Lapsi tuli itkien Halloween-kierrokselta.
Päästin 9v tytön naapurin sisarusten kanssa lähialueen taloja kiertämään, vanhempi heistä on jo 12 v niin luotin että ovat fiksusti. Painotin että hyvät käytöstavat pitää olla, ei saa kerjätä ja pitää kiittää yms. Eivät kuitenkaan saaneet paljon mitään saaliiksi, koska suurin osa ihmisistä ei avannut oviaan ollenkaan. Tytöt olivat kuitenkin huomanneet, kuinka verhojen takaa heitä kurkittiin. Osa avasi muttei näyttänyt tajuavan mistä oli kyse. Lapset sitten vähin äänin siitä hipsivät pois, tosi kivaa. Yksi mies oli rähjännyt ja paiskannut oven kiinni, siitä oli tullut paha mieli. Muutamassa paikkaa oltiin kuitenkin valmistauduttu ja annettiin jotain pientä mukaan, kiitos siitä!
Tytölle jäi yksi suklaapatukka, viisi konvehtia, yksi laku, pähkinöitä (WTF???) ja 6 e rahaa. Jep jep. Koko illan vaivanpalkka.
Lähden kohta ajamaan huoltsikalle ja ostamaan tytölle vähän lisää saalista. Kiva fiilis varmaan, koko viikon miettivät asujaan ja tollanen lopputulos.
Nyt oikeasti suomalaiset, ryhdistäytykää.
Kommentit (129)
Vai niin. Kas kun et joulupäivänä lähettänyt lastasi kerjäämään.
Meilläkin kävi pyhäinmiestenpäivänä oven takana keppostelijoita ja kerran avasin. Saatoin olla tyly siinä ollessani tuohtunut siitä, että tullaan pimputtelemaan ovikelloa päivänä jolloin rouva ja vauva on saapunut sairaalasta väsyneenä kotiin ja yrittävät nukkua. Vauva kyllä oli nukkunut mutta rouva ei. Kaksi vahtiviettistä koiraa siinä sitten nostivat älämölön pariin otteeseen. Toki, mistäpä keppostelijat olisivat sen voineet tietää.
Mikä ihmeen muoti-ilmiö tämä on sillä koskaan aiemmin ei ole tullut karkkikerjäläisiä meilläpäin pyhäinmiestenpäivänä oven taakse. Amerikkalaisten kalenterien mukaanhan tuo meni mallikkaasti sillä 1. päivä on varsinainen pyhäpäivä ja halloween on itse aatto.
Tervetuloa pääsiäisenä uudestaan!
Vierailija kirjoitti:
Virpomispäivä on vappuna.
Ei kun aprillipäivänä.
Ap vois luopua tuosta curling-vanhemmuudesta ennen kuin pilaa lapsen.
onko teillä oikeesti noin köyhää, että lapset pitää kerjuulle pistää?
Me ei vietetä halloweenia, eikä lapsille silloin myöskään karkkia jaella.
Miten vanhemmat uskaltavat päästää lapset soittelemaan vieraiden ovikelloa, meillä ei päästetä. Meillä ei avata ovea tuntemattomille (on opetettu sama myös lapsille). Vietettiin kyllä hallove-juhla perheen kesken perjantaina.
Pääsiäisenä sentään voi sanoa että meillä ei saa virpoa ja siitä ei seuraa mitään. Halloweeninä kieltäytymisestä seuraa ilkivaltaa.
Minä varaan aina pääsiäisenä ja halloweenina vähän karkkia lapsille. Olenpa joutunut kepposenkin uhriksi joskus.
Mutta kenelläkään ei ole velvollisuutta avata ovea tai antaa karkkia.
Suomessa ei ole tapana juhlia halloweenia samalla tavalla kuin ameriikoissa. Jos lapset saisivat järjestää itse pienet halloweenjuhlat ja kutsua kavereitaan sinne? Voisit ostaa sinne jotain pientä herkkua ja lapset saisivat viettää kavereiden kanssa aikaa ja pukeutua hauskasti. Juhlien järjestäminen on tietenkin työlästä, mutta näin voitaisiin säästyä mielipahalta.
Jenkeissä vanhemmat kiertävät lapsensa mukana kierroksella. Oikeastiko laitatte lapsenne Suomessa vieraisiin taloihin yksin kierrokselle, kun Halloweenia ei edes täällä vielä kunnolla juhlita?
Itse kyllä otan kerkkikiertelijät ilolla vastaan, tosin meillä on omat juhat silloin muutenkin.
Minä vaan kysyn, että mitä vikaa on PÄHKINÖISSÄ? Miksi sinä kirjoitat alentuvasti "WTF" pähkinöistä? Tämän sinun kommenttisi takia en sitten kyllä enää koskaan pääsisäisnoidille tai halloweenkerjäläisille anna tasan taatusti kuin vain ja ainoastaan pähkinöitä. Voi helvetti teitä joka helvetin asiasta valittajia. Oisit nyt edes sen opettanu lapselles, että pähkinät ovat hyviä ja terveelliä, toisin kuin karkit.
Älkää laiittako niitä penikoita häiritsemään ihmisten lepoa raskaasta työviikosta.
Jos julkinensektori haluaa halloweenia pitää niin pitäkää keskenänne älkääkä häiritkö kunnon ihmisiä.
Ensin ryöväätte veroilla ja pakkomaksuilla kaikki rahat ja sitten vielä häiritsette ja kiusaatte päälle.
Tekisi niin mieli sanoa rumasti mutta jätän sanomatta.
Nyt pomppas tämä trolloo :D Jopa kaksi kertaa mainittu "saalis" :D Heheh. Mitä seuraavaksi, jouupukki tumputti tytön silmille?
Meidän seudulla Lounais-Suomessa karkinkerjäämispäivä oli aina Nuutinpäivä, itsekin kävin nuuttipukkeilemassa kylässämme parina vuonna ala-asteikäisenä 70-luvulla. Ja Nuutinpäivähän on 13.1.
Vierailija kirjoitti:
eteläisellä pohjanmaalla ainakin pukeudutaan pääsiäisenä noidaksi ja virvotaan karkkeja keräten. Sekin olisi suomalaisempi perinne tähän verrattuna.
Joo, suomalainen muutama vuosikymmen sitten syntynyt yhdistelmäperinne pohjalaisia noitia ja karjalaista virpomista.
Karjalassa, josta virpominen tulee, virpojat eivät koskaan pukeutuneet noidiksi. Palmusunnuntaina virvottiin ja pääsiäisenä vasta saatiin palkka.
Pohjanmaalla taas noidat eivät virponeet.
Ei vietetä kyseistä juhlaa eli ei ole antaa mitään. Toinen meidän lapsista käy discossa ja siinä se on.
Ei kuulu suomalaisten perinteeseen ja en itse kyllä tule koko juhlaa koskaan juhlimaan.
Musta on ikävää, että näin moni pitää virpomista ja karkki vai kepponen -kierrosta jonakin kerjäämisenä ja hirveänä häpäisynä omaa rauhaa kohtaan. Musta ei ole kovin iso vaiva yksi tai kaksi kertaa vuodessa varautua vaikkapa muutamalla patukalla ja ilahduttaa lasten päivää. Halloweenin tavallaan ymmärrän, ettei silloin ole varauduttu karkkeihin. Se perinne ei ole niin vahva Suomessa. Mua ei sekään kyllä haittaisi, pidän kovasti Halloweenista.
Mä itse muuten kävin virpomassa lapsena, aina pukeuduttiin, lausuttiin loru, annettiin itse tehty vitsa sekä kiitettiin. Muutama ikävä kokemus jäi, mutta yleisesti ihmiset oli tosi mukavia. Se koko juttu oli mahtavaa, kun tehtiin yhdessä vitsoja perheen kanssa ja sai miettiä miksi pukeutuu. Surettaa siis tämä ihmisten lisääntyvä kyynisyys. Miksei voisi hankkia vähän juhlamieltä ja antaa toisille iloa vain antamisen ilon vuoksi? Olen itsekin menettänyt tärkeitä läheisä ja toki haluan muistella heitä erityisesti pyhäinpäivänä, mutta musta se ja karkin antaminen lapsille ei poissulje toisiaan pois. Jos ärsyttää niin paljon, älkää sitten avatko ovia.
Sen takia tämä kerjääminen ärsyttää, että lapsille kelpaa vain karkki. Tai raha - ja sitäkin on oltava riittävän iso summa. Kuten ap:n viestistäkin kävi ilmi, pähkinät varmaan oli heitetty roskiin ja lapsen saamaa kuutta euroa pidettiin pienenä summana. Jos idea on tuottaa iloa, niin karkki tai rahako sitä pelkästään tuottaa? Huhhuh. Kuvitteletteko, että lapset käyvät virpomassa ja halloweenina kerjäämässä sen takia, että saisivat "tuotettua iloa" jollekin naapurille? Ehei, he käyvät vain ja ainoastaan siksi, että saisivat ilmaiseksi karkkia tai mikä vielä parempi, jos joku antaa ihan puhdasta rahaa. Kukaan ei menisi minnekään jos saisi vaikka vain halauksen tai hymyn palkaksi.
Siinä sitä "ilon tuottamista" teille.
Toiseen ketjuun kommentoinkin jo, mutta minä sain lapsena virpoa toistakymmentä ihmistä, tuttuja ja sukulaisia etukäteen sovitusti. Vanhemmat veivät autolla kierroksen.
Paras olisi, että parin kaveri-, naapuri- tai sukulaisperheen kanssa sovittaisiin molemminpuolisesta karkkikepposesta ja vanhemmat käyttäisivät lapsiaan autolla sovitulla kierroksella, jos asuvat kauempana. Kepposenkin voisi sovitusti tehdä, harmittoman ja hauskan. Lapsille ei tietenkään tarvitse kertoa, että Sirkka-mummu tietää kepposesta etukäteen, vaan mummu tietenkin muka kieltäytyy antamasta karkkia ja kauhistelee mukana.
En ymmärrä mitenkään päin, että mennään vieraille oville.
Tähän on hyvä sääntö, kiertää vaan Halloween-halukkaat kodit. Kodin omistaja merkkaa kotinsa halloween koristeella (esim. Joku kurpitsakoriste ovenpieleen) ja kertoo sillä että on mukana jutussa. Muut jätetään rauhaan. Niin se menee tuolla isossakin maailmassa.
Tyhjästä on paha nyhvästä eikä kaikkien ole pakko osallistua.