Parisuhteen raha-asioista kun täällä aina kovasti keskustellaan

Vierailija

Käytiin eilen miehen kanssa pesukonekaupoilla, niin jostain kumman syystä tuli sitten mieleen täällä paljon puhuttavat kustannusten jaot parisuhteessa.

Tehdäänpä nyt kysely siitä, miten teillä olisi pesukoneen maksaminen tehty

a) mies maksaa pesukoneen

b) nainen maksaa pesukoneen

c) pesukone maksetaan puoliksi

d) pesukone maksetaan tulojen mukaisessa suhteessa

e) se maksaa, joka sitä käyttää

f) joku muu, mikä?

Sivut

Kommentit (43)

Vierailija

F) Meillä hoidetaan isommat ostokset luottokortilla. Ihan kuukaudesta riippuu, kumman tililtä maksetaan. Meillä on ns. yhteiset rahat, minä maksan joskus miehen ostoksia omalta tililtäni ja hän minun. Ihan sen mukaan mennään, miltä tilillä näyttää.

Vierailija

f) Meillä maksaa yleensä se, joka kyseista  tavaraa haluaa. Pyykkikonetta tietty haluaa molemmat ja silloin se maksaa joka nyt sattuu olemaan maksuvuorossa. Kirjaa ei pidetä ostoista, mutta aika lailla vuorotellen maksamme. Pyykkikone ostettiin pari vuotta sitten ja mies sen maksoi. Minä maksan kuitenkin enemmän laskujamme..

Vierailija

Meillä e! Miehen mielestä minun piti se maksaa, koska minä meillä pyykkään koko perheen, myös hänen pyykkinsä. Muutenkin on tuollainen erikoinen ajattelutapa. Hän otti nokkiinsa, kun en osatnut hänelle 150 eur maksanutta lahjaa kotihoidontuistani, jotka tottakai menevät kokonaisuudessaan perheen kuluihin. Mies siis töissä. MInäkin olen nyt töissä, joten oli varaa maksaa pesukone. Otan sen sitten mukaani kun eroamme, on nimittäin alkanut ottaa kupoliin tämä kaikenlainen säätely ja miehen venkoilu.

Vierailija

f) se maksaa, jolla sattuu olemaan tarpeeksi rahaa juuri sillä hetkellä tai se, joka on ostamassa.

Olen niin vanhanaikainen ja mies myös, että meidän mielestämme parisuhteessa rahat ovat yhteisiä, vaikka kummankin omilla tileillä, eli käytetään tarpeen mukaan välittämättä siitä, kumman rahaa ne oikeastaan ovat. 

Vierailija

F) Ei väliä kumpi höylää yhteisen tilin korttia, kun sieltä maksetaan kaikki yhteiset asiat. Tilille laittavat kumpikin tietyn prosentin verran tuloistaan. Eli suhteessa maksetaan.

Vierailija

Minä olisin luultavasti maksanut, koska käyn töissä ja mies opiskelee. Mies tosin saattaisi ruuat joskus tarjota tms. tai ostaa jotain pienempää.
Vastaus on siis varmaan D. Tai sitten F eli joku muu...

Onneksi ei ole tarvinnut rahasta riidellä, kun molemmat käytetään sitä melko samallalailla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

f) se maksaa, jolla sattuu olemaan tarpeeksi rahaa juuri sillä hetkellä tai se, joka on ostamassa.

Olen niin vanhanaikainen ja mies myös, että meidän mielestämme parisuhteessa rahat ovat yhteisiä, vaikka kummankin omilla tileillä, eli käytetään tarpeen mukaan välittämättä siitä, kumman rahaa ne oikeastaan ovat. 

Eli nainen shoppailee omat rahansa mihin haluaa ja koska naisella ei sen takia koskaan ole "rahaa juuri sillä hetkellä", mies kustantaa kaikki yhteiset hankinnat.

Vierailija

Minä luultavasti maksaisin, kun sen valitsisinkin, mies tuskin on kaupassa edes mukana tai jos teen verkko-ostoksia niin nukkuu jo.

Sitten kirjaisin sen talon remonttikulu-exceliin... siihen jolla seuraan mitä tämä tönö tulee lopulta maksamaan ja että se tulee oikeastikin maksettua suunnilleen puoliksi. Seuraavat isot tarviketilaukset teen sitten sen tililtä joka on excelin mukaan maksanut vähemmän.

Eli lopputulos on: c) pesukone tulee vuosien mittaan maksetuksi puoliksi vaikka minä sen fyysisesti maksoin omilla rahoillani.

Vierailija

A) mies maksaa

Se maksaa muutenkin suurimman osan menoista, kun tulot ovat suuremmat. Välillä sitä ärsyttää isompi taloudellinen vastuu, mutta kirkkaina hetkinä ymmärtää, että se ei olisi siellä missä nyt on ilman mua. Eikä tämä tarkoita vaan sitä, että hoidan lapset ja kodin, vaan ollaan oltu yhdessä 20 vuotta. Autoin läpi pääsykokeista, opinnoista ja istuin vieressä tekemässä lopputyötä. Kirjoitin työhakemukset, kuuntelin työpaikka kätinät, puhtaaksikirjoitin työmeilejä jne. 

Vierailija

Maksu menisi minun tililtäni (josta maksetaan lomamatkat, huonekalut ja muut isommat hankinnat). Miehen tililtä on mennyt esim. asuntolainan lyhennys. Meillä ei riidellä rahasta. Miehellä on paremmat tulot, mutta minä olen saanut perintoä. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat