Millainen ruokavalio herkälle vatsalle?

Vierailija

Viimeisen vuoden ajan vatsani on kiukutellut, vaikka aiemmin minullaa ei ole ollut ruoansulatuksen kanssa mitään ongelmia. On mahakipua, ajoittaista ripulia, ilmavaivoja, närästystä... Tiedostan itsekin, että ruokavalioni on välillä aika epäterveellinen, ja kahvin ja alkoholin olenkin jo jättänyt pois selvästi vatsaa ärsyttävinä aineina.

Millaiseen suuntaan omia ruokatottumuksiaan pitäisi kehittää, jotta ne olisivat vatsaystävällisiä? Minä olen näissä asioissa vielä sitä sukupolvea, joka juo Jaffaa vatsataudissa (vaikka limut kuulemma ovat ehdoton ei vatsan hyvinvointia ajatellen), joten en ole näitä asioita koskaan miettinyt...

Kommentit (14)

Vierailija

Vehnä kannattaa jättää pois. Sitä ilman tulee mainiosti toimeen ja itse ainakin voin paremmin ilman. Vältä lisäaineita. Lisäksi happamat vihannekset kannattaa jättää ainakin raakana pois. Mulla yksi kaveri ei voi syödä mitään vihanneksia raakana, mutta kypsänä voi. 

Resiprookkinen
Seuraa 
Liittynyt24.10.2015

Tutustu FODMAP-ruokavalioon. Vehnä on monelle pahin. Mikäli olet homeallerginen, välttele ehdottomasti karrageenia E407. Sitä käytetään laboratorioissa isoina annoksina tulehdusreaktion käynnistämiseen ja uusissa tutkimustuloksissa se on yhdistetty paksusuolisyöpään. WHO tosin ei tehnyt muutoksia suosituksiin karrageenin osalta vielä. Diabeteksen ja karrageenin väliltä on myös löydetty yhteys (hiirikokeissa).

Mikäli olet stressaantunut ->IBS -> niin siihen auttaa ruokavalion lisäksi elämänmuutos. Stressissä sympaattinen hermosto on yliaktiivinen ja ohjaa endokriinisiä elimiä (ml. suolisto) aiheuttaen ongelmia kestäessään pitkään (stressireaktion on tarkoitus kestää vain lyhyen aikaan, pitkään kestäessään tuhoaa kehoa monella eri tapaa).

Niin paljon on eläin ihmistä viisaampi, että se ei ota enempää kuin tarvitsee. Ihminen ei edes tiedä, mitä tarvitsee.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tutustunut fodmap-ruokiin?

Samaa olin tulossa kysymään.

Nolostuneena myönnän, etten ole koskaan kuullut tuota termiä... Eli en. Tiedän kyllä, että ruokavaliosta puhutaan nykyisin paljon, mutta ennen näitä omia oireitani jättäydyin täysin keskustelun ulkopuolelle.
-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

Nolostuneena myönnän, etten ole koskaan kuullut tuota termiä... Eli en. Tiedän kyllä, että ruokavaliosta puhutaan nykyisin paljon, mutta ennen näitä omia oireitani jättäydyin täysin keskustelun ulkopuolelle.
-ap

tutustu siihen. Fodmap on ihan ravitsemusterapeuttien suosittelema ja oikeaan tieteeseen pohjautuva juttu, ei mitään hömppää ja oman elämänsä tiedemiesten höpinää ja uskomuksia (mitä iso osa ravitsemuskeskustelusta keskustelupalstoilla yms. usein on)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kokeile viljatonta ruokavaliota.

ei näin. Viljoja kannattaa syödä, kaikk viljat vain eivät sovi kaikille. Juuri tämän takia suosittelen ravitsemusterapeutin vastaanotolla käymistä ja perehtymistä fodmapiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

tutustu siihen. Fodmap on ihan ravitsemusterapeuttien suosittelema ja oikeaan tieteeseen pohjautuva juttu, ei mitään hömppää ja oman elämänsä tiedemiesten höpinää ja uskomuksia (mitä iso osa ravitsemuskeskustelusta keskustelupalstoilla yms. usein on)

Totta, lisäksi useimmat mahavammaiset (IBS ja muu) saavat apua tuosta ruokavaliosta. Kun minä aloitin tuon ruokavalion eliminaatiovaiheen (syödään vaan tiettyjä ruoka-aineita), mahani rauhottui täysin ihan parin päivän sisällä. (Sitä ennen hillitön turvotus, ilmavaivat, ripulia ja muuta).

Minä aloitin tuon ihan ravintoterapeutin opastuksessa, suosittelen sitä muillekin. Etenkin siinä kohtaa kun ruoka-aineita aletaan taas lisätä ruokavalioon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei näin. Viljoja kannattaa syödä, kaikk viljat vain eivät sovi kaikille. Juuri tämän takia suosittelen ravitsemusterapeutin vastaanotolla käymistä ja perehtymistä fodmapiin.

Minut ravintoterapeutti passitti ennen ruokavalion aloittamista kokeisiin ottamaan selvää onko minulla laktoosi-intoleranssi tai keliakia. Ei ollut. Jotta tuo keliakia pystytään todentamaan, pitää syödä viljoja silloin kun koe otetaan. Niitä ei siis saa poistaa ruokavaliosta/siirtyä gluteenittomaan ennen sitä.

Vierailija

Kiitos kaikille vastauksista!

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

-ap

Tähän tutustuessa varmaan meneekin sunnuntai-iltapäivä. Googlella löytyy paljon juttua, tuntuu hassulta, etten ollut koskaan tästä kuullut. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan?
-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut ravintoterapeutti passitti ennen ruokavalion aloittamista kokeisiin ottamaan selvää onko minulla laktoosi-intoleranssi tai keliakia. Ei ollut. Jotta tuo keliakia pystytään todentamaan, pitää syödä viljoja silloin kun koe otetaan. Niitä ei siis saa poistaa ruokavaliosta/siirtyä gluteenittomaan ennen sitä.

Ei ap puhunut keliakiasta mitään.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat