Kasvinsyöjäksi siirtyminen, miten korvaan lihan?

Vierailija

Haluan luopua lihasta ruokavaliossa. Mitkä ovat tärkeimmät huomioitavat ravintoaineet, jotta ravinteiden saanti olisi edelleen turvattu?

Ajattelin ostaa raudan lähteeksi jonkin hyvin imeytyvän rautavalmisteen apteekista. 

Kommentit (10)

Vierailija

Pavut, linssit, herneet, soija eri muodoissaan. Rautalisää et välttämättä tarvitse lainkaan, esimerkiksi itse olen kasvissyöjä ja hemoglobiini aina +140. B12-vitamiinia sen sijaan kannattaa ostaa. 

Vierailija

Monipuolisuus proteiinilähteissä on tärkein juttu. Eli syö eri palkokasveja ja viljalajeja vaihdellen. Pitää syödä jonkin verran enemmän, koska kuidun osuus on suurempi. Siinäpä se oikeastaan.

Vierailija

Juu b12 on tärkeä, kuten 2 sanoo! Sitä kantsii syödä lisänä vaikkei täys vegaani olisikaan. Rautalisä ei ole välttämätön, jos hemoglobiinin kanssa ei ole ongelmia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Pavut, linssit, herneet, soija eri muodoissaan. Rautalisää et välttämättä tarvitse lainkaan, esimerkiksi itse olen kasvissyöjä ja hemoglobiini aina +140. B12-vitamiinia sen sijaan kannattaa ostaa. 

Tämä oli uutta tietoa. Olen lukenut, että rauta ei imeytyisi hyvin kasvisperäisistä tuotteista, kuten linsseistä. Ilmeisesti ei sitten olekaan niin. Ajattelin kuitenkin juoda maitoa, jossa on aika hyvin B12-vitamiinia, mutta lisä on varmaan silti tarpeen. 

Vierailija

Kasvisruuasta et saa kaikkea tarvitsemaasi. Eikä kasvisproteiinit vastaa eläinproteiinia.

Vaikka kasvissyöjät näin väittävät. Heillä saattaa olla ruoka-aineiden ravintoarvot hyvinkin hallussa, mutta se, miten elimistö näitä käyttää, on heilllä hukassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruuasta et saa kaikkea tarvitsemaasi. Eikä kasvisproteiinit vastaa eläinproteiinia.

Vaikka kasvissyöjät näin väittävät. Heillä saattaa olla ruoka-aineiden ravintoarvot hyvinkin hallussa, mutta se, miten elimistö näitä käyttää, on heilllä hukassa.

Älä viitsi jauhaa puppua. Monet huipputason urheilijat ovat täysin vegaaneja ja sinäkö ihan todella väität, etteivät he saa kaikkea tarvitsemaansa? Ihminen ei tarvitse lihaa proteiinin lähteeksi, siihen kelpaa vallan mainiosti palkokasvit, soija ja muut vastaavat tuotteet. Ainut lisä, jota pitää purkista ottaa, on b12-vitamiini ja senkin puutos tulee vasta vuosien jälkeen kasvisruokavalioon siirryttäessä.

Ap:lle vinkkinä, oikeutta eläimille sivustolta voi tilata itselleen kasvissyöjän oppaan, jossa on kattavasti asiaa terveellisen ja tasapainoisen ruokavalion kasaamisesta.

Vierailija

Ruis, pinaatti ja nokkonen ovat hyviä raudan lähteitä, et tarvitse sitä ravintolisää jos syöt monipuolisesti. B12 olisin myös ehdottanut, ja maitotuotteistakin sitä saa hyvin. Itse en syö ollenkaan soija/tofu ym lihan "korvikkeita" vaan käytän paljon eri sieniä, palkokasveja, pähkinöitä, siemeniä ja tuhteja kasviksia. Satunnaisesti syön myös kananmunia, talvisin tuntuu että kroppa tarvitsee niitä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat