Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkesäästättekö te?

Vierailija
01.11.2015 |

Havahduin tuossa miettimään, että eihän minulla ole koskaan ns varaa jäädä eläkkeelle, jos edes eläkeikään asti elän. Täytin juuri 40v ja eläkertymäni on alle 300e/kk, mutta eipä ole oikein varaa lisäsäästääkään kun bruttotulot kälyiset 2200e/kk. Että elämä on siis raatamista täydellä työajalla hautaan saakka jos ei syöpä tms vie hautaan sitä ennen (esim äitini kuoli 40+v iässä).

Aika helvetin lohdutonta.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo 50e/kk ole kuin 600e/kk, 6000e/10v. Eli 60v iässä olisi 12 000e kasassa ja jos siitä ottaisi vaikka 500e kälyisen eläkkeensä päälle/kk käyttöön niin se olisi parissa vuodessa sekin jo käytetty.

Voi kristus:/

ap

Täytyy myös huomioida inflaatio. 12 000 euroa parin kymmenen vuoden kuluttua ei ole mitään. Pankkihan ei korkoa juurikaan tilillä lojuville rahoille maksa.

Omassani onminimikorko 4,5%/vuosi ja lisää maksetaan Pohjolan tuloksen mukaan. Nykyisen deflaation aikana erinomainen korko.

Vierailija
22/26 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo 50e/kk ole kuin 600e/kk, 6000e/10v. Eli 60v iässä olisi 12 000e kasassa ja jos siitä ottaisi vaikka 500e kälyisen eläkkeensä päälle/kk käyttöön niin se olisi parissa vuodessa sekin jo käytetty.

Voi kristus:/

ap

Täytyy myös huomioida inflaatio. 12 000 euroa parin kymmenen vuoden kuluttua ei ole mitään. Pankkihan ei korkoa juurikaan tilillä lojuville rahoille maksa.

Sehän riippuu ihan pankista ja tilistä. Ei tietenkään kannata säästää mihinkään 0,01% koron säästötilille, mutta korkeakorkoisempiakin vaihtoehtoja on olemassa pilvin pimein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Koska eläkesäästäminen ei kannata, eläkkeen maksuvaiheessa (siis sitten kun se maksettaisiin minulle) joutuu maksamaan veroa pääomatulosta. Pääomaveroprosentti on tällä hetkellä 30%. Eli ensin säästäisin rahaa, sitten verottaja vie päästä sen 30%. Verovähennysoikeus ei kata menoja. Eli kannattaa turvata vanhuus muulla kuin eläkesäästämisellä.

Vierailija
24/26 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan eri rahastoihin itselleni 200 €/kk, lapsille kummallekin 75 €/kk. Lisäksi vuokralaiset maksavat kahta sijoitusasuntoa. Hieman on myös suoria osakesijoituksia, niitä aion lisätä tulevaisuudessa.

Vierailija
25/26 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/26 |
23.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästän. Minulla on samat bruttotulot kuin sinulla, mutta saan silti säästettyä 50e/kk pitkäaikaissäästötilille. Tosin olen säästänyt jo 25-vuotiaasta lähtien.

Inflaatio syö säästöt. Oletko harkinnut osakesijoittamista (helppoa) tai pienikuluisia rahastoja, siis ei kivijalkapankkien vaan esim. Nordnet, Seligson jne?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi