Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ohjattujen jumppien hyöty?

Vierailija

Käyn n.6 kertaa viikossa erilaisissa ohjatuissa jumpissa, bodypumppia, zumbaa, kiinteytystä, intervallibodya ja lisäksi viikonloppuisin molempina päivinä tanssia 2 tuntia (bailatino ja reggaeton). Olen 40- vuotias nainen, kahden lapsen äiti, olin rapakunnossa kun aloitin 6 kk sitten mutta nyt kunto todella paljon parantunut.

Mietin, onko hyötyä jatkaa näin, kun usein kuulee sanottavan että vain salitreeni on hyödyllistä. Kun en vaan kuntosalilla käynnistä pidä... tanssista sen sijaan nautin. Huomaan myös selviä muutoksia vatsasta on lähtenyt 12 senttiä ja reidet kiinteyneet, jaksan jopa punnertaa nykyään joka on saavutus minulle (menin raskauksien aikana todella huonoon kuntoon ja olin liiikuntakiellossa vuoden sen jälkeen). 

Miksi Suomessa hehkutetaan vain salitreeniä ja painoilla treenausta? Eikö tanssiminen esimerkiksi vaikuta kehoon ollenkaan?

Olisi kiva kuulla kokemuksia, jos olet vaihtanut tanssi- ja ohjatut tunnit salitreeniin, miten huomasit muutoksen ja oletko jatkanut vain salitreeniä?

Varsinkin 40 v ja vanhempien kokemuksia olisi kiva kuulla, mitään 20 v fitnesstypyä musta enää tuskin tulisi millään treenimäärällä:)

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

No onhan aerobinen liikunta ja painoharjoittelu ihan eri asioita. En ole huomannut, että Suomessas hehkutettaisiin "vain" salitreeniä, onhan aerobinen ihan tarpeellista yhtä lailla. Mutta kyllä lihaksiakin kannattaisi harjoittaa, etenkin sinun iässäsi.

Vierailija

Hei,

Tärkeintä on, että nautit liikunnasta ja sinulla on motivaatiota sitä tehdä. Kyllähän ohjatuissa jumpissakin harjoitetaan lihaksia. On ihan turha hakata päätä seinään ja tehdä jotain sellaista, mistä ei yhtään pidä. Itselläni salitreeni on aina kuulunut tähän.

Nyt on tää buumi, seuraavaksi jotain muuta. Tottakai salitreeni on tehokasta. Mutta vielä tärkeämpää on tehdä sellaista, mistä pitää ja missä motivaatio pysyy.

Vierailija

Niin ajattelinkin, mutta inhoan kuntosalia. Jos on "pakko" käydä salilla, lopetan liikunnan kokonaan sillä sali ei vain motivoi. Useissa jumpissa on lihaskuntoharjoitteluosuus 30 minuuttia aerobisen jälkeen ja intervallibodutunnilla koko tunnin ajan sykkeen noston jälkeen. Jos kyykkään käsipainojen kanssa vaikka 100 kyykkyä 3x vko ja, teen vatsat, selkän ja ojentajat eikö se vastaa jollain tapaa salia? Ja se ihmetyttää, kun se jumpissa oleva lihaskunto-osuus tuntuu vapaapainoharjoitteluna raskaammalta kuin salilla tehtynä samat lihakset (olen siis salillakin yrittänyt käydä viime keväänä). Tein sitten varmaan liian kevyillä painoilla tms mutta esim. intervalliboytunnin lihaskunto-osuudet ja joidenkin body- tuntien kyykkäykset tuntuvat raskaammilta kuin salilla jossa en edes hengästy ja tunneilla lentää hiki.

Mies 29v
Seuraa 
Liittynyt6.3.2015

Useimmat tanssit ovat taitolajeja ja kehittyminen niissä perustuu lähinnä aivojen ja kehon yhteistyön paranemiseen eli rupeaa reagoimaan nopeammin ja tajuaa liikkeet paremmin sekä lopulta pystyy improvisoimaan mielekkäällä tavalla kun perustekniikka on pohjalla.

Toisissa tansseissa kehittymiseen riittää kohtalainen yleiskunto ja normaali liikkuvuus sekä tietty rytmitaju ja valppaus ja motoriikka (lavatanssit, monet latinotanssit). Joissakin tansseissa taas pyritään jo varhaisessa vaiheessa kehittämään liikkuvuutta ja voimaa, jotta vaativampien liikkeiden tekeminen mahdollistuu. Baletti on siitä esimerkki, kuten myös breakdance ja tankotanssi.

Minkään tanssin ei kuitenkaan ole määrä kehittää esteettistä ja tasapainoisesti kehittynyttä lihaksistoa, vaan sitä varten on painoharjoittelu.

-Mies 29v + 1v-

Vierailija

Vielä piti lisätä se, että monissa muissa maissa naiset käyvät nimenomaan ohjatuilla tunneilla/tanssivat, ja ainakin useilla tutuillani on kaunis vartalo (ei ole etureppua vaan kiinteä vatsa toki pikku kummulla), muodokas kiinteä peppu ja naiselliset jalat. Vai saako vain salilla "unelmavartalon"?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Niin ajattelinkin, mutta inhoan kuntosalia. Jos on "pakko" käydä salilla, lopetan liikunnan kokonaan sillä sali ei vain motivoi. Useissa jumpissa on lihaskuntoharjoitteluosuus 30 minuuttia aerobisen jälkeen ja intervallibodutunnilla koko tunnin ajan sykkeen noston jälkeen. Jos kyykkään käsipainojen kanssa vaikka 100 kyykkyä 3x vko ja, teen vatsat, selkän ja ojentajat eikö se vastaa jollain tapaa salia? Ja se ihmetyttää, kun se jumpissa oleva lihaskunto-osuus tuntuu vapaapainoharjoitteluna raskaammalta kuin salilla tehtynä samat lihakset (olen siis salillakin yrittänyt käydä viime keväänä). Tein sitten varmaan liian kevyillä painoilla tms mutta esim. intervalliboytunnin lihaskunto-osuudet ja joidenkin body- tuntien kyykkäykset tuntuvat raskaammilta kuin salilla jossa en edes hengästy ja tunneilla lentää hiki.

Ei sun ole pakko käydä salilla. Salilla voi treenata joko lihaskestävyyttä (sitä mitä sä teet ohjatuilla tunneilla - eli paljon toistoja kevyillä painoilla), harjoittaa voimaa tai sitten kerätä lihasmassaa. Jos sulla olisi tavoitteena saada lihaksikas vartalo, niin sitten joutuisit käymään salilla ja tekemään esim. 3 x 10 raskailla painoilla ohjelman mukaan, mutta kertomasi perusteella sulla ei ole sellainen tavoite joten en näe syytä miksi salilla kävisit, jolloin ohjatut tunnit on sulle riittäviä.

Vierailija

Mies 29v kirjoitti:

Useimmat tanssit ovat taitolajeja ja kehittyminen niissä perustuu lähinnä aivojen ja kehon yhteistyön paranemiseen eli rupeaa reagoimaan nopeammin ja tajuaa liikkeet paremmin sekä lopulta pystyy improvisoimaan mielekkäällä tavalla kun perustekniikka on pohjalla.

Toisissa tansseissa kehittymiseen riittää kohtalainen yleiskunto ja normaali liikkuvuus sekä tietty rytmitaju ja valppaus ja motoriikka (lavatanssit, monet latinotanssit). Joissakin tansseissa taas pyritään jo varhaisessa vaiheessa kehittämään liikkuvuutta ja voimaa, jotta vaativampien liikkeiden tekeminen mahdollistuu. Baletti on siitä esimerkki, kuten myös breakdance ja tankotanssi.

Minkään tanssin ei kuitenkaan ole määrä kehittää esteettistä ja tasapainoisesti kehittynyttä lihaksistoa, vaan sitä varten on painoharjoittelu.

-Mies 29v + 1v-

Itse tunnen useita lattaritansseja tanssivia joilla on omaan silmään kaunis vartalo, varsinkin vyötärölinja korostuu ja toki rasvaprosentti pienenee. Mutta muodissa taitaa olla lihakset myös naisilla ja niitä ei ohjatuilla tunneilla saa. Tiedän, etteivät ne tanssijatuttuni käy salilla, ja vartalo on muotoutunut vain tanssimalla (reggaeton, salsa ja eri alalajit, itämainen,bollywood). Kai se on perintötekijöistäkin kiinni, monilla latinotaustaisilla on syntyessään kaunis vartalo.

Vierailija

Musta tuntuu, että tässä puhutaan nyt vähän eri asioista, mitähän ap mahdoit tavoitella? Minä (kommentoija 1) ajattelin lähinnä terveysnäkökulmaa, keski-iässä voimaharjoittelu kunnon painoilla on erittäin suotavaa, koska se ehkäisee lihaskatoa enemmän kuin mikään muu treeni. Toki kaikki liikunta on hyväksi, mutta enemmän ne täydentävät toisiaan. Lähimpänä voimaharjoittelua luettelemistasi on bodypump, siinä pääsee kohtalaisiin tuloksiin jos uskaltaa käyttää kunnon painoja. Vartaloa sali muokkaa tehokkaammin kuin mikään muu, tietysti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vielä piti lisätä se, että monissa muissa maissa naiset käyvät nimenomaan ohjatuilla tunneilla/tanssivat, ja ainakin useilla tutuillani on kaunis vartalo (ei ole etureppua vaan kiinteä vatsa toki pikku kummulla), muodokas kiinteä peppu ja naiselliset jalat. Vai saako vain salilla "unelmavartalon"?

Geenit. Mulla on ideaali vartalomalli ja kiinteä kroppa vaikka tekisin vain aerobista ja kevyttä lihaskuntoa kun olen itselleni hoikassa painossa.

Jos on todella huono lähtökohta (eli esim. kapea lantio yhdistettynä omenavartaloon) on täysin turhaa kuvitella saavansa unelmakroppaa pelkkien ohjattuen tuntien avulla. Tulee minimoida rasva kehosta sopivissa määrin ja puntata niin kauan, että saa esim. juurikin sen lantion kasvatettua painottamaan rakenteellisesti leveää vyötäröä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu, että tässä puhutaan nyt vähän eri asioista, mitähän ap mahdoit tavoitella? Minä (kommentoija 1) ajattelin lähinnä terveysnäkökulmaa, keski-iässä voimaharjoittelu kunnon painoilla on erittäin suotavaa, koska se ehkäisee lihaskatoa enemmän kuin mikään muu treeni. Toki kaikki liikunta on hyväksi, mutta enemmän ne täydentävät toisiaan. Lähimpänä voimaharjoittelua luettelemistasi on bodypump, siinä pääsee kohtalaisiin tuloksiin jos uskaltaa käyttää kunnon painoja. Vartaloa sali muokkaa tehokkaammin kuin mikään muu, tietysti.

Jep. Jos ap jaksaisi raahautua salille edes kerran viikossa, niin saisit ylläpidettyä (huom. vasta ylläpidettyä) lihaksistoa.

Lihaksistoa alkaa arvostamaan vasta vanhempana. Eikä se body pump auta kyllä paskaakaan pidemmällä ajanjaksolla samalla tavalla mitä raskas voimaharjoittelu, jos ap:ta terveydellinen näkökulma liikuttaa.

Mies 29v
Seuraa 
Liittynyt6.3.2015

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä piti lisätä se, että monissa muissa maissa naiset käyvät nimenomaan ohjatuilla tunneilla/tanssivat, ja ainakin useilla tutuillani on kaunis vartalo (ei ole etureppua vaan kiinteä vatsa toki pikku kummulla), muodokas kiinteä peppu ja naiselliset jalat. Vai saako vain salilla "unelmavartalon"?

Geenit. Mulla on ideaali vartalomalli ja kiinteä kroppa vaikka tekisin vain aerobista ja kevyttä lihaskuntoa kun olen itselleni hoikassa painossa.

Jos on todella huono lähtökohta (eli esim. kapea lantio yhdistettynä omenavartaloon) on täysin turhaa kuvitella saavansa unelmakroppaa pelkkien ohjattuen tuntien avulla. Tulee minimoida rasva kehosta sopivissa määrin ja puntata niin kauan, että saa esim. juurikin sen lantion kasvatettua painottamaan rakenteellisesti leveää vyötäröä.

Lantion muoto taitaa tulla luista eikä siihen voi muuten vaikuttaa kuin välillisesti lihomalla ja laihtumalla, mutta silloinkaan itse lantio ei muutu, vaan vaikutelma eli vyötärö on isompi tai pienempi. Lonkkalihakset voivat toki kehittyä ja ehkä se voi vaikuttaa vaikutelmaan lantion koosta.

-Mies 29v + 1v-

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Huomaan myös selviä muutoksia vatsasta on lähtenyt 12 senttiä ja reidet kiinteyneet, jaksan jopa punnertaa nykyään 

-

Eikö tanssiminen esimerkiksi vaikuta kehoon ollenkaan?

Ei se varmaan vaikuta :)

Vierailija

Mies 29v kirjoitti:

Useimmat tanssit ovat taitolajeja ja kehittyminen niissä perustuu lähinnä aivojen ja kehon yhteistyön paranemiseen eli rupeaa reagoimaan nopeammin ja tajuaa liikkeet paremmin sekä lopulta pystyy improvisoimaan mielekkäällä tavalla kun perustekniikka on pohjalla.

Toisissa tansseissa kehittymiseen riittää kohtalainen yleiskunto ja normaali liikkuvuus sekä tietty rytmitaju ja valppaus ja motoriikka (lavatanssit, monet latinotanssit). Joissakin tansseissa taas pyritään jo varhaisessa vaiheessa kehittämään liikkuvuutta ja voimaa, jotta vaativampien liikkeiden tekeminen mahdollistuu. Baletti on siitä esimerkki, kuten myös breakdance ja tankotanssi.

Minkään tanssin ei kuitenkaan ole määrä kehittää esteettistä ja tasapainoisesti kehittynyttä lihaksistoa, vaan sitä varten on painoharjoittelu.

-Mies 29v + 1v-

Mikä tahansa liikuntalaji kehittää kehoa niin että suorituskyky juuri kyseisessä liikuntalajissa paranee. Lihaksiston esteettisyys on makuasia eikä sillä ole mitään liikuntaan tai terveyteen liittyvää funktiota. Lihaksiston kehittämiseen riittää oman kehon painon hyväksikäyttö.

Vierailija

Ihan satavarmasti jumppasi ja bodypumppisi ylläpitää lihaksistoasi ihan riittävästi, jopa kehittää sitä. Oikein säälittää nämä pumpatut naiset siinä vaiheessa kun ilma vääjäämättä lopulta lähtee. 

Vierailija

Ohjatut kahvakuulatunnit kehittäisivät kroppaasi punttausta paremmalla, toiminnallisella tavalla. Et kyllä niitäkään välttämättä tarvitse.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat