Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimia.. 15-vuotiaiden seurustelusuhde

Vierailija

tiedän ettei pojallani ole enää poikuus tallella, vaikken olekaan sitä häneltä kuullut. Nyt hänellä on uusi kiva tyttöystävä, ja on vain ajan kysymys (ellei ole jo tapahtunut) milloin kuvioon astuu seksi.

Miten toimia äitinä, ettei käy vahinkoa, raskautta tai vaikka tauteja?

Ostanko vain kondomeja ja annan ne hänelle asiasta enempää puhumatta? Ollaan kyllä perusjutut jo käsitelty pari vuotta sitten, mutta mulle on tätä asiaa vaikeaa lähestyä, en halua missään nimessä kannustaa lapsia niihin touhuihin, mutta huonompi vaihtoehto on etteivät käytä ehkäisyä koska se maksaa liikaa.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Minusta nuoren, joka on olevinaan valmis harrastamaan seksiä, tulisi olla myös valmis hankkimaan itse ehkäisyvalmisteensa. Kuuluu vastuulliseen seksiin.

Toisaalta... minun on helppo olla musta-valkoisen jyrkkä mielipiteessäni, omat lapset ovat vasta leikki-ikäisiä. Todennäköisesti lopulta itse päätyisin siihen, että on pienempi paha hankkia kondomeja nuoren saataville kuin kohdata jossain vaiheessa vahinkoraskaus.

Vierailija

Kyllä se 15-vuotias panee tyttöystäväänsä, kannustatpa tai kiellät. Et sinä sille mitään voi. Mutta puhu hänelle hygieniasta, vastuusta, ja ennen kaikkea siitä miten miehen kuuluu kohdella naisia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jospa vaan annat enemmän rahaa?

En, koska käyttää sen tupakkaan. Ilmoitin että en rahoita hänen tupakanpolttoansa, rahahanat aukeaa vasta kun on valmis tumppaamaan.

ap

Vierailija

Poika on herrasmies ja kunnioittaa naisia, jos ei sitä olisi tähän mennessä oppinut, luulen että nyt olisi myöhäistä siitä alkaa puhumaankaan.

Niin, täydellisessä maailmassa nuoret huolehtisivat itse asioistansa ja olisivat vastuullisia. Näin ei kuitenkaan aina ole. Silloin kai on tärkeintä vain minimoida vahingot?

ap

Vierailija

Kysy häneltä olisko hyvä, jos ostat hänelle kortsuja vai että onko tytöllä joku ehkäisy. Sanot, että voit tarvittaessa ostaa kortsuja ja laittaa ne johonkin paikkaan, josta löytyy. Mutta on myös mahdollista, että tyttö on hommannut jonkun ehkäisyn, silloin ostelet kortsuja ihan turhaan.

Vierailija

Osta paketti korotusta ja laita vaikka vessan hyllylle. Sano pojalle että siellä on ja muistuta että huolehtii sekä raskauden että tautien ehkäisystä.

alapeukku edelliselle jonka mielestä kortsujen osto voi olla turhaa. Ihan vinkkinä että varmaan parempi että niitä ostaa paketin turhaan mitä pojalle joku tauti tai vauva kun tuli pantua paljaalla yhdenillan juttua tai vakikaveria. 

Vierailija

En kyllä ihan ymmärrä miksi aloitus on saanut noin paljon alapeukkuja. Mitä alapeukutatte? Oletteko sitä mieltä että äitinä teen väärin jos ostan ehkäisyvälineitä?

Tupakkaa en osta enkä sen polttamista rahoita, hankkikoon röökinsä omalla työllään, palkkaa saa kyllä kun sen ansaitsee, mutta ehkäisyvälineitä olen valmis ostamaan, vaikka en haluaisikaan että niille käyttöä olisi. Sitäkö te alapeukutatte?

ap

Vierailija

Mä en ymmärrä tätä nykykasvatusta. Kun minä olin nuori, oli tupakoinnin ikäraja 16v. Eikä mulla ollut minkäänlaista mahdollisuutta edes kuvitella, että vanhemmat sallisi mulle tupakoinnin vaikka se olisi ollut laillista. Nyt poikasi on 3v laillisesta ikärajasta ja sinä et muka voi estää hänen tupakointiaan?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tätä nykykasvatusta. Kun minä olin nuori, oli tupakoinnin ikäraja 16v. Eikä mulla ollut minkäänlaista mahdollisuutta edes kuvitella, että vanhemmat sallisi mulle tupakoinnin vaikka se olisi ollut laillista. Nyt poikasi on 3v laillisesta ikärajasta ja sinä et muka voi estää hänen tupakointiaan?

Se ei oikeasti ole niin helppoa kuin luulet ja pahimmillaan tulehdutyaa vanhempien ja nuoren välit kokonaan. T. Pikkuveljen kanssa samasta asiasta taistelua seurannut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kun minäkin olin nuori 16v sai polttaa mutta ei tule mieleen millä isä ukko multa saanut estettyä polttamisen silloinkaan .

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Lapseni ovat vasta alakoululaisia eli en tiedä teinien kasvatuksesta vielä mitään. En tule sallimaan tupakointia, enkä rahoittamaan mutta mitenpä sen estät mitä tekevät teininä kun eivat ole kotana? Vanhemmat emme ole koskaan polttaneet ja kotoa ei saa esimerkkiä tupakan polttamisesta. Oikkeastaan kukaan lähipiiristäkään ei polta. Mutta jos yläkouluun siirtyessä kaveripiiri muuttuu ja siellä poltellaan niin mitäpä tehdään. Kaikki voidaan kieltää mutta kouluun on päästettävä. Toivon omalla esimerkilläni, ettei kiinnostusta tule ja jos kokeilevat, niin jää yhteen ällöttävään kertaan. 

Vierailija

Kinkkinen juttu. Oma lapsi ei tupakoi niin varmaan antaisin vaan enemmän rahaa, että olisi varaa ostaa itse kondomeja koska olen samaa mieltä kuin joku aikaisempi vastaaja että kyllä se on nuoren itsensä tehtävä ne ostaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat