Vauvamme kastettiin. Nyt kaduttaa.

7

En usko jumalaan. En ole mitenkään mukana missään seurakunnan toiminnassa. Kuulumme kuitenkin mieheni kanssa kirkkoon. Miksi? Suoraan sanottuna saamattomuutta. Ja nyt saatuamme esikoisen ei asia edes tullut hormonimyrskyjen ja väsymyksen välillä mieleen, eihän se kirkkoon kuuluminen arjessamme näy. Lapsi syntyy, hänelle annetaan nimi - ristiäisissä. Ja näin kävi. Väsyneenä ja vähän kuin huomaamatta. Koska niin tehdään. Tai ainakin meidän suvuissa tehdään. Nyt kuitenkin kun univelka alkaa helpottaa on mieleen tullut että mitä hittoa tuli oikein tehtyä. Tunnen itseni todella kaksinaamaiseksi. Kirkollisveron maksaminen ei ikinä ole itseäni haitannut. Päinvastoin. Mielestäni kirkko tekee paljon hyvää esim. juurikin lapsiperheille (kerhot jne.). Mutta se perusajatus mistä kaikki kumpuaa. Ei oma juttuni niin sitten yhtään. Ihan hyvin voisin kuukausittain laittaa rahaa hyväntekeväisyyteen muuta kautta. 

Mitäs nyt sitten? Voiko vauvaa erottaa kirkosta? Tiedän myös, että muiden mielipiteistä ei pitäisi välittää, mutta pakko se on myöntää, hävettäisi käydä vauvaa erottamaan kun vasta liitettiin. Äh mikä soppa. 

Onko muita kirkosta eroamisen mietiskeliöitä, ja miten se edes noin pienen kanssa tapahtuu?

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Eroa itse ja erota lapsesi samalla. Ei sinun siitä tarvitse kenellekään kertoa, jos kerran noin riippuvainen olet muiden mielipiteistä. Hyvä kun vihdoin ajat ajatella omilla aivoillasi, mutta suotavaa olisi että myös pystyisit seisomaan ajatustesi takana ja puhumaan niistä avoimesti muidenkin kanssa. Ei siinä ole mitään hävettävää että tekee päätöksiä ja vaikka muuttaa mieltäänkin joskus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Anna lapsen olla, kunnes täyttää 18. Helpompi, jos haluaa riparit ja muut.

Voi sinne riparille mennä vaikka ei kuuluisi kirkkoon.

Jos ei kuulu kirkkoon niin voi koulussakin valita ET:n ja uskonnon väliltä eikä vähistä kesätyörahoista tarvitse maksaa kirkollisveroja.

Vierailija

Itse jäin kirkon jäseneksi. Tajusin kuitenkin sisimmässäni kannattavani kirkollisia arvoja. Älä varasta. Tee toisille se minkä toivoisit itsellesi tehtävän. Älä tee huorin. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.

Näinä islamisaation aikoina (en tarkoita turvapaikanhakijoita vaan esim. Isiksen toimintaa syyriassa) koin että haluan olla osa vastavoimaa. Niin sairaalta kun se varmaan kuulostaa;)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mitäs nyt sitten? Voiko vauvaa erottaa kirkosta?

Ikärajaa ei kirkosta erottamiseenn ole. Lapsen voi erottaa kirkosta kun siihen on molempien vanhempien suostumus. (15-17 vuotiaiden tulee tehdä eroilmoitus itse ja saada siihen vanhempien suostumus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kuulu kirkkoon niin voi koulussakin valita ET:n ja uskonnon väliltä eikä vähistä kesätyörahoista tarvitse maksaa kirkollisveroja.

Et tule konfirmoiduksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tule konfirmoiduksi.

Niin, sitähän varten nuoret sinne haluaa... :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No mitä haittaa lapselle tuosta nyt sitten on? Antaisin päättää itse sitten kun on tarpeeksi vanha. Erotkoon sitten jos haluaa. 

Eikö alunperinkin olisi pitänyt antaa päättää kun on tarpeeksi vanha?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tule konfirmoiduksi.

Niin, sitähän varten nuoret sinne haluaa... :D

Minä ainakin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Itse jäin kirkon jäseneksi. Tajusin kuitenkin sisimmässäni kannattavani kirkollisia arvoja. Älä varasta. Tee toisille se minkä toivoisit itsellesi tehtävän. Älä tee huorin. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.

Näinä islamisaation aikoina (en tarkoita turvapaikanhakijoita vaan esim. Isiksen toimintaa syyriassa) koin että haluan olla osa vastavoimaa. Niin sairaalta kun se varmaan kuulostaa;)

Miten nuo mainitsemasi arvot ovat vain kristillisiä tai kirkollisia? Ihan yleismaailmallisia arvoja ne ovat, kristinusko on vain yrittänyt omia moraalin itselleen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä haittaa lapselle tuosta nyt sitten on? Antaisin päättää itse sitten kun on tarpeeksi vanha. Erotkoon sitten jos haluaa. 

Niin no, mikä on se haitta?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä haittaa siitä olisi jos liittäisin sinut islamiin tai hindulaisuuteen 18 vuodeksi?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No veroa lukuunottamatta ei kai siitä mitään varsinaista kiusaa ole, jotkut kuitenkin ovat herkempiä arvostuksessaan muita ja muiden vapautta kohtaan. Arvokysymys siis.

Vierailija

Jätä ne kerhot ja muut, mitä järjestetään lapsille, niin sitten välistä. Niillä sun(kin) maksamilla kirkollisveroilla ne kustannetaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat