Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perjantai 13. päivä ja paksusuolen tähystys

Vierailija

kuulostaa aika helmeltä yhtälöltä eikö? Olen sen verran taikauskoinen että tekisi mieli peruuttaa tai siirtää aika ihan vaan päivämäärän vuoksi mutta on sen verran akuutti asia ja oireet etten voi.

Olen aika varma että löytyy joko suolistosyöpä tai Crohnin tauti. Toisesta ei parane koskaan, toisesta ehkä. En tiedä kumpi olisi parempi vaihtoehto, kumpikin hirvittää :(

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Niin ja ap vielä kyselee että te jotka olette tähystyksessä käyneet niin millaisia kokemuksia? Tyhjennyslitkun juonti kuulemma kamalin osa? Itse toimenpide pelottaa enemmän henkiseltä kantilta kuin mahdollisen kivun vuoksi. Seuraavana päivänä pitäisi selviytyä töihin, varmaan onnistuu?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Millaisia oireita sulla on ollut?

epämääräisiä vatsaoireita, järkyttävä väsymys ja anemia, useampi kerta vuoden sisällä päivystysluonteisesti leikkaussalissa tyhjennetty absesseja paksusuolessa.

ja oireitahan on ollut useita vuosia, en vaan ole häveliäänä mennyt lääkäriin ennen kuin oli aivan pakko.

ap

Vierailija

Niin, ja tähystystä on tekemässä joku sairaalalääkäri ensimmäistä kertaa ja puhkaisee paksusuolen sillä tähystimellä. Komplikaationa suolen sisältöä valuu vatsaonteloon ( koska epäonnen päivänä myös suolen tyhjennys on epäonnistunut) ja saat massiivisen vatsakalvon tulehduksen ja joudut kuukausiksi tehohoitoon, jonka seurauksena tulee pahat painehaavaumat, jotka ei parane ikinä. Lisäksi saat pitkästä liikkumattomuudesta lihaskadon ja kivuliaita hermopinteitä.

Että ihan rutiinitoimenpide tuo tähystys ja silleen...

Vierailija

Litkun juonti oli minusta toimenpiteen helpoin osuus! Kivulias on, suoli tuntee venytyskivun, jota tulee kun suoleen pumpataan ilmaa näkyvyyden takaamiseksi ja venytystä tulee siitäkin kun sitä tähystintä sullotaan suolenmutkiin. Koepalojen otto puolestaan ei satu. Eikä se ilman poistuminenkaan tutkimuksen jälkeisinä tunteinakaan kovin mieltäylentävää ole...

Vierailija

Mullakin lekuri 13. päivä, tekisi mieli vaihtaa, mutta jonotusaika 7 viikkoa ja tuolloin koko tk:n ainoa suomenkielinen lääkäri. Huoh, taikausko jyllää..

Vierailija

Minulla myös tähystys, mutta nukutuksessa. Mitä ap nuo absessit on mitä sulta on tyhjennetty? Itse epäilen itselläni haavaista paksunsuolentulehdusta..

Vierailija

Uusi hiilidioksiditäyttöä käyttävä laite on huomattavasti mukavampi kuin ilmatäyttöä käyttävä. Ei venytä suolta ja tuota kipua. Mukavaa kehitystä kun tarkastuksissa ramppaan.

Vierailija

Ei minusta se litku ollut mikään ongelma. Itse tähystys taas riippuu siitä, kuinka taitavat tekijät. Joidenkin kourissa on sattunut, toisten ei niinkään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minulla myös tähystys, mutta nukutuksessa. Mitä ap nuo absessit on mitä sulta on tyhjennetty? Itse epäilen itselläni haavaista paksunsuolentulehdusta..

absessi on märkäkertymä tai paise. Järkyttävän kipeitä olleet!

voiko oikeesti käydä niin että suoli puhkeaa toimenpiteessä? Tai teoriassa varmasti voi mutta käykö niin joskus?

ap

Vierailija

Älä ainakaan sitä päivämäärää murehdi. Minä pääsin inssiajosta läpi ja silloin oli perjantai 13. päivä :)

Vierailija

Ihmisellä ei ole tuntoaistia kun mennään peräsuolesta sisään ja sulkijalihaksen jälkeen 2cm loppuu tunto, suolessa ei ole tuntoa.

esim kun työnnät anustappia sisään, painentunne loppuu kun se on sisässä ja alkaa hyvä tunne kun se painaa eturauhasta.

Vierailija

Onhan tuo aivan hirveä yhtälö. :(

Aiheesta on lukuisia tieteellisesti todistettuja tutkimuksia. Mitä ihmettä liikkuu hoitohenkilökunnan päässä, kun tuolle päivälle ovat juuri tuon tutkimuksen määränneet?

Laittaisin kirjallisen valituksen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat