En vie vuodevaatteita koskaan ulos - ja miksi pitäisi?
Perheessä on äiti, isä ja kolme lasta sekä koira. Lakanat vaihdetaan yhdessä 2 viikon välein. Petarin ja patjat imuroin kahdesti vuodessa. Ei huvita kuljettaa vuodevaatteita ulos, eikä se ole tarpeellista.
Kommentit (98)
Jos makuuhuone haisee tunkkaiselle, ei vika ole tuuletuksen puutteessa, vaan likaisissa petivaatteissa. Peskää täkit ja tyynyt ja petarit, ei ole pölypunkkeja tai ummehtunutta hajua enää. Kuivausrummussa kuivattamalla saa muhkeat täkit ja tyynyt.
Tiedän yhden talon, jossa vanhempien makuuhuone haisee aina ihan... miten sen sanoisi, aamuhengitykselle. Johtuu vain ja ainoastaan vuodevaatteiden pesemättömyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun poikakaverini omisti yhdet ainoat lakanat, kun seurusteltiin. Voi sitä ällötystä! Kysyin, milloin se pesee niitä, vastasi, että silloin jos lähtee pidemmälle lomalle, saattaa pestä ne koneessa ja jättää ovien päälle kuivumaan. Eli ei todellakaan juuri ikinä pessyt niitä.
Mullakin oli opiskeluaikana vaan yhdet lakanat. Pistin ne pesukoneeseen ja sieltä kuivausrumpuun ja takasi sänkyyn. Mulla oli pitkään myös vaan yhdet sukat, joille tein samaa. Oli vähän tiukkaa siihen aikaan.
Ai tiukkaa, vaikka omistat kuivausrummun???? :) Yleensä köyhimmät ei omista kuivausrumpua, tuskin edes pesukonetta. Itse opiskelijana pesin pyykit opiskelija-asuntojen yhteiskoneella ja kuivatin narulla. Niin tekivät muutkin. Aika rikas pitää olla hankkiakseen kuivausrummun yhden hengen iloksi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun poikakaverini omisti yhdet ainoat lakanat, kun seurusteltiin. Voi sitä ällötystä! Kysyin, milloin se pesee niitä, vastasi, että silloin jos lähtee pidemmälle lomalle, saattaa pestä ne koneessa ja jättää ovien päälle kuivumaan. Eli ei todellakaan juuri ikinä pessyt niitä.
Mullakin oli opiskeluaikana vaan yhdet lakanat. Pistin ne pesukoneeseen ja sieltä kuivausrumpuun ja takasi sänkyyn. Mulla oli pitkään myös vaan yhdet sukat, joille tein samaa. Oli vähän tiukkaa siihen aikaan.
Ai tiukkaa, vaikka omistat kuivausrummun???? :) Yleensä köyhimmät ei omista kuivausrumpua, tuskin edes pesukonetta. Itse opiskelijana pesin pyykit opiskelija-asuntojen yhteiskoneella ja kuivatin narulla. Niin tekivät muutkin. Aika rikas pitää olla hankkiakseen kuivausrummun yhden hengen iloksi :)
Meillä ei ole kuivausrumpua vieläkään, vaikka on 2 lasta. Saatiin häälahjaksi rahat kuivausrumpuun, mutta pesukone meni yllättäen rikki ja rahat meni sitten siihen. Vinkkinä vaan, että jos kuivausrumpu maksaa vaikka 599€, niin sillä rahalla olisi saanut aika helposti pyykkitelineen ja 300 paria sukkia sekä vaihtolakanat. Että kyl tuo "köyhyys" tosiaan on valintoja, mihin rahansa käyttää.
Ostakaa tarpeeksi iso pesukone, niin saatte pestyä peitot ja tyynyt! En ymmärrä noita tuulettelijoita, kun ei ne paljon tuulettamalla puhdistu. Meillä on höyrypesuri, jolla saa pestyä myös sohvatyynyt. Olihan se kallis hankinta, mutta tulee raikasta. Pesen sillä myös mattoja ja päiväpeiton monta kertaa vuodessa.
Pölypunkkeja vähentääkseni vien petivaatteet ulos, erityisesti pakkasella tuntuu toimivan, lisäksi peittoja ja tyynyjä pestään säännöllisesti. Allergikkoperheessä tämä on tarpeellinen siivousrutiini, mutta jos eroa ei huomaa, en tiedä tarvitseeko niistä pölypunkeista välittää.
On olemassa niin ylellisiä pesutupia, että kuivausrumpukin löytyy.
Ei kai kukaan kuvittele petivaatteiden suorastaan puhdistuvan ulkona tuuletettaessa, mutta kyllä niistä pölyä häviää ja tuoksu muuttuu selvästi raikkaammaksi.
Minä vein petivaatteet ulos säännöllisesti aikuiselämäni ensimmäiset 20 vuotta. Lopetin tämän viitisen vuotta sitten, koska en huomannut mitään eroa. Toki tuoksu on eri, mutta sekin kestää vain ensimmäiset 10 minuuttia. Ei maksa vaivaa 10 minuutin tähden, varsinkin, kun en huomannut tavan lopettamisesta syntyvän mitään huonoa.
Tämä projekti on liittynyt helpon elämän metsästämiseen. Olen yksinkertaistanut kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Pölypunkkeja vähentääkseni vien petivaatteet ulos, erityisesti pakkasella tuntuu toimivan, lisäksi peittoja ja tyynyjä pestään säännöllisesti. Allergikkoperheessä tämä on tarpeellinen siivousrutiini, mutta jos eroa ei huomaa, en tiedä tarvitseeko niistä pölypunkeista välittää.
Ei niitä pölypunkkeja enää ole Suomessa. Lue koko ketju! Tai googleta!
Minä tuuletan peitot, tyynyt ja petarit aina lakananvaihdon yhteydessä eli joka 2. viikko. Otin tavan käyttöön reilu vuosi sitten. Ensimmäisillä kerroilla pölyä irtosi puistellessa huomattavasti enemmän kuin nykyään, joten kyllä sillä jotain merkitystä on. Pesen petivaatteet koneessa 1-2 kertaa vuodessa. Myös matot, erityisesti villamatto, raikastuu selvästi kun ensin imuroi ja vie sitten ulos pariksi tunniksi.
Myös pyykit kuivatan ulkona aina kun sää sallii. Niistäkin tulee mielestäni raikkaampia, pehmeämpiä ja sileämpiä kuin sisällä, vaikka käytössä on tehokkaasti ilmaa vaihtava kuivaushuone jossa narut väljästi.
Hassua, että ap vetosi tuulettamisen olevan ylihygieenistä, mutta vaihtaa itse petivaatteet kokonaan uusiin vuosittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheessä on äiti, isä ja kolme lasta sekä koira. Lakanat vaihdetaan yhdessä 2 viikon välein. Petarin ja patjat imuroin kahdesti vuodessa. Ei huvita kuljettaa vuodevaatteita ulos, eikä se ole tarpeellista.
Jokainen tavallaan.
mutta aikamoisessa pölyssä nukutte.
Meillä on tapana käyttää lakanoita. Miten sinne nyt niin paljon pölyä menee, jos on tyynyliinat ja pussilakanat. Eikä niitä kuljetella pitkin lattioita. Imuri on sitä paitsi keksitty!
-ap
No täti kertoo nyt sulle, huithapeli. Kankaastakin, kuten lakanasta, irtoaa jatkuvasti pientä pölyä, ihan sen kankaan kuituja siis. Myöskin ihosta lähtevät hiukkaset kulkeutuvat kyllä lakanan läpi petariinkin, tai onko teillä edes niitä, jos ei niin patjaan. Kun lakanalla käännyskellään, kulkeutuu hiukkaset sen läpi. Plus kaikki ilmassa leijuva pienhiukkanen... Ei ihme että tuhoötökät ja ties mitkä verenimijät, luteetkin, ovat nykyään niin yleisiä, kun osalla ei ole kovin mainittavia kodinhoitotaitoja. Kyllä muuten nekin on osa sivistystä, ei mikään vähäteltävä asia alkuunkaan.
Ei ole pölypunkit ja luteet koskaan olleet yhtä harvinaisia kuin nykyisin. Tiedoksi muuten, että normaalisti edes siivouspalveluun ei kuulu vuodevaatteiden pöllyytys ja hakkaaminen ulkona, kuten ennen. Imuri on keksitty ja kun tarpeeksi usein vaihtaa lakanat, se on riittävä puhdistus. Matot tampattiin joskus kerran viikossa, nyt ne imuroidaan. Tamppaus tehdään neljästi vuodessa. Näin siis siivousohjeistus. Terv. Siivousalan ammatin opiskellut
Aika jännää, että kuitenkin luteista on tullut aikamoinen riesa ja niitä esiintyy yhä enemmän ja enemmän ja "siivousalan ammatin opiskellut" (ei tarkoita, että tietäisi asiasta nykyään yhtään mitään) kertoo niiden olevan harvinaisia. Uutisista saa vähän väliä lukea kuinka ainakin kerrostaloasujat ovat joutuneet taisteluun ludeongelmien takia (jo muutama vuos takaperin infottiin), kun ne perkeleet ovat nykyään kehittyneet sitkeimmiksi, eikä normi tuhoaineet tehoa. Myös torakoista on tullut uusi vitsaus. On se hienoa heitellä tällaista "mä tiedän, kun olen 20 vuotta sitten opiskellut siivousta, mä oon nääs pro", mutta oikeasti et tiedä hevon helvettiäkään koko alasta saati tuholaisista. Voi hyvä ihme teitä typeryksiä ja sitten vielä moni muu yhtä typerä antaa nuolta ylös, jestas...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesukone ja kuivausrumpu oli ilmaset käyttää oppilasasuntolassa.
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa tarpeeksi iso pesukone, niin saatte pestyä peitot ja tyynyt! En ymmärrä noita tuulettelijoita, kun ei ne paljon tuulettamalla puhdistu. Meillä on höyrypesuri, jolla saa pestyä myös sohvatyynyt. Olihan se kallis hankinta, mutta tulee raikasta. Pesen sillä myös mattoja ja päiväpeiton monta kertaa vuodessa.
Kyllä mä pesen peittoja ja tyynyjä ja silti tuulettelen, miten ne sulkee toisensa pois? Ja omistan kaksikin höyrypesuria.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka huomaat pakkasella toimivaksi tuon pölypunkkien vähentämisen? Jos ihan kuvaat, mitä tapahtuu? Ilmeisesti teillä on melkoinen kämppä, jos on pölypunkkiongelmaa.
Täällä näyttää olevan vallalla omituinen luulo: ettei Suomessa ole pölypinkkeja!
Lukekaa viesti 24 ja linkki. Pölypunkkien aika on mennyttä, turha pelotella niillä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä näyttää olevan vallalla omituinen luulo: ettei Suomessa ole pölypinkkeja!
Tutkijoilla on sama luulo.
Vierailija kirjoitti:
Minä tuuletan peitot, tyynyt ja petarit aina lakananvaihdon yhteydessä eli joka 2. viikko. Otin tavan käyttöön reilu vuosi sitten. Ensimmäisillä kerroilla pölyä irtosi puistellessa huomattavasti enemmän kuin nykyään, joten kyllä sillä jotain merkitystä on. Pesen petivaatteet koneessa 1-2 kertaa vuodessa. Myös matot, erityisesti villamatto, raikastuu selvästi kun ensin imuroi ja vie sitten ulos pariksi tunniksi.
Myös pyykit kuivatan ulkona aina kun sää sallii. Niistäkin tulee mielestäni raikkaampia, pehmeämpiä ja sileämpiä kuin sisällä, vaikka käytössä on tehokkaasti ilmaa vaihtava kuivaushuone jossa narut väljästi.
Hassua, että ap vetosi tuulettamisen olevan ylihygieenistä, mutta vaihtaa itse petivaatteet kokonaan uusiin vuosittain.
En ole sanonut tuulettamisen olevan ylihygieenistä! Nyt valehtelet sanoja minun suuhuni. Päinvastoin minusta se on turhaa työtä, josta ei ole todellista hyötyä. Emme vaihda joka vuosi kaikkia petivaatteita, älä viitsi valehdella siitäkin. Tyynyt vaihdetaan vuosittain. Ne keräävät likaa, eikä se tuulettamalla lähde. Meillä on kalliit peitot, ollut viime joulusta saakka, ja niitä pestään, kun on tarvetta. En itse viitsisi kuskata vuodevaatteita ulos, se on ihan typerää touhua minusta.
-ap
Hämähäkkieläimiin lukeutuvat pölypunkit syövät ihmisten kuolleita ihosoluja, siitepölyä ja homehiukkasia. Joillekin ihmisille ne saattavat aiheuttaa allergiaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/P%C3%B6lypunkit:
"Perinteisesti pölypunkkien määrää on kehotettu vähentämään mm. tyynyjen ja peitteiden pesulla 60-asteisessa vedessä vuosittain sekä viemällä petivaatteet ulos pakkaseen (suositus vuorokausi -18 asteessa) tai kuumentamalla ne saunassa pari kertaa vuodessa. Saunassa vuodevaatteita tulisi pitää niin, että ne lämpiävät kauttaaltaan +60-asteisiksi vähintään tunniksi. Kaikki toimenpiteet pienentävät punkkien ja niiden allergeenien määrää huomattavasti. Punkkiallergeenien määrää voidaan pienentää myös "punkkilakanoilla" sekä tiiviillä patjan- ja tyynynsuojuksilla, joita punkit eivät läpäise."
Kun hankittim meille uudet sängyt, myyjä kysyi, kuinka kauan on entisillä nukuttu. Punastellen totesin, että 8 vuotta. Myyjä sanoi, että se on sängylle ihan hyvä aika, mutta petauspatjat täytyy uusia parin, kolmen vuoden välein, koska hiki ja rasva ei tuulettamalla irtoa. Samalla on hyvä uusia myös peitot ja tyynyt. Jos hikoilee paljon, tyynyjä voi kuulemma joutua vaihtamaan tiheämminkin. Miksei näitä kerrota vaikka koulussa? Oma äiti ei ollut mikään talousihminen ja peittoja ei ainakaan vaihdeltu parin, kolmen vuoden välein. Ne vain tuuletettiin lakanoita vaihdettaessa, oli sää mikä hyvänsä. Muistan edelleen, kuinka oudolta tuntui, kun sain ensimmäiseen omaan asuntoon ihan uuden sängyn, petarin, uuden peiton ja tyynyn. Oli kumma tunne, kun peitto ja tyyny olivatkin kevyitä.