Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen mustelmat ja neuvolalääkäri

aaaapppeee

Kävin 6-vuotiaan poikani kanssa eilen neuvolassa lääkärintarkastuksessa. Kun lapsi riisui ja selän taivutuksia/tarkastuksia selkärangan suoruudesta tms. tehtiin, sanoi neuvolalääkäri, että siellä on selässä muutama mustelmakin. En tiennyt ko.mustelmista mitään, enkä todellakaan osaa sanoa mistä ovat tulleet. Lapsi on pitkät päivät hoidossa tarhassa, joten ovat mitä ilmeisemmin tulleet sieltä. En siis sanonut asiaan mitään vaan jatkettiin muita juttuja. Nyt aloin miettimään, että tehdäänkö noistakin ls-ilmoitus? Olen käsittänyt, että nykyään lähes kaikesta tehdään. Muuten kaikki oli ok neuvolassa ja lasta kehuttiin reippaaksi pojaksi.

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Soita ihmeessä neuvolaan ja kysy, jos sinua askarruttaa.

Lain mukaan ammattailaisen on tehtävä lastensuojeluilmoitus, jos hänellä on huoli, että lapsen kasvu ja kehitys saattaa olla vaarantunut. Useinmiten ammattilainen kyllä pyrkii keskustelemaan enemmän asiakkaan kanssa ja pyrkisi selvittämään, miten mustelmat ovat syntyneet, jos hän olisi huolissaan. 

Vierailija

Kyllä lääkäri olisi sulta ensin kysynyt. Meiltä kysyi, kun lapsella laastari päässä ja sanoin, että tuli pää edellä alas. Kysyi vielä tikattiinko ja sanoin, että liimattiin. Sillä selvä. Vähän kyllä kuulusteleva fiilis jäi. Lapsilla nyt on mustelmia siellä täällä. Eri asia, jos näyttää siihen muotoon, että joku on pahoinpidellyt esim. Sormenjäljet vaikka ranteen ympärillä eli joku puristanut turhan kovaa. Sillonkin varmaan voi selvitä juttelulla.

aaaapppeee

Voin kyllä ihan käsisydämmellä sanoa, etten itse ole niihin osallinen :) En harrasta ruumiillista kuristusta, ääntä olen kyllä joutunut silloin tällöin korottamaan, mutta kukapa ei kun on vilkkaat lapset. Yleensä pojallani on sääret ja polvet mustelmilla, muutama viikko sitten oli kyljessä mustelma. Kysyin  siitäkin, kun sen huomasin ja ei itse osaa sanoa mistä oli tullut. 

Vierailija

Hoitajat ja lääkärit ovat velvoitettuja kysymään mustelmista ym. Se opetetaan jo koulutuksessa. He eivät siis todellakaan ilkeyttään kysele.

Vierailija

Et kauheasti ole lasta hoitanut tai ainakaan pukenut jos ensimmäisen kerran huomaat mustelmat lääkärin vastaanotolla, kun lääkäri niistä huomauttaa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Et kauheasti ole lasta hoitanut tai ainakaan pukenut jos ensimmäisen kerran huomaat mustelmat lääkärin vastaanotolla, kun lääkäri niistä huomauttaa?

Huvittava vastaus. Tuntemani 6-vuotiaat pukeutuvat itse. Ei siihen äitiä tarvita.

aaaapppeee

Katsoin äsken niin siellä on kaksi pientä n1½-2cm mustelmaa. Toinen pitkulainen ja toinen pyöreä. Toinen mustelma on jo kellastumassa eli selvästi vanhempi kuin toinen mustelma.

Itseä jäi vain vaivaamaan se, että olisiko minun pitänyt vastata siihen jotain kun lääkäri totesi, että muutama mustelma on selässä. En tosiaan olisi osannut siihen edes mitään sanoa.

aaaapppeee

Meillä siis lapsi pukeutuu ja riisuu itse. Lauantaina mieheni käytti lapsen kylvyssä, mutta ei sekään niitä huomannut kun ei mitään sanonut. Ja ovat sen verran haaleita, että piti äsken ihan kirkkaassa valossa katsoa, että ne näin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Puetko sä 6 vuotiaan? Meillä ainakin katsotaan lapselle vaatteet valmiiksi ja hän pukee itse.

Ohis

Vierailija

Minua on kanssa jäänyt vaivaamaan kun meidän poika oli vauva ja juuri päässyt kotiin sairaalasta, oli 7viikkoa ollut, kotona alkoi heti sairastelu, oli tosi räkäinen kuumeili ym. Ja käytettiin sitä lääkärillä useamman kerran kun oltiin huolestuneita, lapsi otettiin osastolle ja hoitaja siellä tutki ja pyöritteli lasta ihan kuin olisi etsinyt siitä jotain jälkiä tai vastaavaa???
Oltiin vaan todella väsyneitä, huolestuneita ja meidän ensimmäinen lapsi.

Toinen kerta oli neuvola, lapsella oli joku ihme vaihe kun ryntäili, kiipeili, hyppi sohvilla, sängyllä, pihalla juoksi kuin päätön, eikä uskonut mitään.
Poika oli aivan mustelmilla, naarmuilla, ym. Silmäkin oli musta kun sohvalta lensi pöydän kulmaan ym.ym. hieman hävetti riisua neuvolassa lasta, mutta neuvolan tätikin sanoi että pojilla ihan normaalia ja kehui kyllä miten hyvin poika liikkui ym.
T.m

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Katsoin äsken niin siellä on kaksi pientä n1½-2cm mustelmaa. Toinen pitkulainen ja toinen pyöreä. Toinen mustelma on jo kellastumassa eli selvästi vanhempi kuin toinen mustelma.

Itseä jäi vain vaivaamaan se, että olisiko minun pitänyt vastata siihen jotain kun lääkäri totesi, että muutama mustelma on selässä. En tosiaan olisi osannut siihen edes mitään sanoa.

Olit mykkänä siis? Tietysti sinun olisi pitänyt sanoa, ettei sinulla ole tietoa mustelmien alkuperästä. 

Mikäli totuus on tämä. Pikkupojat on usein mustelmia täynnä. Tosin omillani lähinnä polvissa ja ehkä kyynervarsissa. Selkä voi viitata pahoinpitelyyn ja tämän varmasti lääkäri kirjasi ylös. 

Vierailija

meillä jatkuvasti mustelmia, touhuuvat yhdessä, isommimmista ja ja oikein tummista kysellään lapselta mistä tullut. Neljä kun on niin jatkuvasti niitä on

aaaapppeee

Siis lääkäri vain sanoi, että selässä on pari mustelmaa ja jatkoi siitä suoraan toiseen aiheeseen. Voi että nyt harmittaa ja vaivaa koko asia :( 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Voin kyllä ihan käsisydämmellä sanoa, etten itse ole niihin osallinen :) En harrasta ruumiillista kuristusta, ääntä olen kyllä joutunut silloin tällöin korottamaan, mutta kukapa ei kun on vilkkaat lapset. Yleensä pojallani on sääret ja polvet mustelmilla, muutama viikko sitten oli kyljessä mustelma. Kysyin  siitäkin, kun sen huomasin ja ei itse osaa sanoa mistä oli tullut. 

Kertoo WT-meiningistä, jos ei osaa kirjoittaa "sydämen". Ihan hyvä kuitenkin, ettet ole harrastanut ruumiillista kuristusta

Henkistä sitäkin enemmän?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat