Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kondomi vai kuparikierukka?

Vierailija

Kondomi on 100% varma kun näkee että mällit jää siihen.
Voiko kuparikierukkaan luottaa?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Meillä kuparikierukka. Inhoan syvästi kondomeita, ei tulisi vakisuhteessa mieleenkään käyttää. Tiedä sitten siitä 100% varmuudestakaan, nuorena kun niitä irtosuhteissa tuli käytettyä, 2 kertaa jouduin hakemaan jälkiehkäisyt kun kondomi hajosi...

Vierailija

Mulla kuparikierukka ja on kyllä ihan loistava. Ei sitä kondomin kanssa säätämistä, ei hormonaalinen ehkäisyn lisähormoneita tai pohtimista ottiko sen pillerin vai ei. Vuoto on vähän runsaampaa kun ennen, mutta ei haittaa mitenkään elämää.

Vierailija

Kuparikierukan asentaminen pelottaa. Olen myös yliherkkä (allergia?) monille metalleille. Esim. nikkeli ja saan oireita jopa kulta ja hopeakoruista...kutina, punoitus, turvotus. Menkat ovat jo nyt 2 ekaa päivää runsaat.

Kondomi on ehkäisynä kun hormoniehkäisykään ei sovi...veren hyytymishäiriö.

Hmmm...

Vierailija

No mun henkilökohtainen valinta on ollut mennä ilman hormoneja ja kierukoita eli kortsu siis. 5 vuotta nyt ollut käytössä parisuhteessa eikä ole ollut hajoamisia. Meille se on sopinut, kun se ei kumpaakaan ällötä, ahdista, vähennä nautintoa eikä tuota vaikeuksia muistaa käyttää. Jos jollain on näiden asioiden kanssa ongelmia niin kierukka voi olla parempi. Eihän näissä ole ainoita oikeita vaihtoehtoja.

Vierailija

Mulla kuparikierukka ja... no en oo mitenkään hehkuttamassa. En tiiä mitkä vaipat päällä pitäis olla kuukautisten ekoina päivinä!!!! Saa vaihtaa sidettä jatkuvasti, ei suositella tamponia. Mietinkin jo, että kumpi parempi, ilman vai kortsu...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mulla kuparikierukka ja... no en oo mitenkään hehkuttamassa. En tiiä mitkä vaipat päällä pitäis olla kuukautisten ekoina päivinä!!!! Saa vaihtaa sidettä jatkuvasti, ei suositella tamponia. Mietinkin jo, että kumpi parempi, ilman vai kortsu...

Kuukuppia saa käyttää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukuppia saa käyttää.

Onko näin? Tästä on vähän ristiriitaista tietoa. Itse vasta asennutin kuparikierukan ja en ehkä uskalla käyttää kuukuppia, koska joidenkin lähteiden mukaan se saattaa vaikuttaa kierukan pysymiseen, eli voi valua alemmas tai tulla ulos.

Vierailija

en ymmärrä edelleenkää, miksi naisen AINA pitää/ pitäisi hoitaa ehkäsy? niin miksi? ja kärsiä ties mistä sivuoireista? itse en suostuisi mihinkää hormonaaliseen ehkäsyyn. minun kroppa, minä päätän, mitä kroppaani suostun ottamaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Meillä kuparikierukka. Inhoan syvästi kondomeita, ei tulisi vakisuhteessa mieleenkään käyttää. Tiedä sitten siitä 100% varmuudestakaan, nuorena kun niitä irtosuhteissa tuli käytettyä, 2 kertaa jouduin hakemaan jälkiehkäisyt kun kondomi hajosi...

Jos kondomi hajoaa noin nopeasti niin pitää opetella käyttämään oikein ja ostamaan oikeaa kokoa

Mimosa

Itse siirryin vuosi sitten kuparikierukan käyttäjäksi, sitä ennen olin kokeillut muutamaa erilaista hormonaalista ehkäisyä jotka eivät TODELLAKAAN sopineet minulle. Pääasiassa käytin siis kondomeja ennen kierukkaa kunnes minulla todettiin kumiallergia ja sopivien kondomien löytäminen alkoi käydä liian vaivalloiseksi... :)

Ensimmäiset puoli vuotta kierukka aiheutti vähän kaikennäköisiä kuukautiskipuja (buranalla tosin selvisin paremmin kuin hyvin kipupäivien yli) ja astetta runsaammat vuodot, mutta nyt viidet edelliset menkat ovat asettuneet aivan yhtä helpolle tasolle kuin mitä ne olivat ennen kierukkaa. Nykyään ensimmäiset 1-2 päivää vuoto on runsaampaa, siitä eteenpäin n. 3 päivää tiputtelua joka ei vaadi pikkuhousunsuojaa kummempaa. Paria päivää ennen menkkoja myös alavatsalla n. pari tuntia kestävää kevyttä jomotusta joka ei ole vaatinut enää särkylääkkeitä.

Kuukuppia ja siteitä olen käyttänyt hyvällä menestyksellä (Ja myös tamponia muutaman kerran kun olen ollut sellaisessa paikassa jossa kuppia olisi ollut hankala puhdistaa). Sivustolta http://www.kuukuppikunta.net/ala.php?sivu=faq#sopivuus4 löytyy kivasti käyttäjien kokemuksia ja tietoa myös kierukka + kuukuppi-yhdistelmään liittyen. :) Gynekologini ei erityisesti kieltänyt käyttämästä mitään tiettyjä kuukautissuojia, mainitsi tosin että tamponien kanssa tulee vain olla hyvin varovainen koska todella huonolla tuurilla ne voivat poistaessa takertua jotenkin kierukan lankoihin ja näin vetää sitä pois kohdusta.

Olen itsekin allerginen vähän kaikelle (myös monille metalleille) tässä maailmassa mutta kierukka ei ainakaan toistaiseksi ole aiheuttanut mitään kummallisia oireita niiden alun kipuilujen jälkeen. Muistaakseni kierukasta vapautuva päivittäinen kuparimäärä on muuten vieläpä huomattavasti pienempi kuin luonnollisesti ravinnosta saatu!

Tiedän ettei kierukka todellakaan sovi kaikille, mutta sitten on taas myös meitä joilla se toimii paremmin kuin hyvin. Tietysti jos lähtökohtaisesti jo kärsii todella runsaista ja kivuliaista kuukautisista niin kannattaa todellakin harkita jotain muuta ehkäisytapaa, koskapa kuparikierukka niin suurella todennäköisyydellä niitä vain pahentaa. Itselleni onneksi tämä sopii erinomaisesti, enkä sitä olisi mitenkään tiennyt ennen kuin kokeilin. :) 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat