Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En vie vuodevaatteita koskaan ulos - ja miksi pitäisi?

Vierailija
01.11.2015 |

Perheessä on äiti, isä ja kolme lasta sekä koira. Lakanat vaihdetaan yhdessä 2 viikon välein. Petarin ja patjat imuroin kahdesti vuodessa. Ei huvita kuljettaa vuodevaatteita ulos, eikä se ole tarpeellista.

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämähäkkieläimiin lukeutuvat pölypunkit syövät ihmisten kuolleita ihosoluja, siitepölyä ja homehiukkasia. Joillekin ihmisille ne saattavat aiheuttaa allergiaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/P%C3%B6lypunkit:

"Perinteisesti pölypunkkien määrää on kehotettu vähentämään mm. tyynyjen ja peitteiden pesulla 60-asteisessa vedessä vuosittain sekä viemällä petivaatteet ulos pakkaseen (suositus vuorokausi -18 asteessa) tai kuumentamalla ne saunassa pari kertaa vuodessa. Saunassa vuodevaatteita tulisi pitää niin, että ne lämpiävät kauttaaltaan +60-asteisiksi vähintään tunniksi. Kaikki toimenpiteet pienentävät punkkien ja niiden allergeenien määrää huomattavasti. Punkkiallergeenien määrää voidaan pienentää myös "punkkilakanoilla" sekä tiiviillä patjan- ja tyynynsuojuksilla, joita punkit eivät läpäise."

Kun on TUTKITTU pölypunkkeja, on todettu viime vuosina, että niitä ei enää esiinny yleisesti. Kaikki tietävät, mikä on pölypunkki, mutta jos niitä ei elä meidän sängyissä, miksi vouhottaa turhasta.

Vierailija
82/98 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen lakanat kerran viikossa, Tyynyt ja peitot tarpeen mukaan. Mitä järkeä noita on tuuletella. Jos ne haisee niin pesuun eikä valohoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jaksaa aina ihmetyttää se, että monet on tosi ärtyneitä toisten siivoustavoista. Vähän sama juttu monilla on myös ruokavalion kanssa - puolustellaan aggressiivisesti omaa mielipidettä ja kerrotaan kaikenlaista "faktaa" muiden kuin omien tapojen haitallisuudesta.

Itse nautin siitä, että on siistiä ja olen huomannut, että saan usein vähätellä asiaa tyyliin "no meillä oli just siivouspäivä, ei meillä yleensä näin siistiä ole" (oikeasti on). Jotkut kokee kai tosi ahdistavana sen, että toisten kotona on siistiä jos itsellä ei ole... Olen saanut kuulla kaikenlaisia luentoja tyyliin "liiallinen siisteys on epäterveellistä" ja jopa "siivousvimma liittyy usein persoonallisuushäiriöön" :D En käytä mitään super-antibakteerisia pesuaineita (joiden käyttö usein liitetään ylihygieenisyyteen liittyviin ongelmiin), ja tämä siisteydestä nauttiminen vaikuttaa olevan osa luonnettani, minulla ei ammattilaisten taholta ole koskaan epäilty persoonallisuushäiriötä :D

Toisten kotona minua ei haittaa sotku, enkä ole koskaan kauhistellut että onpas täällä sotkuista.

Vierailija
84/98 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun hankittim meille uudet sängyt, myyjä kysyi, kuinka kauan on entisillä nukuttu. Punastellen totesin, että 8 vuotta. Myyjä sanoi, että se on sängylle ihan hyvä aika, mutta petauspatjat täytyy uusia parin, kolmen vuoden välein, koska hiki ja rasva ei tuulettamalla irtoa. Samalla on hyvä uusia myös peitot ja tyynyt. Jos hikoilee paljon, tyynyjä voi kuulemma joutua vaihtamaan tiheämminkin. Miksei näitä kerrota vaikka koulussa? Oma äiti ei ollut mikään talousihminen ja peittoja ei ainakaan vaihdeltu parin, kolmen vuoden välein. Ne vain tuuletettiin lakanoita vaihdettaessa, oli sää mikä hyvänsä. Muistan edelleen, kuinka oudolta tuntui, kun sain ensimmäiseen omaan asuntoon ihan uuden sängyn, petarin, uuden peiton ja tyynyn. Oli kumma tunne, kun peitto ja tyyny olivatkin kevyitä.

Varmaan siksi, että maailma pelastuu!

Vierailija
85/98 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raikas tuoksu on kiva asia, matot myös hyvä tuulettaa, laitan parvekkeelle tuolien päälle kovalla pakkasella.

Vierailija
86/98 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun hankittim meille uudet sängyt, myyjä kysyi, kuinka kauan on entisillä nukuttu. Punastellen totesin, että 8 vuotta. Myyjä sanoi, että se on sängylle ihan hyvä aika, mutta petauspatjat täytyy uusia parin, kolmen vuoden välein, koska hiki ja rasva ei tuulettamalla irtoa. Samalla on hyvä uusia myös peitot ja tyynyt. Jos hikoilee paljon, tyynyjä voi kuulemma joutua vaihtamaan tiheämminkin. Miksei näitä kerrota vaikka koulussa? Oma äiti ei ollut mikään talousihminen ja peittoja ei ainakaan vaihdeltu parin, kolmen vuoden välein. Ne vain tuuletettiin lakanoita vaihdettaessa, oli sää mikä hyvänsä. Muistan edelleen, kuinka oudolta tuntui, kun sain ensimmäiseen omaan asuntoon ihan uuden sängyn, petarin, uuden peiton ja tyynyn. Oli kumma tunne, kun peitto ja tyyny olivatkin kevyitä.

En tosiaan vaihda noin usein, ohut petari paksumman päällä, ohutta pesen silloin kuin peittojakin ja vähän useamminkin.

Vierailija
87/98 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua jaksaa aina ihmetyttää se, että monet on tosi ärtyneitä toisten siivoustavoista. Vähän sama juttu monilla on myös ruokavalion kanssa - puolustellaan aggressiivisesti omaa mielipidettä ja kerrotaan kaikenlaista "faktaa" muiden kuin omien tapojen haitallisuudesta.

Itse nautin siitä, että on siistiä ja olen huomannut, että saan usein vähätellä asiaa tyyliin "no meillä oli just siivouspäivä, ei meillä yleensä näin siistiä ole" (oikeasti on). Jotkut kokee kai tosi ahdistavana sen, että toisten kotona on siistiä jos itsellä ei ole... Olen saanut kuulla kaikenlaisia luentoja tyyliin "liiallinen siisteys on epäterveellistä" ja jopa "siivousvimma liittyy usein persoonallisuushäiriöön" :D En käytä mitään super-antibakteerisia pesuaineita (joiden käyttö usein liitetään ylihygieenisyyteen liittyviin ongelmiin), ja tämä siisteydestä nauttiminen vaikuttaa olevan osa luonnettani, minulla ei ammattilaisten taholta ole koskaan epäilty persoonallisuushäiriötä :D

Toisten kotona minua ei haittaa sotku, enkä ole koskaan kauhistellut että onpas täällä sotkuista.

Luulen että toiset vaan tykkää siivota. Itse en tykkää, mutta olen ajatellut että niille ihmisille, joiden koti on aina tiptop, siivoaminen on vähän kuin harrastus. Itse tykkään istua persiilläni ja neuloa, toiset tykkää siivota. Tämän oivaltaminen auttoi siihen syyllisyyden tunteeseen kun ei itse viitsi aina kulkea rätti kädessä. Ehkä siivousintoilijoiden kannattaa esittää ihmettelijöille tämä näkökulma.

Vierailija
88/98 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt sitä, tapahtuuko ulkona ravistelussa joku reaktio happimolekyylien kanssa vai johtuuko raikkaus vaan poistuvasta pölystä. Kuka tietää?

Ihan on samoja happimolekyylejä sisäilmassakin.

Ihan eri suhteessa kuitenkin. Ulkona on enemmän happea. Kuinka elämästä vieraantunut pitää olla, jos ei edes tuota tiedä!?

ELÄMÄSTÄ VIERAANTUNUT :D

Vierailija
89/98 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuulettaminen on perua lähinnä niiltä ajoilta, kun ihmisillä ei ollut omia, isoja pyykkikoneita. Minunkin kotona oli vielä 70-luvulla pulsaattorikone. Isot täkit piti viedä pesulaan tai pestiin järvessä kesällä. Jos tuli pissavahinko, ei kokonaan pesty, vaan siltä kohdalta, jossa liru oli.

Vierailija
90/98 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ei vaihda tyynyjä ja peittoja uusiin parin, kolmen vuoden välein? Meidän poika on nyt 8 vuotta, ja hänen elinaikanaan on kolmannet peitot menossa. Kaupat on täynnä peittoa ja tyynyä ja petauspatjaa. Ei luulisi olevan liian iso hankinta muutaman vuoden välein.

Vierailija
91/98 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yökk :D Meillä pulistellaan peitot ulkona viikon välein. Ja pölyä lentää aivan kamalasti! Vaikka imuroidaankin joka päivä. Samaten tyynyt pulistellaan.

. Pulistellaan? Ihanko itse keksit uuden sanan? Puli puli. Kuka imuroi joka päivä? Ja silti pölyä lentää?

aiheen vierestä, meillä imuroidaan ainakin viidesti päivässä kolmen koiran karvoja. Ei ole mukavaa, jos lattioilla loikoilee karvoja.

Vierailija
92/98 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ei vaihda tyynyjä ja peittoja uusiin parin, kolmen vuoden välein? Meidän poika on nyt 8 vuotta, ja hänen elinaikanaan on kolmannet peitot menossa. Kaupat on täynnä peittoa ja tyynyä ja petauspatjaa. Ei luulisi olevan liian iso hankinta muutaman vuoden välein.

Sellainen joka ajattelee muutakin kuin itseään.

Vierailija
93/98 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ei vaihda tyynyjä ja peittoja uusiin parin, kolmen vuoden välein? Meidän poika on nyt 8 vuotta, ja hänen elinaikanaan on kolmannet peitot menossa. Kaupat on täynnä peittoa ja tyynyä ja petauspatjaa. Ei luulisi olevan liian iso hankinta muutaman vuoden välein.

Hän, joka investoi sen verran laadukkaampiin petivaatteisiin, että kestävät pesua. Minun 22-vuotias lapseni otti mukaan uuteen kotiinsa untuvapeiton, joka on ollut käytössä ennen hänen syntymäänsä, ja pesty joka vuosi. Kieltämättä aika ohueksi on jo käynyt...

Me kaikki emme viitsi pyöriä kaupoissa etsimässä uutta tavaraa vaan liputamme kestävän kehityksen puolesta.

Vierailija
94/98 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ei vaihda tyynyjä ja peittoja uusiin parin, kolmen vuoden välein? Meidän poika on nyt 8 vuotta, ja hänen elinaikanaan on kolmannet peitot menossa. Kaupat on täynnä peittoa ja tyynyä ja petauspatjaa. Ei luulisi olevan liian iso hankinta muutaman vuoden välein.

Hän, joka investoi sen verran laadukkaampiin petivaatteisiin, että kestävät pesua. Minun 22-vuotias lapseni otti mukaan uuteen kotiinsa untuvapeiton, joka on ollut käytössä ennen hänen syntymäänsä, ja pesty joka vuosi. Kieltämättä aika ohueksi on jo käynyt...

Me kaikki emme viitsi pyöriä kaupoissa etsimässä uutta tavaraa vaan liputamme kestävän kehityksen puolesta.

No yäk, yli 20 vuotta vanha täkki, joka pesty kerran vuodessa. Mahtaa olla homeessa ja talissa koko sisus. Avatkaa vähän päästä ja kurkatkaa, miltä näyttää.

Vierailija
95/98 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yökk :D Meillä pulistellaan peitot ulkona viikon välein. Ja pölyä lentää aivan kamalasti! Vaikka imuroidaankin joka päivä. Samaten tyynyt pulistellaan.

. Pulistellaan? Ihanko itse keksit uuden sanan? Puli puli. Kuka imuroi joka päivä? Ja silti pölyä lentää?

aiheen vierestä, meillä imuroidaan ainakin viidesti päivässä kolmen koiran karvoja. Ei ole mukavaa, jos lattioilla loikoilee karvoja.

Tuo on varmaan vitsi ? Onks sulla jokin addiktio imurointiin? Eihän kukaan ehtisi viidesti päivässä imuroida.

Vierailija
96/98 |
02.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs kestävää kehitystä se on, että maataan likaisissa peitteissä 20 vuotta? Ymmärrän vaatteiden kierrätyksen, koska vaatteet saa helposti puhtaaksi. Itsekin ostan omat vaatteet kirppikseltä. Peitteitä ei saa sisältä täysin puhtaaksi millään konstilla, ja tuskinpa se vuosittainen pesukaan auttaa. Kai te tyynyjä vähän useammin vaihdatte?

Vierailija
97/98 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No yäk, yli 20 vuotta vanha täkki, joka pesty kerran vuodessa. Mahtaa olla homeessa ja talissa koko sisus. Avatkaa vähän päästä ja kurkatkaa, miltä näyttää.

Etkö sinä tiedä, että pesemällä puhdistuu? Tali lähtee pois ja hometta siihen ei voi tulla, kun pysyy muuten kuivana. Käytännössä kerran vuodessa pesty tyyny, peitto ja sijauspatja on yhtä puhdas kuin alle vuosi sitten ostettu.

Untuvapeitot voi pestä 60 asteessa, mutta jostakin syystä pesukoneissa ei nykyään voi valita korkeampaa lämpötilaa kuin mitä siihen on alkujaan laitettu, eli untuvat ja höyhenet pestään sitten siliävän puuvillan ohjelmalla ja kevennetään vaan linkousta.

Vierailija
98/98 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs kestävää kehitystä se on, että maataan likaisissa peitteissä 20 vuotta? Ymmärrän vaatteiden kierrätyksen, koska vaatteet saa helposti puhtaaksi. Itsekin ostan omat vaatteet kirppikseltä. Peitteitä ei saa sisältä täysin puhtaaksi millään konstilla, ja tuskinpa se vuosittainen pesukaan auttaa. Kai te tyynyjä vähän useammin vaihdatte?

Et sitten lukenut tätä kohtaa : "PESTY JOKA VUOSI".

Onko teille ihan vieras ajatus se, että PESTÄÄN PUHTAAKSI?

Puhtauden salaisuus on paljon kuumaa vettä ja petivaatteiden kohdalla vielä nopea kuivaus, joko kuivausrummussa tai ulkona, keväällä raikkaassa tuulessa. Kokeilkaapa joskus!

Miten peitteen sisään pääsisi lakanan ja päällisen läpi jotain sellaista likaa, joka ei liukene veteen ja poistu samaa tietä kuin on tullutkin, eli päälliskankaan läpi pois?

Oletteko te jotain petivaatekauppiaita, kun vaahtoatte noin uusien ostamisen puolesta? No, en minä vaihda myöskään puhelinta, telkkaria enkä edes puolisoa siksi, että edellinen on jo ollut niin pitkään käytössä, miksi tyynyä vaihtaisin jos se on vielä muuten hyvä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi