Miksi vanhemmat etääntyy lapsistaan?

Vierailija

Toiset pysyvät läheisinä koko loppuelämän, mutta esim. omat vanhempani eivät enää itseni ollessa teini-ikäinen halanneet minua tai kertoneet rakastavansa. Miksi ja milloin tällainen etääntyminen tapahtuu? En voi kuvitella, ettenkö halailisi, pussailisi ja kertoisi rakastavani omaa lastani vielä, kun hän on 50-vuotias. Nyt lapsi on vasta 2-vuotias ja rakastaa huomionosoituksia, joten helppo sanoa, mutta lupaan kyllä kertoa sille tulevalle murrosikäisellekin, miten paljon rakastan. Osoitatteko te välittämistä isoille, jopa jo aikuisille lapsillenne? Jos ette, niin milloin se loppui?

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Suomessa on tuhansia lapsia, jotka kyllä nautinnolla on saatu alkuun mutta sen jälkeen ei huvittaisi olla niiden kanssa ja kasvattaa ja rakastaa niitä. Tuolla ne seilaa sitten miten kuten ja jälki on sen mukaista. Pahoinvointi kasvaa, kuten Joutsenon tapaus osoittaa. Onko valtiovalta edes huomannut koko murhaa? Ei se kiinnosta, kun niitähän on vuodessa jo useita noita teinien murhia. Säästää pitää kaikesta....

Vierailija

Kuule, kun anoppi halaa poikaansa, niin kyseessä on katkaisematon napanuora. Parempi ymmärtää pitää näpit erossa miniän omaisuudesta.

Vierailija

Minulla ei ole lapsia eikä varmaan tulekaan, mutta en ole koskaan viihtynyt omien vanhempieni sylissä halailtavana ja pussailtavana. Ei vain tunnu luontevalta. Tunteiden ilmaiseminen nyt on muutenkin vähän sellaista höpöhöpöä.

Vierailija

Uskon, että opiskeleja lapseni on paljon iloisempi ilmaisesta yksiöstä ja 500 euron kuukausirahasta kuin siitä, että roikun hänessä ja halailen tämän tästä. Teot arjessa on minusta arvokkaampaa välittämistä kuin halailu. Kun se rahan  antaminen ei tarkoita, että ei olisi hyvissä väleissä lapsensa kanssa ja maksaisi tätä ulos elämästään vaan päinvastoin.

Vierailija

Jos lapsesta ei kasvakaan sellainen ihminen, josta vanhempi pitää. Oma äitini ei ole ikinä halannut tai muutenkaan osoittanut kiinnostusta. Yhä vähemmän sen jälkeen kun muutin pois kotoa. Luulen että hän ei vaan pidä minusta. Olemme niin erilaisia ja voin myös nyt aikuisena sanoa, että en myöskään pidä hänestä ihmisenä. Tottakai olisin halunnut äidin, joka välittää minusta syvästi, varsinkin nuorempana, mutta ei voi mitään. Jos itse saan joskus lapsia niin aion rakastaa ja pysyä myös heidän kanssaan läheisinä siihen asti kuin kuolen. En voisi kuvitella mitään muunlaista elämää itselleni.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kuule, kun anoppi halaa poikaansa, niin kyseessä on katkaisematon napanuora. Parempi ymmärtää pitää näpit erossa miniän omaisuudesta.

Höpsistä. Halaan sekä poikaani, että miniääni, joka on läheinen ja rakas ystäväni. Miniää varmaan useimmin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsesta ei kasvakaan sellainen ihminen, josta vanhempi pitää. Oma äitini ei ole ikinä halannut tai muutenkaan osoittanut kiinnostusta. Yhä vähemmän sen jälkeen kun muutin pois kotoa. Luulen että hän ei vaan pidä minusta. Olemme niin erilaisia ja voin myös nyt aikuisena sanoa, että en myöskään pidä hänestä ihmisenä. Tottakai olisin halunnut äidin, joka välittää minusta syvästi, varsinkin nuorempana, mutta ei voi mitään. Jos itse saan joskus lapsia niin aion rakastaa ja pysyä myös heidän kanssaan läheisinä siihen asti kuin kuolen. En voisi kuvitella mitään muunlaista elämää itselleni.

Eräs ystäväni uskalsi vasta reilu viisikymppisenä tunnustaa itselleen, että ei ole koskaan pitänyt äidistään. Tämän asian tunnustaminen teki hänelle hyvää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miksi luulet, ettei sinullekin voisi käydä samoin kuin äidillesi? Että oma lapsesi ei pidäkään sinusta ihmisenä? Tämähän ei edes ole kovin epätavallista, ja tämän tyyppiset asiat tapaavat vielä siirtyä sukupolvelta toiselle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi luulet, ettei sinullekin voisi käydä samoin kuin äidillesi? Että oma lapsesi ei pidäkään sinusta ihmisenä? Tämähän ei edes ole kovin epätavallista, ja tämän tyyppiset asiat tapaavat vielä siirtyä sukupolvelta toiselle.

Useimmiten ihminen pyrkii vanhempana  välttämään sellaisia asioita, jotka ovat hänelle itselleen lapsena aiheuttaneet mielipahaa omien vanhempien taholta.

Eri asia on sitten, jos on psyyke tuhottu niin pahasti, että osaa vain toistaa opittua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmiten ihminen pyrkii vanhempana  välttämään sellaisia asioita, jotka ovat hänelle itselleen lapsena aiheuttaneet mielipahaa omien vanhempien taholta.

Eri asia on sitten, jos on psyyke tuhottu niin pahasti, että osaa vain toistaa opittua.

Vaan kun tuo ei ole sellainen asia, jonka pystyisi omalla käytöksellään estämään.

Vierailija

Ap:lle, kyllä osoitan . Lapsemme ovat jo aikuisia ja parisuhteessa, mutta edelleen kerron heille rakastavani heitä ja halaan. Välimme ovat edelleenkin sellaiset, että kertovat oma-aloitteisesti asioistaan, niin iloista kuin suruista.

Minun mielestäni vanhemmuus ei oikeastaan lopu eikä voi loppua koskaan elinaikana.

Jossain vaiheessa osat kääntyvät päinvastaiseksi, eli vanhempi tulee olemaan se, joka tarvitsee huolenpitoa enemmän, mutta se on sitten enemmän sellaista käytännön huolenpitoa. Varsinaiset roolit eivät kuitenkaan muutu (paitsi kenties jossain denmentoivassa sairaudessa), eli vanhemmuus säilyy silti.

Vierailija

Mun lapset ovat itse lopettaneet halaamisen n. 12-vuotiaana, enkä ole väkisin heidän iholleen sen jälkeen mennyt. Neljä vanhinta lasta on jo aikuisia eivtkä asu enää kanssamme. Tytöt halaavat edelleen aina, kun lähtevät omiin koteihinsa, mutta poika ei. Silti meidän kaikkien välillä on rakkautta ja välittämistä ja lapset luottavat muhun ja tukeutuvat ja kysyvät neuvoa ym., poikakin. Ei halaaminen yksistään ole osoitus rakkaudesta eikä sen puute merkki etääntymisestä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat