Lapseni tarhassa kehitysvammainen "työharjoittelussa". Saako valittaa vai
leimaudunko ihan hirveäksi ihmiseksi? Siis ongelma ei ole kehitysvammaisuus sinänsä, vaan tuon henkilön käytös/osaamattomuus. Juuri oli "halloween-juhlat" johon vanhemmatkin sai mennä, tämä henkilö oli siellä ns. keittiövastaavana - kyllä puistatti kun katsoin vierestä, miten kaivoi nenää ja nuoli sormiaan ennen ja jälkeen kun asetteli mm. pikkuleipiä tarjolle ;(
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ikävää, että päiväkodeissa ylipäätään on muita "harjoittelijoita" kuin opiskelijoita.
Koulutettu henkilökunta laitetaan minimiin, vaikka harjoittelijalla ei ole mitään vastuuta lapsista. Pahimmillaan opettajat ja hoitajat joutuvat kaitsemaan vielä näitä työkkärin/ties minkä kautta tulleita ihmisiä lasten kasvattamisen lisäksi. Ei hyvä!
Mun lasten päiväkodissa oli aina siviilipalvelusmies. Yksi kerrallaan. He olivat aivan mahtava lisä päiväkotiin, yksi opiskeli sitten oppisopimuksella lastenhoitajaksi ja oli töissä eskarissa koko sen ajan kuin kuopus oli päivähoidossa, eli vuosia. Minusta nämä nuoret miehet olivat aivan mahtava lisä tuonne. He pelasivat poikien kanssa fudista ja yksi soitti kitaraa laulutuokioissa, välillä kuulemma rokattiin oikein kunnolla.
Esikoiseni on menossa TET harjoitteluun samaiseen päiväkotiin parin viikon päästä ja on onnellinen siitä mahdollisuudesta.
Sivarit ja tettiläiset nyt vielä menee, opiskelijoiden lisäksi. TET-harjoittelijat ovat tutustumassa työelämään ja harjoittelu kestää max. 2 viikkoa. He eivät korvaa koulutettua henkilökuntaa. Sama juttu alaikäisten kesätyöntekijöiden suhteen.
Päiväkotiin päätyvät sivarit ovat usein kiinnostuneita alasta, joten heidätkin "hyväksyn" siellä. Usein motivoitunutta porukkaa, eräs lukioaikainen kaverini oli sivarissa päiväkodissa ja opiskelee nykyään yliopistossa lastentarhanopettajaksi.
EN haluaisi päiväkotiin työkkärin 9 e/päivä -harjoittelijoita, kieliharjoittelijoita, kehitysvammaisia, huono-osaisia tempputyöllistettyjä jne. jotka vain säilötään ja siivotaan työttömyystilastoista piiloon.
Minä olen työkkärin 9e/päivä-työntekijä päiväkodissa ja ihan omasta halustani! Päämääräni on päästä opiskelemaan lähihoitajaksi ja tämä työkokeilu on plussaa hakuvaiheessa. Eli kyllä näitäkin tapauksia on, ettei ole pakotettuna työkkärin toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ikävää, että päiväkodeissa ylipäätään on muita "harjoittelijoita" kuin opiskelijoita.
Koulutettu henkilökunta laitetaan minimiin, vaikka harjoittelijalla ei ole mitään vastuuta lapsista. Pahimmillaan opettajat ja hoitajat joutuvat kaitsemaan vielä näitä työkkärin/ties minkä kautta tulleita ihmisiä lasten kasvattamisen lisäksi. Ei hyvä!
Jos kaikki kasvattaisi kakaransa, niin niitä varten ei tarvitsisi niin montaa "pätevää" hoitajaa per ryhmä.
Ja olet itse valmis siihen, että mm. työkaverisi ottavat tästedes lapsensa mukaan työpaikalle? Vai mitä meinasit kun ei niitä lapsia voi oikein naulakkoonkaan jättää työpäivän ajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Fakta on se ettei kukaan ( oli kehitysvammainen tai ei) kuulu vastaamaan ruasta jos ei omista hygienipassia. Oliko tämä henkilö yksin keittiössä? Ei harjoittelijaa saa jättää valvomatta.
Sen hygieniapassin voi suorittaa niin yks ristiin kaks -lottoarvonnalla, etten laittaisi sille läpyskälle paljoakaan painoarvoa..
Itse olin ala-asteikäisenä tekemässä taksvärkkiä päiväkodissa, useampaan kertaan. Olihan sitä aika väsynyt päivän päätteeksi. Lapsien nukuttamista, leikittämistä, pukemista, syöttämistä ja joskus olis pitäny ilmeisesti jonkun peppukin pyyhkiä.
Mihin teidän mielestä ne kehitysvammaiset pitäisi laittaa? Osa kun kykenee tekemään töitä. Tosin kaikilla työpaikoilla on henkilöitä, jotka ovat sitä mieltä, ettei ainakaan heidän töitä kykene tekemään. Oli se sitten vaikka puulusikoiden tekoa.
Ja töihin heidät pitää saada, ettei huoltosuhde olisi niin valtava. Vaihtoehtona on rahan säästämiseksi toki hävittää heidät, josta päästäänkin siihen, että mitäs jos nico-aliisa ei olekaan niin hieno työntekijä, vaan mt-ongelmainen tai muuten työkyvytön. No, uuniin vaan.
Työelämämme on täynnä henkilöitä, jotka eivät osaa eivätkä kykene. Mitä heille pitäisi tehdä? Ihan Nokiallakaan ei osata yritystä johtaa, niin mihin nämä hyödyttömät laitettaisiin? Pikkuleipien laittaminen on kuitenkin aika kaukana siitä vahingosta, mitä osaamaton johtaminen tekee. Siinä kärsii mahdollisesti koko yhteiskunta.
Itse olin tässä pari vuotta sitten Raxissa syömässä lasteni kanssa kun syömään tuli myös aikuinen vammainen äitinsä(?) kanssa. Tämä vammainen haki itse ruokansa ja aina kun otti jotain niistä kulhoista laitto suuhunsa ja nuolaisi kauhan ennenkun laitto takaisin sen. Kävin sanomassa siittä henkilökunnalle ja he taas äidille joka ei sanonut muuta kun ei saa niin tehdä. Raxissa ei vaihdettu kulhojen sisältöä ja vaadin saada rahat takaisin ku en todellakaan pystynyt hakemaan sitä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin ala-asteikäisenä tekemässä taksvärkkiä päiväkodissa, useampaan kertaan. Olihan sitä aika väsynyt päivän päätteeksi. Lapsien nukuttamista, leikittämistä, pukemista, syöttämistä ja joskus olis pitäny ilmeisesti jonkun peppukin pyyhkiä.
Mihin teidän mielestä ne kehitysvammaiset pitäisi laittaa? Osa kun kykenee tekemään töitä. Tosin kaikilla työpaikoilla on henkilöitä, jotka ovat sitä mieltä, ettei ainakaan heidän töitä kykene tekemään. Oli se sitten vaikka puulusikoiden tekoa.
Ja töihin heidät pitää saada, ettei huoltosuhde olisi niin valtava. Vaihtoehtona on rahan säästämiseksi toki hävittää heidät, josta päästäänkin siihen, että mitäs jos nico-aliisa ei olekaan niin hieno työntekijä, vaan mt-ongelmainen tai muuten työkyvytön. No, uuniin vaan.
Työelämämme on täynnä henkilöitä, jotka eivät osaa eivätkä kykene. Mitä heille pitäisi tehdä? Ihan Nokiallakaan ei osata yritystä johtaa, niin mihin nämä hyödyttömät laitettaisiin? Pikkuleipien laittaminen on kuitenkin aika kaukana siitä vahingosta, mitä osaamaton johtaminen tekee. Siinä kärsii mahdollisesti koko yhteiskunta.
Eiköhän tässä enemmän ollut pointtina se, että niille kehitysvammaisillekin pitäisi antaa todenmukaista palautetta työstään (eli puuttumalla noin räikeään elintarvikehygieniamokaan) eikä vain hymistellä vaivaantuneesti virheitä nähdessään koska "kun se on kehitysvammainen niin ei sille voi pahasti sanoa, ainakin se edes yrittää".
Valituksen toki voit tehdä mutta et siitä että harjoittelija on kehitysvammainen. Olisko nenän kaivelu hyväksyttävämpää jos hänellä ei olisi vammaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki kasvattaisi kakaransa, niin niitä varten ei tarvitsisi niin montaa "pätevää" hoitajaa per ryhmä.
Ja olet itse valmis siihen, että mm. työkaverisi ottavat tästedes lapsensa mukaan työpaikalle? Vai mitä meinasit kun ei niitä lapsia voi oikein naulakkoonkaan jättää työpäivän ajaksi?
Minä en käy töissä, kun hoidan lapsiani kotona, niin kuin äidin kuuluu. Pakkoko niitä lapsia on hankkia, jos ei niitä ole varaa itse hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lasten päiväkodissa oli aina siviilipalvelusmies. Yksi kerrallaan. He olivat aivan mahtava lisä päiväkotiin, yksi opiskeli sitten oppisopimuksella lastenhoitajaksi ja oli töissä eskarissa koko sen ajan kuin kuopus oli päivähoidossa, eli vuosia. Minusta nämä nuoret miehet olivat aivan mahtava lisä tuonne. He pelasivat poikien kanssa fudista ja yksi soitti kitaraa laulutuokioissa, välillä kuulemma rokattiin oikein kunnolla.
Esikoiseni on menossa TET harjoitteluun samaiseen päiväkotiin parin viikon päästä ja on onnellinen siitä mahdollisuudesta.
Sivarit ja tettiläiset nyt vielä menee, opiskelijoiden lisäksi. TET-harjoittelijat ovat tutustumassa työelämään ja harjoittelu kestää max. 2 viikkoa. He eivät korvaa koulutettua henkilökuntaa. Sama juttu alaikäisten kesätyöntekijöiden suhteen.
Päiväkotiin päätyvät sivarit ovat usein kiinnostuneita alasta, joten heidätkin "hyväksyn" siellä. Usein motivoitunutta porukkaa, eräs lukioaikainen kaverini oli sivarissa päiväkodissa ja opiskelee nykyään yliopistossa lastentarhanopettajaksi.
EN haluaisi päiväkotiin työkkärin 9 e/päivä -harjoittelijoita, kieliharjoittelijoita, kehitysvammaisia, huono-osaisia tempputyöllistettyjä jne. jotka vain säilötään ja siivotaan työttömyystilastoista piiloon.
Useimmat sivarit ovat homoja, ja sellaista homomiestä en kyllä ikipäivänä tahtoisi oman lapseni väliaikaishoitajaksikaan. Eikä noista ei-alansa kouluttamottomista muutoinkaan tiedä, että millaisia viehtämyksiä heillä on lapsia kohtaan, vaikkakin samahan se on alansa kouluttautuneissakin vaaransa olla pedofiili, koska edellä mainitut aivan suoranaisesti hakeutuvat varsinaisesti hommiin, joissa pääsee likelle lapsia, ja tekemään pahojaan sen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat sivarit ovat homoja,
Miten niin.
Vai onko tää taas jotain surkeaa porvoilua.
Olin ennen töissä paikassa, jossa oli jonkun verran sivareita, ne oli kaikki heteroita, tiedän varmaksi, koska ne kaikki, yhtä lukuunottamatta pani siellä naisvaltaisella työpaikalla muita työntekijöitä.
Mun tuntemat homot on kaikki käyneet armeijan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on tänään ihan kauheeta porukkaa : (
Pikemminkin aika tyhmiä. Luulevat olevansa nokkelia, mutta oikeasti kaukana siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en käy töissä, kun hoidan lapsiani kotona, niin kuin äidin kuuluu. Pakkoko niitä lapsia on hankkia, jos ei niitä ole varaa itse hoitaa?
Niin siis kenen rahoilla elelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis kenen rahoilla elelet?
Omillani tietenkin! Olen aviossa mieheni kanssa ja meillä on yhteinen talous. Mieheni käy siis töissä, toisin kuin sinun ilmeisesti?
Vierailija kirjoitti:
Itse olin tässä pari vuotta sitten Raxissa syömässä lasteni kanssa kun syömään tuli myös aikuinen vammainen äitinsä(?) kanssa. Tämä vammainen haki itse ruokansa ja aina kun otti jotain niistä kulhoista laitto suuhunsa ja nuolaisi kauhan ennenkun laitto takaisin sen. Kävin sanomassa siittä henkilökunnalle ja he taas äidille joka ei sanonut muuta kun ei saa niin tehdä. Raxissa ei vaihdettu kulhojen sisältöä ja vaadin saada rahat takaisin ku en todellakaan pystynyt hakemaan sitä ruokaa.
Siis mikä tän viestin tarkoitus oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä tän viestin tarkoitus oli?
[/quote
en ole kirjoittaja mutta eikö se ollut vastaava tapaus kun ap kirjoittama niin ainakin itse sen tulkitsen. Samat säännöt kaikille oli sitten vammainen tai vaikka mikä muu. Vammaisia ei ruuan kanssa tekemisiin jos muut niitä joutuvat syömään. Itsekkin näin rippijuhlissa kesällä yhden downin laittavan suuhunsa voiveitsen mikä oli siis voipurkissa ja laittavan takaisin purkkiin. Jäi sitten ottamatta voita]
Muita lukematta.
Onko siis ongelma se että nenän kaivelija-tarjottavien hypistelijä tärveli tarjottavat vai se että hän toimi niin kehitysvamman takia.
Olisiko asenteesi toinen jos siellä olisi ollut harjoittelijana vaikkapa 15v teini joka olisi kaivellut nenää ja nuollut sormet ja sitten hypistellyt tarjottavia? Tai joku lapsista?
Ihan asiallisesti voi opastaa ja huomauttaa, oli kyseessä kuka tahansa joka tuolla tavoin käsittelee toisten syötäväksi meneviä ruokatuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Muita lukematta.
Onko siis ongelma se että nenän kaivelija-tarjottavien hypistelijä tärveli tarjottavat vai se että hän toimi niin kehitysvamman takia.
Olisiko asenteesi toinen jos siellä olisi ollut harjoittelijana vaikkapa 15v teini joka olisi kaivellut nenää ja nuollut sormet ja sitten hypistellyt tarjottavia? Tai joku lapsista?
Ihan asiallisesti voi opastaa ja huomauttaa, oli kyseessä kuka tahansa joka tuolla tavoin käsittelee toisten syötäväksi meneviä ruokatuotteita.
oman kokemukseni perusteella vammaiset erittää esim kuolaa enemmän kun ns terveet. Toki ärsyttäisi yhtä paljon vaikka kyseessä olisi 15 v. teini
Terveystarkastajalle ilmoitus kun ruoan kanssa ollaan tekemisissä ja vastataan ison joukon ruoista. Pitää olla jotain vastuuta hygieniasta ja tietoa miten elintarvikkeiden kanssa toimitaan!!
Moi Ap,
Jos et omalla naamallasi/nimelläsi kehtaa ottaa asiaa puheeksi, niin tässä vinkki: Tee vaikka gmailiin tms joku nimetön sposti. Laita päiväkotiin kohtelias, mutta napakka viesti, jossa kerrot, ettet laita tätä omalla nimelläsi siksi ettei leimaudu suvaitsemattomaksi tms. Kerro, että huomasit keittössä tapahtuneenn tuollaista yms. Sitten laitat loppuun jotain kohteliasta ja vaikka nimimerkin "Hoitolapsen äiti" tms.