haluaisi hakea jotain työtä, jos lopputulos on se, että saa töitä? Eihän kukaan palkkaa sellaista, joka ei sovellu työtehtävään, eli mikä pelko olisi saada töitä, joihin ei koe olevansa soveltuva?

ap

Mikä sinulla jäi ymmärtämättä? Eivät ne "tarjoukset" tarkoita, että todellakaan saisi sitä työtä! Yleensä ei saakaan, koska suurin osa niistä on täysin erilaista osaamista vaativia. Esim. jos olet ollut vaikka vaatemyyjä, saatat saada "tarjouksen" hakea jotakin rakennustarvikemyyjän paikkaa jostain 100 km päästä ja jossa vaatimuksena alan tuntemus. Aivan kuin työttömiä rakennustarvikemyyjiäkin ei olisi pilvin pimein. Mikä järki tässä on sinun mielestäsi? Luulisi, että sinäkin jo tietäisit miten työlästä jatkuva hakemusten tekeminen on. Ei ole järjen hiventä siinä, että on pakotettu hakemaan työkkärin "tarjoamaa" paikkaa, jota ei ikinä tule saamaan. Minkä takia pitää tuhlata omaa aikaansa sellaiseen ja samalla myös sen ihmisen aikaa joka niitä hakemuksia joutuu käsittelemään? Senkin ajan voisi työtön käyttää vaikkapa opiskeluun tai muuhun itsensä kehittämiseen. 

Ei ihme ettet ole töitä saanut.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat