Eheim ulkosuodattimen putsaus

Vierailija

Kuinka usein putsaatte ulkosuodattimen ja vaihdatte ne "vaahtomuovityynyt" sieltä sisältä? Mulla kolmisen vuotta sitten ostettu 200l akvaario, jossa eheimin suodatin.

Olen tähän mennessä vaihtanut 1/4 osan vedestä kerran viikossa ja putsannut suodattimen ja sen sisällön joka toinen viikko kraanaveden alla. Näin neuvottiin liikkeessä, josta akvaarion ja tarvikkeet ostin. Kalat näyttävät voivan ihan hyvin.

Nyt sitten kuulin, että putsaan suodattimen aivan liian usein ja se todella vahingollista kaloille. Suodattimen pohjalle kuitenkin parinkin vaihtoviikon jälkeen kertynyt paljon likaa, joten ihmettelen mitä tapahtuu jos jatkossa putsaan sen pari kertaa vuodessa. Myös sen valkoisen tyynyn olen vaihtanut ehkä 1,5kk välein, kun menee siinä ajassa niin huonoon kuntoon.

Kommentit (2)

Resiprookkinen
Seuraa 
Liittynyt24.10.2015

Täältä voit saada paremmin osviittaa. Vettä ei tarvitse vaihtaa ennen kuin nitriittiä/nitraatia on muodostunut liikaa (eli riippuu veden, veden puskuroinnin kyvystä pitää vesi kunnossa ja kalojen määrästä). Vedenvaihto 1/4 on ok. Suodattimen pesufrekvenssi tuntuu suurelta, normaalisti riittää 3-4 kertaa per vuosi. Onko akvaarion mitoitus suhteessa kaloihin oikea?

Niin paljon on eläin ihmistä viisaampi, että se ei ota enempää kuin tarvitsee. Ihminen ei edes tiedä, mitä tarvitsee.

Vierailija

mun on nyt pakko tunnustaa, etten pahemmin ikinä ole akvaariostani vesiarvoja mittaillut ja mulla akvaario ollut 18-vuotta. Kerran ollut paha leväongelma ja silloin arvoja mittailin, mutta nyt kun ei näkyviä ongelmia ole ollut niin mittaukset jääneet.

Vedenparannusaine oikeastaan ainoa tökötti jota akvaariossa säännöllisesti käytän.

Kalat pirteitä ja ainakin päällisin puolin näyttävät voivan hyvin. Ikää lähes kaikilla jo useampi vuosi. Toissa päivänä taisi kuolla toinen kala tänä vuonna, se oli monta vuotta vanha tiikeribarbi.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat