Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläkesäästättekö te?

Vierailija

Havahduin tuossa miettimään, että eihän minulla ole koskaan ns varaa jäädä eläkkeelle, jos edes eläkeikään asti elän. Täytin juuri 40v ja eläkertymäni on alle 300e/kk, mutta eipä ole oikein varaa lisäsäästääkään kun bruttotulot kälyiset 2200e/kk. Että elämä on siis raatamista täydellä työajalla hautaan saakka jos ei syöpä tms vie hautaan sitä ennen (esim äitini kuoli 40+v iässä).

Aika helvetin lohdutonta.

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Säästän. Minulla on samat bruttotulot kuin sinulla, mutta saan silti säästettyä 50e/kk pitkäaikaissäästötilille. Tosin olen säästänyt jo 25-vuotiaasta lähtien.

Vierailija

Kyllä. En tosin mihinkään PS-tilisysteemiin vaan kuukausittain 80-120€ etf:iin.

36v oli elämäntilanne sellainen että oli varaa tuo aloittaa.

Vierailija

Eihän tuo 50e/kk ole kuin 600e/kk, 6000e/10v. Eli 60v iässä olisi 12 000e kasassa ja jos siitä ottaisi vaikka 500e kälyisen eläkkeensä päälle/kk käyttöön niin se olisi parissa vuodessa sekin jo käytetty.

Voi kristus:/

ap

Resiprookkinen
Seuraa 
Liittynyt24.10.2015

Aloitin vuonna 1991 eläkesäästämään ja säästän edelleen. Saan hyvän eläkkeen joka tapauksessa, mutta tuolla voin aikaistaa eläköistymistäni 58-vuoteen (vanha eläkesopimus, uusissa ei onnistu).

Niin paljon on eläin ihmistä viisaampi, että se ei ota enempää kuin tarvitsee. Ihminen ei edes tiedä, mitä tarvitsee.

Vierailija

Kun on eläkeiässä maksettu asunto, niin ei sitä rahaa kulu niin paljon kuin työelämässä asuntolainaa maksaessa. Vaihtaa vielä pienempään ja uuteen, niin ei remontteihinkaan mene rahaa. Useimmat maksavat asuntolainan pois vuosikymmeniä ennen eläkeikää, joten säästöjä/sijoituksiakin varmasti kertyy. Jos taas on ikänsä asunut vain vuokralla, niin sitten voi olla kämyisämpi tilanne :/. 

Vierailija

Kyllä. Aloitin vuonna 1992. Nyt on säästössä ihan hyvät massit. Eläkkeelle jäänen vasta joskus parinkymmenen vuoden päästä. Tykkään työstäni niin paljon. Olen synytynyt vuonna 1966 ja en olisi moiseen lähtenyt, jos isäni ei olisi suositellut. Aluksi tosi pienellä summalla ihan markoilla:). Sittemmin vähän enemmän, nyt taas vähemmän. Ja ja jos minusta aika jättää ennen eläkeikää, niin onhan lapsilla enemmän rahaa. Ja kyllä kulutan myös ja paljon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

etf:iin??

Pörssinoteerattu rahasto. Pienet kulut. Nordnetista saa ostaa kk-säästösopimuksella ilman kuluja muutamalla kympillä kerrallaan.

Se joka laski sitä 50/kk: laita laskelmiisi mukaan myös tuotto, rahastoilla jokunen %, osakkeilla keskimäärin 7%/vuosi. 10% vuosituotolla tuplaa rahansa 10 vuodessa....siksi eläkesäästöjä kannattaa alkaa kerryttää heti ekasta tilistä.

3

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kun on eläkeiässä maksettu asunto, niin ei sitä rahaa kulu niin paljon kuin työelämässä asuntolainaa maksaessa. Vaihtaa vielä pienempään ja uuteen, niin ei remontteihinkaan mene rahaa. Useimmat maksavat asuntolainan pois vuosikymmeniä ennen eläkeikää, joten säästöjä/sijoituksiakin varmasti kertyy. Jos taas on ikänsä asunut vain vuokralla, niin sitten voi olla kämyisämpi tilanne :/. 

Minä olen asuntolainasta vapaa n.7v kuluttua ja olen silloin 47v. Asunnon ikä silloin 20v. Milloinkahan niitä putkiremppoja yms rupeaa tulemaan...ja ostaako kukaan 20-25v ikäistä kotia jotta pääsisi pienempään ja edullisempaan..

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen asuntolainasta vapaa n.7v kuluttua ja olen silloin 47v. Asunnon ikä silloin 20v. Milloinkahan niitä putkiremppoja yms rupeaa tulemaan...ja ostaako kukaan 20-25v ikäistä kotia jotta pääsisi pienempään ja edullisempaan..

ap

Putkiremppa tulee 40-50 vuotiaaseen kotiin. Eli lainasi maksettua sinun kannattanee jonkun vuoden sisällä vaihtaa uuteen...tuskin enää 95- vuotiaana putkiremppa häiritsee tai silloin on hyvä aika ottaa käänteinen asuntolaina.

Putkiremppa laskee asunnon arvoa noin 6v ennen remonttia...eli monikin on varmasti kiinnostunut 25v asunnosta. Just näitä googlailin kun ostoa suunnittelen.

3

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

etf:iin??

Pörssinoteerattu rahasto. Pienet kulut. Nordnetista saa ostaa kk-säästösopimuksella ilman kuluja muutamalla kympillä kerrallaan.

Se joka laski sitä 50/kk: laita laskelmiisi mukaan myös tuotto, rahastoilla jokunen %, osakkeilla keskimäärin 7%/vuosi. 10% vuosituotolla tuplaa rahansa 10 vuodessa....siksi eläkesäästöjä kannattaa alkaa kerryttää heti ekasta tilistä.

3

10% on kyllä melko optimistinen tuotto-odotus. Ja onhan tuossa riskinsä - toki paljon suurempi "riski" on se että raha poikii. Säästösysteemisi on kyllä fiksu, ei siinä mitään. 

Vierailija

En säästä, koska tunnen ihmisiä joilla itse säästettyä eläkettä on kummasti pienennetty juuri ennen eläkeikää, vaikka sitä on vuosikymmeniä ensin maksettu. Kannattaisi ostaa vaikka metsää niillä rahoilla, kun se ei yhtäkkiä katoa varkaille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En säästä, koska tunnen ihmisiä joilla itse säästettyä eläkettä on kummasti pienennetty juuri ennen eläkeikää, vaikka sitä on vuosikymmeniä ensin maksettu. Kannattaisi ostaa vaikka metsää niillä rahoilla, kun se ei yhtäkkiä katoa varkaille.

Paljonko sen metsän hoitamiseen menee rahaa? Vai onko ihan uusi sana, metsänhoitaminen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat