miksi jotkut kyselee "oliko kallis"?

Vierailija

Olen joutunut silloin tällöin vaikeisiin tilanteisiin, joissa minulla on jotain uutta esim vaate tai kattila ja asia tulee ilmi tavallisessa keskustelussa. Sitten vastapuoli sanoo jotain ja "oliko kallis". En tiedä mitä tämmöiseen pitäisi vastata. Oliko se kallis minun mielestäni, oliko se kallus verrattuna muihin vastaaviin tuotteisiin, oliko se kallis suhteutettuna yleiseen tulorasoon vai mitä ihmettä. Vastaan aina että en tiedä. Joskus jopa häkellyn niin että keskustelu päättyy. Olen hieman kömpelö moisissa keskusteluissa enkä yleensä puhu rahasta. Mitä tuohon oliko kallis kysymykseen pitää vastata?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

ihan hintaa siinä kysytään. yleensä asioille kuten vaikka paistinpannuille on olemassa sellainen normihinta, ja siitä enemmän maksavat ovat niitä kalliita. joillekkin ihmisille raha on tabu, toisille ei, ja osa jälkimmäisistä ei aina osaa lukea onko se tabu keskustelukumppanille.

Vierailija

Jos sinulta kysytään että oliko kallis niin vastaat sen mukaisesti kuinka itse koet.

Jos et muuta keksi niin sano että oli kokonaistaloudellinen ja hinta 910 euroa. Jos tulee uusi kysymys että millä lailla kokonaistaloudellinen niin sano että et halua vastata kun asiassa on niin monta muuttujaa, etkä halua  uhrata aikaasi asian läpikäymiseen.

Vierailija

Se on epäsuora tapa kysyä hintaa. Siihenhän ei ole pakko sanoa suoraan hintaa, vaan voi todeta vaikka että kyllähän se vähän oli, mutta laatu on sen arvoinen tmv.

Vierailija

Varmaan osaat ymmärtää, että muutaman kympin kattila ei ollut kallis. Mutta jos se on maksanut vaikka satasia, niin onhan sillä hintaa.

Lisäksi toinen saattaa kysellä senkin takia, että voisi olla itsekin kiinnostunut.

Vierailija

Sano  että maksoi (esim.)  69 e. . Jos sitten kysyy uudestaaan että oliko mielestäsi  kallis , niin sano että vitt.ako siinä kyselet.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulta kysytään että oliko kallis niin vastaat sen mukaisesti kuinka itse koet.

Jos et muuta keksi niin sano että oli kokonaistaloudellinen ja hinta 910 euroa. Jos tulee uusi kysymys että millä lailla kokonaistaloudellinen niin sano että et halua vastata kun asiassa on niin monta muuttujaa, etkä halua  uhrata aikaasi asian läpikäymiseen.

Tuollainen kaveri olisi entinen kaveri.

Mitä tun vaikeeta sitä hintaa on kertoa kun toinen kysyy? Ymmärtäisin jos menisi ostamaan miljoonien Ferrarin, että vähän hävettäisi tuhlailu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen kaveri olisi entinen kaveri.

Mitä tun vaikeeta sitä hintaa on kertoa kun toinen kysyy? Ymmärtäisin jos menisi ostamaan miljoonien Ferrarin, että vähän hävettäisi tuhlailu.

Sulle hintaa on ainakin turha sanoa kun et hoksaa sitä kun joku sanoo sitten sen hinnan  "910 euroa".

:)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Se on epäsuora tapa kysyä hintaa. Siihenhän ei ole pakko sanoa suoraan hintaa, vaan voi todeta vaikka että kyllähän se vähän oli, mutta laatu on sen arvoinen tmv.

Olen minä kans tyhmä etten ole tajunnut että ihmiset on noin pimeitä.

Tästä lähtien jos joku kysyy että oliko kallis niin sanon vaan että oli, tai ei ollut,  mutta en sano sitä hintaa kun sitä ei kerran suoraan pystytä kysymään.

En rupea enää tämmöisiä pönttöpäitä jeesaamaan :)

Vierailija

Haha voi helvetti. En kyllä ole tullut koskaan ajatelleeksikaan, että joku saa tästäkin asiasta ongelman. Itse monesti kyselen hintaa, vaikka kivasta paidasta. Ihan pelkästä mielenkiinnosta

Vierailija

Kiitos vastauksista! Enpä ole koskaan tajunnut että kyse on hinnan kysymisestä. Olen aina kokenut että "oliko kallis" -kyselijöille on joku suuri tarve tietää, ostinko kalliin asian. Tämä on varmaan joku kulttuuriero. Itse kysyn paljonko se maksoi jos haluan tietää hinnan ja sitten jatkokysymyksenä voin sanoa esim "ääk miten kallis" tai jos en tiedä sen tuotteen hinnoista mitään niin voin kysyä jos paljon kiinnostaa että "oliko se kallis vai onko nämä yleensäkin tämän hintaisia"

jos vastaisuudessa vastaan oliko kallis kyselyyn vaikka että " no, se oli 100 euroa" niin onko se hyvä vastaus?

Vierailija

Heitä takaisin. Eli maksoi 159€ tai 9,90€, onko se Sinusta kallis. Kalleuden määre on aika erilainen eri ihmisillä. Olen aina ihmetellyt tätä suomalaista rahasta puhumista, jotenkin tabu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No minun mielestä on epäkohteliasta kysyä hintaa, ihan sama miten kysymys esitetään.

Epäkohteliasta on myös ilmoittaa ostaneensa jotain.

Vierailija

Totta, ärsyttää oliko kallis -kyselijät! En tajua, miten joidenkin myös hyvin toimeen tulevien mielestä on ihan kauheaa, jos on ostanut jotain arvokasta. Vähän kolkkoa, että ekana tulee mieleen vain menetetty raha sen sijaan että ajattelisi sitä hyvää mieltä ja esteettistä iloa, minkä ostaja on itselleen saanut. Askeesi ja nuukailu on ihan hirveän ärsyttäviä piirteitä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat