Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perehdyttämispäivien aikana tapahtunutta

Vierailija

Uusi työnantaja ehdotti kahden päivän tutustumista työpaikkaan ennen työsopimuksen tekoa. Menin aamulla työpaikalle. Työkaverit kiistelivät siitä, kuka joutuu perehdyttämään minua (esimies oli pyytänyt heitä sopimaan siitä keskenään). Perehdyttäminen sujui pääasiassa suht ystävällisesti, mutta joskus tiuskimalla ja teatraalisesti huokailemalla, jos en heti muistanut kaikkea oikein. Varsinkin toisena työpäivänä perehdyttäjän pinna alkoi kiristyä. Hän huuteli myös muille "voitteko ottaa tän?".

Sanoin työantajalle, etten kokenut työn sopivan minulle, enkä ottanut työtä vastaan. Mietin nyt jälkikäteen, ylireagoinko. Olisitko itse sitkeämmin yrittänyt jatkaa tuollaisessa tilanteessa?

Kommentit (7)

Vierailija

Minkälainen työpaikka, ei kuulosta akateemiselta väeltä ainakaan. Mielestäni kuitenkin ylireagoit, työn alku on aina stressaavaa, mutta pitkän koeajan vuoksi ei kannattaisi heti luovuttaa kun on mahkut lopettaa helposti myöhemminkin.

Vierailija

Työkaverit puhuivat minulle koko ajan pahaa toisistaan. Yksi varoitteli minua kertomasta siellä koskaan mitään henkilökohtaista asiaani. Kolmas sanoi, että ne muut ei tee työtään kunnolla. Todella ahdistava ilmapiiri. AP

Vierailija

Mun mielestä tossa koko kuviossa on jotain mätää. Siis pidettiinkö sulle jo perehdytystä ennen työsopparin tekoa, eli olit siellä palkatta. Kyllä perehdytys pitää olla palkallista.
Meilläkin käy uusia työntekijöitä tutustumassa ennen töiden alkua, mutta se on ihan max tunnin pöyrähdys vähän tapaamassa ihmisiä ja katsomassa paikkoja. Yleensä samalla reissulla hoidetaan kirjallinen työsoppari.

Vierailija

Kuulostaa, että pomokin on vätys, kun ei edes osaa johtaa nimeämällä perehdytettävälle perehdyttäjää. Taitaa on mössökkä pomo ja yleensä silloin työtekijätkin on vätyksiä ja hyppivät kaikkien silmille. Jos työpaikassa pomokaan ei hoida hommiaan niin miksi sitten työntekijät. Huono työpaikka.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa, että pomokin on vätys, kun ei edes osaa johtaa nimeämällä perehdytettävälle perehdyttäjää. Taitaa on mössökkä pomo ja yleensä silloin työtekijätkin on vätyksiä ja hyppivät kaikkien silmille. Jos työpaikassa pomokaan ei hoida hommiaan niin miksi sitten työntekijät. Huono työpaikka.

Noin itsekin ajattelin. Tuo aiheutti heti eripuraa. Työntekijät kiistelivät siitä, miten hoitaa hommat ja "vielä tuotakin perehdyttää." Samaa jupinaa oli koko perehdyttämisaika. Perehdyttäjäni saattoi huudella, ettei ehdi, kun hänellä on "tää perehdyttäminenkin vielä tässä." Tunsin itseni niin epätervetulleeksi taakaksi, etten voinut kuvitella haluavani mennä sinne enää ikinä. AP

Vierailija

Olen itse aika sitkeä sissi työympäristöjen suhteen, joten on tullut nähtyä hyviä ja huonojakin työpaikkoja. Ja olen sitä mieltä, että tuolta kannattakin lähteä pois: Jos ensivaikutelma on jo tuota tasoa, työnteko on todennäköisesti aivan hirveää. Ei töissä tarvitse aina hauskaa olla, mutta jos jo lähtötilanne on tuo, töissäkäynti käy todennäköisesti todella raskaaksi ja hyvin mahdollista, että työpaikkakaan ei kauaa pysy pystyssä, jos on yksityinen.

Vierailija

Anna kun arvaan.. Kyseessä oli jokin hoivalaitos. Vanhainkoti, vammaiskoti, mt-koti tai lastentarha. Tiedän tunteesi AP, itse jatkoin samanlaisen perehdyttämisen jälkeen myös 1,5 vuotta samassa työpaikassa ja enää en edes pieraise kyseisen työpaikan suuntaan. Ei voi muuta sanoa, kuin että ei jumalauta mitä elämäänsä ja työhönsä katkeroituneita hoitajia tämäkin yhteiskunta pitää töissä. Parasta oli se, että mitä enemmän itse yritti pysyä erossa näistä "kuppikunnista" ja paskanpuhumisesta, sitä syvemmälle ryöpytykseen joutui. "Sä oot niin ihana ja luotettava työntekijä ku sulle voi puhua suoraan näitä asioita ja tietää ettet kerro koskaan eteenpäin". Justjoo.

Tsemppiä, ja kokemuksesta kerron että hyvä ettet ottanut töitä vastaan. Jos en olisi kävellyt tuosta työpaikasta pois, en olisi koskaan päässyt nykyiseen työpaikkaani jossa olen ollut jo ½ vuotta. Ihanat ihmiset, terve ilmapiiri ja lämmin vastaanotto uusille hoitajille. Avot sanon minä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat