Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä siinä on, että synnytystä ei käynnistetä?

Vierailija

Vaan annetaan äidin kärsiä :'( Koko ajan jatkuvia kipuja, kävely mahNdotonta, supistelee pienestäkin rasituksesta, verenpaineet nousussa, kamala turvotus, ei pysty pissaamaan/kakkaamaan, kun vauvan pää painaa. Nukkuminen vaikeaa, kun paikat puutuu ja alkaa supistella.

Kaiken lisäksi olen jo kolmatta viikkoa flunssassa. Yskiminen sattuu hulluna ja nukun kahdet päiväunet päivässä. En pysty/jaksa hoitaa toista lasta.

Millainen raivokohtaus pitää järjestää, että käynnistäisivät tämän?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

No kyllä noilla oireilla ja viikoilla luulis jo käynnistettävän! Missäpäin suomea sitä noin pitkälle päästetään?

Vierailija

Selitys voi olla yksinkertaisempi kuin arvaatkaan: synnärillä on muutenkin ruuhkaa, eikä sinne toivota nyt yhtään ylimääräistä käynnistettävää.

Toiseksi tilanne voi olla vielä niin "epäkypsä" vai mitä sanaa siitä käytetäänkään, että käynnistys ei tuota tulosta. Oma kokemus oli se, että käynnistyksestä ei tullut edes vihaiseksi, vaikka kaikki mahdolliset lääketieteelliset keinot kokeiltiin.

Vierailija

Kyllä se käynnistetään viimeistään viikon päästä. Koska sinulla on yliaikaiskontrolli?
Täällä päin se on 41+5.
Itsellä tänään 40+4, eilinen ilta oli ensimmäinen ihan todella tuskainen, mutta mitään synnytyksen merkkejä ei ole ilmassa. Onhan tämä aika ärsyttävää, mutta oikeasti jäljellä on enää korkeintaan viikko ja muutama päivä päälle.
Minua rasittaa kyllä tätä kolmatta odottaen se, että olen väsynyt ja etten voi suunnitella mitään päivää pitemmälle. Ja stressaa isompien lasten hoito...

Vierailija

Siksi että jos ei lähde käynnistymään se vasta perseestä on. Ja käynnistetyt synnytykset kivuliaampia, päätyy sektioon.

Vierailija

Ymmärrän että olotila voi olla epämukava ja kivuliaskin, mutta onhan se elimistön itse itsekseen kypsyttelemä synnytys kuitenkin parempi vaihtoehto, kuin käynnistetty. SE se vasta on kivulias...

Vierailija

Sepäs se. Lyhyt aika, mutta kuitenkin pitkä :( Yliaikaiskontrollista en tiedä. Kai ne neuvolassa sen minulle tällä viikolla kertovat.

Niin ja en tiedä yhtään kohdunsuun tilannetta, koska neuvolassa ei ole tehty sisätutkimusta sitten puolen välin. Pitäisi varmaan mennä yksityiselle. Myös vauvan koko pelottaa. Eka oli vähän päälle 3kg ja oli tuskaa saada se synnytettyä.

ap

Vierailija

Jos ei ole erityistä syytä, niin käynnistykseen lähdetään yleensä vasta kun viikkoja on kasassa 42+. Eli varaudu nyt henkisesti siihen, että saatat olla vielä melkein pari viikkoa yhtenä palana. Ikäväähän se loppuaika on. Jaksamista ja onnea matkaan :)

Prototyyppi
Seuraa 
Liittynyt31.10.2015

Oletko siis pyytänyt käynnistystä ja se on evätty sulta? Kysyit varmastikin perustelut eväämiselle? Itse ainakin olisin kysynyt. Vai oletatko vain että ei kuitenkaan käynnistetä?

Toi loppuraskausaika on kyllä vähemmän hehkeetä kaikkine liitoskipuineen ja turvotuksineen mutta onneksi sitä ei (jälkikäteen ajateltuna) kauaa ole jäljellä.

Toivottavasti saat nyt kuitenkin flunssasi paranneltua ennen synnytystä.

kohta viisi mugulaa

Vierailija kirjoitti:

Sepäs se. Lyhyt aika, mutta kuitenkin pitkä :( Yliaikaiskontrollista en tiedä. Kai ne neuvolassa sen minulle tällä viikolla kertovat.

Niin ja en tiedä yhtään kohdunsuun tilannetta, koska neuvolassa ei ole tehty sisätutkimusta sitten puolen välin. Pitäisi varmaan mennä yksityiselle. Myös vauvan koko pelottaa. Eka oli vähän päälle 3kg ja oli tuskaa saada se synnytettyä.

ap

Täällä Ruotsissa ei tehdä raskauden aikaisia sisätutkimuksia kuin tarvittaessa vain.
Neljän raskauteni aikana ei ole tarvinnut haaroja levitellä lekurille. Onneksi. Lieköhän tuo ettei turhia sörkitä sit syynä siihen että täällä ei niin paljon törmäillä streptokokkibakteeriin jne.

Eikä sen puoleen käynnistetäkään ihan hevillä. Niin kauan kun vauva voi hyvin annetaan raskauden jatkua. Vasta viikolla 42+0 tehdään yliaikaistarkistus ja käynnistetään jos siltä näyttää että tarvii.

Tsemppiä loppumetreille.

T. rv38+2 (Limatulppaa valunu jo kaks viikkoa, säännöllisiä suppareita ollut yhtäkauan, karmeat liitoskivut ja vatsakatarri..) Ja pahimmassa tapauksessa tätä on vielä reilut 4vkoa edessä. ✌

Vierailija

No, olisin saanut jo käynnistyksen 38+ viikolla, koska pelkäsin, ettei vauva mahdu. Vauva tosin syntyi ennen. Mutta se kai ei enää auta. Olisin saanut valita synnytysviikon. Riskinä tässä on sektio, jos ei käynnisty, koska käynnistyksen jälkeen on pakko saada lapsi ulos. Mulla oli pitkään kypsät paikat ja sanottiin, että muuten lupaa ei annettaisi, jos ei olisi ollut.

Vierailija

Kyllä minä mielummin sektion ottaisin, kun yrittäisin äheltää ulos rv42+ yli 4kg vauvaa ja paikat repeäisi :( Ja olen sanonut asiasta neuvolassa ja terkka laittoi lähetteen kontrolliin ja mahdolliseen käynnistykseen. Tämä lähete tuli vain bumerangina takaisin! Kiitos synnytyssairaalan.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

PK-seudulla!!

-ap-

No, täällä ei mitään turhaa kiirettä pidetä... Tärkeintä on se, että vauva voi hyvin, äiti ei ole kovin tärkeässä asemassa.

Vierailija

Jos/kun synnytys käynnistyy itsestään, ovat supistukset parempia ja synnytys etenee joutuisammin. Käynnistetyt synnytykset päätyvät useammin toimenpiteisiin kuten imukuppiin tai sektioon.

Lisäksi kuulostaa fiksummalta odottaa, jos olet flunssassa. Parantuneena sinulla itselläsi on paremmat resurssit jaksaa synnytys läpi.

Lapsi taas ei enää muutamassa päivässä tai viikossa juurikaan kasva, joten sillä ei ole merkitystä, että syntyykö tänään tai ensi viikolla.

Kärsivällisyyttä ja jaksamista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat