Apua kala-k.muna-kasvisruokavalion rakentamiseen?

Punainen liha pois

Saisikohan täältä apua uuden ruokavalion rakentamiseen?

WHO:n nostettua punaisen lihan syöpäluokitusta ja todettuani, että lihahimoni ei ole sen arvoista, että eläimet sen takia elävät ahtaasti tehotuotantolaitoksissa ja kokevat pitkän kivuliaan kuoleman, olen miettinyt että taitaa olla korkea aika tämän kolmikymppisen sekasyöjän miettiä, mitä sinne suuhun tuleekaan työnnettyä. 

Omatuntoani ei soimaa yhtä pahasti ajatus kalan, luomukananmunien tai esimerkiksi katkarapujen käyttö proteiininlähteenä, joten niiden syömistä en ole ajatellut lopettaa. Omat haasteensa ruokailuun tuo lääkärin kehotus välttää viljoja ja maitotuotteita yliherkkyysepäilyjen takia. Näiden ehdoilla siis mennään.

Ajattelin aloittaa uuden ruokavalion rakentamisen Harvardi Medican Schoolin kehittämän ruokapyramidin pohjalta (https://en.wikipedia.org/wiki/File:Harvard_healthy_eating_pyramid.jpg). Kuvittelen lautasmalliksi itselleni tuon pohjalta:

- paljon kasviksia ja kohtuullisesti hedelmiä lajeja vaihdellen

- lisänä hyvälaatuista kasvisöljyä (oliivi-, avokadoöljyt esimerkiksi)

- näiden lisäksi aterialle aina joku proteiinilähde (kala, katkarapu, kananmuna)

Palkokasveissa on ymmärtääkseni runsaasti proteiinia kaiken muun hyvän lisäksi, mutta miten linssejä ja papuja saisi kätevimmin ja vatsaystävällisimmin yhdistettyä kasviksiin ja öljyyn, ilman että ruoasta puuttuisi maku? Siemeniä (chian ja pellavan) käytän jo päivittäin noin kolme ruokalusikallista yhteensä ja pähkinöitä silloin tällöin, joten niistäkin proteiinia kertyy. 

Kasviksista ja hedelmistä saa varmastikin pääosin hyvin kaikkia hivenaineita ja vitamiineja, paitsi niitä kuuluisia D-ryhmän ja B12-perheen vitamiineja. Jos syön päivittäin kolmisen munaa ja kalafileen, saako tällainen 50 kiloinen nainen niistä mitenkään tarpeeksi ko. vitamiineja?

Mihin muuhun minun tulisi kiinnittää huomiota jättäessäni lihan pois? Kommentteja "lautasmallistani"? Mistä löytyisi hyviä reseptejä terveellisten kasvis- ja kalaruokien valmistamiseen? Osaisiko kukaan suositella hyviä kirjoja aiheesta? Ehkä jopa kertoa avata omaa lihatonta kasvispainotteista ruokavaliotaan esimerkein?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Eihän tuon ruokavalion kanssa ole mitään ongelmia. Ei sun kauheasti tarvitse miettiä proteiininsaantia tai muitakaan puutoksia, koska syöt munia ja kalaa. Palkokasveja tai soijaa ei tarvitse käyttää älyttömästi, koska jätät vain punaisen lihan pois. Ruokaan saa makua maustamalla, yllätys... Opettele käyttämään eri mausteita ja yrttejä rohkeasti. Olen löytänyt hyviä reseptejä ihan vain googlettemalla. Englanniksi löytyy enemmän ns. etnisen ruoan reseptejä, joissa on usein enemmän makua kuin suomalaismössöissä.

Vierailija

Et siis aio syödä maitotuotteita? Yhtään mitään ongelmaa ei sinulla proteiininsaannissa tule olemaan, keskimääräinen suomalainen sekasyöjä saa ihan liikaa proteiinia. Ilman maitotuotteita kalsiumtabletteja kannattaa syödä.

Vierailija

Eihän tossa ole muuta vaikeutta kuin maitotuotteiden välttely, Suomessa kun vähintään maitojauhetta tungetaan vähän joka paikkaan.

Vierailija

Kiitos teille, jotka olette vaivautuneet vastaamaan!

Kakkosvastaajalle: En, en aio/voi syödä maitotuotteita, sillä lääkäri kehotti minua välttämään niitä.

En ole koskaan ollut mikään suuri kalaruokien ystävä ja jo siksikin lihaa on tullut laitettua aika runsaasti. Nyt kun se jää pois ja kalat ja ravut tulevat tilalle, tulisiko olla huolissaan mahdollisista (raskasmetalli?)saastejäämistä kaloissa? Osaako joku sanoa?

Asiastahan on ollut aikaajoin puhetta mediassa, mutta koskeeko ongelma lähinnä järvien ja Itämeren kaloja (ja rapuja?)? Uskon, että tulen itse käyttämään paljon (tölkki)tonnikalaa, lohta ja Atlantista pyydettyä, pakastettua, kalaa sekä katkarapuja. D- ja B12-vitamiinit ilmeisesti kuitenkin säilyvät pakastettussakin kalassa? Ja mitenkäs ne suositukset menivätkään, voiko kasvattamokalaa syödä yhtä huoletta kuin vapaanapyydettyä? 

Vierailija

Turhaan täältä kyselet. Olen itse tullut siihen tulokseen, kun olen kysellyt samansuuntaisia ohjeita kuin sinä. Kovasti huudetaan, kuinka eläintensyöjät on pahinta mitä maailmasta löytyy, mutta kun kysyt asiallisia ohjeita saat vain ympäripyöreitä vastauksia tai pasiivis-aggressiivista vittuilua. Kukaan ei ole esim tähän päivään mennessä kertonut minulle, että mistä saisi kasviproteiinia, jonka alkuperämaa ei olisi KIINA. Tai mieluiten sellaista kasviproteiinia, joka olis tuotettu Suomessa tai mahdollisimman lähellä esim Eu:n alueella. Olen itse selvittänyt, että härkäpapua, linssiä ja hernettä on saatavilla mun spekseillä, mutta ei esim juurikaan mitään papuja. Joitain papuja ympäripyöreästi on vinkattu, että olis Ruotsista, mutta ei tuotemerkkiä tai verkkokauppaa, josta tätä saisi. Yhtä tyhjän kanssa, menen paistamaan herkullisen naudanpihvin. Kiitos ja anteeksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mitä maito ja vilja sulle aiheuttaa? Epäilyttää tuo lääkärin kommentti...

Vatsa- ja suoliongelmia sekä väsymystä. Ja on totta, että niitä välttelemällä voin huomattavasti paremmin, joten uskon lääkärin kommentissa olleen perää.

Mitenkäs muuten rauta, pitäisikö minun olla sen saannista huolissani, sillä täysjyväviljoja en voi syödä?

Vierailija

No mulla on tuollainen ruokavalio ollut jo vaikka kuinka kauan.

Ajattelisin että sulla voi tulla ongelmia ehkä raudan- ja kuidunsaannissa sekä  B-vitamiineissa.

Viljalla varmaan lääkäri on tarkoittanut kotimaisia viljoja, joten voit hyvin lisätä ruokavalioon riisiä, tattaria, kinoaa, hirssiä yms. Saisit helpommin ravintoaineita kuten rautaa, energiaa ja kuitua.

Maitotuotteiden sijasta kannattaa syödä soija- ja/tai kauramaitotuotteita. Niistä saa tuota B12-vitamiinia, mutta sitä on tietenkin myös kaloissa.

Kanamunia ei mielestäni ole järkevää syödä 3 kpl per päivä. Jos haluat vaihdella proteiinia satsaa papuihin ja linsseihin sekä pähkinöihin. Myös täysjyväviljoissa  on proteiinia,esim. Keskisen Myllyn tattaripastassa 7,1 g/100 g.

Jos etsit tietoa ravintoaineista tarkista Finelistä, se on paras lähde.

http://www.fineli.fi/

Pavut, linssit ja kik-herneet ovat hyvä ravintoa (ellei kärsi ärtyneestä suolesta), mutta vaativat kotioloissa huolellisen liotuksen. Turvallisinta on laittaa nuo kuivat palkokasvit yön yli liotukseen, sen jälkeen kaataa liotusvesi pois ja huuhdella usean kerran huolella. Sitten keität alhaisella lämmöllä pitkään, ja kuorit välillä vaahdot pois tai vaihdat keitinveden uuteen.

Keitetyt pavut ym. voit sitten pakastaa annospusseihin, niistä saa nopeasti ruokaa tarvittaessa.

Käytä palkokasveja vain vähän kerrallaan, helpottaa masua. Eli lisää valkoisia keitettyjä papuja vaikka salaattiin tai kastikkeeseen osaksi muuta. Valmista linssikeitto oransseista linsseistä niin että puolet keitosta on porkkanaa, puolet linssejä.

Siementen ja pähkinöiden lisäksi tuoreet ja kuivatut yrtit ovat hyvä lisä. Niillä voi maustaa ruokaa ja niistä saa hieman ravintoaineita. Kokeile myös välipalana merileväsnacksejä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Turhaan täältä kyselet. Olen itse tullut siihen tulokseen, kun olen kysellyt samansuuntaisia ohjeita kuin sinä. Kovasti huudetaan, kuinka eläintensyöjät on pahinta mitä maailmasta löytyy, mutta kun kysyt asiallisia ohjeita saat vain ympäripyöreitä vastauksia tai pasiivis-aggressiivista vittuilua. Kukaan ei ole esim tähän päivään mennessä kertonut minulle, että mistä saisi kasviproteiinia, jonka alkuperämaa ei olisi KIINA. Tai mieluiten sellaista kasviproteiinia, joka olis tuotettu Suomessa tai mahdollisimman lähellä esim Eu:n alueella. Olen itse selvittänyt, että härkäpapua, linssiä ja hernettä on saatavilla mun spekseillä, mutta ei esim juurikaan mitään papuja. Joitain papuja ympäripyöreästi on vinkattu, että olis Ruotsista, mutta ei tuotemerkkiä tai verkkokauppaa, josta tätä saisi. Yhtä tyhjän kanssa, menen paistamaan herkullisen naudanpihvin. Kiitos ja anteeksi.

Esim. Hamppuproteiini luomuna? Miksi olet niin tarkka siitä, missä kasvit ovat kasvaneet, jos et haluaisi syödä eläinten lihaa niiden kärsimysten takia? Jos myrkyistä olet huolissasi, niin osta kasviproteiinia luomuna. Tee niin kuin ap ja syö luomumunia ja järvikalaa, niin ei varmasti tule proteiinista ainakaan puutetta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä maito ja vilja sulle aiheuttaa? Epäilyttää tuo lääkärin kommentti...

Vatsa- ja suoliongelmia sekä väsymystä. Ja on totta, että niitä välttelemällä voin huomattavasti paremmin, joten uskon lääkärin kommentissa olleen perää.

Mitenkäs muuten rauta, pitäisikö minun olla sen saannista huolissani, sillä täysjyväviljoja en voi syödä?

Aiheuttaako myös laktoosittomat maitotuotteet oireita? Entä kaura? Maidosta ja viljatuotteista saa hyvin ravintoaineita ja niiden korvaaminen ei tosiaan ole helppoa. Nuo ideasi kuulostivat kyllä hyviltä, mutta miettisin vielä sitä maidon ja viljan poisjättämistä uudelleen. Ehkä voisit käydä ravitsemusterapeutilla?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No mulla on tuollainen ruokavalio ollut jo vaikka kuinka kauan.

Ajattelisin että sulla voi tulla ongelmia ehkä raudan- ja kuidunsaannissa sekä  B-vitamiineissa.

Viljalla varmaan lääkäri on tarkoittanut kotimaisia viljoja, joten voit hyvin lisätä ruokavalioon riisiä, tattaria, kinoaa, hirssiä yms. Saisit helpommin ravintoaineita kuten rautaa, energiaa ja kuitua.

Maitotuotteiden sijasta kannattaa syödä soija- ja/tai kauramaitotuotteita. Niistä saa tuota B12-vitamiinia, mutta sitä on tietenkin myös kaloissa.

Kanamunia ei mielestäni ole järkevää syödä 3 kpl per päivä. Jos haluat vaihdella proteiinia satsaa papuihin ja linsseihin sekä pähkinöihin. Myös täysjyväviljoissa  on proteiinia,esim. Keskisen Myllyn tattaripastassa 7,1 g/100 g.

Jos etsit tietoa ravintoaineista tarkista Finelistä, se on paras lähde.

http://www.fineli.fi/

Pavut, linssit ja kik-herneet ovat hyvä ravintoa (ellei kärsi ärtyneestä suolesta), mutta vaativat kotioloissa huolellisen liotuksen. Turvallisinta on laittaa nuo kuivat palkokasvit yön yli liotukseen, sen jälkeen kaataa liotusvesi pois ja huuhdella usean kerran huolella. Sitten keität alhaisella lämmöllä pitkään, ja kuorit välillä vaahdot pois tai vaihdat keitinveden uuteen.

Keitetyt pavut ym. voit sitten pakastaa annospusseihin, niistä saa nopeasti ruokaa tarvittaessa.

Käytä palkokasveja vain vähän kerrallaan, helpottaa masua. Eli lisää valkoisia keitettyjä papuja vaikka salaattiin tai kastikkeeseen osaksi muuta. Valmista linssikeitto oransseista linsseistä niin että puolet keitosta on porkkanaa, puolet linssejä.

Siementen ja pähkinöiden lisäksi tuoreet ja kuivatut yrtit ovat hyvä lisä. Niillä voi maustaa ruokaa ja niistä saa hieman ravintoaineita. Kokeile myös välipalana merileväsnacksejä.

Kiitos informatiivisesta vastauksesta!

Tosiaan, kvinoaa ja kumppaneita en ollutkaan tullut ajatelleeksi! Olen lukenut, että riisi ei olisi kovin terveellistä, koska se sisältää nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja (nostavat verensokeria nopeasti -> elimistö erittää insuliinia -> verensokeri laskee ja tuloksena väsymys jne.), joten en ole sitä juurikaan käyttänyt. Huomasin aikoinaan, että riisit, pastat ja perunat lounaalla veivät vedon pois joksikin aikaa ja töiden sijaan mielessä pyöri ruokalepo.. Kvinoaa olen kyllä käyttänyt ja ymmärtääkseni siinä on hyvin myös mm. proteiinia ja mainitsemaasi rautaakin. Tattari ja hirssi ovat tuntemattomia, täytyy katsella niitä kaupoista!

Kaurasta saan suolisto-oireita, joten sitä en uskalla ottaa päivittäiseen käyttöön. Soijasta olen lukenut ristiriitaista tietoa, muistaakseni sen sisältämä kasviestrogeeni voisi vaikuttaa haitallisesti ihmiselimistön hormoonituotantoon. Mitähän tiede sanoo nykyään asiasta? Täytynee tutkia. 

Papujen, linssien ja herneiden keitto kuulostaa työläältä ja tämän vuoksi en olekaan niitä tähän saakka käyttänyt, mutta en tiennytkään, että niitä voi valmiiksi keitettynä pakastaa! Sehän helpottaa jo kummasti lounaiden valmistamista arkena. Kiitos vinkistä! 

Olet siis noudattanut tällaista ruokavaliota jo pitkään. Syötkö vitamiini-/ravinnelisiä? Onko sinulla todettu missään vaiheessa olevan puutetta jostain vitamiinista tai esimerkiksi raudasta? Syötkö "superfoodeja" kuten esimerkiksi leviä (sis. rautaa ja B12 vit.)?

Olen tavannut syödä aamupalaksi kookosöljyssä paistetun munakkaan jo monen vuoden ajan ja ihan mielenkiinnosta seurannut, vaikuttaako se esimerkiksi kolesteroliarvoihini. Ei ole vaikuttanut mitenkään, ovat pysyneet edelleenkin ihannearvoissa. Viime lääkärikäynnillä kysyin, voiko näin runsaasta munien syönnistä olla haittaa ja sain vastaukseksi, että kananmuna ei juuri vaikuta veren kolesterolipitoisuuteen jos potilaalla ei muuten ole taipumusta korkeaa kolesteroliin. Överiksi ei kuulemma kuitenkaan kannata munansyöntiäkään vetää, vaan pysyä kohtuudessa. Minulla se n. 3 munaa päivässä aamupalana on toiminut erittäin hyvin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheuttaako myös laktoosittomat maitotuotteet oireita? Entä kaura? Maidosta ja viljatuotteista saa hyvin ravintoaineita ja niiden korvaaminen ei tosiaan ole helppoa. Nuo ideasi kuulostivat kyllä hyviltä, mutta miettisin vielä sitä maidon ja viljan poisjättämistä uudelleen. Ehkä voisit käydä ravitsemusterapeutilla?

Kyllä, myös laktoosittomat tuoteet sekä kaura aiheuttavat oireita. Ilmeisesti olen herkkävatsainen (ja -suolinen?), sillä myös kaikki keinotekoiset makeutusaineet, sipuli ja moni muu aiheuttaa varsinkin suolisto-oireita. Yritän siis vältellä näitä raaka-aineita parhaani mukaan. Olo on kovin tukala pitkään, jos niitä tulee syödyksi.

Lääkäri suosittelikin käyntiä ravitsemusterapeutilla, samalla käynnillä kun kehotti jättämään maito- ja viljatuotteet pois ja kerroin olevani huolissani, miten saan pidettyä ruokavalioni tasapainoisena. Kotiin tullessani googlettelin aikani, mutta tuntui etten löydä alueeltani (Hämeenlinna) yhtään luotettavan oloista, laillistettua, ravitsemusterapeuttia.

Vierailija

Papuja ja kikherneitä on kaupoissa tölkeissä ihan käyttövalmiina. En todellakaan jaksaisi käyttää niitä, jos aina pitäis liotella ja keitellä. Valmiit taas ovat käteviä ja maukkaita näin ihan sekasyöjänkin ruokavalioon ja usein tulee niistä tehtyä kasvisruokaa.

Vierailija

En haluaisi lannistaa, mutta kalastus ja munien tuotto ei ole sen eettisempää eläimen tai luonnon kannalta kuin lihakarja. Kaikkia aina kiinnostaa ne söpöt vasikat ja possut. Ollaan huolissaan kasvihuonepäästöistä ja meitä kehotetaan syömään kalaa ja näin pelastaa maailma. Samaan aikaan merissä eläinten massasukupuutto on käynnissä, meret ovat täynnä happikatoa, myrkkyjä, järkyttäviä roskalauttoja.. Puhumattakaan siitä miten sitä kalaa merestä nostetaan. Monet kerrat vedetään verkkoa pohjaa mylläten, ekosysteemit kaatuu ja se kalojen massateurastus on jotakin ihan hirveää. Että katso nyt kuitenkin tarkkaa millaista kalastusta tuet jos eläimet ja luonto ovat motivaattorisi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat