Onko vauvani liian pieni?

Vierailija

Eli onko tyttö vauvani liian pieni, hän on muutaman päivän päästä 4 kuukautta,

painaa 4,8kg ja on 69cm pitkä?

Kommentit (14)

Vierailija

Neuvolasta ei ole määrätty eritysseurantaan.

On vain sanottu että menee vähän alakäyrillä.

Ja ihmettelen suuresti kuinka on näin pienikokoinen, kun rinnalla viihtyy erittäin paljon ja maitoa on mielestäni paljon.

Pienen tytön äiti

Tyttövauvani oli 6kk iässä 6 kg ja 59 cm. Tosin syntyi alle 2-kiloisena keskosena. Oli erityisseurannassa n. vuoden ikään. Ei ole mielestäni liian pieni, jos kasvu jatkuu tasaisena ja imetys/pulloruokinta sujuu, nukkuu huvin, on tyytyväinen, jaksaa leikkiä ja seurustella. On varmasti vain muuten siro. Jos murehduttaa, soita neuvolaan. Sieltä saat asianmukaiset ohjeet.

Vierailija

Mitä erityisseuranta tarkoittaa, käydään punnitsemassa vauvaa useammin kuin normaalisti?

Imetys sujuu kyllä hyvin, korviketta lisäksi olen alkanut antamaan, mutta sitä huolii aika heikosti. Nukkuu kyllä hyvin ja jaksaa leikkiä/seurustella ja muutenkin vaikuttaa suurimmaksi osaksi tyytyväiseltä.

Viikon päästä neuvola, sielä varmasti selviää lisää, mutta halusin tulla kysymään muiden ajatuksia asiasta :)

Vierailija

Mun tyttöni on aina ollut pienikokoinen. Syntyessään 3100g ja 49cm. 6kk 5600g ja 62cm. Nyt 4v  86cm ja 12600g. Aina mennyt käyrien alapuolella, mutta koska kuitenkin paino ja pituus "nousseet  tasaisesti" ja vointi on ollut aina hyvä nin mitään erityisseurantaa ei ole tarvittu (paitsi punnitus puolen vuoden välein (vauvana vielä tiheämmin) ja lupa tulla aina mittauksiin kun itsestä siltä tuntuu). Tyttö on vain siro ja aika huono syömään..

Vierailija

Onko mitään väliä jos kasvaa on reipas ja muutenkin ok?
Meidän poika painoi 1635g syntyessä, pituutta en muista , mutta nyt 3.5v 100cm/15kg alakäyrillä mennyt aina.
Puolen vuoden välein käyty neuvolassa.
T.m

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttöni on aina ollut pienikokoinen. Syntyessään 3100g ja 49cm. 6kk 5600g ja 62cm. Nyt 4v  86cm ja 12600g. Aina mennyt käyrien alapuolella, mutta koska kuitenkin paino ja pituus "nousseet  tasaisesti" ja vointi on ollut aina hyvä nin mitään erityisseurantaa ei ole tarvittu (paitsi punnitus puolen vuoden välein (vauvana vielä tiheämmin) ja lupa tulla aina mittauksiin kun itsestä siltä tuntuu). Tyttö on vain siro ja aika huono syömään..

oho, 4v 86cm? No on toooosi pieni. Vertasin omaan neuvolakorttiini, olen ollut todella pieni lapsi, mutta kuitenkin neljävuotiaana "jo" 93 senttiä ja melkein 12 kg :)

(oma lähes kaksivuotias tyttäreni on nyt saman kokoinen)

Vierailija

Meidän lapsen pienuutta ja hoikkuutta aina ihmetellään (4,5v 103cm ja 15kg) mutta on siis niin hoikka että oikean kokoiset housut eivät meinaa pysyä jalassa. Noh, minä olen perheeni naisista pisin 167cm, mutta mieheni on heidän perheensä lyhyin 168cm. Uskon että geenit vaikuttaa tässäkin paljon. Minä olin painoseurannassa 9-luokalle asti, olin koko ajan alipainoinen. Mieheni on hyvin lihaksikas ihan luonnostaan, ei siis kovin kova keräämään rasvaa elimistöönsä. Neuvolassakin sanovat että tämä kaikki vaikuttaa myös lapsen kasvuun ja kehitykseen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat