Ohjattujen jumppien hyöty?
Käyn n.6 kertaa viikossa erilaisissa ohjatuissa jumpissa, bodypumppia, zumbaa, kiinteytystä, intervallibodya ja lisäksi viikonloppuisin molempina päivinä tanssia 2 tuntia (bailatino ja reggaeton). Olen 40- vuotias nainen, kahden lapsen äiti, olin rapakunnossa kun aloitin 6 kk sitten mutta nyt kunto todella paljon parantunut.
Mietin, onko hyötyä jatkaa näin, kun usein kuulee sanottavan että vain salitreeni on hyödyllistä. Kun en vaan kuntosalilla käynnistä pidä... tanssista sen sijaan nautin. Huomaan myös selviä muutoksia vatsasta on lähtenyt 12 senttiä ja reidet kiinteyneet, jaksan jopa punnertaa nykyään joka on saavutus minulle (menin raskauksien aikana todella huonoon kuntoon ja olin liiikuntakiellossa vuoden sen jälkeen).
Miksi Suomessa hehkutetaan vain salitreeniä ja painoilla treenausta? Eikö tanssiminen esimerkiksi vaikuta kehoon ollenkaan?
Olisi kiva kuulla kokemuksia, jos olet vaihtanut tanssi- ja ohjatut tunnit salitreeniin, miten huomasit muutoksen ja oletko jatkanut vain salitreeniä?
Varsinkin 40 v ja vanhempien kokemuksia olisi kiva kuulla, mitään 20 v fitnesstypyä musta enää tuskin tulisi millään treenimäärällä:)
Kommentit (24)
Mies 29v kirjoitti:
Useimmat tanssit ovat taitolajeja ja kehittyminen niissä perustuu lähinnä aivojen ja kehon yhteistyön paranemiseen eli rupeaa reagoimaan nopeammin ja tajuaa liikkeet paremmin sekä lopulta pystyy improvisoimaan mielekkäällä tavalla kun perustekniikka on pohjalla.
Toisissa tansseissa kehittymiseen riittää kohtalainen yleiskunto ja normaali liikkuvuus sekä tietty rytmitaju ja valppaus ja motoriikka (lavatanssit, monet latinotanssit). Joissakin tansseissa taas pyritään jo varhaisessa vaiheessa kehittämään liikkuvuutta ja voimaa, jotta vaativampien liikkeiden tekeminen mahdollistuu. Baletti on siitä esimerkki, kuten myös breakdance ja tankotanssi.
Minkään tanssin ei kuitenkaan ole määrä kehittää esteettistä ja tasapainoisesti kehittynyttä lihaksistoa, vaan sitä varten on painoharjoittelu.
-Mies 29v + 1v-
Ainakin veljeni lihaksisto ei kovin esteettinen tai tasapainoinen ollut pelkällä salikäynnillä. Siinähän jää kaikki pikkulihakset tekemättä. Paljon tasapainoisemman näköinen on tullut ahkeralla salsan tanssimisella. Salimeiningillä pelkästään turvonneen näköinen. Salsaa meni ainakin eka vuosi 6-7 kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei oikestaan uusia argumentteja salin puolesta tullut, noita odotinkin... mies käy salilla ja ihmettelee jumppiani/tanssia. Täytyy myöntää että tietenkin joillain tunneilla myös lattari miesope kummasti motivoi... ;)
Saatanan pervosika! Ohjaaja on ohjaamassa, ei kuolattavana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikestaan uusia argumentteja salin puolesta tullut, noita odotinkin... mies käy salilla ja ihmettelee jumppiani/tanssia. Täytyy myöntää että tietenkin joillain tunneilla myös lattari miesope kummasti motivoi... ;)
Saatanan pervosika! Ohjaaja on ohjaamassa, ei kuolattavana!
No tämä oli varmaan vähn vitsi, mutta kyllä salsaan ja muihin lattareihin kuuluu tietty flirttailu naistenkin kanssa :) Ihan rohkaistaan siihen. Ja kyllä se tuo kivan fiiliksen tanssiin. Itse vaan niin nautin tanssin hypyistä, jalan heitoista, loikista jne. tuntuu että oma kroppa toimii kuten pitää (varmaan moni saa saman valaistuneen fiiliksen salilla vaikka hauiskäännöstä). Ihanaa kun saa heittytyä musiikkiin silloin en mieti mitään muuta.
Esim. osteoporosia ehkäisee liikunta, jossa on tärähdyksiä, pomppuja jne. eli just aerobinen liikunta. Viimeisen tiedon mukaan toki myös lihaskuntoharjoittelu ehkäisee osteoporosia tehokkaasti.
Mutta tärkeintä on, että liikkuu! Ihan tavalliselle pulliaiselle lihastasapainon ylläpitoon riittää aivan mainiosti ryhmäjumpat ja vaikka lenkkeily. Nyt on salibuumi, se oli viimeksi 80-luvun puolivälissä, kun naisten kehonrakennusbuumi alkoi ja sitten se väistyi. Ehkä se nyt tuli jäädäkseen, mutta normalisoituu ajan kanssa.
Mun mielestä tämä fitness hössötys jossain määrin lannistaa ihan tavalliset liikkujat, kuten ap. Heidät, joilla ei ole kiinnostusta vartalonmuokkaukseen, habaan tai siihen, paljonko lähtee jalkaprässissä tai penkkipunneruksessa. Tavallaan nollataan kaikki muu kuin tavoitteellinen saliharjoittelu täysin hyödyttömänä. Kuten tämä mies jotain kommentoi tuota tanssia. Balettitanssijat eivät salia noin haban kasvatusmielessä juuri käytä, eli onko heidän lihastasapainonsa tai lihaksistonsa jotenkin surkeita verrattuna mies jotain -tyyppiin, joka punnertaa salilla päivästä toiseen?
Jollet pingerrä salilla into piukeana, voit yhtä hyvin maata sohvalla, koska muu on turhaa, jollet siinä ohessa käy äheltämässä siellä salilla vähintään kolmesti viikossa. Väärin, väärin, väärin.
T:LitM