Lapsen kaveri kiusaa

Vierailija

Lapseni kaveri kiusaa. Lapset ovat välillä hyvät kaverit ja sitten on kausia, jolloin kaveri kiusaa.  Kiusaaminen on mm. ryhmästä pudottamista ja nälvimistä. Lapset ovat samalla luokalla koulussa. Oma lapseni on herkkä ja tämä ns.kaveri saa lapseni usein itkemään. Mitä minun vanhempana pitäisi tehdä, pitäisikö pistää välit poikki tähän kaveriin ja kieltää lasta leikkimästä kiusaajan kanssa? Mutta yltyykö kiusaaminen tästä, jos he eivät saa olla enää kavereita. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Kyse on pienistä alle 10 vuotiaista tytöistä. 

Kommentit (6)

Vierailija

Tytöt kiusaavat usein juuri noin, eli pönkittävät omaa asemaansa alistamalla heikompaa ryhmän jäsentä. Itse ehkä kyselisin lapselta, että olisiko joku muu kaveri (mahdollisesti tähän porukkaan kuulumaton), jonka kanssa voisi alkaa enemmän kaveeraamaan tämän tyypin sijaan. Se ei ole oikeaa ystävyyttä kuitenkaan, jos jatkuvasti tulee paha mieli. Ei kannata kieltää, mutta kannustaa ehkä toisten seuraan mielummin.

Opettajalle myös viestiä, jos tämä tapahtuu koulussa.

Vierailija

Valitettavasti tytöt osaavat tuon homman ja se jatkuu ylä-asteelle,lukioon ja vielä joillain jopa työelämäänkin.Valtaa pidetään eristämällä toinen ryhmästä ja samalla hän on myös esimerkkinä muille miten käy jos asettuu vastahankaan :(

Vierailija

Viestiä opettajalle siitä onko hän huomannut saman kuinka yksi johtaa ja syrjii eikä ota mukaan.Opettaja voisi jutella tuon syrjijän kanssa mikä saa hänet toimimaan noin.Vanhemmille jutteleminen taas yksi kysymysmerkki.

Vierailija

Mulla oli just tollanen tuuliviirikaveri parhaana kaverina lapsena, välillä oli mun bestis, ja välillä ei huomannut mua ollenkaan, kerrankin ei vuoteen puhunut mulle mitään, ilman mitään riitoja tms. siis.

Oli henkisesti aika rankkaa kun ei koskaan tiennyt että millasta kohtelua seuraavaksi saa, ja tuntu että piti aina miellyttää sitä tai se saattaa hylätä mut, ja tälleen jälkeenpäin ajateltuna olis ollut paljon parempi vaan ettiä uusia, parempia kavereita, sellasia joita ei tarvi "pelätä".

Vierailija

Opettaja tietää lasten hankalista väleistä. Olen myös soittanut kaverin vanhemmille, josta ei ollut juurikaan apua. En tiedä mitä tehdä, lapselleni on myös muita kavereita, onneksi. Siitä huolimatta hän ajautuu usein tämän kiusaajan kanssa leikkeihin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Opettaja tietää lasten hankalista väleistä. Olen myös soittanut kaverin vanhemmille, josta ei ollut juurikaan apua. En tiedä mitä tehdä, lapselleni on myös muita kavereita, onneksi. Siitä huolimatta hän ajautuu usein tämän kiusaajan kanssa leikkeihin.

Kyllä minä kerron koululaiselle että jos toinen selvästi käyttäytyy niin että se tuntuu ikävältä kannattaa välttää tilanteita joissa niin käy esim. välitunnilla. Toisaalta opetan myös että on vain pakko sanoa että tuo tuntuu kurjalta enkä sen vuoksi halua leikkiä sinun kanssa kun käyttäydyt noin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat