Häpeääkö teidän lapsi perheen autoa!?
Meillä sanoi äksykohtauksessaan, että koulukaveritkin huomautellert vanhasta autostamme, jossa laturin hihna välillä vinkuu. Ei vaan ole varaa uuteen autoon. Muilla luokkalaisillaan isotuloisemmat vanhemmat kuin me ollaan, on painotettu kieliluokka.
Kommentit (63)
Ei... Mutta mua hävettää miehen 20v vanha ruosteinen toyotan rousku... Onneks mulla on oma auto...
Häpeä on tunne, lapsi ei aina osaa käsitellä ja nimetä tunteita, edes isompikaan, pitää opettaa mistä asioista voi ja pitää hävetä, eli on tehnyt itse jotain väärin ja on anteeksi pyynnön velkaa, ei niistä asioista joihin ei voi itse vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Häpesin itsekin lapsena isääni, joka hyvästä elintasosta huolimatta ajeli ensin ruostuneella transiitilla ja myöhemmin puolimädällä Mazdalla. Nämä autot olivat kuitenkin hänelle rakkaita ja hän itse niitä kunnosti parhaansa mukaan. Eläkepäivillään pisti elämän risaiseksi ja osti Audin. :)
Tosiaan, häpeään ei kuole, ja lapselle tekee ihan hyvää oppia miksi ette halua ostaa uutta autoa. 2000-luvun autot ovat ihan hyvännäköisiä vielä, eivät mitään Corolloja kuitenkaan.
Tyhmää ostaa uutta autoa. Arvo tippuu heti kun sen ajaa ulos kaupasta.
Muakin kiusattiin koulussa kun joskus haettiin työautolla, joka oli ruosteinen lava-auto. Olen kuitenkin kasvattanut lapsille itsetunnon, joten kehtaavat hyvin tulla kyytiin vaikka olisi minkälaisella kotterolla liikenteessä.
Jos hihna vinkuu vaihdon sprayn jälkeen, voi vesipumpun tai laturin laakeri olla tiensä päässä. Ei tuo tieto ehkä auta siihen häpeään, tietenkään.
Teinejä hävettää aina. Muistaakseni Niklas Herlinin vei autonkuljettaja kouluun (ja todennäköisesti erittäin hienolla autolla) ja Herlin käski jättämään hänet parin korttelin päähän, jotta kaverit eivät olisi nähneet.
Ihan sama millainen auto on, teinejä hävettää, jos sille tuulelle sattuvat.
Tosi harmillista ei toisten autoista saa kommentoida meijän perheelä on limusiini😅
Meidän lapset tykkää, kun tulen noutamaan, kiljuvat kuorossa "Pappas stora fälgar" ja ryntäävät taputtamaan niitä 21 tuumaisia.
Mä häpesin lapsena. Meillä oli lada samara 😅 Aina ihan uutena ostettu. Sitten tuli se uusi lada ja sehän oli pakko saada! Häpesin. Typerää näin aikuisena ajateltuna.
Omat ei häpeä meidän autoja. Mulla ihan perusauto (10 vuotta vanha) ja miehellä vähän parempi. Jos valita saavat niin isän kyydissä mieluummin muttei munkaan auto kuulemma hävetä. Sen verran on kääntynyt mulla toisinpäin että nykyään hävettäisi ajaa liian hienolla autolla! Miehen autoja joskus hävennyt siitä syystä. Häpeän hienoa autoa siksi kun ei olla rikkaita.
Meillä on - 07 Honda Accord ja - 02 Volvo S40 sedan. Teini-ikäinen on vähän vihjaillut, ettei kehtaa tulla koulun eteen asti kyydillä ja jää mieluummin vähän matkan päähän. Ei kyllä usein kyytiä muutenkaan saa, joten ei paha ongelma. Nuoremmat ei vielä kai ymmärrä.
Ei meillä kovin tiukkaa taloudellisesti enää ole ollut, jotenkin noi autot vaan on jääneet meille. Honda ostettiin vuoden ikäisenä ja Volvo myöhemmin.Ei tee mieli uutta ainakaan vielä. Mies niitä korjailee tuossa tallissa sen mitä tarvitsee ja sillä on hyvin kestäneet tuon 20k km vuodessa ajot.
Ollaan enemmän käytetty rahoja ihan asumisen maksamiseen ja velattomuus on tosi lähellä. Käydään myös aika surutta nykyään huvipuistoissa yms.
Mutta onhan noilla kavereiden vanhemmilla upeita autoja. Eräilläkin uusi hieno sähkö-Mersu. Kyllä sellainen varmasti hieno olisi. Ei vaan jotenkin ole meidän juttu.
Itse häpesin pienenä meidän kirkkaan väristä laatikkoladaa. Siihen verrattuna nykyautot on kaikki aika ok. Suorastaan hienoja. 20 vuotta vanhatkin millä nykyään ajelen.
Vierailija kirjoitti:
Teinejä hävettää aina. Muistaakseni Niklas Herlinin vei autonkuljettaja kouluun (ja todennäköisesti erittäin hienolla autolla) ja Herlin käski jättämään hänet parin korttelin päähän, jotta kaverit eivät olisi nähneet.
Ihan sama millainen auto on, teinejä hävettää, jos sille tuulelle sattuvat.
Juuri niin. Joku niitä teinejä aina hävettää. Mitä tahansa tekee on heidän mielestä kuitenkin nolo.
Ihmettelen aina tuolla liikenteessä niitä, jotka ajelee jollain vanhoilla romuilla. Nykyään uudet autot maksaa osamaksulla niin vähän, että harvalla on tarve olla tien tukkona jollain vanhoilla bensarutkuloilla.
Ysärillä nolotti kun isä tuli ladalla hakemaan koulusta! 1200 takavetolada jäi aina koulun pihaan sutimaan ja poikaporukka ulvoi naurusta kunnes lykkäsivät ladan liikkeelle.
Teini-iässä lapset häpeää aina omia vanhempiaan oli syy mikä tahansa. Oikeasti ikätoverit ei noteeraa kenenkään noloa äitiä tai isää kun pitävät omia vanhempiaan noloina.
Meillä on ollut sellaisia uudehkoja perusautoja (Skoda, Kia yms) oikeastaan koko sen ajan kun lapsi oli kyytiläisenä. Eipä tuo koskaan valittanut ja aina kyyti kelpasi. Nyt hän ajelee omallaan.
Meillä lapsuudenkodissa taas isä oli oman elämänsä Sulo Vilén, kun halvalla sai, niin mikä vain kelpasi. Varsinkin se Wartburg-kausi oli teinille tuskaa, muistan ainakin punaisen, keltaisen ja valkoisen. Mailla vaan ei ollut paljoa vaihtoehtoja, kun julkisia ei ollut. Mentiin warrella, pyörällä tai kävellen. Sattuneesta syystä kuljin melkoisia matkoja pyörällä.
Ei hävetä. Pikemminkin nolottaa äidin ja isin kaksi kookasta moottoripyörää Dacian vieressä.
7 vuotta kestäneen työttömyyteni aikana olen hävennyt ja häpeän itseäni, vaimoni häpeää minua, lapseni häpeävät minua, asuntoamme ja autoamme. Yritysmaailman huipulta pudonneena tämä on ollut melkoinen matka, joka on Luojan kiitos tulossa päätökseen ja uusi vaihe elämässä on alkamassa. Voimia kaikille karun polun kulkijoille, älkää menettäkö toivoanne!
Auto häpeää lapsia koska ne on niin avuttomia ja "herkkiä" nykyään.
Ei ole hävenneet kun ei omisteta