Ratsastuksen aloittaminen aikuisiällä - kamalaa
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin myös aloittaa uudelleen ratsastuksen nyt aikuisena (lapsena ja nuorena ratsastin paljonkin), mutta kokeilut on tyssänneet aina tuollaiseen ikävään kohteluun ja asenteeseen tallityttöjen ja henkilökunnan puolelta (sama henki joka tämänkin ketjun vastauksista on aistittavissa). Haluaisin nauttia harrastuksesta enkä koko ajan pelätä että minua arvostellaan ruostuneista ratsastus- ja hevosmiestaidoistani. Toivoisin siis löytäväni tallin, jossa asiakaspalvelu olisi pääosassa eikä tuntiratsastajia pidettäisi toisen luokan kansalaisina ja tunkeilijoina tallilla.
Eihän tässäkään kukaan ole arvostellut olemattomista tai unohtuneista taidoista, vaan kysymys on siitä, että ratsastus on rankka laji, joka vaatii ratsastajalta hyvää tasapainoa ja lihaskuntoa, jotta se on on nautinollista molemmille osapuolille. Ja sanomattakin on selvää, ettei runsas ylipaino ole myöskään hyvästä. Tosin, jos tasapaino ja lihaksisto on kunnossa, se kompensoi tuota ylipainoa.
Mulla vastaava kokemus tallilta, jossa kävin aikuisten alkeiskurssia. Menin kurssille todella innoissani, maksoin pitkän pennin kurssista, ja kurssilaiset olivatkin kivoja. Samoin tallitytöt ja -pojat. Varsinainen henkilökunta ei kovin korkeita pisteitä saa, todella kärttyisen ja parhaimmillaankin ilmeetön suhtautuminen kaikkeen, kysymylsiin, auttamiseen, jne.
Huomaa, että osa ihmisistä pitää hevosia jonain harrastusvälineenä, kuten kuntopyörää tai karting-autoa. Kyllä se tuntee kaiken, mitä siellä selässä puuhaillaan. Jokaisen horjahduksen ja satulaan jysähdyksen. Oli sitten painoa 50 kg tai 200 kg.
Ihan älyttömiä juttuja tulee näiltä joiden mielestä hevonen ei edes tunne kun selässä pomppii 200 kiloa... :D
Toivottavasti pysyvät kaukana hevosista.