Helsinkiä tuntevat: kuinka pitkä kävelymatka
Siis kuinka pitkä matka on kävellä Karjalankadulta (Pasilassa?) rautatieasemalle? Tulen maalta kaupunkiin junalla ja ajattelin jäädä pois Pasilassa. Hoidan asian Karjalankadulla ja sitten pitäisi päästä keskustaan ja ajattelin kävellä, koska en osaa kulkea paikallisjunissa. Onko matka hirveän pitkä kävellä? Olen ihan normaalikuntoinen ihminen.
Kommentit (60)
Anteeksi tungen ketjuun. Miten pääsee keskustasta hartwall areenalle? Saisko erittäin yksityiskohtaiset neuvot lipunostosta alkaen? Ja sitten takaisin keskustaan? Toinen maalainen tulossa.
Hartwall-areenalle mennään ajamalla junalla Pasilaan. Pasilan asemalta on kävelytie sinne ja erittäin hyvät opasteet. Kaikki junat pysähtyy Pasilassa.
Vierailija kirjoitti:
Se kävelyreitti ei ole mikään suora. Paaaaaljon vaikeampaa löytää kävelemällä perille.
Siis mitä helvettiä? Kävelee Karjalankadulta radan varteen ja sitä pitkin päärautatieasemalle. Ei voisi reitti paljon suorempi olla.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi tungen ketjuun. Miten pääsee keskustasta hartwall areenalle? Saisko erittäin yksityiskohtaiset neuvot lipunostosta alkaen? Ja sitten takaisin keskustaan? Toinen maalainen tulossa.
Helsingin rautatieasemalta millä tahansa lähijunalla (kirjaimella merkitty) seuraavalle pysäkille. Kestää n. 5min. Aikataulut näet isoista aikataulunäytöistä, joita laiturien puoleisten ovien päällä asemalla. Pasilassa on opasteet areenalle. Jatka laiturin päähän junan menosuuntaan, et eksy.
Tutki lippuja etukäteen. Jos aiot matkustella enemmänkin, osta vuorokausilippu esim R-kioskilta. Jos vain muutaman matkan ja haluat päästä helpolla, varaa käteistä mukaan, istu lipunmyyntivaunuun ja osta kondyktööriltä lippu, kun kävelee ohi.
Kannattaa kävellä. Kaunis reitti siitä Töölönlahden rantaa pitkin. Kumpaakin puolta itä/ länsi on kiva kävelyreitti. Kulttuurimaisemaa.
Hartwall Areena on Ilmalassa, jossa on ihan oma seisake.
Ratikka on helpompi maalaiselle. Mutta junassa voi mennä lipunmyyntivaunuun, niin pääsee helpoimmalla. Niiden lippujen kanssa veivaaaminen lienee oma lajinsa, jos ei ole ennen kokenut, kun pitää tietää mikä lippu missäkin kohdassa leimataan ja mikä lippu pitäisi ostaa. Kun jos sitä lippua ei ole leimannut oikein, pätkähtää tarkistusmaksu, jos tarkastaja sattuu, vaikka lipun onkin ostanut.
Entä jos ostaa kännykkä lipun? Miten se leimataan siinä paikallisjunassa?
Oisin voinut vannoa että kysytään taas reittiä rautatieasemalta Viking Linen satamaan :D
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ostaa kännykkä lipun? Miten se leimataan siinä paikallisjunassa?
Ei mitenkään. Voimassaoloaika alkaa tilauksesta.
Käykö se tekstari junassa? Mikä kirjain on paikallisjuna?
Hei nyt oikeesti. Reittiopas.fi. Sen avulla me muutkin junantuomat ollaan opeteltu liikkumaan. Varaa aikaa ja akkua, ja kysy, jos oot hukassa. Täältä saat vain hankalia ohjeita.
Olen paljasjalkainen stadilainen ja jotenkin nämä kysymykset huvittavat minua...
En oo ikinä tajunnu näitä tyyppejä jotka osaavat perustaa keskustelun AVlle mutta eivät osaa käyttää Googlea.
Vierailija kirjoitti:
Oletan että tarkoitat 'keskustalla' esim. Rautatieasemaa? Ostat vaikkapa automaatista/lippukiskalta edestakaisen lipun lähijunaan.
Sitten marssit asemahalliin, josta pääsee raiteille, katsot ovien yläpuolella olevia tauluja: sieltä näet mikä lähijuna on lähdössä seuraavaksi ja miltä radalta. Lähijunan ovat niitä, joiden nimi on jokin kirjain esim. K. Valitse joku joka lähtee aseman edestä olevilta raiteilta esim. 6, 7, 8.
Menet junaan, jäät pois Pasilassa. Sinne menevät kaikki lähijunat, joten ei väliä minkä otat. Matka kestää 5 minuuttia.
Kun jäät Pasilassa pois, älä lähde asemalaiturilta rullaportaille päin vaan käänny junan kulkusuuntaan. Kun kuljet laituria pitkin, näet pian kylttejä joissa lukee Hartwall Areena, seuraa niitä, sieltä menee kävelytie. N. 800 metrin matka.
Vierailija kirjoitti:
Heh... aika mennä nukkumaan, kun keskustelun aihe on: miten pääsen Pasilasta keskustaan.
Maalaiset jyrää tällä palstalla ihan täböllä, ei muuta voi todeta.
AP tässä vielä,
loistava kommentti, päiväkahvit lensi syliin :D. Ymmärrän hyvin, että keskustelun aihe on todella monen mielestä älytön ( onko muuten yksikään huutanut trollia? aika jännä, täällä siis kuitenkin ymmärretään, että joku on oikeasti näin tumpelo), mutta minulle totisinta totta. En edes viitsi kertoa, mikä olen koulutukseltani, enkä ole nuori, kuten joku epäili. Tuo lipun osto ja leimaus junassa on se kynnyskysymys.
Nyt tuli vain vaikeusaste B tähän asiaan, koska tulenkin Helsinkiin Onnibussilla enkä junalla, koska hinta. Eli joudun kulkemaan Pasilaan edestakaisin keskustasta. Mutta uskon senkin onnistuvan tuolla ratikkatekstarilipulla. Kai se lopulta palaa keskustaan, vaikka nousisin vääräänkin laitteeseen.
Ja jos kehtaan vielä kysyä, onko se Kampin bussiterminaali siinä ihan keskustassa, Forumin kulmilla? Minulla on niin huono suuntavaisto, että vaikka tulen aamulla siihen bussiasemalle, en välttis löydä sinne enää iltapäivällä. Uskokaa tai älkää. Pystyn eksymään kotikaupungissanikin.
Mutta aivan ihania vastauksia olen saanut, ihan liikuttavaa. Moni on juurta jaksain selittänyt, miten pitää toimia ja vielä miettinyt minulle valmiiksi sight seeing -reittejä. Tuhannet kiitokset niistä! Ja aurinkoisia syyspäiviä jokaiselle ketjun avanneelle! :)
Se kävelyreitti ei ole mikään suora. Paaaaaljon vaikeampaa löytää kävelemällä perille.