Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulustressi on oma valinta

Vierailija

Kukaan ei pakota sinua tekemään niin paljon, että se alkaa ahdistamaan. Joulua ei ole pakko viettää ollenkaan, jos ei halua.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Sosiaalista painetta on kuitenkin liikkeellä ja tarjolla. Vastavirtaan kulkeminenkin voi olla tunnolliselle ihmiselle stressaavaa. Pakko ei ole kuin maksaa veroja ja kuolla, mutta maailmassa on älyttömästi asioita, joiden tekemistä yhteisö pitää vahvasti suositeltavana normina.

Vierailija

Olen tullut lopulta samaan johtopäätökseen. Ihan turhaa opettaa lapsia lahjavuoreen, hirmuiseen hössötykseen siivouksineen, upeine leipomuksineen ja ruokineen, suuriin vierasmääriin ja siihen että täytyy leipoa ne piparit ja tortut ja askarrella kortit itse ja opeille ja hoitajille nätit lahjat ja joulupukin täytyy käydä ja ja ja...

Hillitty kristillinen joulu muutaman mieluisan lahjan kera, rauhassa oleillen rakkaiden läheisten kanssa, ehkä joulukirkossa käyden on lopulta paljon upeampi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalista painetta on kuitenkin liikkeellä ja tarjolla. Vastavirtaan kulkeminenkin voi olla tunnolliselle ihmiselle stressaavaa. Pakko ei ole kuin maksaa veroja ja kuolla, mutta maailmassa on älyttömästi asioita, joiden tekemistä yhteisö pitää vahvasti suositeltavana normina.

Se on sitten omasta päänupista kiinni. Jos elää toisten kuviteltujen normien mukaan, on se säälittävää. Muutaman päivän takia pelihousujen repiminen on jo sairasta. Onneksi joulu on vaan kerran vuodessa.

Vierailija

No ei ole toki pakko panostaa jouluun jos ei halua. Mutta itse haluan, ja olen aina iloinen siitä että jouluna ympärillä on paljon ihmisiä, hyvää ruokaa, koti on nättinä jne. Välillä tää järkkäily stressaakin, mutta on se kuitenkin mun mielestä lopulta kaiken sen arvoista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitten omasta päänupista kiinni. Jos elää toisten kuviteltujen normien mukaan, on se säälittävää. Muutaman päivän takia pelihousujen repiminen on jo sairasta. Onneksi joulu on vaan kerran vuodessa.

Sinäkin elät monessa asiassa kuviteltujen normien mukaan, vaikka et edes huomaa sitä.

Vierailija

Sama. Minä olen vuosia jo siivonnut vasta joulun jälkeen suursiivouksen, kun usein on loma juuri silloin. Aina ei ole ollut, mutta silti en joulun takia tee mitään suursiivouksia. Lahjat vain lapsille meillä ja jouluruokia ei stressata sen enempää. 

Vierailija

Kaikki stressi on itseaiheutettua. Työpaikkaa voi vaihtaa, parisuhteen voi laittaa uusiksi, joulua ei ole pakko viettää, vanhempiaan ei tarvitse tavata eikä lapsille ole pakko ostaa lahjoja.

Kuitenkin osa näin tekee. Miksi? On olemassa iso joukko suorittajia, osa näistä niitä, jotka eivät kykene sanomaan ei niille, jotka eivät halua joulustressiä vaan tulevat mieluusti kylään valmiiseen pöytään.

Minullekin iskee joskus joulustressi. Ei siisteydestä eikä ruoista vaan siitä joulupyhien läpijuoksusta, kun pitää käydä appivanhemmilla, isomummilla, omilla vanhemmilla, siskolla, miehen tädillä ja usein vielä haudoillakin. Ihan on itseaiheutettua, kun en henno pahoittaa sukulaisteni mieltä. Voisinpa kutsua heidät kaikki meillekin, mutta sitten varmaan stressaisin siivouksesta ja ruoista ja lahjoistakin, joten parempi näin. En ole valmis eristäytymään kotimme suojiin, vaikka siitä välillä haaveilenkin. Olisi kurjaa miettiä, onko sukulaisillani kaikki hyvin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Muut voivat tehdä, mitä on suositeltavaa tehdä. Minä teen, mitä haluan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sinäkin elät monessa asiassa kuviteltujen normien mukaan, vaikka et edes huomaa sitä.

Joo eilenkin oli alko kiinni, vaikka mun mielestä sen olisi pitänyt olla auki. Puut voisi hakea metsästä ja rakentaa itselleen talon, mutta ai niin. Joku on jo ne varastanut itselleen. Omien normien mukaan eläminen ei täällä onnistu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kaikki stressi on itseaiheutettua. Työpaikkaa voi vaihtaa, parisuhteen voi laittaa uusiksi, joulua ei ole pakko viettää, vanhempiaan ei tarvitse tavata eikä lapsille ole pakko ostaa lahjoja.

Kuitenkin osa näin tekee. Miksi? On olemassa iso joukko suorittajia, osa näistä niitä, jotka eivät kykene sanomaan ei niille, jotka eivät halua joulustressiä vaan tulevat mieluusti kylään valmiiseen pöytään.

Minullekin iskee joskus joulustressi. Ei siisteydestä eikä ruoista vaan siitä joulupyhien läpijuoksusta, kun pitää käydä appivanhemmilla, isomummilla, omilla vanhemmilla, siskolla, miehen tädillä ja usein vielä haudoillakin. Ihan on itseaiheutettua, kun en henno pahoittaa sukulaisteni mieltä. Voisinpa kutsua heidät kaikki meillekin, mutta sitten varmaan stressaisin siivouksesta ja ruoista ja lahjoistakin, joten parempi näin. En ole valmis eristäytymään kotimme suojiin, vaikka siitä välillä haaveilenkin. Olisi kurjaa miettiä, onko sukulaisillani kaikki hyvin.

Miksi otat noin paljon vastuuta sukulaistesi mielialoista? Jos joku pahoittaa mielensä siitä, että käytät vapauttasi tehdä jouluna, niin kuin parhaaksi näet, se on tuon mielensäpahoittajan oma ongelma.

Ei sikäli, kyllä sinunlaisistasi ihmisistä on paljon hyötyä esimerkiksi työelämässä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tää on ikuista valetta. Sitten kun ottaa lopputilin, niin voi olla että useamman vuoden päästä ei enää töihin enää pääsekään.

Silloin ne omat valinnat alkavat olla tehtynä yhteiskunnan normien mukaan sinun puolestasi.

Vierailija

On kuitenkin olemassa sellainen hyve, kuin käytöstavat. Käytöstapoihin kuuluu se, ettei omalla käytöksellään aiheuta muille pahaa mieltä. Minä olen jo vuosia julistanut hyvissä ajoin ennen joulua lähipiirille, että minä en haluaisi viettää joulua välttämättä ollenkaan ja jos sitä viettää täytyy, niin toivoisin että he, jotka sitä eniten haluavat viettää osallistuisivat enemmän järjestelyyn. No mitä mitä. Joka jumalan vuosi kaikki kuitenkin kaatuu minun niskaani. Jokainen muu tekee jotain pientä, mutta isoimmat käytännön toteutukset kipataan kuitenkin minulle verukkeella "kun sä oot siinä niin hyvä".

Voisin tietysti tehdä sen valinnan, että en tekisi yhtään mitään. Mutta en voisi tehdä sitä, sillä kaikkien muiden joulu olisi sitten pilalla. Parempi sitten niin, että oma jouluni on pilalla, mutta lapsilla ja lapsen mielisillä on kivaa.

Enkä tässä nyt ota mitään marttyyrikruunua, en todellakaan. Sanonpahan vaan, että ei se joulustressi aina ole oma valinta, tai tavallaan on, mutta kun on ne käytöstavat opittu niin se siitä sitten...

No. Kunhan lapset on saatu pois kotipesästä, vietän jokaisen joulun töissä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

On kuitenkin olemassa sellainen hyve, kuin käytöstavat. Käytöstapoihin kuuluu se, ettei omalla käytöksellään aiheuta muille pahaa mieltä.

Hyviin täytöstapoihin kuuluu se, ettei toimi epäoikeudenmukaisesti muita kohtaan. Jos joku pahoittaa mielensä siitä, että teet omassa elämässäsi kuten parhaaksi näet, se on hänen oma ongelmansa. Hyviin käytöstapoihin ei voi koskaan kuulua vastuu toisen mielensisällöistä.

Olet marttyyri.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat