Mitä tehdä? Lastensuojelua ei kiinnosta?!

Huolestunut

Tutullani on kaksi lasta (alle 10v molemmat). Eronnut, molemmilla lapsilla eri isä. Lapset eivät tottele äitiään, koko ajan huudetaan ja tapellaan. Toisella lapsella on älyttömän paha peliriippuvuus, pelaa siis konsolilla kaiken vapaa-ajan. Lapsesta myös huomaa kuinka ahdistunut on, eikä voi hyvin (esim. yökastelu on ns arkipäivää). Lapsen isäkuviot olleet aina sekavat, kutsui isäpuoltaan isäksi (kuvioissa vauvasta asti), joka eron myötä jätti lapsen näkemisen.On nuoremman lapsen isä, jota tietysti tapaa. Tämä esim pahensi huomattavasti lapsen pahaa oloa. Asialle ei tehty muuta kuin painettiin villasella. Kuvioon tuli oma isä (taas,ent. alkoholisti), lapsi ei halunnut nähdä isäänsä mutta oikeus päätti että lapsen nähtävä tätä. Isä esittää isää, kiusallaan sekottaa pakkaa, silti oma elämä ja omat menot tärkeämpiä. Lapsi vaistoaa, on ahdistunut.

Toinen lapsi on isällään viikko-viikko systeemillä, luojalle kiitos siitä. Lapsi ei tottele mitään, mitä äiti sanoo. Huuto on kauhea, kaupassa sun muualla kun ei saa haluamaansa. Äiti lahjoo lapsia, ostelee pelejä, karkkia.. 

Äiti ei käy töissä, eikä ole koskaan käynytkään. Koulut kaikki jää kesken, sairaslomien kautta.. Kotona ollessa ei mitään lääkärikäyntejä. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

Koti on todella sekainen, kissat kusseet ympäriinsä.. Ruuat syödään olohuoneessa, voitte kuvitella sen jämien määrän kun ei imuria näytetä kuin kerran kuussa?! Rivitalo asunto, joten naapuritkin kuulevat tätä huutoa ja kissojen naukumista (jätetään kylppäriin, kun reissuun lähdetään 1-3pv). Eläinsuojeluun on otettu yhteyttä, kissat lähtee.

Äiti on ketjupolttaja. Suurin osa päivästä taitaa mennä terassilla istuessa kessu suussa. Ok, jokaisella paheensa.

Äiti löytänyt miehen, vanhempi, alkoholisti. Yrittänyt 2-3krt jo itsemurhaa tänä aikana kun ovat yhdessä olleet. (Alle puoli vuotta) Lukuisia kertoja ennenkin.. Mies myös pahoinpidellyt entisen naisystävänsä. Ei todellakaan mikään tasapainoinen henkilö....

Perhetyöntekijät käyvät tässä perheessä, mutta onko äitillä niin hyvät puheenlahjat ettei nämä asiat huoleta sostyöntekijää?? Näistä asioista on tehty lasuja, kolme yhden päivän aikana! Ja kukaan näistä kolmesta ei tiennyt toisen tekevän, koska ei tekemisissä toistensa kanssa. Sostyöntekijät käyneet ja nyt ilmoitukset muka painettu villasella?? 

Asioista tiedän koska on hyvä ystäväni, näen heidän arkeaan paljon. Olen nätisti asioista sanonut ja vihjaillut kyllä hänelle.. 

Kommentit (15)

Vierailija

Niinpä. Ja tuoltakin jos lapset vietäis huostaan niin siinähän se itkisi sitten laatulehdissä miten turhaan häneltäkin lapset on viety.

Suomessa ei tehdä turhia huostaanottoja. Näyttäkää mulle kuka vaan joka väittää että häneltä ihan suotta päiten vietiin lapset kun ihan hyvinhän oli kaikki: minä näytän teille todella huonon vanhemman. 

Vierailija

Kyllä ne huolissaan ovat, koska perhetyö siellä käy. Suomessa se huostaanotto vaan tarvitsee aika selkeät näytöt. Joku yleinen sotkisuus tai "huono" kasvatus ei riitä syiksi.

Eli jatkat vaan niiden lasujen tekemistä aina kun todellinen aihe on, muuten eivät välttämättä saa riittävästi tietoa lasten tilanteesta.

Vierailija

Mistä oletat, että asia painettu villasella? Ensin tehdään avopuolen ratkaisuja, etsitään keinoja, ensimmäisenä ei olla huostaanottamassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ja tuoltakin jos lapset vietäis huostaan niin siinähän se itkisi sitten laatulehdissä miten turhaan häneltäkin lapset on viety.

Suomessa ei tehdä turhia huostaanottoja. Näyttäkää mulle kuka vaan joka väittää että häneltä ihan suotta päiten vietiin lapset kun ihan hyvinhän oli kaikki: minä näytän teille todella huonon vanhemman. 

Tässä on itse asiassa tämä Suomen ristiriitaisuus. Tilanne on hyvin perinteinen, lapset ja vanhemmat ovat jo nyt moniongelmaisia, tästä seuraa että he tuntevat järjestelmän ja byrokratian hyvin, joten he tietävät kuinka sitä systeemiä narutetaan. Kuinka saadaan parhaat tuet, kuinka saadaan lastensuojelu katsomaan asiaa läpi sormien.

Vanhemmat jotka eivät tätä systeemiä tunne ja jotka eivät tiedä kuinka sitä kusetetaan, jotka oikeasti saattavat jopa olla hyviä vanhempia, on paljon vähemmän kokemusta esimerkiksi lastensuojelun kanssa toiminnasta. Seuraus on arvattava, nämä perheet kokevat huomattavasti todennäköisemmin vääryyksiä joutuessaan lastensuojen kanssa tekemisiin.

Vierailija

Miksi tuolta pitäisi lapset viedä? Ei hakata tai mitään. Joku pelailu ei todellakaan ole huostaanoton aihe. Jospa huolestunut kaveri tarjoaisi vaikka siivousapua eikä tehtailisi niitä lasuja vittumaisuuttaan. 

Vierailija

Kukaan ei ole sanonut että lapset tarvitsisi viedä pois. Monestikkohan olen auttanut? 2h niin kämppä samannäköinen kuin ennen siivousta. Vittumaisuutta? Äiti väsynyt niin apua tarvitsee? 

Plus minulla oma perhe, omat työt sun muut niin en valitettavasti ehdi ajelemaan ystävälleni siivoamaan niin usein ko siellä olisi tarve. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eikä ajatus ole että lapset pois vanhemmalta, mutta luulisi lastensuojelun puuttuvan, auttavan?

Puuttuuhan lastensuojelu koko ajan jos perhetyötä saavat. Ei sossut ole ainoita lastensuojelun palvelua antavia työntekijöitä.

Vierailija

Jos he vain käyvät kahvilla, kun lapset on hoidossa/koulussa, niin en näe heidän puuttuvan asioihin tarpeeksi?

Luulisi kiinnostavan niiden lastenkin kanssa keskustelut yms.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat