"muija" - mitä mieltä?
Onko sinusta muija nimitys loukkaava vai neutraali? Missä asiayhteyksissä sitä mielestäsi käytetään.
Ihmettelin koska kuulin että se on negatiivinen. Kuten pimu. Onko mimmi ainoa neutraali tapa nimittää naista? Miehistä on kaikki jätkä, jäbä, hemmo yms mitkä on positiivisia mutta kaikki naisten nimitykset tuntuu olevan negatiivisia. Mielipiteitä?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Tampereella muija on neutraali nimitys, Helsingissä se on negatiivinen. Tämä on havaintoni. AP.
Raja menee jossain välillä? Olen syntynyt Hämeenlinnassa (100 km Helsingistä), muija on loukkaava.
Vierailija kirjoitti:
Tampereella muija on neutraali nimitys, Helsingissä se on negatiivinen. Tämä on havaintoni. AP.
Ei ole neutraali nimitys Tampereellakaan vaan negatiivinen ja halventava.
T. Paljasjalkainen tamperelainen
En tiedä miksi, mutta nuo nuorison käyttämät muija ja jätkä saavat karvat pystyyn. Mutta eukko, ukko, emäntä tms. eivät niinkään häiritse.
Käytä sanaa muikkeli paljon parempi
En pidä yöh. Menee emännän kanssa samaan lootaan. Sinne en jaksa keskustella kanssasi tämän enempää, kiitos hei.
Vierailija kirjoitti:
Käytä sanaa muikkeli paljon parempi
Joo ei.
Miksikä ihmeeksi näitä loukkaantujia pitää sitten parisuhteessa kutsua? Tyttöystävähenkilöiksi? Avonaarasolennoiksi? Kun mikään muu ei tunnu kelpaavan.
Kun olin teini, muija oli ihan normaalia puhekieltä nuorista naisista. Vastaavasti nuoret miehet oli jätkiä. Tämä Helsingissä.
Muija eli mude eli muikkeli. Naiset saa kutsua itseään miksi lystää, enemmän minua loukkaa kaljuuntuvat karvapalliset miehet, jotka larppaavat naisia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille nimityksillehän on vastineensa:
likka/jätkä
mimmi/kundi
emäntä/isäntä
akka/ukko
muija/äijäJos itse käytät kumppanistasi (tai kenestä tahansa) jotain noista, niin hyväksyt samalla, että hän voi käyttää sinusta kyseisen nimityksen vastinetta.
Ei mulla muuta.
Minusta muija ei ole äijän naisversio vaan äm mä. Jostain syystä ä mmästä on kehittynyt haukkumissana, sillä tämäkään viesti ei mennyt perille ilman ä.mm.ä -sanan kiertämistä.
Vierailija kirjoitti:
Muija eli mude eli muikkeli. Naiset saa kutsua itseään miksi lystää, enemmän minua loukkaa kaljuuntuvat karvapalliset miehet, jotka larppaavat naisia.
Mude ei kylläkään ole muija vaan mutsi.
Vierailija kirjoitti:
Miksikä ihmeeksi näitä loukkaantujia pitää sitten parisuhteessa kutsua? Tyttöystävähenkilöiksi? Avonaarasolennoiksi? Kun mikään muu ei tunnu kelpaavan.
Nimellä?
Se on yksilöllistä mut mä olen muija. Mulle taas akka on loukkaava.